איך לכתוב צוואה? טעויות נפוצות שאנשים עושים בעריכת צוואה

תוכן עניינים

כתיבת צוואה הינה הפעולה של כתיבת מסמך המעניק לאדם את האפשרות לקבוע כיצד יחולקו הנכסים והרכוש שהוא צבר במהלך חייו אחרי שהוא יעזוב את העולם. על פי החוק במדינת ישראל ישנם ארבעה סוגים מקובלים של צוואות, לא משנה איזה סוג של צוואה אתם עורכים חשוב מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין בעל התמחות בדיני ירושות וצוואות מאחר וצוואה היא מסמך בעל תוקף משפטי מחייב. יש לציין כי ישנן טעויות מסוימות שאנשים רבים עושים בעת בה הם עורכים צוואה, טעויות אלו עשויות להביא לביטולה של הצוואה על ידי בית המשפט, סיוע של עורך דין מקצועי ובעל ניסיון המתמחה בדיני ירושות וצוואות יעזור לכם להימנע מאותן טעויות ובכך להימנע ממצבים של ויכוחים בין היורשים שלכם בעתיד או שמא מצב בו מבטלים את הצוואה שלכם.

במידה וצוואה מבוטלת על ידי בית המשפט בעקבות טעויות שנמצאו בה בעת כתיבת הצוואה, הדבר אומר כי רצונו של מצווה הצוואה לא יתממש.

במאמר זה ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לטעויות הנפוצות ביותר אותן אנשים טועים כדי שתוכלו להימנע מהן ולהבטיח כי הרצון שלכם ימומש אחרי שתעזבו את העולם.

 

טעויות בכתיבת צוואות הנערכות בכתב יד

כאשר אדם מחליט לערוך את צוואתו בכתב יד ובכוחות עצמו יכול להיווצר מצב בו הוא קיימות טעויות בצוואה, בחלק מן המקרים מדובר בטעויות קטנות כמו למשל אי ציון המועד בו נערכה הצוואה או עריכה של הצוואה ללא חתימתו של מצווה הצוואה בכתב יד. טעויות מסוג זה עלולות להוביל למצב בו בית המשפט מחליט לפסול את הצוואה ובעקבות כך לא להעניק לה תוקף משפטי. ניתן למנוע את הטעויות הללו באמצעות ליווי של עורך דין אשר יעזור לכם בעת בה תערכו את הצוואה בכתב ידכם.

 

אולי יעניין אותך גם:

 

צוואות שנפסלות לאחר כתיבתן בעקבות בעיות עם עדים

לבית המשפט יש את הסמכות לפסול צוואה של אדם בעקבות בעיות שונות עם עדי הצוואה. כאשר צוואה נערכת ונחתמת ללא נוכחות של עדים או כאשר עד אחד בלבד נמצא בעת בה מצווה הצוואה עורך את צוואתו ניתן לפסול את הצוואה. בנוסף על כך ניתן לפסול צוואות שנערכו בנוכחותם של עדים שאינם נחשבים כשירים מבחינה משפטית. על מנת שאדם יהיה כשיר מבחינה משפטית להיות עד לצוואה עליו להיות מעל גיל 18 ואינו יכול להיות פסול דין. כמו כן ניתן לפסול צוואות בהן קיימת חתימה של עד אחד בלבד ולא של שני עדים.

 

עריכת צוואה ללא חוות דעת רפואית

אחת הטעויות הנפוצות ביותר אותה אנשים נוטים לעשות בעת בה הם עורכים צוואה היא טענה כי מצווה הצוואה לא היה כשיר לערוך צוואה מבחינה בריאותית ומשפטית בעת בה הוא ערך את צוואתו. טענות הנוגעות לכשירותו של מצווה הצוואה הינן נפוצות בעיקר במצבים בהם מצווה הצוואה הינו אדם מבוגר, דעתו של מצווה הצוואה אינה צלולה, מצווה הצוואה סובל ממוגבלות נפשית או שמא קוגניטיבית ומצבים בהם מצווה הצוואה סובל ממחלה קשה.

אי לכך, במידה וכותב הצוואה צוואה הינו אדם מבוגר ומצבו הרפואי אינו כשורה חשוב מאוד לצרף לצוואתו חוות דעת רפואית שניתנה מרופא מומחה, באמצעות חוות הדעת ניתן להוכיח כי דעתו של מצווה הצוואה הייתה צלולה בעת בה הוא ערך את צוואתו וכי הוא הבין בצורה מלאה את המשמעות והחשיבות של הצוואה אותה ערך.

אנשים רבים אינם יודעים זאת אך במקרים בהם מוגשת לבית המשפט בקשה לצורך ביטול צוואה מסוימת, על היורשים אשר מעוניינים לקיים את אותה צוואה חלה החובה להוכיח כי מצווה הצוואה היה כשיר מבחינה משפטית וצלול בדעתו בעת בה הוא ערך את צוואתו. מדובר מצב בעייתי ומורכב ולכן עדיף למנוע אותו באמצעות צירוף של חוות דעת רפואית מלכתחילה.

 

שימוש בפרטים מעורפלים בכתיבת הצוואה

המטרה של מסמך צוואה היא לפרט כיצד תחולק הירושה שהותיר אחריו המנוח בין היורשים שלו, בהתאם לרצונותיו החופשיים של המנוח. במקרים בהם מצווה הצוואה ערך צוואה שמנוסחת בצורה מעורפלת ואינה מובנת, ובמקרים בהם מצווה הצוואה לא מפרט בצורה מלאה וברורה מי הם יורשיו, מה כוללת הירושה ואיזה חלק מיועד לכל אחד מהיורשים – לבית המשפט יש אפשרות לבטל את צוואתו של המנוח ולאחר מכן העיזבון שהותיר אחריו המנוח יחולק בין יורשיו על פי הוראות חוק הירושה.

 

תנאים לא סבירים בצוואה

עריכה של צוואה מעניקה לכל אדם את האפשרות לקבוע כיצד הרכוש שלו יחולק אחרי שהוא יעזוב את העולם, בהתאם לרצונותיו החופשיים. החוק במדינת ישראל מעניק למצווה הצוואה את האפשרות להחליט על תנאים שונים בצוואה שלו, אולם ישנם תנאים אשר נחשבים לבלתי סבירים על פי החוק וכאשר הם מופיעים בצוואה קיים סיכוי גבוה כי בית המשפט יחליט על ביטול מלא של הצוואה או שמא על ביטול חלקי שלה.

 

התערבות חיצונית בעריכת צוואה

אף על פי שמותר להתערב בעריכה של צוואה במידה מסוימת, עדיין ישנם מצבים רבים בהם אחד מהיורשים אשר מופיעים בצוואה מכתיב למצווה הצוואה או לעורך הדין של מצווה הצוואה איזה הוראות לכתוב בצוואה, בעקבות כך בית המשפט יכול לפסול את הצוואה. כמו כן גם במקרים בהם אחד מיורשיו של המנוח נוכח בעת בה נערכת הצוואה, לבית המשפט יש אפשרות לפסול את הצוואה.

 

בנוסף על כך ישנם מקרים בהם גורם חיצוני משפיע בצורה משמעותית על מצווה הצוואה במטרה לשנות את ההוראות הכתובות בצוואה לטובתו האישית, במקרים מסוג זה ניתן להגיש התנגדות לצוואה ויש סיכויים גבוהים לכך שבית המשפט יחליט לבטל אותה.

בלא מעט מקרים אחד היורשים הפוטנציאליים של מצווה הצוואה משפיע עליו בצורה שאינה הוגנת ובדרכים שונות ביניהן: ניתוק של מצווה הצוואה מבני משפחתו וסביבתו הקרובה, עריכת צוואה ללא ידיעתם של שאר בני המשפחה, יצירת תלות רגשית ו/או פיזית, איומים על מצווה הצוואה ועוד.

 

בית המשפט לענייני משפחה פועל בדרכים שונות על מנת לקבוע מהו מצבו הנפשי והפיזי של מצווה הצוואה בעת בה הוא עורך אותה, כמו כן בית המשפט עורך מבחנים שונים על מנת לבדוק את תלותו של מצווה הצוואה באנשים אחרים, כדי לבדוק עד כמה הוא מנותק מאנשים וכן הלאה.

 

עריכה של צוואה ללא סיוע של עורך דין

כפי שכבר סיפרנו לכם, צוואה נחשבת למסמך משפטי מחייב ולכן קיימת חשיבות רבה לסיוע של עורך דין בעת בה עורכים צוואה, זאת מאחר ומדובר במסמך בעל חשיבות גבוהה מאוד הן מבחינה אישית והן מבחינה כלכלית.

בלא מעט מקרים אנשים מחליטים לערוך את צוואתם מבלי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום לפני שהם עושים זאת. בעקבות כך אותם אנשים אינם מודעים לכללים והוראות ברורות אשר נוגעות לעריכת צוואה, אי קיום של אותם כללים והוראות עלול להוביל לביטול הצוואה.

 

במידה ואתם רוצים להיות בטוחים כי צוואתו של עורך הצוואה תתקיים בדיוק כפי שהוא רצה ללא כל עיכוב בלתי צפוי ותוך כדי התנגדות מינימלית לאמינותה של הצוואה, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין מקצועי בעל התמחות בדיני צוואות וירושות כדי שיסייע לכם לערוך את הצוואה בצורה המקצועית והטובה ביותר.

התפקידים של עורך הדין במקרים של עריכת צוואה הם: לוודא כי הצוואה נערכה בצורה תקינה התואמת את דרישות החוק, לתת לכם חוות דעת מקצועית בנוגע למצבים שונים אשר עלולים להתפתח בעתיד, לייעץ לכם בנושאים שונים בהם אין לכם ידע ולוודא כי כלל הפעולות השונות בוצעו בצורה נכונה ולבדוק כי הצוואה תקינה מבחינה משפטית.

 

כך תבחרו עורך דין מקצועי ואיכותי לעריכת צוואה

אחרי שאתם מבינים את החשיבות הרבה של עריכת צוואה בסיוע של עורך דין, כעת עליכם להבין כיצד בוחרים עורך דין מקצועי ואיכותי שיעזור לכם בעריכת הצוואה. לשם כך ריכזנו עבורכם מספר טיפים שיעזרו לכם בתהליך בחירת עורך הדין. 

  • מוניטין חיובי – אין ספק כי המוניטין של עורך הדין הוא אחד הנושאים החשובים ביותר בעת בחירת עורך דין שילווה אתכם בכל תהליך כזה או אחר. חשוב מאוד לבדוק מהו המוניטין של עורך הדין בו אתם מעוניינים טרם אתם מתחילים לעבוד איתו. תוכלו לבדוק את המוניטין של עורך הדין במספר דרכים שונות: חיפוש אחר ביקורות על עורך הדין באינטרנט, באתר האינטרנט שלו וברשתות החברתיות השונות. בנוסף על כך תוכלו ליצור קשר עם לקוחות קודמים של עורך הדין ולשאול אותם כיצד הם הרגישו עם עורך הדין והאם הוא סיפק להם שירות מקצועי. באופן הזה אתם תוכלו להסיק המון על רמת המקצועיות של עורך הדין, על הדרך בה הוא עובד ועוד.
  • עבודה עם חוזה מקיף ומסודר – ללא כל קשר בעורך הדין בו אתם מעוניינים לבחור, תמיד חשוב לחתום על חוזה מקיף ומסודר עם עורך הדין כדי למנוע אי הבנות ובעיות בהמשך הדרך. כך גם אתם וגם עורך הדין בו תבחרו תיגשו לתהליך ללא כל ספק מאחר ואתם יודעים בדיוק מה עתידה להיות התמורה של כל אחד מכם. בנקודה זו אנו ממליצים לכם לא לקבל שירות מעורך דין שיאנו מוכן לחתום איתכם על חוזה התקשרות מקיף ומסודר.

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: