עורך דין ירושה: כל המידע שתצטרכו בנושא ירושות/צוואות במקום אחד

תוכן עניינים

חוק הירושה במדינת ישראל קובע כי כאשר אדם עוזב את העולם הנכסים שלו מועברים ליורשים החוקיים שלו. במקרים בהם אדם מותיר אחריו צוואה כאשר הוא נפטר, כלל הרכוש והנכסים שהותיר אחריו יחולקו בהתאם להוראות הכתובות בצוואה. לעומת זאת, במקרים בהם המנוח לא מותיר אחריו צוואה הרכוש והנכסים שהוא הותיר אחריו מחולקים בין יורשיו החוקיים על פי החוק במדינת ישראל. 

 

ירושה על פי חוק

כאשר אדם נפטר מן העולם ולא מותיר צוואה, העיזבון שאדם השאיר אחריו מחולק על פי סדר הירושה אשר קבוע בחוק הירושה של מדינת ישראל. חוק הירושה הוא זה הקובע מי האנשים שיקבלו חלק מן הירושה שנותרה ללא צוואה ומה החלק שיקבל כל אחד מהם. על פי חוק הירושה בת או בן הזוג של האדם המנוח צריכים לקבל 50% מן הירושה. כמו כן החוק קובע כי את ה-50% הנותרים צריך לחלק בין ילדיו של המנוח ולאחר מכן בין הנכדים של המנוח. 

בנקודה זו נציין כי על פי חוק הירושה לילדים מאומצים יש את אותו דין כמו לילדים ביולוגיים בכל מה שקשור לחלוקת ירושה, אך לעומת זאת ילדים חורגים לא זכאים לקבל חלק כלשהו מהעיזבון, מלבד מקרים בהם המנוח הותיר אחריו צוואה שבה הוא מצווה לתת חלק מסוים מהעיזבון גם לילדים החורגים שלו. 

במקרים בהם אדם נפטר מן העולם טרם הוא הספיק להביא ילדים לעולם בן או בת הזוג שלו יקבלו שני שליש מהירושה, השליש האחרון של הירושה מתחלק בין האחיינים והאחים של המנוח. 

 

 

צו ירושה – כל מה שצריך לדעת

אם אדם נפטר מן העולם ולא הותיר אחריו צוואה, אין אפשרות לחלק את העיזבון שהוא הותיר אחריו ללא צו ירושה. בקשות לקבלת צווי ירושה מוגשות לרשם לענייני ירושה, כל אחד מהיורשים החוקיים של המנוח רשאי להגיש בקשה לקבלת צו ירושה. 

בקשות לקבלת צו ירושה צריכות להיות מוגשות על ידי טופס מיוחד בו יש למלא פרטים שונים, כמו כן יש לצרף לטופס מסמכים רלוונטיים. בין המסמכים השונים אותם יש לצרף לטופס ניתן למנות את תעודת הפטירה של המנוח, מסמך המוכיח תשלום אגרה ועוד מסמכים נוספים. 

 

ברגע הרשם לענייני ירושה מקבל בקשה לקבלת צו ירושה הוא שולח אותה למשרד של היועץ המשפטי לממשלה על מנת לקבל תגובה, במרבית הפעמים תשובתו של משרד היועץ המשפטי לממשלה היא חיובית. כמו כן, בכל פעם שיורשים מגישים בקשות לקבלת צו ירושה במקביל מפורסמות הודעות המודיעות על כך שהם הגישו בקשה, המטרה של ההודעות הללו היא לאפשר לציבור להביע התנגדות לצוואה אם הוא רוצה בכך. 

 

לרוב, כאשר אין מתנגדים לצו ירושה, פרק הזמן שעובר עד לקבלת הצו הוא חודש וחצי בערך. אם יש מתנגדים לצו ירושה בית המשפט לעניינים משפחתיים הוא זה שאליו מועברת האחריות לטפל בבקשה מכיוון שהרשם לענייני ירושה לא מחזיק בסמכות המתאימה לעשות זאת. כאשר קיימת התנגדות לקבלת צו ירושה התהליך נמשך זמן רב יותר מהסיבה הפשוטה שבית המשפט צריך לקיים דיון בקשר להתנגדות ולהגיע להחלטה. 

 

ירושה בהתאם לצוואה

במידה ואדם נפטר מן העולם והותיר אחריו צוואה, הירושה שהוא השאיר תחולק על פי ההוראות אשר כתובות בצוואה. אפילו אם ההוראות הכתובות בצוואה עשויות להוביל למחלוקות וריבים בין בני משפחה, עדיין יש למלא את כל ההוראות הקיימות בצוואה. 

ישנם מקרים מסוימים בהם אדם מורה בצוואה שלו לנשל באופן מוחלט מהירושה את אחד מן האחים, למרות שמדובר במקרה נדיר עדיין יש למלא את ההוראות הכתובות בצוואה ולבצע אותן. כל אחד מן היורשים החוקיים של המנוח רשאי להתנגד לכל אחת מן ההוראות הכתובות בצוואה אם הוא לא מסכים איתן.  

 

חשוב מאוד לשמור על תוכן הצוואה קריא וברור כדי למנוע בעתיד מקרים של סכסוכים וריבים בין היורשים של המנוח בקשר לדרך בה יש לחלק את הירושה. 

בצוואה של אדם צריכה להיות התייחסות לכלל הנכסים והרכוש שהוא השאיר אחריו, בנוסף על כך הדרך בה יש לחלק את הירושה וזהות היורשים צריכה להיות ברורה באופן חד משמעי. 

הדרך הטובה ביותר בה ניתן לבדוק האם צוואה נכתבה על פי החוק ונוסחה כמו שצריך היא פנייה לעורך דין בעל התמחות בענייני ירושה. 

 

צו קיום צוואה – על מה אנחנו מדברים?

במצבים בהם קיימת צוואה יורשיו של המנוח אינם יכולים לחלק ביניהם את העיזבון שהותיר אחריו המנוח עד שאין בידם צו קיום צוואה. 

בקשות לקבלת צווי קיום צוואה מוגשות לרשם לענייני ירושה וצריכות לכלול בתוכן את כל הפרטים והמסמכים הרלוונטיים. 

בנוסף על כך, בכל פעם שיורשים מגישים בקשות לקבלת צווי קיום צוואה במקביל מפורסמות הודעות המודיעות על כך שהם הגישו בקשה, המטרה של ההודעות הללו היא לאפשר ליורשיו החוקיים של המנוח להביע התנגדות לצוואה אם הם רוצים בכך. 

במצבים בהם קיימות התנגדויות לצוואה, ההתנגדויות מועברות לבית המשפט לענייני משפחה. 

 לא מעט יורשים מחליטים להתנגד לצווי קיום צוואה בטענה כי דעתו של המנוח הושפעה בדרך לא הוגנת לפני שהוא נפטר, כתוצאה מכך ההחלטות של המנוח בצוואה לא באמת משקפות את הרצון האמיתי שלו. 

 

מהן סוגי הצוואות הנפוצים ביותר? 

לא ניתן להתווכח עם העובדה כי צוואה של אדם נחשבת לאחד המסמכים החשובים ביותר שהוא כותב כל חייו. עריכת צוואה באופן לא נכון עשויה לשנות בצורה משמעותית את גורלה של הצוואה ולהוביל למצב בו היורשים שקוראים את הצוואה מפיקים ממנה משמעויות שאינן נכונות כלל וכלל. 

פעם בני אדם היו נוהגים להזמין שירותים של עורכי דין לענייני ירושה רק כאשר הרכוש היה מחולק בצורה לא שווה בין כל היורשים. אך כיום אנו יכולים לראות הרבה מאוד אנשים אשר פונים לעורכי דין לענייני ירושה כדי שיעזרו להם לערוך את צוואתם וכדי שהם יוכלו להיות בטוחים כי הצוואה שלהם ערוכה כמו שצריך וכי מי שיקרא אותה יפיק ממנה את המשמעויות הנכונות. 

על פי החוק במדינת ישראל ישנן 4 דרכים שונות בהן ניתן לפעול לצורך עריכת צוואה, ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לכל אחת מהדרכים הללו:

  • צוואה הנערכת בפני הרשויות – כאשר אנו מדברים על צוואה הנערכת בפני הרשויות אנחנו למעשה מדברים על צוואה אותה עורך אדם אל מול הרשויות המוסדרות על פי החוק בישראל. נכון לשנת 2023 צוואה הנערכת בפני הרשויות יכולה להיערך אל מול כל אחת מן הרשויות הבאות: בית המשפט לעניינים משפחתיים, רשם הירושה, נוטריון ובית דין דתי. 

צוואה הנערכת בפני הרשויות יכולה להתבצע בשני אופנים: לכותב הצוואה יש אפשרות להגיש את הצוואה שכתב לאחד מן הנציגים של הרשויות הרלוונטיות או שמא הוא יכול לומר את צוואתו בעל פה כאשר אחד מנציגי הרשויות נוכח, אחרי שבעל הצוואה מסיים לומר את כל מה שרצה להגיד הוא צריך להמתין לקבלת אישור מנציגי הרשויות בנוגע לכך שצוואתו נערכה בהתאם לחוק והועברה למקום המתאים. 

  • צוואה בעל פה – על פי חוק הירושה במדינת ישראל צוואה בעל פה יכולה להתקיים רק כאשר מצווה הצוואה נמצא במצב של גסיסה או שמא הוא מרגיש כי הוא עומד למות בקרוב מאוד. מצווה צוואה אשר מחליט לערוך צוואה בעל פה צריך להעביר את דבריו לשני עדים לפחות, אותם עדים חייבים להצליח להבין את שפתו של מצווה הצוואה. בעת בה מצווה הצוואה אומר את דבריו או מיד לאחר שהוא מסיים לומר את דבריו, שני העדים שלו צריכים לרשום את כל מה שזכור להם מדבריו של מצווה הצוואה. 

סוג זה של צוואות נחשב לסוג הבעייתי ביותר מבחינה משפטית מכיוון שהדברים שאמר מצווה הצוואה לא כתובים ובשל כך עשויות להתעורר בהמשך מחלוקות אותן יהיה קשה מאוד להכריע מאחר ואף צד לא יכול להוכיח. 

  • צוואה הנערכת בנוכחות עדים – צוואה הנערכת בנוכחות עדים היא צוואה אותה מצווה הצוואה עורך בנוכחות של שני אנשים אשר הוא קבע כי הם העדים שלו בצוואה. הנוכחות של העדים היא בעלת חשיבות גבוהה מאוד מהסיבה הפשוטה שהעדים של מצווה הצוואה הם אלו אשר יכולים להוכיח את אמינות הצוואה ואת הרצון החופשי של מצווה הצוואה בזמן העריכה שלה. חוק הירושה במדינת ישראל קובע כי העדים של בעל הצוואה צריכים להעיד רק בקשר לקיום של עריכת הצוואה ולא בקשר לתוכנה של הצוואה. בנוסף על כך, צוואה הנערכת בנוכחות עדים אינה דורשת נוכחות של עורך דין אך למרות זאת אנו ממליצים לכם לשכור את שירותיו של עורך דין ירושות כדי שיהיה נוכח בזמן עריכת הצוואה ויוכל למנוע ריבים וטעויות בעתיד. 
  • צוואות בכתב יד – על פי חוק הירושה במדינת ישראל כל הצוואות הנכתבות בכתב יד חייבות לכלול את החתימה של מצווה הצוואה ותאריך. סוג זה של צוואות הוא הסוג הפופולרי ביותר במדינת ישראל, ישנם לא מעט מקרים בהם צוואה הנערכת בכתב יד מובילה למחלוקות וריבים בין יורשיו של המנוח מאחר וצוואות מסוג זה לא מקבלות תוקף כחלק מטקס מסוים או מעמד מסוים, בשונה מצוואה הנערכת בפני עדים או בפני עורך דין. בשל העובדה כי צוואה בכתב יד יכולה להיכתב גם כשמצווה הצוואה נמצא לבד, ניתן לערער בקלות על אמינות הצוואה. 

 

עורכי דין בעלי התמחות בענייני ירושה מחזיקים בניסיון רב בעריכה של צוואות מכל הסוגים, יתר על כן הם יודעים כיצד מתנהלים כל ההליכים המשפטיים אשר נוגעים לירושות וצוואות ומהם כל החוקים באותו תחום. דרך הפעולה האידיאלית לצורך הענקת ביטחון למצווה הצוואה והבטחת הגנה לצוואה היא עריכה של צוואה בנוכחות של עורך דין בעל התמחות בענייני ירושות. 

 

החשיבות בעבודה עם עורך דין ירושה

אם אתם מעוניינים לערוך צוואה בצורה מקצועית ומסודרת אשר תהיה בעלת תוקף כאשר יגיע הרגע המתאים לכך, אנו ממליצים לכם לפנות לעורך דין המתמחה בדיני ירושה. עורך דין בעל התמחות בתחום זה יעבור איתכם על נקודות חשובות אליהן יש להתייחס לפני שאתם חותמים על צוואה. כמו כן עורך הדין יעזור לכם לערוך את הצוואה בצורה כזאת שהיא לא תוביל למחלוקות וריבים בין בני משפחה אחרי שאתם תעזבו את העולם. 

 

נקודה נוספת וחשובה מאוד בה עורך דין המתמחה בענייני ירושה יכול לעזור היא בהגשת בקשות לקבלת צו ירושה. במידה ואתם מעוניינים להגיש בקשה לקבלת צו ירושה מומלץ מאוד להיעזר בשירותים של עורך דין ירושה מאחר והוא יעזור לכם למלא את כל הפרטים הרלוונטיים בצורה המדויקת ביותר, בנוסף על כך עורך הדין הוא זה אשר ידאג להחתים את שאר היורשים של המנוח ולצרף את כל המסמכים הרלוונטים. 

עורכי דין המתמחים בענייני ירושה יודעים מהי הדרך היעילה ביותר בה יש לפעול על מנת לקבל את צו הירושה מוקדם ככל הניתן. יתר על כך, במקרים בהם בקשות לקבלת צו ירושה מועברות לטיפול של בית המשפט לעניינים משפחתיים עורך הדין הוא זה אשר מייצג את היורשים במסגרת הדיונים בבית המשפט. 

 

סכסוכים בין יורשים – צוואה לא ברורה

צוואה שנוסחה בצורה שאינה ברורה עשויה להוביל לבלבול בקרב היורשים של המנוח. בלא מעט מקרים צוואות שכתובות ומנוסחות עם שגיאות כתיב או שגיאות תחביריות אינן מתקבלות בבית המשפט, כמו כן גם צוואות שכתובות בצורה לא מובנת עשויות לא להתקבל בבית המשפט. צוואה שאינה ברורה בצורה חד משמעית עלולה להוביל לפרשנות שונה של כל אחד מיורשיו של המנוח, מה שעלול להוביל בסופו של דבר למחלוקות וריבים בין היורשים בנוגע לירושה.

לקריאה נוספת: סכסוכי ירושה – המדריך המלא להתמודדות

 

עורך דין ירושה – בחרו עורך דין בעל מוניטין חיובי

עורך דין איכותי שצבר הצלחות רבות בתחומו יהיה בעל מוניטין חיובי בתחום בו הוא עוסק. לפני שאתם מחליטים על עורך דין ירושה שילווה אתכם מומלץ לבדוק את רמת המוניטין של אותו עורך דין. כך יהיה לכם קל יותר להבין את רמת המקצועיות של עורך הדין בו אתם מעוניינים. 

אחת הדרכים הטובות ביותר באמצעותן ניתן לקבל מידע אודות המוניטין של עורך דין מסוים היא על ידי חיפוש שמו של עורך הדין באינטרנט וברשתות החברתיות. לאחר שתחפשו את שמו של עורך הדין יופיעו בפניכם ביקורות שונות עליו, ככל שתמצאו יותר ביקורות חיוביות כך אתם תוכלו לדעת כי מדובר בעורך דין איכותי ומקצועי בעל מוניטין חיובי. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: