בקשה לצו קיום צוואה

תוכן עניינים

אחרי שאדם נפטר מן העולם והותיר אחריו צוואה, כדי לחלק את הרכוש שהוא הותיר אחריו כפי שמצווה בצוואה שלו יש להחזיק בצו קיום צוואה. אפילו אם יש סבירות גבוהה שקיום של הוראות הצוואה יוביל לסכסוכים משפחתיים, עדיין קיימת החובה לעקוב אחר הוראות הצוואה. על פי החוק של מדינת ישראל קיימים ארבעה סוגים שונים של צוואות. על מנת לקיים כל אחד מסוגי הצוואות הללו יש להחזיק בצו קיום צוואה.

במאמר זה ריכזנו עבורכם מידע רלוונטי בכל הנוגע לצו קיום צוואה, בהמשך המאמר תוכלו למצוא מידע בנוגע למה זה צו קיום צוואה, מי יכול לבקש אותו, מתי ניתן לבקש אותו ועוד.

צו קיום צוואה – על מה אנחנו מדברים?

כאשר אנו מדברים על צו קיום צוואה אנחנו למעשה מדברים על מסמך שבלעדיו לא ניתן לחלק את הרכוש של המנוח ולתבוע זכות לפי צוואה. בשל כך, יורשים אשר מעוניינים לקיים צוואה צריכים להגיש בקשה לצורך קבלת צו קיום צוואה לבית הדין הרבני או לרשם לענייני ירושה. 

על פי החוק במדינת ישראל צו קיום צוואה נחשב לצו הצהרתי אשר מעניק תוקף מחייב לרצונו של המנוח כפי שהוא מובא לידי ביטוי בצוואה שלו. צווי קיום צוואה מעניקים לתוכן הצוואה ונוסח הצוואה תוקף של פסקי דין, רק אחרי שמקבלים צו קיום צוואה יש אפשרות לחלק את הרכוש שהותיר אחריו המנוח. 

אנשים אשר מתנגדים לנוסח של צוואה או לכשרותה רשאים להגיש את התנגדותם לרשם לענייני ירושה ולהגיש בקשה למניעת מתן צו קיום צוואה. 

חשוב לציין כי הוראות של צוואות אשר לא ניתנו עליהן צווי קיום צוואה הן צוואות שלא ניתן לאכוף אותן ולא קיימת חובה לכבד אותן. 

 

 

מי רשאי להגיש בקשה?

כל אדם אשר מוזכר בצוואתו של המנוח יכול להגיש בקשה לצורך קבלת צו קיום צוואה, כמו כן כל אדם אשר מעוניין כי צוואתו של המנוח תקבל תוקף יכול להגיש בקשה לצורך קבלת צו קיום צוואה. לצורך הדוגמא, נושה של אחד מיורשי הצוואה יכול להגיש בקשה לצורך קבלת צו קיום צוואה מאחר והוא מעוניין כי היורש אשר חייב לו כסף יקבל את החלק שלו בצוואה ובכך הוא יוכל לגבות ממנו את מה שמגיע לו. 

אדם הרשאי להגיש בקשה לצו קיום צוואה צריך להגיש אותה לרשם לענייני ירושה, את הבקשה יש להגיש ללשכה התואמת את מקום מגוריו של המנוח. 

 

למי אפשר להגיש בקשה לצו קיום צוואה?

בקשות לקבלת צו קיום צוואה יש להגיש ללשכת הרשם לענייני ירושה התואמת את המחוז בו היה מתגורר המנוח טרם הוא נפטר מן העולם או שאולי לבית הדין הרבני הקיים באותו אזור. 

ברגע שהרשם לענייני ירושה מקבל בקשה לצו קיום צוואה מוטלת על החובה לפרסם את הבקשה שהוגשה ברשומות ובעיתונים כדי להעניק לאנשים המתנגדים לקיום הצוואה את האפשרות להתנגד לה. מטרת ההודעה היא לדווח כי הצוואה של המנוח עתידה להיכנס לתוקף ולצאת לפועל בעת סיום ההליך, אנשים שמתנגדים לצוואה או אנשים שאינם ידעו כי המנוח הותיר אחריו צוואה יכולים להתנגד לצוואה ולערער עליה לפני שהרשם לענייני ירושה מעניק לה תוקף על ידי מתן צו קיום צוואה.  

 

מתי ניתן להגיש את הבקשה?

בקשות למתן צו קיום צוואה יש להגיש רק לאחר שקיימת צוואה מקורית או העתק שלה. חוק הירושה במדינת ישראל קובע כי אסור להסתיר צוואות וכי יש להגיש צוואות לקיום בכל מקרה. צוואות מקבלות תוקף משפטי מטעם חוק הירושה הקובע כי חל איסור לתבוע זכויות לפי צוואות וכי אין להיזקק להן כצוואות אלא אם ניתנו עליהן צווי קיום בהתאם לחוק. 

 

בקשה לצו קיום צוואה – הגישו בהקדם האפשרי

חשוב מאוד לציין כי ההליכים הבירוקרטיים אותם יש לעבור על מנת לקבל צו קיום צוואה נמשכים בדרך כלל כמספר חודשים. במקרים בהם קיימים מתנגדים לצווי קיום צוואה ההליכים עוברים לטיפולו של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הדתי, במקרים מסוג זה ההליכים עלולים לארוך זמן רב יותר מהרגיל, על פי מורכבותו של כל תיק. 

 

אחד מן התפקידים של הרשם לענייני ירושה הוא לפרסם הודעה ברשומות המתאימות ובעיתון בנוגע לכל בקשה הנוגעת לקבלת צו קיום צוואה. כל אדם השוקל להביע התנגדות לצו קיום צוואה כזה או אחר צריך לפעול לשם כך תוך 14 ימים מהרגע שבו ההודעה מפורסמת ברשומות ובעיתון. בחלק מן המקרים בית המשפט אשר אחראי על התיק או הרשם לענייני ירושה עשויים להחליט על פרק זמן אחר. 

 

כאשר לא קיימות התנגדויות לצו קיום צוואה

כאשר לא קיימות התנגדויות לצו קיום צוואה הרשם לענייני ירושה מעביר את הבקשה לאפוטרופוס הכללי כדי שהוא יאשר אותה. לאפוטרופוס הכללי יש מספר אפשרויות פעולה שונות: הוא יכול לתת אישור לבקשה, להורות למגישי הבקשה להשלים נתונים חסרים או להעביר את הבקשה לדיון בבית המשפט לעניינים משפחתיים. 

אחרי שהאפוטרופוס הכללי מסיים לדון בבקשה ואחרי שעובר פרק הזמן בו ניתן להתנגד לצו קיום הצוואה, הרשם לענייני ירושה מאשר את תוקף הצוואה וחותם על צו קיום הצוואה על מנת להעניק לו תוקף של פסק דין מחייב. 

בזמן האחרון בקשות למתן צו קיום צוואה מתעכבות יותר מבדרך כלל בשל בירוקרטיה ועומס רב שקיים במשרדים של הרשמים לענייני ירושות. אי לכך אנו ממליצים לכם לוודא כי הבקשה שאתם מגישים מכילה בתוכה את כל הפרטים החיוניים וכי היא כתובה בצורה מדויקת על מנת למנוע עיכובים בעתיד. במקרים בהם בקשות אינן כוללות את כל המידע הרלוונטי הדבר עלול להשפיע על קבלת הצו ולהפוך את זמן ההמתנה ארוך יותר. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: