אחריות בעל מקרקעין בנזיקין

תוכן עניינים

החוק קובע כי על אדם המחזיק במקרקעין מוטלת אחריות בעל מקרקעין בנזיקין – כלומר אחריות לפעול בצורה זהירה ובטוחה כלפי אנשים אחרים שמבקרים במקרקעין שלו. אחריותו של בעל המקרקעין באה לידי ביטוי במספר נושאים: ראשית, בעל המקרקעין צריך לוודא כי לא קיימים בשטחו דברים אשר עלולים לסכן את בריאותם של המבקרים במקום. דוגמא למפגעים אשר עלולים לסכן את בריאותם של מבקרים היא: בורות שאינם נראים לעין, מרצפות שבורות וכן האלה. במקרים בהם בעל המקרקעין אינו מזהיר את המבקרים מפני המפגעים השונים, כל אחד מן המבקרים יכול לתבוע אותו על רשלנות אם מתרחש מפגע מסוים. 

כפי שניתן להבין, אחריותו של בעל מקרקעין היא אחריות גדולה ולא פשוטה כלל. אנו ממליצים לכם לטפל בכל ליקוי כזה או אחר שקיים במקרקעין שלכם כמה שיותר מוקדם כדי למנוע מצבים שבהם תדרשו לשלם פיצויים בעקבות מפגעים שהיה ניתן למנוע לפני כן וכדי למנוע מצבים בהם את אחראים לנזק פיזי ו/או נפשי שנגרם לאדם אחר. 

 

חובת הזהירות של הבעלים כלפי המבקרים

החוק קובע כי על בעל המקרקעין יש חובה לפעול במשנה זהירות כלפי מבקרים שמגיעים לשטחו. בהתאם לקבוע בדיני הנזיקין, ברגע שאדם מסוים מתחיל להחזיק במקרקעין, מוטלת עליו האחריות לדאוג לטיפוח השטח, אחד הנושאים החשובים ביותר אותם בעל המקרקעין צריך לבדוק הוא האם קיימים מפגעים בשטח המקרקעין שלו. החוק קובע כי בעל המקרקעין הוא זה שאחראי לנזקים ולא אדם אחר מאחר שבעל המקרקעין הוא זה שאמור להבין את הסיכונים הקיימים בשטח המקרקעין שלו בצורה הטובה ביותר ואת המפגעים השונים, כמו כן בעל המקרקעין הוא זה שצריך לדעת על בצורה הטובה ביותר כיצד יש לפעול במקרים שונים המתרחשים בשטח המקרקעין שלו וכיצד ניתן לצמצם את הנזקים ככל האפשר בכל אחד מן המקרים. אפילו אם בעל המקרקעין מבקר במקרקעין שלו לעיתים רחוקות, עדיין הוא יהיה זה שיישא ברוב האחריות במקרים שבהם מתרחש מפגע במקרקעין שלו. 

 

אחריות העירייה על נזקי רחוב

ברוב המוחלט של המקרים כאשר מתרחש מפגע מסוים ברחוב אנשים נוהגים להאשים את העירייה במפגע. בחלק גדול מאותם מקרים העירייה אכן אשמה במפגע מאחר והיא זו הנושאת באחריות לדאוג לכך שהכבישים והמדרכות יהיו תקינים ועליה לעשות כל שביכולתה על מנת לצמצם מפגעים שעלולים לסכן את בריאות של העוברים. כל עירייה ועירייה אחראית על כל מה שמתרחש בתוך שטחה המוניציפאלי. 

מאמרים בנושא נזיקין ליטיגציה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר