תביעת עירייה על נפילה – המדריך המלא

תוכן עניינים

זה יכול לקרות לכולם. הולכים ברחוב, והבלתי צפוי קורה – כמובן שאף אחד לא נעים, על אחת כמה וכמה אם מדובר במקרה שבו הדבר גרם לפציעה קלה, בינונית או קשה. אך לצערנו, המציאות אינה תמיד מתיישרת עם הדמיון. מדי שנה, ישנם אנשים אשר נופלים ברחוב וחווים פגיעה פיזית. במקרים אלו, לרוב שאר הפעולות הנדרשות הן עמומות, לרבות: מה נדרשים לעשות, למי צריך לפנות והאם קיימת בכלל האפשרות להגיש תביעה נגד העירייה בעקבות נפילה ברחוב? מיד נענה על כך. אנו עדים ללא מעט מקרים שבהם הליכה קצרה ברחוב הובילה לפגיעות פיזיות רציניות ביניהן: שברים בידיים, שברים ברגליים, פגיעות באזור הגב, פגיעות ראש וכן הלאה. במאמר זה ריכזנו עבורכם מידע רלוונטי בכל הנוגע לתביעת עירייה על נפילה. במהלכו, תוכלו למצוא מידע אודות האופציה לקבלת פיצויים בעקבות נפילה ברחוב, אילו פעולות חשוב לבצע כאשר נופלים ברחוב ונפצעים ועוד מידע חשוב נוסף. 

באותו נושא: חוויתם רשלנות בנושא תאונות עבודה? כל המידע שתצטרכו במקום אחד.

הגשת תביעת עירייה על נפילה ברחוב

הרשות המקומית מחוייבת לדאוג לתקינות ותחזוקה של כלל השטחים אשר נמצאים בתחום שלה ולפנות מהשטחים הללו מפגעים – במקרה שקיימים כאלה. במקרים שבהם הרשות המקומית לא ממלאה את חובותיה, יש אפשרות להגיש נגדה תביעת נזיקין ובמסגרתה לדרוש פיצויים בגין הנזקים שנגרמו כתוצאה מהנפילה. במקרים בהם הצד התובע מצליח להוכיח כי הרשות המקומית אכן לא פעלה כראוי, לבית המשפט תהיה את האפשרות לפסוק לו פיצויים. ישנם מקרים רבים בהם מוגשות תביעות כנגד רשויות מקומיות בעקבות נפילה בשטח ציבורי, ולרוב הנפילה נגרמת כתוצאה ממכשול או מפגע שקיים באזור. 

 

 

האם העירייה חייבת לתקן כל סדק קטן בשטחה?

קיים קושי רב לדרוש מכל עירייה ומכל רשות מקומית לתקן את כל הגבשושיות, מהמורות וסדקים הקיימים בשטחים הציבוריים עליהם הן אחראיות. אולם למרות זאת, במקרים בהם בני אדם נופלים ונפצעים בעקבות רשלנות של עירייה או רשות מקומית כזו או אחרת, מומלץ מאוד לבדוק האם קיימת אופציה להגיש תביעה כנגד אותה רשות מקומית ולקבל פיצויים באופן ישיר או שמא דרך חברת הביטוח אשר מבטחת את הרשות המקומית. 

 

מהם המחדלים והמכשולים המצדיקים הגשת תביעה נגד עירייה?

כלל המכשולים אשר מונחים בדרך יכולים לשמש עילה להגשת תביעה נגד עירייה. לצורך הדוגמא – פח זבל שלא נמצא במקום בו הוא צריך להיות, בור שאינו מכוסה ואינו מטופל, שברים במדרכות, משטחים לא רציפים העשויים להוביל לנפילה ועוד. החלקה על המדרכה נחשבת לאחד האירועים הפופולריים ביותר. ישנם מחדלים נוספים, כגון חוסר תאורה ברחוב, שיכולים להוביל לראות הרבה פחות טובה ובסופו של דבר לנפילה, מעידה ואולי גם פציעה. גם מחדלים מן הסוג הזה יכולים לשמש כעילה לתביעה נגד העירייה. בנוסף על כך ישנם מקרים שבהם רשויות מקומיות פועלות ברשלנות, בלא מעט מקרים הציבור לא מודע לכך, לצורך הדוגמא במקרים בהם מדרכות חלקות יתר על המידה וכתוצאה מכך אנשים מחליקים עליהן ונפגעים. יתר על כן, כבישים תקולים ומשובשים אשר נמצאים בתהליך תיקון ומגודרים בסרט מסוים אותו קשה לראות בחושך, עשויים להיות מכשול עבור אנשים ולהוביל לנפילות, פציעות ובמקרים מסוימים לפציעות קשות במיוחד. יתרה מכך, יש אפשרות להגיש תביעה כנגד העירייה בימים חורפיים וגשומים בהם מערכת הניקוז העירונית לא פועלת כמו שצריך וכתוצאה מכך נוצרות שלוליות והצפות ברחוב אשר מובילות למקרים של נפילות ופציעות. 

 

נפלתי ברחוב – מה עליי לעשות?

יש אפשרות לקבל פיצויים בעקבות נפילה ברחוב, לא בכל המקרים יתקבלו פיצויים ולא כל התביעות שיוגשו יתקבלו, אך אם הצד התובע יצליח להוכיח כי העירייה פעלה ברשלנות וכתוצאה מכך נגרם לו נזק, המערכת המשפטית תוכל פסוק פיצויים כלפיו. כמובן שעל הצד התובע מוטלת החובה להוכיח את הנזקים שהוא טוען שנגרמו לו. על הרשויות המקומיות מוטלת החובה לפעול בזהירות כלפי האזרחים אשר נמצאים בתחום השיפוט שלה. זה נכון שמדרכות לא חייבות להיות חסרות מפגעים לחלוטין באופן קובע, אולם אם העירייה בחרה שלא לטפל במפגעים שהיא הכירה או שהיא הייתה צריכה להכיר, או אם לא פעלה ברמת הזהירות המתאימה – יהיה ניתן לחייב אותה בעקבות רשלנות. 

אם נפלתם ברחוב וכתוצאה מכך חוויתם פגיעה, על מנת לשפר את הסיכויים שלכם לנצח בתביעה וכדי להשיג את סכום הפיצויים הגבוה ביותר אותו אתם יכולים לקבל, עליכם לבצע מספר פעולות שונות:

  • סמוך ככל הניתן למועד הנפילה, צלמו ותעדו את האזור שבו התרחשה הנפילה וגם את הפגיעות שלכם בעקבות הנפילה. אנו ממליצים לכם לצלם את האזור שבו התרחשה הנפילה ממספר זוויות שונות, במקרים שבהם הנפילה קרתה בשעות הלילה, קיימת חשיבות רבה לצלם את האזור בלילה וגם באור יום. 
  • אם נכחו עדים באזור כאשר התרחשה הנפילה, מומלץ מאוד לבקש את הפרטים שלהם ולשמור אותם. יכול להיות שיהיה לכם צורך בעדות שלהם בשלבים מאוחרים יותר. 
  • אל תוותרו על טיפול ראשוני – אפילו אם אתם בטוחים הפגיעה היא קלה ושטחית, ושאתם לא צריכים להתפנות לבית חולים, עדיין הסכימו להתפנות. בראש ובראשונה, פגיעות שנראות שטחיות עלולות להפוך לחמורות יותר בשלבים מאוחרים יותר. כמו כן, כאשר אתם מקבלים טיפול רפואי, ספרו לצוות שמטפל בכם על האירוע בעקבותיו נפצעתם, אנו ממליצים לכם לוודא כי כל המידע נכתב בגיליון הרפואי שלכם. במקרים מהסוג הזה לתיעוד הרפואי יש השפעה משמעותית מאוד. 
  • מלבד לטיפול רפואי ראשוני, מומלץ להמשיך לקבל טיפולים רפואיים מתאימים נוספים ולתעד את כולם. חוסר תיעוד עשוי לפגוע בפיצויים שאתם עתידים לקבל. 
  • דיווח לעירייה – דווחו לעירייה בהקדם האפשרי על המפגע שהוביל לנפילה. זוהי דרך מתועדת נוספת אשר תומכת בטענות שלכם ומשפרת את הסיכויים שלכם להצליח בתביעה. 
  • הקפידו לשמור על כל המסמכים והקבלות הנוגעות להוצאות שהוצאתם כתוצאה מהנפילה. חשוב לשמור על כל קבלה ועל כל מסמך כדי שבהמשך תוכלו לקבל עליהם החזרים. 
  • אם נפלתם ברחוב אנו ממליצים לכם להתייעץ עם עורך דין דיני נזיקין בהקדם האפשרי. עורך דין המתמחה בתביעות נגד רשויות מקומיות יוכל להסביר לכם מה הזכויות שלכם וכיצד עליכם לפעול כדי לקבל את מלוא הפיצויים שמגיעים לכם. 

 

כיצד קובעים את סכום הפיצויים בתביעה נגד העירייה על נפילה ברחוב?

סכום הפיצויים אותו מקבלים במסגרת תביעות נזיקין נגד רשויות מקומיות בעקבות נפילה ברחוב הוא דינמי ויכול להשתנות בין מקרה למקרה, סכום הפיצויים נקבע בהתאם למספר פרמטרים שונים לרבות: רמת החומרה של הפגיעה, גיל התובע, אחוזי הנכות שנקבעו לתובע, ההוצאות הנוגעות לנפילה והשכר של התובע. אחוזי הנכות של התובע נקבעים בהתאם לחוות דעת של רופא מומחה. 

 

אשם תורם 

על פי פקודת הנזיקין של מדינת ישראל, סכום הפיצויים אשר מגיע לצד התובע יכול להשתנות במקרים שבהם לתובע יש אשם תורם בקיום הנזק. כלומר, אם הצד התובע פעל בצורה לא זהירה והוא אחראי במידה מסוימת לנזקים שנגרמו לו. לצורך הדוגמא, אם הצד התובע החליט לא לפנות לטיפול רפואי לאחר שנפל ונפצע ברחוב. הצד הנתבע הוא זה אשר צריך להוכיח אשם תורם, במקרים בהם הצד הנתבע מצליח לשכנע את בית המשפט שאכן התקיים אשם תורם, בית המשפט ישער את כמות האשמה של הצד התובע במקרה ויקזז זאת מהפיצויים המגיעים לו. בנקודה זו נציין כי במקרים מסוימים בית המשפט קובע כי הצד התובע הוא זה אשר אשם בכל הנזקים שנגרמו לו ובעקבות כך בית המשפט לא פוסק פיצויים כלפיו. 

 

פנו לעורך דין נזיקין בהקדם האפשרי

אם נפלתם בשטח הרשות המקומית בה אתם חיים ונפצעתם, עליכם לדעת כי יש לכם מה לעשות בנידון. אנו ממליצים לכם לערוך שיחת ייעוץ עם עורך דין נזיקין בהקדם האפשרי כדי שיכוון אתכם ויסביר לכם מהן הפעולות הנכונות בהן יש לנקוט. משרד עורכי דין דרעי רייפר מתמחה בדיני נזיקין ובעל ניסיון רב בהגשת תביעות נגד רשויות מקומיות במקרים של נפילות ברחוב. צרו עימנו קשר עוד היום, ואנחנו נסייע לכם לזכות בתביעה. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותים נוספים בנושא נזיקין ליטיגציה

מאמרים בנושא נזיקין ליטיגציה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: