כליאת שווא (חוק העונשין)

תוכן עניינים

במקרים בהם בן אדם נעצר לפרק זמן מסוים או נכלא לפרק זמן מסוים שלא לפי החוק ועקב כך זכותו הבסיסית לחופש תנועה נשללת ממנו, הדבר ייחשב לכליאת שווא שאינה מוצדקת בחוק. חופש התנועה של האדם היא אחת הזכויות היותר חשובות שיש. 

במאמר זה תוכלו למצוא מידע רלוונטי בכל הנוגע לכליאת שווא וחוק העונשין. 

 

כיצד החוק מתייחס לעבירת כליאת שווא (ע"פ חוק העונשין)?

על פי החוק במדינת ישראל, קיים איסור מוחלט על כליאה של אדם או מעצר של אדם שלא כחוק. העונש המקסימלי אשר ניתן לקבל עקב מעשה מן הסוג הזה הוא עד שלוש שנות מאסר. במקרים בהם מבצע העבירה מתחזה לדמות בעלת מעמד רשמי כמו שוטר למשל, העונש יכול להגיע גם לחמש שנות מאסר. 

בחלק גדול מן המקרים עבירת כליאת שווא מגיעה כתוצאה מביצוע של עבירות אחרות כמו למשל: עבירות אלימות משפחתית, עבירות של סחיטה באיומים, עבירות של תקיפה וכו'. אנו יכולים לראות פסקי דין רבים אשר עוסקים באלימות משפחתית בהם מבצע העבירה כולא את בת הזוג שלו עקב מריבה כזו או אחרת, בחלק גדול מהמקרים הוא גם מכה אותה ותוקף אותה. 

גם במהלך עבירות שוד ניתן לראות כי עבירת כליאת שווא באה לידי ביטוי בחלק גדול מהמקרים. 

 

היסודות של עבירת כליאת שווא – חוק העונשין

על מנת שעבירה תחשב בתור עבירת כליאת שווא ישנם חמישה יסודות שצריכים להתקיים במהלך העבירה:

 

  • שלילת החופש של אדם – שלילת החופש של אדם הוא היסוד המרכזי של עבירת כליאת שווא. שלילת חופש של אדם יכולה להתבצע בכל מקום בו החופש של אדם נמנע ממנו. יסוד זה יכול להתבטא למשל בהחזקת אדם במקום סגור אליו לא ניתן להיכנס או לצאת ממנו. כמו כן גם עיכוב של אדם שלא כדין נכלל ביסוד זה. 
  • שלילה מלאה של חופש האדם – כאשר אנו מדברים על שלילה מלאה של חופש האדם אנחנו למעשה מדברים על מקרים בהם אדם אינו יכול לצאת ממקום מסוים בשום בדרך. במקרים בהם יציאה אחת נחסמת אך קיימות יציאות נוספות, הדבר לא ייחשב לשלילה מלאה של חופש האדם. 
  • שלילת חופש שלא לפי החוק – יסוד זה מתייחס לכליאה של אדם שאינה עומדת בחוקים אשר מאפשרים לכלוא אדם. 
  • אורך הכליאה – עבירת כליאת שווא תתקיים רק אם הקורבן נכלא לפרק זמן מסוים. 
  • התחזות לבעל מעמד או שימוש באמצעי פיזי – ניתן לבצע את עבירת כליאת שווא בשתי דרכים: הראשונה היא על ידי שימוש באמצעי פיזי על מנת לשלול מאדם את היכולת שלו לזוז. הדרך השנייה הינה כליאה של אדם ללא שימוש באמצעים פיזיים, למשל על ידי איומים או התחזות לאדם בעל מעמד כמו שוטר. 

 

מאמרים בנושא נזיקין ליטיגציה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר