תכנון מס בעריכת צוואה – לעשות את זה נכון

תוכן עניינים

אין ספק כי כתיבת צוואה ועריכתה נחשבת לנושא רגיש ומורכב. מטרתה העיקרית של צוואה היא להבטיח כי הרצון של המנוח ימומש אחרי שהוא יעזוב את העולם. כמו כן צוואות נועדו גם כדי למנוע מצבים של ריבים וסכסוכים בין יורשיו של המנוח. אחת הנקודות החשובות אליהן יש להתייחס במסגרת עריכה של צוואה היא שיקולי המיסים אשר חלים על הצוואה – או בשפה המקצועית, אנו נדרשים לבצע תכנון מס בעריכת צוואה. בשל כך קיימת חשיבות רבה לעריכה של צוואה ברצינות ותשומת לב מלאה, מומלץ לפנות לשירותים של עורך דין המתמחה בתחום כדי שיעזור לכם לעשות זאת.

מטרתה העיקרית של צוואה ידועה וברורה לכל – לקבוע למי המנוח מוריש את הנכסים שלו אחרי שהוא הולך לעולמו. מלבד המורכבות הרגשית של עריכת צוואה,חשוב להבין כי מדובר בהליך אשר יש לבצע אותו באופן מאוד ספציפי כדי שהוא יוביל לתוצאות הרצויות שהן: צוואה תקינה והוגנת בהתאם לחוק שמתפרשת בצורה חד משמעית ואינה משאירה מקום לשאלות שאינן סגורות. כדי להגיע לתוצאה זו יש לערוך את הצוואה בצורה מקצועית ותוך כדי הקפדה מלאה. 

 

מס עיזבון – האם זה קיים במדינת ישראל?

נכון לשנת 2023 לא קיימים מיסי עיזבון במדינת ישראל. מיסוי מסוג זה היה חל בעבר על הנכסים של המוריש, על הכספים שלו ועל כל סוג אחר של רכוש אשר היה מועבר מהמנוח לגורם אחר, לא משנה אם ההעברה בוצעה מתוקפו של חוק הירושה או במסגרת קיום צוואה. לרוב, במקרים בהם היה מדובר בכמות צנועה יחסית של רכוש מדינת ישראל הייתה מוותרת על המיסוי. 

נכון להיום, המס העיקרי שחל במקרים של קיום צוואה או שמא מימוש צווי ירושה הוא מס על מקרקעין ונכסים. אם יצא לכם לקבל בירושה נכס בתקופת הזמן האחרונה,אנו ממליצים לכם לבדוק אילו מיסים עליכם לשלם על מנת לקבל זכאות על הנכס בהתאם לחוקים ולתקנות החלים במדינת ישראל. 

בשונה ממס ירושה אשר מוטל על כלל הנכסים אותם מקבלים היורשים מן המנוח רק לאחר שיש בידם צו ירושה, מס עיזבון מוטל על נכסיו של המנוח כאשר הוא נפטר. 

 

 

הורשת דירה – האם זה נחשב אירוע מס?

הורשה של דירה אינה נחשבת לאירוע מס במדינת ישראל, הסיבה לכך היא שמאז שנת 1981 לא מטילים מס ישירות על העיזבון של המנוח או על העברת העיזבון ליורשיו. 

 

אולי יעניין אותך גם:

 

מיסוי על מקרקעין ונכסים

למרות העובדה כי כיום לא חל מס עיזבון על העברת רכושו של המנוח ליורשיו, עדיין מוטל על יורשי המנוח מס אם הם יורשים ממנו מקרקעין או נכסים מכל סוג. המיסים הללו לא חלים מתוקף הירושה עצמה אלא בשל חוק המקרקעין במדינת ישראל אשר קובע כי כל אדם שמקבל דירה חייב לשלם על מיסים למדינה. 

כאשר מבצעים העברת בעלות מן המנוח ליורש, תוטל על היורש החובה לשלם מס שבח. ברוב המוחלט של המקרים מס שבח נקבע על פי הרווחים של היורש מן המקרקעין. המטרה של מס זה היא לגבות 25% על סכום ההפרש בין המחיר שבו נרכשה הדירה כאשר המנוח רכש אותה לבין השווי של הדירה נכון להיום. 

 

האם יש אפשרות לבטל מס שבח בתכנון מס?

בכל הקשור לתכנון מס בעריכת צוואה, ישנן מספר דרכים אשר באמצעותן ניתן לבטל מס שבח במקרים בהם הנכס מועבר לאחד מיורשיו של המנוח. 

  • מכירה של הנכס – במקרים בהם הנכס שמקבל היורש הוא דירה אשר שימשה בתור מקום מגוריו של המנוח יותר מ-4 שנים לכל הפחות או שמא כ-80% לפחות מתקופת הבעלות הכוללת על הנכס, והדירה משמשת בתור הנכס היחידי ששייך למנוח, יורש הנכס יוכל להיפטר מתשלום מס שבח אם הוא ימכור את הדירה. התנאי לקיום שיטת פעולה זו הוא שיורש הנכס יהיה קרוב משפחה של המוריש מדרגה ראשונה או שמא בן/ת זוג של קרוב משפחה מדרגה ראשונה למוריש. 
  • הסכם חלוקת עיזבון – חוק הירושה קובע כי אם מספר יורשים מקבלים זכויות על נכס מסוים והם רוצים להעביר אותו ליורש אחד בלבד, יש אפשרות לבצע זאת על ידי הסכם חלוקת עיזבון אשר יוביל להעברה של הנכס ליורש ללא כל צורך בתשלום מיסים. 

חשוב לדעת כי יש להכין הסכם חלוקת עיזבון לפני שמחלקים כספים או שמא נכסים ליורשים, במקרים מסוג זה חלוקת הרכוש בין היורשים חייבת להיות שוות ערך. הכוונה היא שאם אחד מיורשיו של המנוח מקבל נכס, גם היורשים האחרים צריכים לקבל נכס, כסף או רכוש בכמות שוות ערך לנכס שקיבל היורש. העברות ללא כל תמורה כן פטורות ממיסים, אולם כל העברה שתתבצע בעתיד תיחשב למכירה של הנכס ובעקבות כך יהיה צורך בתשלום מס רכישה ומס שבח מלא. 

 

החשיבות של תכנון מס בעת עריכת צוואה

במקרים בהם המנוח מחזיק במספר נכסים על כל הנכסים יחול מס שבח, בעקבות כך קיימת חשיבות רבה בכל הקשור לתכנון מס בעריכת צוואה – לתכנון נכון של חלוקת הנכסים בין יורשי המנוח על מנת למנוע מצבים בהם הם משלמים מיסים מיותרים. אם נקלעתם למצב דומה ההמלצה היא להעביר לאחד היורשים נכס אחד בלבד ולתת לשאר היורשים את הנכסים הנוספים בתור מתנות כאשר בעל הירושה עדיין בין החיים. 

תכנון מקדים של חלוקת הנכסים עוזר למנוע ריבים ומחלוקות בין יורשיו של המנוח אחרי שהוא נפטר מן העולם, כמו כן תכנון מקדים ונכון של חלוקת נכסים עוזר להבטיח כי היורשים לא ישלמו מס שבח ואפילו לא ישלמו תשלום מלא של מס רכישה כאשר יגיע הרגע לעשות זאת. אם שווי הנכסים לא זהה, יש אפשרות לאזן בין שווי הרכוש הכולל המועבר לכל יורש באמצעות העברת רכוש או שמא כספים ליורשים מן העיזבון של המוריש. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: