הצוואה פגומה? הנה מה שתעשו – מה עושים כאשר אין צוואה כדין

תוכן עניינים

לא מעט אזרחים במדינת ישראל מחליטים לערוך צוואה בעודם בחיים ולחתום עליה כדי שתהווה מסמך משפטי מחייב שלפיו יחולק הרכוש שלהם לאחר שיעזבו את העולם. 

חוק הירושה במדינת ישראל מחליט על מספר תנאים שונים הבוחנים את כשירותה של צוואה, כאשר אחד מן התנאים לא מתקיים הצוואה מוגדרת בתור צוואה פגומה. במקרים בהם בית המשפט מוצא פגם כלשהו בצוואה יש לו את הסמכות להורות על פסילת הצוואה במסגרת הליך התנגדות לצוואה. 

 

כאשר אדם עורך צוואה הוא חשוף לליקויים רבים אשר עלולים להכשיל את כשירות צוואתו בסופו של דבר. בחלק גדול מן המקרים עורך הצוואה עורך בתמימות את צוואתו וכותב בה הוראות שאינן מובנות, סעיפים שאינם ברורים וניסוחים בעייתים אשר יוצרים קשיים בהבנת הרצון האמיתי שלו. כמו כן בחלק מן המקרים מזומנות הצוואה בתור מסמך לא עומדת בכללים הנוגעים לעריכת צוואה על פי החוק. 

 

בנוסף על כך ישנם מקרים בהם מתעורר החשד כי גורם חיצוני הפעיל על המנוח לחצים אשר גרמו לו לנסח את צוואתו בצורה חשודה שאינה תואמת את הרצונות האמיתיים שלו. אולם, אי ביטול של צוואות פגומות אפשרי גם במקרים בהם קיימים בצוואה פגמים צורניים או שמא פגמים מהותיים. 

 

מהי צוואה פגומה?

אף על פי שחלק גדול מן האנשים במדינת ישראל סבורים כי מספיק שתהיה צוואה קיימת על מנת להבטיח כי הנכסים של המנוח יחולקו בהתאם לרצונותיו, בלא מעט מקרים צוואות נפסלות בטענה כי מדובר בצוואה פגומה. כאשר אנו מדברים על צוואה פגומה אנחנו למעשה מדברים על מסמך צווא בו קיימים פגמים צורניים או פגמים מהותיים. במקרים בהם אחד מיורשיו של המנוח סבור כי הצוואה לא משקפת את רצונותיו האמיתיים של המנוח, יש לו את האפשרות להגיש לבית המשפט בקשה בנוגע לפסילת הצוואה. 

 

אילו פגמים מהותיים יכולים להפוך צוואה לפגומה?

במקרים מסוימים קיים חשד כי הצוואה נחתמה או שמא נערכה תוך כדי השפעה של גורם חיצוני אשר הפעיל לחץ על המנוח, רימה את המנוח, הפחיד את המנוח או נקט בכל מניפולציה אחרת כנגד המנוח. כמו כן ישנם מצבים בהם גורם חיצוני מנצל את המצב הבריאותי או המצב הקוגניטיבי של עורך הצוואה כדי להשפיע עליו בעת עריכת הצוואה. במקרים כאלה בית המשפט עלול להגדיר את הצוואה בתור צוואה פגומה במהות שלה. יש אפשרות לטעון כי צוואה כוללת בתוכה פגם מהותי אם הצורה בה מנוסחת הצוואה מרמזת על חוסר צלילות דעתו של המנוח או שמא על התערבות בלתי הוגנת של גורם חיצוני אשר היה עשוי להרוויח משינוי של הצוואה לצורך התועלת האישית שלו על ידי שימוש באמצעים שאינם כשירים. 

 

בית המשפט רואה בהתערבות בלתי הוגנת עילה מוצדקת לפסילה של צוואה. יתרה מכך חשוב לציין כי התוקף המשפטי של כל צוואה תלוי בכך שלפחות שני עדים מעל גיל 18 אשר אינם פסולי דין חתומים עליה. אי לכך גם מקרים בהם צוואות נחתמות כאשר אין שני עדים נוכחים אשר עונים על התנאים שצוינו לפני כן, הצוואה עלולה להתגלות כצוואה פגומה בצורה מהותית ובעקבות כך בית המשפט עלול לפסול אותה. 

 

מתי צוואה מקבלת תוקף משפטי ומתי לא?

בדומה למסמכים פורמליים אחרים, גם צוואה צריכה להיות תואמת להוראות החוק מבחינת המבנה שלה, התוכן שקיים בה והצורה שלה. למרות זאת, בחלק מן המקרים בית המשפט מגלה כי הצוואה נערכה בצורה שאינה תואמת את דרישותיו של החוק או כי על פי החוק ישנם פרטים שצריכים להיות כלולים בצוואה אך הם אינם כלולים בה. במקרים מסוג זה צוואה עשויה להיחשב בתור צוואה פגומה מבחינה צורנית. 

ריכזנו עבורכם מידע בנוגע למאפיינים צורניים עיקריים שצריכים להיות כלולים בכל צוואה כדי שהיא תוכל לקבל תוקף משפטי:

  •  התאריך שבו נערכה הצוואה. 
  • חתימה של 2 עדים אשר עברו את גיל 18 ואינם פסולי דין. 
  • חתימה של בעל הירושה. 
  • כל צוואה חייבת להיערך בצורה אחידה. כלומר, כל הצוואה צריכה להיכתב בכתב יד או שמא בדפוס, לא ניתן לשלב. 

אם בית המשפט מגלה כי אחד מן הפרטים שציינו בפניכם אינם מופיעים בצוואה או שמא קיים פגם בנוגע לאחת מן הדרישות, בית המשפט יכול להגדיר את הצוואה כפגומה וקיים סיכוי שלא תהיה אפשרות לממש אותה. 

 

אי ביטול צוואה פגומה

למרות שישנם נושאים שונים הנוגעים לירושה אשר עדיין אינם מוסדרים באמצעות חוק הירושה, כאשר זה נוגע לאי ביטול של צוואות פגומות ניתן למצוא בחוק הירושה הוראות ספציפיות וסעיפים ברורים הנוגעים לצורת ההתנהלות הנדרשת. במצבים בהם בית המשפט סבור כי התקיימה רמאות כזו או אחרת בעת שבה המנוח ערך את צוואתו, בית המשפט צריך לפעול על פי החוק ועליו לקבוע האם הצוואה ניתנת למימוש למרות הליקויים והפגמים הקיימים בה או שמא יש לבטל אותה. 

 

כאשר הבעלים של צוואה נפטר מן העולם, את התוקף של צוואתו בוחנים גורמים משפטיים מסוימים. אותם גורמים משפטיים בוחנים את צוואתו של המנוח במטרה לבדוק האם הופעלו נגד בעל הצוואה מניפולציות שונות בעת שבה הוא ערך את צוואתו, השפעות בלתי הוגנות מסוגים שונים, האם כפו על בעל הצוואה דברים מסוימים בעת שבה הוא ערך את הצוואה וכו'. במסגרת בחינת הצוואה קיים סיכוי כי אותם גורמים משפטיים יגלו כי בעל הצוואה היה מודע ללחצים שהפעילו עליו בעת עריכת הצוואה ועדיין הוא בחר שלא לשנות את צוואתו ולהשאירה כפי שהיא. 

 

כיצד מתייחס חוק הירושה לאי ביטול של צוואות פגומות?

חוק הירושה קובע את התנאים למצבים בהם יהיה ניתן להביא לידי ביטוי אי ביטול של צוואות פגומות. ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לכל אחד מן התנאים:

  • פרק הזמן שצריך לחלוף – אחד התנאים שצריכים להתקיים הוא שעבר פרק זמן של שנה לפחות מהעת שבה עורך הצוואה גילה את הטעות שקיימת בתוכן הצוואה וגם מהרגע שבו נפסקה ההשפעה הבלתי הוגנת על עורך הצוואה. 
  • תנאי נוסף הוא שאחרי שעבר פרק זמן של שנה עורך הצוואה היה יכול לערוך שינויים בצוואה שלו או שמא לבטל אותה לגמרי. 
  • התנאי האחרון לאי ביטול של צוואה פגומה הוא שאף על כל הליקויים אשר קיימים בצוואה עורך הצוואה לא ביטל אותה או שמא ביצע בה עריכה והיא נותרה כפי שהיא עד ליום שבו עורך הצוואה נפטר מן העולם. 

 

אנשים רבים תוהים לעצמם האם הדרך שבה מתייחס חוק הירושה לאי ביטול של צוואות פגומות היא דרך הגיונית. אם גם לכם יצא לחשוב על כך ונותרתם ללא כל תשובה, הגיע הזמן שתבינו את הרציונל מאחורי היחס של חוק הירושה לאי ביטול של צוואות פגומות. 

במצבים בהם לבעלי צוואות הייתה תקופת זמן מספיק ארוכה של שנה ומעלה כדי שיוכלו לערוך שינויים בצוואה שכתבו, אפילו אם זה תחת השפעה בלתי הוגנת, איום או רמאות – לדעתו של המחוקק אם בעלי הצוואות בחרו לא לערוך שינויים בצוואה שלהם, לא לבטל את הצוואה שכתבו ולא לנסח אותה מחדש, הרי שמדובר בצוואה שכן מראה את הרצונות האמיתיים כפי שהם נכתבו, למרות התנאים שבה הצוואה נכתבה. 

כלומר, במידה שעורך הצוואה אינה שינה אותה או ביטל אותה למרות שהוא יכל לעשות זאת ולמרות שהוא היה מודע לכך שהצוואה כוללת בתוכה פגמים עקרוניים – יש להתייחס אל הצוואה כאל צוואה הניתנת למימוש. 

 

מדוע סעיף זה קיים בחוק הירושה?

הסעיף אשר מתייחס לאי ביטול של צוואות פגומות בחוק הירושה הינו סעיף 31. סעיף זה נוסף לחוק מאחר שהמחוקק במדינת ישראל הבין כי קיימת חשיבות רבה לכיבוד רצונו של המת וכי יש להשאיר את צוואתו של המנוח כפי שהיא במקרים בהם הוא הכיר בפגמים שעשויים להיות קיימים בה ובכל זאת החליט לא לשנות את צוואתו. גם במקרים בהם התנהלה תרמית כלשהי בעת שבה המנוח ערך את הצוואה שלו, אם הוא ידע כי מופעלת עלו מניפולציה ובכל זאת החליט לא לערוך את צוואתו או לשנות אותה, המחוקק יוצא מתוך נקודת הנחה כי עורך הצוואה היה מודע לבחירתו וכי הצוואה משקפת את הרצונות האמיתיים שלו.  

 

כיצד פועלים במקרים של פגמים בצוואה ללא ידיעת המנוח?

ישנם מקרים ספציפיים בהם סעיף 31 לחוק הירושה אשר נוגע לתנאים של אי ביטול צוואה פגומה אינו רלוונטי. כאשר אדם כותב צוואה תחת איומים ולחצים המופעלים עליו, אם הוא נפטר מן העולם לפני שהוא הספיק לערוך את הצוואה או לבטל אותה, ואם קרובי משפחתו סבורים כי מדובר בצוואה פגומה אשר אינה משקפת בצורה הוגנת או ברורה את הרצונות שלו, סעיף 31 הופך להיות לא רלוונטי ועל בית המשפט יהיה לחקור את הנושא לעומק כדי להגיע להחלטה האם מדובר בצוואה פגומה אותה יש לבטל או שלא. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: