תביעה כספית – המדריך השלם

תוכן עניינים

תביעות כספיות הן חלק בלתי נפרד מהמערכת המשפטית. אלו, מאפשרות לאזרחים לתבוע פיצוי כספי על נזקים שנגרמו להם. תביעה כזו יכולה לנבוע ממקרים שונים ביניהם: רשלנות, הפרת חוזה, נזקי גוף ורכוש, הפרת זכויות ועוד. על מנת להגיש תביעה יש צורך לפנות לבית משפט, לשכור עורך דין, להגיש כתב תביעה המפרט את העובדות והנזק שנגרם ולבקש פיצוי כספי. במאמר זה אנו נציג בפניכם את סדרי הדין השונים הקיימים במסגרת תביעות כספיות, באופן הזה תוכלו להכיר בצורה טובה יותר כל אחד מסדרי הדין וכך תוכלו לבחור בסדר הדין המתאים לכם ביותר. 

סדרי הדין השונים בתביעה כספית

קיימים מספר סדרי דין, בהם ניתן לנקוט בעת הגשת התביעה. הבחירה בסדר הדין המתאים תלויה בסוג התביעה, בזהות הצדדים המעורבים ובנסיבות התביעה. סדרי הדין העיקריים הם: הליך אזרחי רגיל בבית משפט, הליך מהיר בבית משפט לתביעות קטנות וכן הלאה. כל סדר דין מאופיין בכללים, בלוחות זמנים, בעלויות ובסמכויות שונות של הערכאה השיפוטית. על כן, חשוב להתייעץ עם עורך דין בטרם בחירת סדר הדין על מנת להבין מהו המסלול הטוב ביותר בו יש לבחור לצורך טיפול בתביעה הספציפית. הבנה נכונה של מאפייני סדרי הדין תסייע לקדם את התביעה ביעילות ולהגיע לפתרון הוגן ומהיר.

 

תביעה כספית בסדר דין רגיל

כאשר אנו מדברים על סדר דין רגיל אנחנו למעשה מדברים על ההליך האזרחי הרגיל בבית המשפט לתביעות כספיות שאינן מוגבלות בסכום. סדר דין זה מתאפיין בהליכים מפורטים כגון הגשת כתבי טענות, חקירות, עדויות וסיכומים. התהליך עשוי להימשך זמן רב יחסית ולדרוש משאבים רבים משני הצדדים. עם זאת, סדר דין זה מאפשר בירור מעמיק ומקיף של התביעה ומעניק פסיקה מנומקת ומפורטת.

 

סדר דין מהיר – דרך יעילה לתביעות קטנות

סדר הדין המהיר מיועד לתביעות כספיות קטנות עד 75,000 ש"ח ומתנהל באופן מואץ ויעיל יותר. כתבי הטענות קצרים יחסית, הדיונים סדורים וקצובים בזמן וישנה הקפדה על קיצור ההליכים. סדר דין זה מתאים לתובעים אשר מעוניינים בפתרון מהיר וחסכוני של תביעות קטנות יחסית.

 

סדר דין מקוצר – האופציה לתביעות מורכבות

סדר דין מקוצר הוא הליך מיוחד בתביעות כספיות, שבו הנתבע נדרש להוכיח שאינו חב לתובע את הסכום הנתבע. סדר דין זה מתאים למקרים כגון תביעה על סמך חוזה חתום, שבו הסכום הנתבע ברור ומוגדר. בסדר דין זה הנתבע צריך להגיש כתב הגנה תוך 30 יום, ותוך 60 יום מתקיים דיון שבו הוא נחקר על טענותיו. אם הוא מצליח לשכנע את השופט כי יש לו עילה להתגונן, התיק הופך לסדר דין רגיל. היתרונות של סדר דין מקוצר הם קיצור ההליכים והגבלת הנתבע בטענותיו, אולם יש גם חסרונות כמו דרישה לתצהיר מוקדם. בדרך כלל פונים לסדר הדין המקוצר בתביעות שסכומן עולה מעל 50 אלף ש"ח.

תביעה על סכום קצוב

תביעה על סכום קצוב היא הליך יעיל לגביית חובות ברורים שאינם שנויים במחלוקת. במסגרתה, החייב מקבל התראה לתשלום החוב תוך 30 יום. אם הוא אינו משלם, התיק עובר להוצאה לפועל שמוציאה התראה נוספת ל-30 יום. במידה ויש התנגדות לחוב, העניין עובר לבית המשפט – הנתבע צריך לשכנע כי לש לו את הזכות להתגונן. היתרון של תביעה על סכום קצוב הוא היעילות בגביית חובות ברורים ללא צורך בהליך משפטי ארוך.

 

המרצת פתיחה

המרצת פתיחה היא הליך קצר ויעיל לתביעות הצהרתיות, כמו קביעת בעלות על רכוש. זוהי אינה תביעה כספית ישירה אלא מחלוקת עובדתית שעשויה להשפיע על היבטים כספיים. ההליך כולל פנייה תמציתית לבית המשפט לזימון הנתבע לדין וקביעת מועד דיון ראשון. יתרונו הוא קיצור תהליכים במחלוקות שאינן כספיות באופן מובהק.

 

תביעה לפינוי מושכר

תביעה לפינוי מושכר מאפשרת למשכיר לפנות שוכר סרבן ביעילות תוך חודשים ספורים. זוהי תביעה מיוחדת העוסקת רק בפינוי הנכס ולא בהיבטים כספיים כמו חובות. היתרון של תביעה לפינוי משוכר הוא: מתן כלי יעיל ומהיר למשכירים באמצעותו הם יכולים להשיב לעצמם חזקה על הנכס במקרה של הפרת חוזה.

 

תביעה קטנה

תביעה קטנה היא הליך פשוט ונגיש לאזרח המאפשר לתבוע פיצוי על עוולה עד סך 30,000 ש"ח ללא צורך בעורך דין. מגיש התביעה פונה ישירות לבית משפט. הליך זה נותן מענה יעיל וזול לתביעות כספיות קטנות של אזרחים מן השורה.

 

חשיבות הסיוע המקצועי של עורך דין בהגשת תביעה כספית

הגשת תביעה כספית היא תהליך מורכב הדורש מומחיות וניסיון. לכן, חשוב ביותר להיעזר בליווי של עורך דין שיודע היטב את העבודה לאורך כל שלבי התהליך. עורכי דין המומחים לתחום זה, נדרשים להיות בעלי הידע לסייע בכל אחד מהנושאים הבאים:

  • בדיקה מעמיקה של התיק וסיכויי ההצלחה – עורך הדין בוחן לעומק את כל הראיות והמסמכים שיש ללקוח, לרבות חוזים, חשבוניות, התכתבויות ועדויות רלוונטיות. הוא מנתח את המידע, מזהה חולשות וחוזקות, ומעריך מהם הסיכויים כי התביעה תתקבל בבית המשפט. עורך הדין גם בודק האם יש סיכוי להגיע לפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט. בדיקה זו קריטית וחוסכת זמן וכסף מיותרים במקרים של סיכויי הצלחה נמוכים.
  • ליווי צמוד והנחיה בכל שלב – עורך הדין עומד לצד הלקוח לאורך כל שלבי התהליך – החל מהכנת כתב התביעה, הגשתו לבית המשפט וניהול המשא ומתן עם הצד שכנגד, וכלה בניהול המשפט עצמו. עורך הדין מנחה את הלקוח כיצד לנהוג בכל שלב בתהליך, אוסף עדויות, מכין עדים ופועל באופן אסטרטגי לקידום ענייניו מול כל הגורמים הרלוונטיים.
  • ניסיון וידע משפטיים – עורך דין מנוסה מכיר היטב את החוק, הפסיקה וסדרי הדין הרלוונטיים לתביעה הכספית. ידע זה הכרחי כדי להכין ולנהל את התיק באופן מיטבי – החל מניסוח כתב התביעה והגשתו במועדים הנכונים, ועד להכנת סיכומים משפטיים מנומקים היטב. ניסיון קודם בתיקים דומים תורם רבות לסיכויי ההצלחה.

עורך הדין מייעץ, מנחה ומייצג את הלקוח במקצועיות ובאחריות לאורך כל ההליך המשפטי המורכב של הגשת תביעה כספית. מדובר בתפקיד מכריע אשר תורם באופן משמעותי להבטחת תוצאה מיטבית ללקוח.

 

שיקולים חשובים בבחירת עורך דין לתביעה כספית

בחירת עורך הדין המתאים היא החלטה קריטית להצלחת התביעה. מומלץ להתייחס לנושאים הבאים טרם אתם בוחרים בעורך דין כזה או אחר שילווה אתכם:

  • ניסיון ספציפי ומוכח בתחום התביעה – חשוב לברר האם לעורך הדין יש ניסיון עשיר ומוצלח בסוג התביעה הכספית הספציפית  שאנו מעוניינים להגיש. לדוגמא, אם מדובר בתביעה על נזקי גוף בעקבות תאונת דרכים או תביעה על הפרת חוזה מקרקעין, כדאי לבחור עורך דין עם ניסיון מוכח דווקא בתחומים אלה.
  • שיעור הצלחה גבוה והמלצות חיוביות – כדאי לברר מהו שיעור ההצלחה של עורך הדין בתיקים דומים בעבר, ולקבל גם המלצות מלקוחות קודמים שהיו מרוצים מהשירות שקיבלו. נתונים אלה מעידים על כישוריו ויכולתו להשיג תוצאות טובות. ניתן גם לבדוק ביקורות קודמות על עורך הדין באינטרנט. 
  • זמינות גבוהה ומעורבות אישית לאורך התהליך – חשוב לוודא כי עורך הדין יהיה זמין ונגיש ללקוח בכל שלב של התביעה, וכי הוא מלווה את התיק באופן אישי ולא מפקיד אותו בידי עוזרים או מתמחים.

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותים נוספים בנושא נזיקין ליטיגציה

מאמרים בנושא נזיקין ליטיגציה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: