כיצד מתחלקת ירושה בגירושין? – כספי ירושה בגירושין

תוכן עניינים

אנשים רבים שואלים את עצמם מה יקרה עם כספי הירושה שלהם במידה והם יתגרשו? למרות שאף אחד מאיתנו לא מעוניין לחוות גירושין במהלך חייו עדיין אנו לא יכולים לדעת מה יקרה בעתיד ולכן חשוב לדעת כיצד יש לפעול במקרים של גירושין ומה עתיד לקרות עם כספי ירושה בגירושין. אנשים רבים מוצאים עצמם ללא כל ידע בנושא כאשר מגיע הרגע החשוב באמת ובעקבות כך הם מפסידים כסף ורכוש שהיה יכול להוות עבורם תמיכה כלכלית בתקופה הקשה שלאחר הגירושין.

אפילו אם אתם בטוחים כי לא תתגרשו בעתיד עדיין אנחנו ממליצים לכם לקרוא את המידע שריכזנו עבורכם במאמר זה כדי שתוכלו להבין מה קורה עם כספי ירושה במסגרת הליכי גירושין ומהן הזכויות של כל אחד מהצדדים.

 

כיצד מחלקים רכוש בהליך גירושין?

הליכי גירושין יכולים להתבצע בצורה נעימה ולעיתים בצורה נעימה פחות, אך ניתן לומר כי כל הליכי הגירושין הם ארוכים, גוזלים מאמצים רבים ולא פשוטים כלל. אחת השאלות בהן עוסקים במהלך הליכי גירושין היא כיצד יש לפעול עם רכוש שקיבל אחד מהצדדים בתור ירושה והאם רכוש זה מוגדר כרכוש משותף?

התשובה לשאלה זו תלויה בתאריך בו התקיימה החתונה של בני הזוג. החוק מתייחס בצורה שונה לבני זוג שנישאו אחרי שנת 1974 ולפני שנת 1974, מיד תבינו מדוע.

החוק במדינת ישראל אשר מתייחס לאופן חלוקת הרכוש בין בני זוג במצבים של גירושין הינו חוק יחסי ממון בין בני זוג. בהתאם לחוק זה לבני זוג יש אפשרות לערוך ביניהם הסכם ממון, אם ההסכם נערך וקיבל את כל האישורים הרלוונטיים על פי החוק, ההסכם יהיה תקף לגבי הדרך בה יש לחלק את הרכוש שמוסדר בו.

 

 

לא כל בני הזוג עורכים הסכמי ממון ביניהם, במקרים בהם בני הזוג לא ערכו ביניהם הסכם ממון, יהיה עליהם לעקוב אחר הוראות החוק בהתאם לשנה בה הם התחתנו. במידה ובני הזוג התחתנו לאחר התאריך ה-1/1/1974, יהיה עליהם לפעול בהתאם להוראות חוק יחסי ממון ובהתאם להסדר איזון משאבים. כלומר, לכל אחד מהצדדים יש את הזכאות לקבל מחצית מהשווי הכולל של כל הנכסים בהם מחזיקים בני הזוג ובשל כך החלוקה ביניהם תיערך שווה בשווה.

במידה ובני הזוג התחתנו לפני התאריך ה-1/1/1974, הסדר איזון המשאבים לא יחול עליהם ויהיה עליהם לפעול בהתאם לחזקת השיתוף. חזקת השיתוף קובעת כי כל רכוש כזה או אחר אשר בני הזוג צברו בעת בה הם מקיימים חיים משותפים שייך לשניהם. חזקת השיתוף אינה נוגעת לרכושם הפרטי של כל אחד מבני הזוג ומתייחסת אך ורק לרכוש המשותף של בני הזוג.

כיצד מחלקים כספי ירושה בהליך גירושין?

חוק יחסי ממון בין בני זוג קובע כי במקרים בהם אחד מבני הזוג מקבל רכוש במסגרת צווי ירושה חוקיים הרכוש שייך אך ורק לו ויש לו אחריות בלעדית עליו, אי לכך לבן הזוג השני אין בעלות על רכוש זה. אך למרות זאת ישנם מצבים מסוימים בהם בית המשפט מכיר ברכוש אותו קיבל אחד מבני הזוג במסגרת ירושה בתור רכוש משותף.

לצורך הדוגמא, במקרים בהם אחד מבני הזוג קיבל בירושה נכס ולאחר מכן בני הזוג השקיעו בו באופן משותף כמות גדולה של כסף, קיים קושי לערוך הפרדה בין הרכוש שהתקבל בירושה לבין הרכוש המשותף ובשל כך החוק יתייחס לנכס בתור רכוש משותף בצורה חלקית או שמא בצורה מלאה.

בנוסף על כך ישנם מקרים בהם קיימת כוונת שיתוף בנוגע לרכוש אותו קיבל אחד מבני הזוג במסגרת ירושה. במידה ואחד מבני הזוג קיבל סכום כספי מסוים במסגרת ירושה וזמן קצר אחרי שקיבל אותו הוא הפקיד את אותו סכום לחשבון הבנק המשותף של בני הזוג, ניתן להבין כי הייתה כוונת שיתוף במקרה זה ובשל כך הכסף אינו נחשב לרכושו הבלעדי של היורש.

 

כיצד מתחלקת דירה בירושה במסגרת הליך גירושין?

חלק גדול מהאנשים תוהים לעצמם מה עתיד לקרות במסגרת הליך גירושין עם דירה שהם קיבלו בירושה אשר שימשה אותם ואת בני הזוג שלהם בעת בה הם קיימו חיים משותפים. אם אתם חלק מאותם אנשים עליכם לדעת כי אין תשובה חד משמעית לשאלה זו אך ישנם מספר קריטריונים שונים שעוזרים לבית המשפט לקבוע במקרים מסוג זה. ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לחלק מהקריטריונים:

 

  • האם בני הזוג גרו יחד בנכס שהתקבל בירושה? – במקרים בהם בני הזוג השתמשו בדירה שהתקבלה בירושה לצורך מגורים, הדבר מראה על כוונת שיתוף בדירה.
  • למשך כמה זמן בני הזוג התגוררו יחד בנכס שהתקבל בירושה?
  • האם בני הזוג השקיעו באופן משותף בנכס? – אחת הדרכים בהן ניתן להוכיח כוונת שיתוף היא השקעה משותפת בנכס, בחלק גדול מהמקרים בני הזוג משקיעים ביחד כסף על מנת לשפר את הנכס שהתקבל בירושה. הדבר מראה על כוונה להפוך את הנכס למשותף. כמו כן, ההשקעה הכספית עצמה, על אחת כמה וכמה אם מדובר בהשקעה כספית גדולה, יוצרת קושי בהפרדת הנכס שהתקבל בירושה מההשקה שנעשתה.
  • למשך כמה זמן בני הזוג היו נשואים?
  • על שמו של מי רשום הנכס? – במידה וחצי מנכס שהתקבל בירושה רשום על שמו של בן הזוג השני, הדבר יהפוך את הנכס למשותף לשני בני הזוג גם אם הם לא השקיעו בו בצורה משותפת.
  • האם בני הזוג קיימו אורח חיים כלכלי בצורה משותפת או שמא בצורה נפרדת?

 

התשובות לשאלות הללו עוזרות לבית המשפט להבין בצורה הרבה יותר טובה את מהותם של היחסים אשר התנהלו בין בני הזוג, את רמת השיתוף ביניהם ואת כמות הכספים שהשקיעו בני הזוג יחד, באופן הזה בית המשפט יכול לקבוע בצורה טובה יותר האם יש לחלק את הנכס בין בני הזוג או שמא לתת אותו לבן הזוג שקיבל את הנכס בירושה.

 

כיצד ניתן למנוע חלוקה של ירושה בגירושין?

במידה ואתם מעוניינים למנוע מצב בו רכוש שהתקבל בירושה נחשב לרכוש משותף יהיה עליכם לערוך הפרדה מוחלטת בין הנכסים המשותפים לבין נכסים שהתקבלו בירושה וכספים שהתקבלו בירושה, כמו כן חשוב לא לשתף את בן הזוג בהשקעות אותן מבצעים בנכס שהתקבל בירושה או בהכנסות המתקבלות מנכס שהתקבל בירושה. באופן הזה אתם יכולים למנוע מצב בו בן/ת הזוג שלכם טוענים כי יש להם זכויות ברכוש שקיבלתם בירושה.

יתר על כן אנו ממליצים לכם לערוך הסכם ממון בו כתוב בצורה ברורה כי במקרים של גירושין בן הזוג אינו זכאי לקבל חלק מהירושה.

 

אם אתם חוששים כי בעתיד עלול לקרות מצב בו רכוש וכסף שקיבלתם בירושה יתחלק ביניכם לבין בן הזוג שלכם במסגרת הליך גירושין אנו ממליצים לכם להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני ירושה וצוואות כדי להבין בדיוק מהן הזכויות שלכם.

 

 

איך בוחרים את עורך הדין לענייני גירושין הנכון לי?

כל עורכי דין במדינת ישראל הם בעלי התמחות בתחום כזה או אחר, ישנם עורכי דין בעלי התמחות בדיני תעבורה, אחרים בעלי התמחות בהליכי הוצאה לפועל וישנם עורכי דין המתמחים בדיני ירושה וצוואות. במידה שאתם מעוניינים לבדוק מהן הזכויות שלכם בהליכי גירושין לגבי רכוש שהתקבל בירושה אין ספק כי הבחירה האידיאלית עבורכם תהיה עורך דין המתמחה בדיני צוואות וירושות. עורכי דין בעלי התמחות בדיני ירושות וצוואות מכירים לעומק את ההיבטים המשפטיים בתחום זה. כל מקרה הוא שונה ובעל מאפיינים ספציפיים משלו, אי לכך חשוב להיעזר באיש מקצוע שמכיר את כל ההיבטים השונים.

 

בגירושין, חשוב שתבדקו את רמת הניסיון של עורך הדין

כאשר אתם מקיימים שיחת היכרות ראשונית עם עורך דין ממנו אתם מעוניינים לקבל סיוע אנו ממליצים לכם לבדוק כמה ניסיון יש לו בתחום הרלוונטי אליכם. עורך דין בעל ניסיון רב לא בהכרח יהיה מקצועי וטוב יותר מעורך דין שמחזיק בפחות ניסיון אך לא ניתן להתווכח עם העובדה כי הניסיון של עורך הדין הוא נושא חשוב מאוד. אנו ממליצים לכם לבחור בעורך דין המחזיק בניסיון של מספר שנים לכל הפחות ולא בעורך דין שרק התחיל את דרכו בתחום. בלא מעט מקרים עורכי דין בעלי ניסיון רב יחזיקו ביכולות מקצועיות מרשימות מאוד. יתרה מכך, ככל שעורך הדין בו תבחרו יהיה בעל ניסיון רב יותר בתחום הרלוונטי אליכם כך הוא ידע כיצד להתמודד בצורה טובה יותר עם בעיות שעשויות לצוץ בדרך.

 

חשיבות ההמלצות הקודמות

אנו נוטים להיעזר בביקורות קודמות בתחומים רבים בהם אנו עושים בחירה במהלך חיינו, וכך מוטב שנעשה גם במקרים בהם אנו בוחרים עורך דין שעתיד ללוות אותנו. ההמלצה שלנו אליכם בנקודה זו היא לחפש ביקורות קודמות על עורך הדין בו אתם מתעניינים טרם אתם סוגרים איתו עסקה. תוכלו לחפש באינטרנט וברשתות החברתיות השונות ביקורות מלקוחות קודמים אותם עורך הדין ליווה. אם תמצאו הרבה ביקורות חיוביות על עורך הדין לצד מעט ביקורות שליליות אתם תוכלו להבין כי מדובר בעורך דין מקצועי ואיכותי. במידה ותמצאו כמות גדולה של ביקורות שליליות לצד כמות קטנה של ביקורות חיוביות מוטב שתחפשו אחר עורך דין אחר שילווה אתכם בתהליך.

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: