מתי צוואה לא תקפה? כל המקרים ודרכי הפעולה בשבילכם

תוכן עניינים

אנשים רבים נוטים לחשוב כי עריכה של צוואה נחשבת למלאכה קלה ופשוטה במיוחד – כל הרכוש אשר מועבר בירושה ידוע והדבר היחיד שיש לעשות הוא לקבוע את זהותם של יורשי המנוח. בפועל, לאורך הזמן מתגלות יותר ויותר צוואות הנחשבות ללא תקינות אפילו שהן נערכו בצורה תקינה. הסיבה העיקרית לכך היא שאת אותן צוואות עורכים עורכי דין חסרי ניסיון וחסרי מקצועיות. אז מתי צוואה לא תקפה? החוק במדינת ישראל קובע מספר מקרים שונים בהם צוואה לא תקפה, בהמשך המאמר תוכלו למצוא מידע על כל אחד מן המקרים הללו.

 

מה זה ירושה לפי צוואה?

כאשר אנו מדברים על ירושה אנחנו למעשה מדברים על כל הרכוש אשר אדם שנפטר מן העולם השאיר אחריו, ירושה יכולה להיקרא גם "עיזבון". במקרים בהם בעל הירושה מותיר אחריו צוואה, הירושה שהוא השאיר אחרי לכתו תחולק בהתאם להוראות שהוא כתב בצוואתו. 

אפילו אם ידוע מראש כי ההוראות הכתובות בצוואה עשויות להוביל לסכסוכים וריבים בין בני המשפחה, עדיין קיימת חובה לקיים את הוראות הצוואה. ישנם מקרים קיצוניים בהם בעל הירושה מורה בצוואתו לנשל באופן מוחלט מהירושה את אחד מן האחים שלו, למרות שמדובר במקרה קיצוני עדיין יש להיצמד להוראות הכתובות בצוואה ולציית להן. היורשים החוקיים של עורך הצוואה יכולים להגיש התנגדות להוראות הכתובות בצוואה אם הם אינם מסכימים איתן. 

 

על פי חוק הירושה תשכ"ה-1965 ישנם ארבעה סוגים שונים של צוואות, סוג הצוואה הפופולרי ביותר במדינת ישראל הינו צוואה הנערכת בפני עדים, צוואות מסוג זה צריכות להיות חתומות לפני שני עדים שחסרי כל עניין בצוואה. 

בנוסף על כך, חשוב מאוד לוודא כי התוכן הכתוב בצוואה ברור לכל כדי למנוע בעתיד מצבים בהם יש מחלוקות וריבים בין יורשיו של עורך הצוואה בנוגע לדרך שבה יש לחלק את הצוואה בין היורשים. 

צוואה של מנוח צריכה להתייחס לכל הרכוש שהוא השאיר אחרי לכתו, יתר על כך הדרך שבה יש לחלק את הירושה וזהותם של היורשים צריכים להיות ברורים באופן חד משמעי. 

 

 

אולי יעניין אותך גם:

 

מתי אדם כשיר לכתוב צוואה?

במקרים בהם אדם עורך את צוואתו ומביע בה את הרצונות השונים שלו לגבי הורשת הכספים והנכסים שהוא צבר לאורך החיים שלו, עליו להיות כשיר מבחינה משפטית לערוך את צוואתו, בהתאם לחוק במדינת ישראל. כעת נציג בפניכם את המקרים בהם אדם נחשב לא כשיר משפטית לעריכת צוואה:

  • קטינים – אנשים מתחת לגיל 18 אינם כשירים לעריכת צוואה. 
  • פסולי דין – אנשים אשר לוקים בנפשם או בשכלם, אנשים שאינם מסוגלים לנהל אורח חיים שגרתי ותקין בכוחות עצמם אינם כשירים לערוך צוואה. בית המשפט הוא זה אשר קובע אם אדם הוא פסול דין או לא, כאשר בית המשפט קובע כי אדם הוא פסול דין הוא ממנה אפוטרופוס שיהיה אחראי על ניהול העניינים. 
  • אנשים שלא מבינים מהי משמעותה של הצוואה – אנשים אשר נמצאים במצב שבו הם אינם יכולים להבין את משמעותה של הצוואה שהם עורכים אינם כשירים לעריכת צוואה.

מעבר למקרים שציינו בפניכם אשר נוגעים לכשירות הנפשית או שמא לכשירות משפטית של אדם לערוך את הצוואה שלו, קיימים מצבים נוספים אשר בגינם יש אפשרות להביע התנגדות לתוקף של צוואה. המצבים הבאים שנציג בפניכם נוגעים למקרים בהם גורמים חיצוניים יוצרים לחץ על אדם בעת שהוא עורך את צוואתו (לעיתים במודעות ולעיתים בחוסר מודעות). 

  • התערבות חיצונית בעריכה של צוואה – למרות שניתן להתערב במידה מסוימת בעריכה של צוואה, עדיין ישנם מקרים בהם אחד מן היורשים המופיעים בצוואה מכתיב לעורך הצוואה או לעורך דינו של עורך הצוואה אילו הוראות לכתוב בצוואה או שמא הוא נוכח במסגרת עריכת הצוואה. במקרים מסוג זה ניתן להביע התנגדות לצוואה ויש סיכוי שהיא תבוטל.
  • השפעה שאינה הוגנת על כותב הצוואה – במקרים בהם גורם חיצוני משפיע באופן קיצוני על כותב הצוואה כדי לשנות את הוראות הצוואה לטובתו, יש אפשרות להגיש התנגדות לצוואה וקיים סיכוי גבוה שהיא תבוטל. בחלק גדול מן המקרים אחד מיורשיו הפוטנציאליים של כותב הצוואה משפיע עליו באמצעות פעולות שונות לרבות: בידוד של עורך הצוואה ממשפחתו ומהסביבה הקרובה שלו, עריכה של צוואה מבלי ליידע את יתר בני המשפחה, יצירה של תלות פיזית או רגשית, איום על עורך הצוואה וכן הלאה. 

 

איך מתנגדים לצוואה?

אדם אשר מעוניין להגיש התנגדות לצוואה מסוימת מסיבה כזו או אחרת צריך להגישה לרשם לענייני ירושה. במסגרת כתב ההתנגדות יהיה על המתנגד לפרט את הסיבות שבגינן הוא החליט להגיש התנגדות לצוואה וראיות התורמות לביסוס הסיבות. חשוב לציין כי יש להגיש בקשות התנגדות במספר עותקים, כל עותק מועבר לגורם הרלוונטי. 

יכול להיות כי בעתיד אתם תהיו עדים למקרה שבו אדם מסוים מנסה להשפיע על אדם קרוב אליכם כדי שיערוך את הצוואה שלו לטובתו, אם אתם נקלעים למצב כזה ובאותו רגע אינכם יכולים לעשות דבר, אנו ממליצים לכם לאסוף כמה שיותר ראיות ומסמכים למקרה כדי שבעתיד אתם תוכלו להשתמש במסמכים הללו על מנת להביע התנגדות לצוואה שנערכה תוך כדי השפעה שאינה הוגנת על כותב הצוואה. 

 

מקרה שבו צוואה לא תקפה – פסילת צוואה בעקבות פגמים בעריכה

קיימים מספר מקרים בהם ניתן לפסול צוואה שאינה נערכה בהתאם לדרישות החוק, כעת נציג בפניכם חלק מן המקרים הללו:

  • חוסר בעדים – במקרים בהם צוואות נכתבות ונחתמות ללא נוכחותם של עדים או שמא כאשר יש עד אחד בלבד שנכח בסיטואציה, יש אפשרות לפסול את הצוואה. יתר על כן, יש אפשרות לפסול צוואות אשר נערכו בנוכחות של עדים אשר אינם כשירים להיות עדים. החוק במדינת ישראל קובע כי פסולי דין וילדים מתחת לגיל 18 אינם רשאים להיות עדים. 
  • ניסוח לא תקין – ישנם מקרים מסוימים בהם קיימות בצוואה בעיות ניסוח מסוימות אשר מעידות כי עורך הצוואה לא היה צלול כאשר הוא ערך אותה. בנוסף על כך ישנם מקרים בהם בעיות ניסוחיות בצוואה מעידות כי עורך הצוואה לא הבין לחלוטין את ההוראות ואת התנאים שהוא כתב בצוואתו וחלק מהם אינם סבירים. 
  • כתב יד לא תקין – יש אפשרות לפסול צוואות במקרים בהם הן אינן כתובות בכתב היד האישי של בעל הירושה או שמא במקרים בהם חלק מן הצוואה כתוב בכתב היד של בעל הצוואה וחלק אחר של הצוואה כתוב בכתב יד שונה. 

 

ישנם מקרים מסוימים בהם צוואות מקוימות למרות שקיימים בהן פגמים כאלה ואחרים, אותן צוואות מקבלות אישור לאחר בדיקה מקיפה ומעמיקה של בית המשפט במהותו של הפגם הקיים בצוואה. הליכים מסוג זה עלולים לארוך זמן רב. 

אם אתם מעוניינים להקטין ככל הניתן את הסיכויים לכך שצוואה מסוימת תיפסל או שמא תבוטל, אנו ממליצים לכם לערוך את הצוואה בצורה מסודרת ולהפקיד אותה בהקדם האפשרי אצל הרשם לענייני ירושה. 

 

עיכוב של צוואה

בקשות למתן צו קיום צוואה מוגשות לרשם לענייני ירושה על ידי מי שיש לו עניין בירושה והוא רשום בה, לאחר פטירתו של בעל הירושה. באותו רגע שמגיש הבקשה מקבל אישור על בקשתו, הצוואה נכנסת לתוקף – והופכת מצוואה לא תקפה לצוואה תקפה.

הרשם לענייני ירושה מעניק לכל מי שנפגע מהדברים הכתובים בצוואה את האפשרות להתנגד לבקשה למתן צו קיום צוואה, בדרך כלל ניתן להגיש התנגדות לבקשה עד 14 יום מהיום שבו פורסמה הבקשה לציבור. במקרים בהם קיימת התנגדות או מספר התנגדויות לצוואה, ההתנגדויות מועברות לבדיקה אצל הרשם לענייני ירושה והוא זה אשר קובע האם לתת אישור לקיום הצוואה או שמא להעביר אותה לבירור נוסף אצל בית הדין לענייני משפחה. 

התנגדויות ובקשות הנוגעות לצווי קיום צוואה גורמות לעיכוב בהוצאתם לפועל. 

 

למה חשוב להיעזר בעורך דין בעת כתיבת צוואה?

אם אתם רוצים להבטיח כי צוואתו של המנוח תתקיים בדיוק בהתאם לרצונות שלו ללא עיכובים לא צפויים ותוך כדי התנגדות מינימלית על אמינות הצוואה, אנו ממליצים לכם לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בצוואות אשר יעזור לכם לערוך את הצוואה על הצד הטוב ביותר. התפקיד של עורך הדין הוא לבדוק כי הצוואה תקינה, לתת לכם את נקודות המבט שלו בנוגע למקרים שונים אשר עתידים לקרות מתוך הניסיון שהוא צבר במהלך השנים, להעניק לכם ייעוץ בנוגע לנושאים שונים בהם אתם לא בטוחים ולהבטיח כי כל הפעולות בוצעו בדיוק כפי שצריך וכי הצוואה נערכה בהתאם להוראות החוק והיא נחשבת תקינה מבחינה משפטית. אחרי שאתם מסיימים לערוך את הצוואה מומלץ מאוד להפקידה אצל הרשם לענייני ירושה. הסיבה לכך היא שברגע שאתם מפקידים את הצוואה אצל רשם הירושה יש תיעוד לכך וכאשר מגיע הרגע בו יש לקיים את הצוואה, עצם זה שהיא נמצאת אצל הרשם לענייני ירושה מוסיף לאמינות שלה. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: