מה נחשב לתאונת עבודה וממי מקבלים את הפיצויים?

תוכן עניינים

לא ניתן להתווכח עם העובדה כי תאונות הן בלתי צפויות ולא ניתן להתכונן אליהן. אף על פי שניתן לחזות תאונות מסוימות, לצורך הדוגמא תאונות בעקבות עייפות או חוסר הקפדה על בטיחות במקום העבודה, עדיין התאונה עצמה היא פתאומית ובלתי צפויה, ובגינה מדינת ישראל לקבל פיצויים דרך המוסד לביטוח לאומי. ההתנהלות אל מול המוסד לביטוח לאומי היא מורכבת ומצריכה היכרות מקיפה ועמוקה של התהליך, לכן אחת הדרכים היעילות ביותר להתמודדות עם המוסד לביטוח לאומי היא קבלת סיוע וליווי מעורך דין מקצועי המתמחה בתאונות עבודה, שילווה אתכם מתחילת התהליך ועד לרגע שבו תקבלו פיצויים. במאמר זה תוכלו למצוא מידע רלוונטי בנוגע לזכויות של נפגעי תאונות עבודה, אילו מקרים נחשבים לתאונת עבודה ועוד מידע חיוני נוסף. 

באותו נושא: חוויתם רשלנות בנושא תאונות עבודה? כל המידע שתצטרכו במקום אחד.

מה נחשב לתאונת עבודה על פי חוק?

על פי פקודת הנזיקין נקבע, כי כל אדם אשר נפגע בזמן עבודתו, בדרכו למקום העבודה או בדרך חזרה ממנה, ובמהלך הפסקה בזמן העבודה שלו – נחשב לאדם שעבר תאונת עבודה ובשל כך מגיעים לו פיצויים. 

 

כיצד מתייחס החוק לתאונות עבודה?

כאשר אנחנו מדברים על פגיעות בזמן העבודה אנחנו למעשה מדברים על מקרים של תאונות עבודה ו/או מחלות מקצוע, בכל אחד מן המקרים הללו הנפגע עלול לסבול מאובדן כושר עבודה ונכות. על פי חוק המוסד לביטוח לאומי כל פגיעת עבודה הנובעת ממחלת מקצוע ו/או תאונת עבודה, אשר נגרמו במהלך העבודה או בעקבות העבודה, נחשבת לתאונת עבודה. יתר על כן, תאונת עבודה יכולה להיות גם תאונת דרכים שקרתה לעובד בדרכו למקום עבודתו או בדרך חזרה ממקום עבודתו ולא רק בזמן העבודה. 

 

 

כיצד יש לפעול לאחר תאונת עבודה?

אנשים שנפגעו כתוצאה מתאונת עבודה צריכים לפנות למחלקת נפגעי עבודה במוסד לביטוח לאומי תוך שנה מהמועד שבו התרחשה התאונה, כעת נציג בפניכם את הפעולות שיש לבצע טרם הגשת התביעה:

  • העברת דיווח וקבלת טיפול רפואי – יש לדווח למעביד על התאונה, על הנזקים כתוצאה ממנה ועל הסיבות שגרמו לתאונה סמוך ככל הניתן למועד ההתרחשות שלה, כמו כן יש לבקש מהמעביד טופס הפנייה לטיפול רפואי. במקרים שבהם מדובר בעובד שכיר שעבר תאונת עבודה, יהיה עליו לפנות למעביד ולבקש ממנו לחתום למענו על טופס הפניה לטיפול רפואי לעובד שכיר. במקרים שבהם מדובר בעצמאי שעבר תאונת עבודה, יהיה עליו למלא בכוחות עצמו טופס הפניה לטיפול רפואי לעצמאי. בשלב הבא העובד שנפגע צריך לפנות יחד עם הטופס החתום למחלקת תאונות העבודה של קופת החולים שבה הוא נמצא או בחדר המיון, להעביר לרופא המטפל את טופס ההפניה ולבקש ממנו "תעודה רפואית ראשונה לנפגע עבודה".

חשוב מאוד לספר לרופא את כל מה שקרה במהלך האירוע, מה הוביל לפגיעות, מאילו כאבים סובלים, כמו כן חשוב מאוד לבדוק כי הרופא המטפל אכן כותב את כל הפרטים מאחר וזוהי הגרסה הראשונית הכתובה של המקרה אשר נכתבה על ידי גורם מוסמך. 

  • טפסים חיוניים נוספים – מעבר לטופס תעודה רפואית, על הנפגע לבקש מהרופא אישור מחלה לתקופה של שלושה חודשים ממועד התאונה. אם לאחר שלושה חודשים הנפגע עדיין זקוק לימי מחלה, יהיה עליו לגשת לרופא תעסוקתי אשר מוסמך לספק אישורי מחלה מעבר תקופת זמן של שלושה חודשים, אישור בנוגע לאי כושר עבודה, ומכתב המאשר אי כושר עבודה זמני או אי כושר עבודה קבוע לו יזדקק הנפגע בהמשך התהליך. מעבר לטפסים הללו, אנו ממליצים לרשום כל את הסיבות והגורמים לתאונה, מועד התרחשות התאונה, אופי הנזקים והעדים שנכחו במקום (אם יש כאלה). כל המידע הזה ישמש את הנפגע במסגרת התביעה שהוא יגיש לביטוח לאומי. 
  • הגשת תביעה לדמי פגיעה – לאחר קבלת הטיפול הרפואי והמסמכים הרלוונטיים להמשך התביעה, הנפגע צריך להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה לדמי פגיעה. על מנת לעשות זאת הנפגע צריך למלא טופס העונה לשם: "תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה". 

 

במסגרת הטופס הנפגע צריך לתאר בצורה מדויקת ככל הניתן את הנזקים, כיצד התרחשה התאונה והמועד שבו הוא הפסיק לעבוד. את הטופס יש לשלוח בצירוף של תעודה רפואית, דוח מיון (אם יש כזה), וכל מסמך רפואי נוסף שהתקבל לאחר התאונה. חשוב מאוד להגיש את התביעה לדמי פגיעה תוך 12 חודשים ממועד התרחשות התאונה, לאחר 12 חודשים הזכאות של הנפגע לדמי פגיעה עשויה להיפגע וכך גם גמלת הנכות שלו במקרים שבהם התאונה הובילה לנכות. לאחר שהנפגע מגיש תביעה לדמי פגיעה, המוסד לביטוח לאומי בוחן את התביעה שלו ואת המסמכים השונים שצירף אליה וקובע את גובה דמי הפגיעה שהוא יקבל. אנשים שנפגעו בתאונת עבודה, קיבלו דמי פגיעה ונותרו עם נכות מסוימת לאחר התאונה, יהיו זכאים לתבוע גמלת נכות מעבודה, גמלה זו קובעת את שיעור אחוזי הנכות שמגיעים לנפגעים והאם הם יקבלו גמלת נכה או קצבאות. 

נפגעים להם נקבעה דרגת נכות שנעה בין 9% ל-19% זכאים לקצבה חד פעמית, לעומת זאת נפגעים שלהם נקבעה דרגת נכות גבוהה מ-20% זכאים לקצבה חודשית. לאחר הגשת תביעה לגמלת נכות, מזמינים את הנפגע לוועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי, במסגרת הוועדה דנים בתביעה של הנפגע וקובעים את אחוזי הנכות אשר מגיעים לו. 

 

גופים נוספים אותם ניתן לתבוע לאחר תאונת עבודה

ישנם שני גופים נוספים אותם ניתן לתבוע במקרים מסוימים של תאונת עבודה, ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לכל אחד מן הגופים:

  • חברת ביטוח של המעסיק – חלק ממקומות העבודה במדינת ישראל מבטחים את העובדים שלהם במסגרת פוליסת ביטוח חיים או ביטוח מנהלים, במסגרת הפוליסות הללו קיים כיסוי ביטוחי לאובדן כושר עבודה או נכות בעקבות תאונה. במקרים בהם לעובד שנפגע יש פוליסת ביטוח דומה, יש לפנות לחברת הביטוח בה הוא מבטוח על מנת לברר האם יש לו כיסוי לתאונות אישיות. 
  • תביעת מעסיק – מעבר להגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי, לעובד הנפגע יש אפשרות לתבוע גם את המעסיק במקרים ספציפיים בהם יש לו אחריות על התאונה. לצורך הדוגמא, מקרים בהם המעסיק לא הדריך את העובד הנפגע בצורה ראויה טרם התאונה. 

חלק גדול מן המעסיקים במדינת ישראל לוקחים חלק בפוליסות ביטוח שונות כדי להגן על עצמם במקרים של תביעות עובדים הנוגעות לתאונות עבודה. בעקבות כך, במקרים בהם עובדים נפגעים במקום עבודתם כתוצאה מרשלנות של המעסיק, יהיה עליהם לברר האם המעסיק אכן מכוסה בפוליסת הביטוח הרלוונטית, במקרה שכן הם יצטרכו לבקש את פרטי הפוליסה מהמעסיק. 

 

משרד עו"ד דרעי רייפר – חותרים להשגת התוצאה הרצויה

מעבר לפגיעות הפיזיות ו/או נפשיות הנגרמות כתוצאה מתאונת עבודה, מדובר גם בפגיעה כלכלית משמעותית, אשר מחמירה ככל שהפגיעות בעקבות התאונה חמורות יותר. תאונות עבודות יכולות לשנות באופן משמעותי את חייהם של הנפגעים, כושר העבודה שלהם נפגע, הפרנסה שלהם נפגעת, היכולת שלהם לכלכל את בני המשפחה שלהם נפגעת והם נדרשים להוציא סכומי כספיים גדולים בנוגע לטיפולים רפואיים שונים להם הם זקוקים. אם נפגעתם כתוצאה מתאונת עבודה, אנחנו ממליצים לכם לפנות לעורך דין תאונות עבודה בהקדם האפשרי. תביעות הנוגעות לתאונות עבודה יכולות להיות מורכבות במיוחד. ישנם גורמים רבים שיש לקחת בחשבון, כגון סוג הפציעה, חומרת הנזק, הגורמים לתאונה וכן הלאה. עורך דין המתמחה בתאונות עבודה יוכל לעזור לכם להבין מהן הזכויות שלכם ולקבל את הפיצויים שמגיעים לכם. 

עורך הדין יסייע לכם בשלבי התביעה השונים, החל מהדיווח על התאונה ועד ההליכים המשפטיים. הוא יסביר לכם מהי דרך הפעולה הטובה ביותר בכל אחד מן השלבים, יסייע לכם בהכנת התיעוד הרפואי והתיעוד המשפטי לו אתם זקוקים כדי לשמור על האינטרסים והזכויות שלכם לאורך כל התהליך. אנו מזמינים אתכם ליצור עימנו קשר עוד היום לצורך קבלת מידע נוסף. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותים נוספים בנושא נזיקין ליטיגציה

מאמרים בנושא נזיקין ליטיגציה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: