הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים

תוכן עניינים

אנשים רבים צוברים נכסים ורכוש במהלך החיים שלהם, כאשר אותם אנשים עוזבים את העולם רבים מהם נוהגים להשאיר עיזבון שעתיד לעבור ליורשים שלהם. בחלק מן המקרים עיזבון מחולק בין יורשים בהתאם לצו ירושה ולעיתים בהתאם לצו קיום צוואה. החוק בישראל קובע כי יורשיו של המנוח רשאים לשנות את צורת החלוקה של העיזבון, ניתן לעשות זאת באמצעות הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים אשר נהוג לקרוא לו גם "הסכם יורשים". 

חלק גדול מן האנשים במדינת ישראל אינם מודעים כלל לכך שניתן לשנות את סדר החלוקה של העיזבון, וגם רבים מאלו שמודעים לכך אינם יודעים באמת כיצד עובד התהליך. 

במאמר זה ריכזנו עבורכם את כל המידע הרלוונטי בנוגע להסכם חלוקת עיזבון, בסופו של המאמר אתם תדעו בדיוק כיצד עובד התהליך, באילו מקרים השימוש בהסכם יורשים הוא נפוץ ועוד. 

הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים – על מה אנחנו מדברים?

בלא מעט מקרים הדרך שבה הירושה מתחלקת בין יורשיו של המנוח אינה יעילה בהיבט הכלכלי, יוצרת סכסוכים בין בני המשפחה או שמא דרך החלוקה פשוט אינה מתאימה מסיבות שונות. בכל אחד מהמקרים הללו יורשיו של המנוח יכולים לשנות את צורת החלוקה של הירושה באמצעות הסכם חלוקת עיזבון מבלי קשר לאם החלוקה נקבעה בהתאם לחוק או שמא בהתאם לצוואה שהמנוח השאיר אחרי לכתו, הכוונה היא שגם במקרים שבהם המנוח השאיר אחריו צוואה בה הוא מורה בפירוש כיצד לחלק את העיזבון, עדיין ליורשים שלו יש אפשרות לא לקיים את הוראות הצוואה ולשנות את צורת החלוקה על ידי הסכם יורשים.

התנאי החשוב ביותר שצריך להתקיים כדי שיהיה ניתן לערוך הסכם חלוקת עיזבון הוא הסכמה מלאה של כלל היורשים. אם כל היורשים מסכימים על קיום הסכם חלוקת עיזבון מלבד יורש אחד, יתר היורשים יכולים לפנות לבית המשפט בבקשה שיסייע להם להכריע את המצב. 

 

 

הסכם חלוקת עיזבון חלקי בין יורשים

החוק במדינת ישראל אינו קובע כי יש חובה לערוך הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים בנוגע לכל הנכסים שלוקחים חלק בירושה. הכוונה היא שיורשיו של המנוח רשאים לערוך הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים גם בקשר לנכסים ספציפיים מתוך העיזבון ולא לכל הנכסים. התנאי העיקרי לקיום הסכם חלוקת עיזבון חלקי בין יורשים הוא שההסכם יתייחס אך ורק לנכסים הקיימים בירושה ולא נכסים נוספים שאינם נוגעים לירושה. יתר על כן, כאשר מדובר בהסכם חלוקת עיזבון חלקי בין יורשים לא כל היורשים צריכים להסכים כדי שתהיה אפשרות לקיימו. בלא מעט מקרים רק חלק מסוים מן היורשים מסכים על הסכם חלוקת עיזבון חלקי ועדיין ניתן לקיים אותו. 

 

מתי עושים שימוש בהסכם חלוקת עיזבון בין יורשים?

לא מעט מקרים במדינת ישראל מסתיימים בסופו של דבר בעריכה של הסכם חלוקת עיזבון, אספנו עבורכם מידע הנוגע לחלק מן המקרים השכיחים ביותר בישראל בהם עושים שימוש בהסכם כזה.

 

  • קשר סנטימנטלי לאחד הנכסים – ישנם מצבים רבים בהם אחד מיורשיו של המנוח הוא בעל קשר סנטימנטלי לנכס מסוים שקיים בירושה אך הוא אינו עתיד לקבל חלק ממנו בהתאם לחלוקת העיזבון המקורית. לאחר עריכה של הסכם החלוקה, יורשי המנוח יכולים להחליט כי אותו יורש יקבל את הנכס אליו הוא קשור. 
  • התנגדות של יורשים לצוואה – אחת הסיבות הנפוצות ביותר בגינן חלק גדול מן היורשים פונים לאפשרות של עריכת הסכם היא התנגדות של יורש אחד או יותר לצוואה לצורך תועלת כלכלית אישית. דרך פופולרית ויעילה מאוד בה נוקטים יורשים רבים על מנת למנוע מאבקים משפטיים וריבים שונים בנוגע להתנגדות לצוואה היא עריכה של הסכם חלוקת עיזבון בין היורשים במטרה לשנות את צורת החלוקה של העיזבון כדי שתרצה את אותו יורש ותגרום לו להפסיק להתנגד לצוואה. 
  • שיקולי מיסוי – הסיבה הפופולרית ביותר במדינת ישראל שבעקבותיה יורשים רבים פונים לעריכת הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים היא שיקולי מיסוי. ישנם מקרים רבים בהם שינוי של דרך חלוקת העיזבון המקורית עשוי להוביל לחיסכון משמעותי בעלויות מיסוי. 
  • מניעה של שותפות בנכסי העיזבון – על ידי עריכה של הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים יש אפשרות להפסיק שותפויות שאינן עובדות כראוי בנכסי העיזבון השונים. בחלק גדול מן המקרים מצווה הצוואה משאיר אחריו נכס מסוים אותו הוא מחליט להוריש בצורה משותפת לשני יורשים אך אותם יורשים לא מצליחים לנהל את השותפות ביניהם כמו שצריך והדבר מוביל לריבים ומחלוקות ביניהם. על ידי עריכה של הסכם חלוקת עיזבון יש אפשרות להפסיק את השותפות בין אותם יורשים ובצורה הזאת למנוע מחלוקות וריבים מיותרים. 

 

קבלת אישור לקיום הסכם יורשים

על פי חוק הירושה שקיים בישראל כאשר כל יורשיו של המנוח מסכימים עריכת הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים אין צורך בקבלת אישור מבית המשפט, אולם עדיין ניתן לבקש מבית המשפט אישור להסכם היורשים לפי פסק דין. 

הסכם יורשים מקבל תוקף באותו הרגע שכל היורשים חותמים עליו, מלבד מקרים בהם יורשיו של המנוח מחליטים כי הסכם חלוקת העיזבון צריך לקבל אישור גם מבית המשפט. הסכמי חלוקת עיזבון אשר מקבלים אישור מבית המשפט קשים מאוד לביטול אחר כך מכיוון שפסק דין שהתקבל מבית המשפט נחשב להוראה סופית עליה לא ניתן להגיש ערעור. 

יתרה מכך, חוק הירושה קובע כי במצבים בהם הסכמי יורשים מתייחסים רק למיטלטלין או כספים, אין צורך בקבלת אישור מבית המשפט. 

בנקודה זו חשוב לציין כי לא כדאי לכם להסכים לחלוקה של הנכסים הקיימים בירושה לפני שערכתם הסכם יורשים וכל היורשים חתמו עליו.  

 

איך ואיפה רושמים הסכם חלוקת עיזבון?

כאשר כלל היורשים מביעים הסכמה על הסכם חלוקת עיזבון הם אינם צריכים לקבל אישור עליו מטעם בית המשפט. במקרים הללו יורשיו של המנוח רשאים לרשום את הנכסים שלו בהתאם להסכם היורשים באמצעות הגשה של ההסכם לחברות הבנקים, לרשם המקרקעין או למוסדות הכלכליים שמחזיקים בזכויותיו הכלכליות ו/או הרכושיות של המנוח. 

 

מי הוא מנהל העיזבון?

במקרים רבים בהם אדם מותיר אחריו ירושה היורשים לא מצליחים להגיע לפשרה מסוימת ביניהם. כאשר יורשיו של המנוח אינם מצליחים להגיע לפשרה או שמא הסכמה כלשהי ממנים מנהל עיזבון שתפקידו הוא לקחת אחריות על הירושה והבטיח כי היא תחולק בין היורשים. למנהל עיזבון יש את האפשרות להציע דרכי חלוקה חדשות בין יורשיו של המנוח, בית המשפט יכול לקבל את דרך החלוקה החדשה שהציע המנוח גם במקרים בהם יש התנגדות לכך מצד היורשים. 

בית המשפט רשאי לאשר הסכמי יורשים גם במקרים שבהם חלק מן היורשים אינם נוכחים או אינם מוצגים בהתאם לחוק. אולם, במקרים בהם כל היורשים או חלק מהיורשים לא מגיעים להסכמה על סעיפים מסוימים שקיימים בהסכם חלוקת העיזבון, בית המשפט הוא זה אשר לוקח אחריות על חלוקת הירושה בין היורשים. בית המשפט מחלק את העיזבון בין היורשים בהתאם לחוק הירושה ולא בהתאם להסכם חלוקת עיזבון. 

 

הפחת מס מקרקעין על ידי הסכם יורשים

כאשר מתבצעת העברת כספים או נכסים בין יורשים מתוך העיזבון שהשאיר המנוח בהתאם לסדר החלוקה של הסכם יורשים, גם מי שמעביר את הנכס וגם מי שמקבל אותו פטור ממס על העסקה. הסכמי יורשים אשר מאושרים מטעם בית המשפט מקנים ליורשי המנוח פטור ממס שבח, פטור ממס רכישה ובנוסף לכך פטור מהיטלי השבחה מאחר שהסכם יורשים אינו מוגדר בתור מכירה של נכס.

 

 

ביטול הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים

כל הסכם חלוקת עיזבון במדינת ישראל כפוף לדיני ירושה ודיני חוזים כלליים, בעקבות כך קיימת האפשרות לפנות לבית המשפט במטרה לבטל הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים אם עילת הביטול קיימת בחוק החוזים.  כך למשל לכל אחד מיורשיו של המנוח יש אפשרות לפנות לבית המשפט בבקשה לבטל את הסכם היורשים בטענה כי היורשים האחרים הטעו אותו במסגרת עריכת ההסכם. אם הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים מקבל תוקף של פסק דין יהיה צורך בהגשת תביעה על מנת לבטל אותו. 

 

מדוע חשוב לעבוד עם עורך דין דיני ירושה?

אנשים רבים אינם מודעים לתועלת הרבה שקיימת בעבודה עם עורך דין המתמחה בדיני ירושה. בראש ובראשונה חשוב לבחור בעורך דין המתמחה בדיני ירושה מאחר ורק עורכי דין המתמחים בתחום זה ידעו כיצד לבצע את המשימה בצורה מקצועית ונכונה. עורכי דין בעלי ניסיון והתמחות בדיני ירושה ידעו כיצד לגשת בצורה הטובה ביותר לכל מקרה, כיצד יש לפנות לכל אחד מן היורשים והם יעשו כל שביכולתם על מנת למצוא את הפתרון הטוב ביותר ולהוביל להסכמה מלאה בין כל היורשים. 

 

האם חשוב לבחור עורך דין בעל ניסיון בתחום?

אנשים רבים תוהים האם קיימת חשיבות לבחירת עורך דין ירושה בעל ניסיון בתחום או שמא אפשר לבחור גם בעורך דין דיני ירושה שרק התחיל את דרכו בתחום זה. אמנם אין הדבר אומר כי עורך דין בעל כמות ניסיון גדולה יהיה מקצועי וטוב יותר מעורך דין בעל כמות ניסיון נמוכה יותר, אך ללא כל ספק כמות הניסיון של עורך הדין היא חשובה מאוד בנושא זה ובחלק מן המקרים הניסיון של עורך הדין יכול לשנות את כל המצב. עורכי דין העוסקים בדיני ירושה ומחזיקים בניסיון רב ידעו כיצד לגשת לכל מקרה ומקרה בדרך היצירתית, החכמה והיעילה ביותר. בנוסף על כך עורכי דין בעלי ניסיון רב יודעים כיצד להתמודד בצורה הטובה ביותר עם בעיות שונות שצצות בדרך מאחר והם כבר עברו מקרים דומים בעבר. 

יתר על כן, טרם אתם בוחרים בעורך דין מסוים ממנו תקבלו שירות אנחנו ממליצים לכם לבדוק את רמת המוניטין של עורך הדין בו אתם מעוניינים. רמת המוניטין של עורך הדין יכולה לומר לכם הרבה על רמת המקצועיות שלו ועל איכות העבודה שלו. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: