האם בפשיטת רגל לוקחים את הבית? השאלה שכולכם שאלתם.

תוכן עניינים

מהם הליכי פשיטת רגל? למעשה, מדובר בהליכים בהם אנשים פרטיים מכריזים על חוסר יכולת להחזיר את החובות שלהם לנושים. הנושים הם בעצם האנשים להם הם חייבים את הכסף. זאת בשל העובדה כי הם נקלעו למצב כלכלי קשה, שאינו מאפשר להם לפרוע את חובותיהם – ואם מדובר בכם, במאמר הבא נסביר את כל מה שאתם צריכים לדעת ואת כל דרכי ההתמודדות.

יש לציין כי בחלק גדול מן המקרים פשיטת רגל משמשת בתור מהלך הגנתי שמטרתו להגן על הצד החייב בתיק מפני הנושים, בדרך כלל כאשר הליך פשיטת רגל מגיע לסיומו, החובות של החייב נמחקים או שמא הם מצטמצמים באופן משמעותי. במקרים אחרים החייב יזכה לתנאים נוחים יותר על מנת שיוכל לשלם את החובות שנותרו לו. 

 

יורדים לעובי הקורה – מהי פשיטת רגל?

אחת הסברות הנפוצות בקרב נושים היא שהליך פשיטת רגל הוא אינו הליך הוגן, וכי הוא נועד להקל על אנשים הלוקים בחוסר אחריות שאינם רוצים לפרוע את החובות שלהם – כלומר הכספים שהיו צריכים לחזור אליהם נמחקו וכעת הם צריכים לקבל את ההפסדים. אך למעשה, הדבר נובע מבלבול ומטרתם העיקרית של הליכי פשיטת רגל היא להוביל למצב בו כל הנכסים של החייב נמכרים והתמורה עוברת לנושים. בשל כך, חייבים שאינם מחזיקים באף נכס כזה או אחר יעדיפו בחלק גדול מן המקרים לפנות דווקא אל הליכים של איחוד תיקים או הגבלה באמצעים ברשות ההוצאה לפועל, זאת מאחר שאותם הליכים אמורים להיות זולים יותר. 

 

הליכי פשיטת רגל מעניקים לחייבים את האפשרות להתחיל לנהל מחדש את כל הפן הכלכלי בחיים שלהם לאחר שהם כבר קרסו מבחינה כלכלית. 

צריך להבין – אם הליכי פשיטת רגל לא היו קיימים, כנראה שחלק גדול מן החייבים בארץ היו מגיעים למצב שבו לא נותר להם כסף על מנת להתקיים באופן בסיסי. יתרה מכך, הליכי פשיטת רגל מעניקים לחייבים הגנה מסוימת מפני הנושים, זאת על ידי הסדרת הנושא באמצעות שימוש בחוקים וכללים מסוימים, הודות לכך הנושים לא מתנכלים לחייבים. חשוב מאוד לציין כי חובות של אדם אינם נמחקים ללא כל סיבה מוצדקת, וגם לאחר מחיקת החובות, כל הנכסים של האדם החייב עוברים בדיקה ומתחלקים והשווי שלהם מתחלק בין כל הנושים. 

 

ישנם מקרים רבים בהם פוסקים כי לצד החייב יש את האפשרות להמשיך לשלם את החובות שלו, אך בנוסף לכך קובעים כי קיים צורך לצמצם את חובותיו של החייב ולהעניק לו תנאים נוחים יותר כדי שיוכל לפרוע את חובותיו. 

 

 

כיצד מתנהל הליך פשיטת רגל?

ניתן לומר כי הליכי פשיטת רגל מתחלקים לארבעה שלבים עיקריים:

  • הגשת בקשה לפשיטת רגל – החייב אשר מעוניין להתחיל בהליך פשיטת רגל מעביר דיווח לרשויות השונות על ידי טופס בקשה שבו הוא מבקש לבחון את האפשרות לפתוח בהליך פשיטת רגל. 
  • צו כינוס נכסים – כאשר החייב מגיש בקשה לפתוח בהליך פשיטת רגל, בית המשפט הוא זה אשר אחראי לקבוע האם מדובר בבקשה מצודקת ואכן מצבו של החייב אינו מאפשר לו לשלם את החובות הקיימים כלפיו וכי הוא נמצא במצב כלכלי מספיק קשה על מנת לקבל הקלה בחובותיו או על מנת לבטל את חובותיו לחלוטין. בנקודה זו בית המשפט צריך להחליט האם ניתן להתחיל בהליך של כינוס נכסים. 

 

במקרים בהם בית המשפט אינו מקבל את בקשתו של החייב, החייב לא יכול להיכנס להליך פשיטת רגל. במקרים בהם בית המשפט מאשר להתחיל בהליך של כינוס נכסים – כל הליך משפטי אשר נוגע לחובות של החייב מוקפא, גם הליכים של הוצאה לפועל.  

יחד עם זאת, על החייב מתחילים לחול מגבלות שונות וחוקים שונים שמטרתם למנוע סיטואציה שבה מצבו הכלכלי של החייב נעשה גרוע יותר. חייבים שקיבלו אישור לכינוס נכסים אינם רשאים לעזוב את הארץ עד לסיום מלא של הליך פשיטת הרגל, כמו כן מוטלות על החייבים מגבלות נוספות, רובן נוגעות לתחום הכלכלי. ישנם מקרים מסוימים בהם בית המשפט מבטל או מסיר חלק מההגבלות. 

 

כאשר החייב מקבל אישור להליך כינוס נכסים, הוא מוזמן לחקירה במשרד כונס הנכסים, מטרת החקירה היא לבדוק האם החייב דיבר אמת בכל הנוגע למצב הכלכלי שלו, על החייב להוכיח את דבריו. החייב צריך להציג מסמכים בנקאיים, עדויות שונות, פירוטים של חשבון הבנק שלו וכל מסמך אחר אשר יכול לעזור להוכיח כי מצבו הכלכלי אכן קשה וכי הוא אכן דיבר אמת. 

במקרים בהם קיים חשד כי החייב מסתיר מידע מסוים, מנסה להבריח נכסים מהמדינה או שמא מנסה למכור אותם ללא ידיעת הרשויות, כונס הנכסים רשאי להצמיד לחייב מעקב פיזי. 

 

  • הכרזה רשמית על פשיטת רגל – לאחר סיום הליך כינוס נכסים, בית המשפט צריך לקבוע האם הוא מוכן להכריז על החייב כפושט רגל בצורה רשמית ולמחוק את חובותיו באופן מלא או באופן חלקי, הכרזה רשמית על חייב כפושט רגל מעידה כי בית המשפט מכיר בכך שהחייב הוא בעל חובות רבים, שהיכולות של החייב הן מעטות מאוד וכי הנכסים של החייב אשר עברו בדיקה אצל כונס הנכסים לא יכולים לסגור את החוב במלואו. בחלק זה מצמידים לפושט הרגל עורך דין שילווה אותו לאורך כל התהליך. תהליך פשיטת הרגל מתחיל לצאת לפועל ברגע שהחייב הוכרז כפושט רגל. במסגרת ההליך אוספים את כל הנכסים בהם מחזיק החייב ומחלקים אותם בין הנושים. 

אנשים רבים תוהים כיצד מחליטים מה מקבל כל נושה, מיד נסביר לכם זאת. 

חלוקת הנכסים בין הנושים נקבעת בהתאם לקריטריונים הקבועים בחוק, המטרה העיקרית של הקריטריונים הללו היא לגרום לחלוקה הוגנת של הנכסים בין כל הנושים. הקריטריונים העיקריים אשר משפיעים על החלוקה בין הנושים הם סוג החוב וגודלו של החוב. 

במקרים בהם החוב של אחד מן הנושים משועבד, הוא זה שיהיה בעדיפות ראשונה. החובות אשר נמצאים בתחתית רשימת הנושים הם: חובות בגין מיסי מדינה ועירייה, תשלום על שכר דירה ודמי מזונות. 

 

  • קבלת צו הפטר – סופו של כל הליך פשיטת רגל הוא בצו הפטר שמקבל החייב. פושט הרגל מקבל פטור מכל החובות שלו או מחלק מסוים מן החובות. פושט רגל מקבל צו הפטר רק כאשר בית המשפט קובע כי נכסיו של פושט הרגל נוצלו בצורה מקסימלית וכי לא נותרו לא אמצעים להמשיך לשלם את חובותיו. 

בנקודה זו חובותיו של פושט הרגל נמחקים וכל מגבלה שהוטלה עליו בקשר להתנהלות הכלכלית שלו ובהקשר ליציאה שלו מהמדינה מבוטלת. ניתן לומר כי בנקודה זו החייב מקבל הזדמנות שנייה להתנהל נכון ולבנות מחדש את כלכלתו האישית. 

 

הליכי פשיטת רגל נחשבים להליכים ארוכים מאוד אשר עשויים להימשך לאורך זמן רב, אם אתם נושים של פושט רגל, אנו ממליצים לכם לא לצפות לקבל את כספכם או חלק ממנו במהירות. 

 

פשיטת רגל: האם בפשיטת רגל לוקחים את הבית?

במסגרת הליכי פשיטת רגל בית המשפט שממנה כונס נכסים שתפקידו הוא לחשב את כלל התשלומים של החייב בכל חודש, כמו כן כונס הנכסים הוא זה אשר קובע מי מהנושים מקבל החזר על החוב, כמה כסף מקבל כל נושה ומתי כל נושה עתיד לקבל את הכסף. לאחר שכונס הנכסים מקיים חקירה לחייב ובודק את תביעות החוב של החייב, הוא ממליץ על סכום כסף מסוים אותו נדרש לשלם החייב בכל חודש. כונס הנכסים הוא זה אשר קובע האם לקחת את ביתו של החייב במסגרת הליך פשיטת הרגל. החלטתו של כונס הנכסים תלויה בפרמטרים רבים, אי לכך התשובה לשאלה האם בפשיטת רגל לוקחים את הבית משתנה בין חייב לחייב, בהתאם למאפיינים של כל אחד מן החייבים. 

גם במקרים בהם כונס הנכסים מחליט כי יש לקחת את ביתו של החייב, עדיין ניתן לערער על ההחלטה בבית המשפט. חשוב מאוד להיעזר בעורך דין מקצועי בעל התמחות בתחום לשם כך. 

 

האם בפשיטת רגל לוקחים את הבית | כיצד בוחרים את עורך הדין הטוב ביותר?

תחום עריכת הדין בנוגע להוצאה לפועל הינו תחום פופולרי מאוד במדינת ישראל, בשל כך אנו יכולים למצוא מגוון רחב של משרדי עורכי דין המתמחים בהליכי פשיטת רגל, המבחר העצום שקיים יוצר בלבול אצל אנשים רבים מאחר והם אינם יודעים כיצד לבחור בעורך דין מקצועי ואיכותי שילווה אותם לאורך התהליך. 

משרד עורכי הדין דרעי רייפר ושות' נמצא כבר כ-35 שנים בתחום ההוצאה לפועל ויודע לסייע לכם בכל שאלה ובעיה בהן תיתקלו. לפרטים נוספים צרו איתנו קשר למטה.

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

 

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: