פירוק חברה מרצון: איך עושים את זה בצורה נכונה ומוצלחת?

תוכן עניינים

בין אם חברתכם נקלעה לקשיים כלכליים משמעותיים או שהחברה נקלעה לסכסוכים בין השותפים, מושג הנקרא "פירוק חברה מרצון" נכנס בדיוק כאן לתמונה. אז איך זה עובד? מיד נעשה לכם קצת סדר במידע, כדי שתבינו כיצד ניתן לעשות זאת בצורה הכי נכונה, מוצלחת ועם כמה שפחות נזקים.

חשוב להדגיש כי הליכי פירוק חברה הינם הליכים מורכבים ומאתגרים, על כן חשוב מאוד לבצע אותם בצורה מקצועית ובהתאם לדרישות ולתנאים שמציב מסמך תקנות החברות (פירוק), תשמ"ז-1987. למשל, אחד התנאים שבהם החברה צריכה לעמוד על מנת שיהיה ניתן לפרק אותה מרצון הוא: כושר פירעון של החברה ויכולת לפרוע את חובותיה תוך תקופת זמן מסוימת.


אם אתם לוקחים חלק בחברה ויש לכם רצון לפרקה אך אינכם יודעים כיצד לעשות זאת, המאמר הבא נכתב בדיוק למענכם. בהמשך, נעניק לכם מידע שימושי בנוגע לסיבות השונות שמובילות לפירוק חברה מרצון, התנאים שבהם יש לעמוד לצורך פירוק החברה ותשובות לשאלות נפוצות. 

פירוק חברה מרצון – מה זה אומר בכלל?

הליכי פירוק מרצון, משמעותם הליכים שבהם נוקטות חברות על מנת להפסיק להתקיים כישות משפטית נפרדת. המטרה החשובה ביותר של הליכים אלו, הינה להשתמש בכל המשאבים והנכסים הכלכליים, שבהם החברה עדיין מחזיקה כדי לכסות את חובותיה. הליכי פירוק חברות מזכירים מאוד הליכים הנוגעים לפשיטת רגל במהות שלהם. אם לחברה אין נושים שעשויים להיפגע בעקבות הליך פירוקה, ניתן לפרק את החברה מבלי לערב את בית המשפט בתהליך ובלי לפנות להליכים משפטיים.
על פי החוק, חברה עשויה להתפרק מרצון, אם הסתיימה תקופת קיומה או במקרה שנוצר מצב אשר בעקבותיו החברה חייבת להתפרק (אחת הדוגמאות היא מקרה של קבלת פסק דין מבית המשפט המורה לפרק אותה) ולאחר שהתקיימה אסיפה כלכלית התקבלה החלטה לפרק את החברה. במקרים אחרים, חברות מחליטות לבצע פירוק מרצון כתוצאה מחובות כלכליים קשים שלא מאפשרים להן להמשיך ולפעול בצורה תקינה. 

באותו נושא: פירוק שותפות עסקית – המדריך המלא לכל מי שרוצה לעשות זאת נכון!

 

אילו סיבות מובילות לפירוק חברות?

בסופו של דבר, התוצאה הסופית הינה תמיד פירוק החברה וחיסול שלה על ידי רשם החברות – אך הדרך לשם עשויה להיגרם בגין מגוון סיבות. להלן הסיבות הבולטות ביותר שבגינן נהוג לפרק חברה מרצון:

  • קשיים כלכליים – במקרים שבהם חברות "טובעות" בחובות כספיים ואינן מסוגלות לפרוע אותם, הן למעשה לא יכולות להמשיך להתנהל בצורה תקינה, סך החובות שלהן עובר את סך ההכנסות שלהן ובשל כך הן פונות להליך פירוק מרצון. אחד התנאים החשובים ביותר להתנהלות תקינה של חברה הוא תזרים מזומנים. למעשה, כאשר לחברה אין תזרים מזומנים תקין, הפעילות העסקית שלה עשויה להיפסק והתפקוד שלה עשוי להיפגע באופן משמעותי. 
  • פירוק בעקבות החלטת בעלי מניות – אם בעלי מניות בחברה מעוניינים בכך, יש להם את האפשרות להחליט על פירוק החברה. בעלי מניות בחברות יכולים לפעול באופן הזה אם הם חושבים כי בעתיד הקרוב קיים סיכוי שהחברות שלהן יגיעו למצב של חדלות פירעון ולא תהיה להן אפשרות לפרוע את החובות שלהן. בקשות הנוגעות לפירוק חברה מרצון מוגשות לרשם החברות. 
  • חוסר פעילות – ישנן לא מעט חברות במדינת ישראל אשר רשומות בתור חברות פעילות, אולם בפועל אותן חברות לא מתפקדות ואינן רווחיות. חברות שלא מצליחות לייצר הכנסה למעשה מובילות להפסדים וגורמות נזקים לבעלי המניות שלהן. במקרים שבהם חברות אינן פעילות ורווחיות, העדיפות היא לפרק אותן על מנת לא להוציא כספים מיותרים וכדי להימנע מהגבלות כאלה ואחרות. 
  • חוסר הסכמה בין בעלי מניות – בחלק מן המקרים, שבהם בעלי המניות בחברה אינם מגיעים להסכמה בנושאים כספיים או שמא בנושאים הנוגעים לאופן ניהול החברה, הם יעדיפו לפרק את החברה. כך הם מסיימים את הקשר ביניהם ומחסלים את החברה לחלוטין. 

 

 

אילו תנאים צריכים להתקיים לצורך פירוק החברה מרצון?

כעת נציג בפניכם את התנאים שבהם חברה צריכה לעמוד כדי שתוכל להתפרק מרצון:

  • כלל בעלי המניות בחברה צריכים לחתום על תצהיר כושר פירעון, במסגרת תצהיר זה בעלי המניות מצהירים על כך שלחברה יש את האפשרות לפרוע את החובות שלה תוך שנה מהרגע שבו מתקבלת החלטה על פירוק החברה. אם לחברה אין אפשרות לשלם את חובותיה, קיימים סיכויים גבוהים כי רשם החברות לא יקבל את הבקשה שלה לפירוק. 
  • על בעלי המניות לקיים אסיפה כללית בה עליהם להחליט כי הם אכן מעוניינים לפרק את החברה. את האסיפה הכללית יש לקיים תוך שלושה חודשים מהיום שבו התקבלה ההחלטה על פירוקה. במסגרת האסיפה הכללית, יהיה על בעלי המניות למנות נאמן שיהיה אחראי על כינוס הנכסים הנמצאים ברשותה של החברה ועל כינוס הרכוש שלה, הנאמן ישתמש בנכסים וברכוש כדי לפרוע את חובותיה של החברה. 
  • על בעלי המניות בחברה לשלוח את תצהיר כושר הפירעון לרשם החברות ולצרף לו טופס בו הם מודיעים על הנאמן אותו הם מינו לצורך כינוס נכסי החברה. כשרשם החברות יקבל את כל הטפסים הרלוונטים מהחברה, הוא ישנה את הסטטוס שלה לסטטוס של "חברה בפירוק מרצון".
  • הנאמן שמונה על ידי בעלי המניות בחברה צריך לחסל את כלל החובות שלה ולערוך דו"ח המסכם את הפעולות השונות אותן הוא ביצע. לאחר שהנאמן יסיים לחסל את חובות החברה, יהיה עליו לשלוח את דו"ח הסיכום לרשם החברות אשר יבצע בדיקה לדו"ח ויוודא כי חובותיה של החברה אכן נפרעו. כאשר רשם החברות מסיים לבדוק את דו"ח הסיכום ומוצא כי הוא תקין, הוא משנה את סטטוס החברה לסטטוס של "חברה מחוסלת. כאשר חברה מוגדרת כחברה מחוסלת, היא מפסיקה להתקיים והפעילות העסקית שלה נפסקת. 

 

לפני שאתם ניגשים להליכי פירוק החברה, אנו ממליצים לכם לוודא כי אתם אכן עומדים בכל התנאים הרלוונטיים על פי חוק החברות (תשנ"ט, 1999).

אם אינכם בטוחים, השאירו פרטים בטופס וניצור איתכם קשר עוד היום!

 

מי רשאי לפנות להליך פירוק מרצון?

בשונה מהליכי פירוק חברה מטעם בית המשפט, במקרים של הליכי פירוק חברה מרצון הדברים נעשים בגישה חיובית בדרך כלל מאחר שבעלי המניות מעוניינים לפרק את החברה ומסכימים על כך. במסגרת הליכי פירוק מרצון, לא מוטלות מגבלות על החברה ובדרך כלל גם בית המשפט לא לוקח חלק בתהליך. 

בעלי החברה, דירקטורים של החברה ובעלי המניות בחברה הם אלו אשר מחזיקים בזכות לפרק את החברה מרצון. הסיבה לכך היא שהם אלו שלוקחים חלק פעיל בחברה, אחראים על תשלומי החברה ועל חובות החברה. במקרים שבהם בקשות לפירוק חברה מוגשות מטעם בעלי מניות או בעלי חברה, הדבר ייחשב בתור בקשה לפירוק חברה מרצון. במקרים בהם בקשות לפירוק חברה מוגשות מטעם בית המשפט, הדבר ייחשב בתור הליך חדלות פירעון

 

החשיבות בעבודה עם עורך דין במסגרת הליכי פירוק מרצון

הליכים מהסוג המדובר, נחשבים להליכים מורכבים מבחינה משפטית אשר מצריכים ניסיון וידע משפטי רב. על מנת להבטיח שההליכים יתבצעו כראוי ובהתאם לחוק, חשוב מאוד לעבוד עם עורך דין המתמחה בדיני חברות. עורך הדין יוכל לייעץ לבעלי החברה ולדירקטוריון על הצעדים הנדרשים במסגרת כל שלב ושלב, החל מקבלת ההחלטה על פירוק החברה ועד לסגירת התיק ברשם החברות. כמו כן, עורך הדין ידאג להכין את כל המסמכים המשפטיים הרלוונטיים באופן מדויק ובהתאם להוראות החוק, הוא ילווה את תהליך אישור ההחלטה על פירוק החברה במסגרת האסיפה הכללית. בנוסף על כך, עורך הדין יפקח על מינוי המפרק, הכנת דו"ח על מצב החברה ומימוש נכסי החברה. 

יתר על כן, עורך הדין ידאג לכך שכל בעלי העניין בחברה יקבלו את מלוא הזכויות שלהם. לאורך כל הליך הפירוק, עורך הדין ישמש בתור כתובת לייעוץ משפטי בנוגע לכל שאלה או בעיה שעולה. באופן זה, ניתן למנוע טעויות שעשויות לגרום לעיכובים והוצאות מיותרות. אין ספק כי העסקת עורך דין מנוסה היא חיונית להבטחת הליך פירוק חברה תקין ויעיל שימזער סיכונים משפטיים ויצמצם הוצאות עבור כל בעלי העניין בחברה. 

 

בוחרים נכון – בוחרים משרד עו"ד דרעי רייפר

עורכי הדין של משרדינו, דרעי רייפר ושות' חיים ונושמים את תחום דיני החברות כבר למעלה מ-35 שנים. אנו נלווה אתכם לאורך כל הליך הפירוק, נדריך אותכם בכל שלב ושלב, ונמזער את הסיכונים והעלויות שלכם. 

מזמינים אתכם ליצור עימנו קשר עוד היום, ולקבל מידע נוסף על הדרכים שבהן נוכל לעזור לכם לעבור הליך פירוק חברה מרצון – על הצד הטוב ביותר. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: