תוך כמה זמן מתבטל עיקול על חשבון הבנק? [מידע שימושי]

תוכן עניינים

אחת החוויות הלא נעימות שאדם נאלץ לעבור בחייו היא חוויית עיקול חשבון בנק. זוהי היא הגבלה שנויה במחלוקת במסגרת עיקולים והגבלות שמטילה רשות האכיפה והגבייה, אשר מותירה את החייב במצב שבו הוא מוכרח לשלם את חובו, ואלמלא יעשה זאת לא יזכה להסרת העיקול. אך יותר מכל, קשה חוסר הידיעה. חייבים רבים מתקשים לדעת תוך כמה זמן מתבטל עיקול כזה – מה שמשאיר את החייב בתחושה של חוסר אונים משווע ובמצב שבו הפתרונות אינם נראים באופק, ואז לרוב רבים מחליטים להיעזר בשירותיו של עורך דין להסדר חובות.
חוויתם עיקול חשבון הבנק – אז מתי הוא מתבטל? קודם כל, חשוב שתכירו בעובדה כי אתם לא לבד. כיום אנו עדים למקרים רבים של עיקולים של חייבים, חלק גדול מן המקרים הללו נפתרים והם אינם נדירים כלל. חייבים רבים בהוצאה לפועל קיבלו עיקול על חשבון הבנק שלהם והצליחו לבטלו בסופו של דבר. 

כיום קיימות מספר דרכים יעילות ביותר בהן ניתן לנקוט על מנת לבטל עיקול על חשבון בנק. אם קיבלתם עיקול על חשבון הבנק, ככל שתפעלו מהר יותר כך יהיה טוב יותר.

 

מגוון שאלות מציפות חייבים בנושא, כמו:

  • איך מבטלים עיקול על חשבון בנק?
  • מתי מסירים עיקול?
  • מתי מותר לעקל חשבון בנק?
  • האם ניתן לעקל קצבת נכות?

 

במאמר זה ריכזנו עבורכם מענה מיטבי לשאלות אלו ועוד, אשר יעזור לכם להתמודד עם הסיטואציה שאליה נקלעתם.

 

ראשית, תוך כמה זמן מתבטל עיקול על חשבון הבנק?

בדרך כלל עיקול על חשבון בנק יתבטל תוך מספר שבועות מרגע תחילת תהליך הביטול, כמובן שאורך התהליך תלוי במאפיינים השונים של כל מקרה ובאופן שהוחלט לטפל בעיקול. כיום הדרך היעילה ביותר לביטול עיקולים היא ליווי של עורך דין להסדר חובות בעל התמחות בהליכי הוצאה לפועל. 

במקרים שבהם החייב מצליח לבטל את העיקול על חשבון הבנק שלו, סניף הבנק שבו נמצא חשבון הבנק של החייב מקבל הודעה מרשות ההוצאה לפועל שבה נמסר לו שהעיקול על חשבונו של החייב בוטל. במרבית המקרים יעברו ארבעה ימי עסקים מהרגע שבו הסניף יקבל את ההודעה עד לרגע שבו הוא יסיר את העיקול מהחשבון של החייב.

 

 

הקדמה – מיהו חייב בהוצאה לפועל?

ההגדרה לחייב בהוצאה לפועל היא אדם שקיימים נגדו פסקי דין כלשהם או מסמכים כספיים מסוימים שמוכיחים כי אותו אדם צריך לשלם חוב כספי לאדם אחר. 

אנשים רבים נוטים לחשוב כי הצד החייב בתיקי הוצאה לפועל הוא חסר זכויות מאחר שלצד הזוכה יש אוסף רחב של דרכי פעולה שונות ומגוונות בארסנל, אך מנגד – יש להכיר בעובדה כי גם לצד החייב יש זכויות, ולא מעט בתיקי הוצאה לפועל. 

 

מדינת ישראל מעניקה לחייבים בהוצאה לפועל הגנה במידה מסוימת, אשר זו נועדה למנוע מצבים שבהם חייבים חווים פגיעה בזכויות הבסיסיות שלהם ללא הצדקה. 

כך למשל, במקרים שבהם חייבים טוענים כי הם כבר פרעו את החוב שהצד הזוכה טוען שקיים נגדם, יש סיכוי שרשות ההוצאה לפועל תחליט לעצור את ההליכים השונים שננקטו נגד החייב עד שהיא תאמת את דבריו. 

 

כמו כן, חייבים שיכולתם הכלכלית אינה מאפשרת להם לשלם את חובותיהם לא יאצלו לשאת על כתפיהם הגבלות קשות וסנקציות מטעם ההוצאה לפועל, ולבטח הם גם לא יכנסו למאסר בפועל אם יכולתם הכלכלית לא תאפשר להם לפרוע את החוב. אין ספק כי המטרה העיקרית של רשות ההוצאה לפועל היא לעזור לזוכים בתיק, אך יחד עם זאת רשות ההוצאה לפועל אינה פוגעת בזכויותיהם של החייבים בתיק. אם אתם חייבים בהוצאה לפועל, חשוב שתדעו שיש לכם את האפשרות לדרוש חקירת יכולת וגם להגיש בקשה לעיכוב הליכים.

 

למעוניינים, איך בודקים אם יש עיקול על חשבון בנק?

הדרך הנפוצה ביותר המשמשת על מנת לבדוק האם יש עיקול היא באמצעות מכתבים בדואר – למעשה, נשלחות מספר התראות לפני העיקול אם החייב לא ישלם את כספו בדואר. אך ישנן דרכים נוספות לבדוק זאת ולהתמודד. לא בטוחים אם הוטל על חשבונכם עיקול או לא? אנו ממליצים לכם להמשיך מכאן: איך בודקים אם יש עיקול על חשבון בנק?

 

על מה משפיע עיקול חשבון בנק?

עיקול חשבון של חייב הוא ללא ספק עונש קשה וחמור. כתוצאה מהטלת עיקול על חשבון בנק של חייב כלל ההעברות הקבועות הקיימות בחשבונו של החייב וכל הכספים שקיימים בחשבון הבנק של החייב מוקפאים. כמו כן, החייב לא יוכל לחייב את כרטיס האשראי שלו והאפשרות למשוך כסף מזומן מחשבונו הפרטי לא תהיה פתוחה בפניו. הכספים הקיימים בחשבונו של הצד החייב יועברו אל חשבונו של הצד הזוכה, זאת על מנת לזרז את תהליך פריעת החוב. 

 

אז בהמשך לשאלה – כמה זמן לוקח עד שמתבטל עיקול, ניתן לומר כי כאשר הכסף הקיים בחשבונו של החייב אינו מספיק על מנת לפרוע את החוב במלואו, רשות ההוצאה לפועל יכולה לעקל נכסים פרטיים אשר שייכים לחייב. אנשים רבים אינם יודעים זאת אך רשות ההוצאה לפועל חייבת להשאיר לאדם החייב סכום כסף מסוים שקבוע בחוק, כאשר המטרה של סכום כסף זה היא לאפשר לחייב לרכוש את כל הדברים שלהם הוא זקוק לצורך קיום בסיסי. 

 

 

מה ניתן לעשות במקרים של עיקול חשבון?

אם הגעתם לכאן כנראה שאתם חייבים בהוצאה לפועל ורשות ההוצאה לפועל הטילה עיקול על חשבון הבנק שלכם או שמא קיבלתם מכתב התראה לפני עיקול מרשות ההוצאה לפועל ויש לכם עוד זמן לפעול. אם חשבון הבנק שלכם עדיין לא עוקל, אנחנו ממליצים לכם לפעול במהירות המירבית ולקיים שיחת ייעוץ עם עורך דין הוצאה לפועל מוקדם ככל הניתן. מומלץ מאוד לפנות לעו"ד בעל התמחות ספציפית בהליכים אלה. קיימות מספר דרכים שונות אשר באמצעותן ניתן למנוע את העיקול על חשבון הבנק של חייב, להלן הדרכים הנפוצות ביותר כיום:

  • אם הצד החייב בתיק מתכחש לקיומו של החוב או לקיומו של חלק מסוים מהחוב, יש בידיו את האופציה להתנגד לפריעה של החוב בטענה כי מדובר בשקר, כישלון תמורה, בגניבה של המחאה או בשל הסברים ספציפיים. במקרים בהם החוב כנגד החייב נפתח לאחר שהוא כבר קיבל את פסק הדין שלו מבית המשפט, החייב יכול להגיש ערעור על החלטת בית המשפט, ובמקביל לחייב יש את האפשרות לגשת לרשות ההוצאה לפועל ולהגיש בקשה לעיכוב הקיום של פסק הדין ועיכוב ההליכים. 
  • אם הצד החייב אינו מצליח לפרוע את החוב בתקופת הזמן שהוקצתה לו, רשות ההוצאה לפועל תטיל עיקול על חשבון הבנק שלו. ברגע שרשות ההוצאה לפועל מטילה עיקול על חשבון בנק של חייב, נלקחת ממנו האפשרות להגשה של בקשה לעיכוב הליכים. 

הפעולה הראשונה שעליכם לנקוט בה אם חשבון הבנק שלכם עוקל, היא פנייה מהירה ככל שניתן. לא ניתן להתווכח עם העובדה כי עיקול חשבון בנק הוא עונש קשה מאוד שפוגע בצורה ישירה באיכות החיים של כל אדם עליו הוא מוטל. 

ככל שזמן התגובה שלכם יהיה מהיר יותר, כך הרושם שלכם על הרשויות ועל הצד הזוכה בתיק יהיה טוב יותר, כאשר חייבים פועלים במהירות זה מראה כי הם מתייחסים ברצינות לחוב ולוקחים אחרות עליו, במקרים רבים פעולות מהירות עוזרות לשכנע את הרשויות ואת הצד הזוכה בתיק שכדאי להגיע לפשרה כלשהי או שמא כדאי להגיע להסדר תשלומים מסוים. 

 

לקריאה מורחבת: הסדר חוב מול הבנק.

 

חייבים בהוצאה לפועל יכולים להגיש ערעור על עיקול חשבון הבנק שלהם, בנוסף על כך יש להם את האפשרות לבקש איחוד תיקים ולהכריז על חדלות פירעון (שם בדרך כלל מתחיל הליך שיקום כלכלי).

אם הצד החייב אינו מתכחש לקיומו של החוב, הוא יכול לפרוע את חובותיו אם מצבו הכלכלי מאפשר זאת ואם הוא אכן רוצה בכך. אם מצבו הכלכלי של החייב אינו מאפשר לו לפרוע את חובותיו, הדבר הטוב ביותר שהוא יכול לעשות הוא לפנות לעורך דין בתחום ההוצאה לפועל אשר ילווה אותו ויעזור לו להגיש בקשה לחקירת יכולת של החייב אשר באמצעותה יהיה ניתן להוכיח כי החייב אינו מסוגל לפרוע את החוב, כמו כן עורך הדין יעזור לחייב בהגשת בקשה להסדר תשלומים. 

במקרה שמדובר במקרה חריג שבו לחייב אין אפשרות לפרוע את חובותיו בשום בדרך, מומלץ לבחון כדאיות בנוגע להכרזה על חדלות פירעון של החייב.

 

לקריאה נוספת: איך מתמודדים עם מצב של חדלות פירעון ועיקולי חשבון בנק בפרט?

 

אילו סוגי עיקולים קיימים?

סוג העיקול הנפוץ ביותר על חשבון בנק הוא עיקול בסיסי של החשבון, כאשר אנו מדברים על עיקול בסיסי של חשבון בנק אנחנו למעשה מדברים על עיקול מלא של הרכיבים השונים של חשבון הבנק לרבות: חסכונותיו האישיים של החייב, פקדונותיו של החייב, ניירות הערך של החייב (אם הוא מחזיק בכאלה) ועוד. 

בדרך כלל החייב יקבל את ההודעה על עיקול חשבון הבנק שלו דרך המחשב. במרבית המקרים שבהם חייבים מצליחים להשיג ביטול על עיקול החשבון שלהם הביטול תקף רק לגבי הכספים הקיימים ביתרת העובר ושב בחשבונו של החייב ו/או לגבי יתרות החובה של החייב, זאת על מנת לאפשר לחייב למשוך את משכורותיו. 

 

כל עוד החייב מבצע את תשלומי החוב בצורה תקינה וסדירה, יש לו את האפשרות לבקש הנחה על תשלומים במזומן לצורך הסדרת החוב. 

 

כאשר החייב מגיע למצב שבו מוטל עיקול גם על חברות הביטוח המחזיקות בכספו האישי, הוא יכול להגיש בקשה למימוש הכסף על מנת לסגור את החוב, כך החייב יכול לבטל את העיקול. 

כמו כן החייב יכול לפנות להלוואות גישור, לפרוע באמצעותן את החוב, לאחר פריעת החוב החייב יכול למשוך את הכספים הקיימים בחברת הביטוח. 

 

האם יש כספים שאסור לעקל?

החוק במדינת ישראל קובע כי יש כספים שאסור לעקל. כספים שאינם ניתנים לעיקול הם במהותם כספים שמטרתם לשמש את החייב ואת בני המשפחה שלו על מנת שיוכלו להתקיים בצורה בסיסית. מדובר בסכום כספי נמוך מאוד. 

 

כמו כן ישנם כספים נוספים שאסורים לעיקול והם: מענקי עבודה מרשות המיסים, דמי מזונות, כספי מס הכנסה שליליים, כספים המוענקים לאנשים עיוורים ממשרד הרווחה; נוסף על כך חל איסור לעקל קצבאות של ביטוח לאומי וקצבאות שמקבלים ניצולי שואה. 

כמו כן לא ניתן לעקל דמי אבטלה וכספים אותם מקבלים אנשים בעלי פנסיות תקציביות עד לגובה של חמישים אחוז מקצבת הפנסיה הכוללת. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: