איך לבצע חלוקת ירושה בין אחים ולמנוע סכסוכים?

תוכן עניינים

כאשר אדם נפטר מן העולם, השאלה למי תינתן הירושה שלו תלויה באם שאדם השאיר צוואה שבה הוא מסביר כיצד לחלק את הירושה שהותיר אחריו. אנשים רבים תוהים איך לגשת בצורה נכונה וחכמה אל חלוקת ירושה בין אחים, כמו כן אנשים רבים אינם מכירים את דיני הירושה ואינם מודעים לאופן שבו עליהם לפעול. לשם כך משרד עורכי דין דרעי רייפר ריכז לכם את כל התשובות האינפורמטיביות.

יורדים לעובי הקורה – מהי ירושה?

כאשר אנו מדברים על ירושה אנחנו למעשה מדברים על הרכוש אותו משאיר אחריו אדם שנפטר מן העולם, ירושה יכולה להיקרא גם "עיזבון". במקרים שבהם המנוח הכין צוואה טרם הוא נפטר מן העולם הירושה שלו תחולק בהתאם לכתוב בצוואה. לעומת זאת, במקרים בהם המנוח לא הותיר אחריו צוואה, הירושה שלו תחולק בהתאם לחוק הירושות שקיים במדינת ישראל. 

 

לקריאה נוספת:

 

כיצד יש לפעול במקרים בהם יש צוואה?

אם קיימת צוואה אשר נמצאת בתוקף החוק במדינת ישראל קובע כי יש לעקוב אחר כל ההוראות הרשומות בה. אפילו במקרים שבהם מעקב אחר הוראות הצוואה גורם לאפליה בין אחים ועלול להוביל לסכסוך ביניהם. בחלק מן המקרים צוואות מסוימות מנשלות לחלוטין את אחד מן האחים, למרות שמדובר במקרים נדירים עדיין יש לציית להוראות הצוואה ולפעול לפיהן. אם יורש חוקי אינו מסכים עם ההוראות הכתובות בצוואה יש לו את האפשרות להגיש התנגדות אליהן. 

 

 

כיצד יש לפעול במקרים שבהם לא קיימת צוואה?

אם המוריש לא השאיר אחריו צוואה, חלוקת הירושה בין יורשיו של המנוח תתבצע בהתאם להוראות חוק הירושה הקיים במדינת ישראל. על פי חוק הירושה בן או בת הזוג של המנוח מקבלים 50% מהירושה. החצי שנותר מתחלק בין ילדיו של המנוח ולאחר מכן בין נכדיו של המנוח. 

חשוב לציין כי על פי דיני הירושה ילדים מאומצים שווי ערך לילדים ביולוגיים כשזה נוגע לחלוקת ירושה בין אחים. לעומת זאת, ילדים חורגים לא זכאים לקבל חלק מן הירושה על פי החוק, אלא אם כן קיימת צוואה אשר מורה על כך באופן חד משמעי. 

במקרים שבהם למנוח אין ילדים בן זוגו של המנוח מקבל שני שליש מהירושה, השליש שנותר מתחלק בין אחיו של המנוח והאחיינים שלו. בהתאם לדיני הירושה, רק האחים של המנוח ו/או הצאצאים שלהם זכאים לקבל חלק מן הירושה, אם אחד מן האחים נפטר, אלמנתו לא תקבל חלק מן הירושה. 

 

האם יש הבדל בין ירושה לבין ירושה בין אחים?

בשונה מירושות רגילות, כאשר אנחנו מדברים על חלוקת ירושה בין אחים אנו יכולים לראות כי בחלק גדול מן המקרים ישנן מחלוקות בין האחים אשר בסופו של דבר יכולות להוביל לריבים משפחתיים. השילוב בין הפן הכלכלי לבין הפן האמוציונלי הוא זה אשר מוביל ליצירת ריבים בין אחים. 

ישנן סיבות רבות שבגינן נגרמות מחלוקות בין אחים אשר מובילות בסופו של דבר לריבים, הסיבות הפופולריות ביותר הן: מקרים שבהם מספר אחים יורשים יחדיו נכס מסוים וכל אחד מעוניין לעשות בו שימוש אחר, מקרים בהם אופן חלוקת הירושה אינו נראה לאחד מן האחים, מקרים שבהם אחד האחים עזר להורים בצורה הרבה יותר משמעותית מיתר האחים ובשל כך הוא מרגיש שחלקו בירושה צריך להיות גדול יותר וכן הלאה. 

 

בחלק גדול מן המקרים אותם ריבים מובילים לקרע משפחתי אשר עושה רושם כי לא ניתן לגשר עליו, יחד עם זאת אנו מאמינים כי הבחירה הטובה ביותר עבורכם תהיה לפתור זאת באמצעות גישור מקצועי שיעזור לכם לשמור על התא המשפחתי ועל רצונו של המנוח תוך כדי שאתם פותרים את סוגיית הירושה.

 

סכסוכים בחלוקת ירושה בין אחים

סכסוכים בין אחים בעקבות ירושה יכולים לקרות בכל משפחה. לרוב הסיבה העיקרית לסכסוך תהיה תחושת אי צדק לגבי אופן חלוקת הירושה בין האחים. ישנן שתי דרכים עיקריות אשר באמצעותן ניתן להתמודד עם סכסוכים בין אחים בעקבות ירושה. אפשרות אחת הינה פניה למאבק משפטי, במקרים שבהם אחד האחים מרגיש כי נעשה לו עוול וחש אי צדק יש לו את האפשרות להיעזר בשירותים של עורך דין המתמחה בדיני ירושה כדי להגיש התנגדות לצוואה ולהתמודד נגד יתר האחים באמצעות כלים משפטיים שונים בהם הוא יכול להשתמש. 

 

האפשרות הנוספת והמומלצת יותר היא הגעה להסדר מסוים בין כלל האחים, באופן הזה ניתן למנוע מאבקים משפטיים שגוזלים כסף, זמן ומאמצים רבים. אם אינכם יודעים כיצד להגיע להסדר אתם יכולים להיעזר בשירותים של עורך דין המתמחה בתהליכי גישור. בדרך כלל אפשרות זו פותרת גם את הסכסוכים המשפחתיים מעבר לסכסוכים משפטיים. מאבקים משפטיים בנוגע לחלוקת ירושה בין אחים פותרים את הסכסוכים רק מהצד המשפטי, אך הסכסוך המשפחתי עצמו אינו נפתר והיחסים בין בני המשפחה נפגעים לאורך זמן רב. 

 

האם יש דרך למנוע סכסוכי ירושה בין אחים?

אין ספק כי חלוקה של ירושה בין אחים היא נושא לא פשוט ומורכב מאוד. לרוב הסכסוך נובע מהצד הרגשי ולא מהצד המשפטי. מבחינה משפטית הירושה מתחלקת בהתאם לכתוב בצוואה או שמא בהתאם לחוק הירושות במקרים שבהם לא קיימת צוואה. הדרך הטובה ביותר באמצעותה ניתן למנוע סכסוכים בחלוקת ירושה היא כתיבה של צוואה צודקת אשר מורה לחלק את הירושה באופן שווה ולא מפלה בין כל האחים, אך למרות זאת גם במקרים מסוג זה יכול להיות כי אחד האחים ירגיש שמגיע לו יותר מיתר האחים ובשל כך יווצר סכסוך בין האחים. 

 

פתרון סכסוכים בחלוקת ירושה באמצעות הליכי גישור

טרם אתם ניגשים לחיפוש אחר שירותים של עורך דין דיני ירושה לצורך הגשת בקשה לביטול הצוואה, אנו ממליצים לכם לנסות ולהגיע להסדר מסוים על ידי הליכי גישור ליישוב סכסוכים בחלוקת ירושה. הליכי גישור יכולים לקבל תוקף של פסק דין והם מעניקים לאחים את האפשרות לפתור את הסכסוך ביניהם, מה שלא קורה במסגרת הליכים משפטיים. 

פנייה להליכי גישור לצורך פתרון סכסוכים בין אחים חוסכת כסף וזמן רב שעלול היה להתבזבז על שכירת שירותי עורכי דין ועל הליכים משפטיים ארוכים. אין ספק כי הליכי גישור מהווים את הדרך היעילה, הזולה והקצרה ביותר ליישוב סכסוכים בין אחים. 

 

החשיבות בעבודה עם עורך דין דיני ירושה

ישנה חשיבות רבה בעבודה עם עורך דין דיני ירושה. בשונה ממה שאנשים רבים נוטים לחשוב לא כל עורך דין ידע איך לטפל במלאכה בצורה נכונה. עלינו לבדוק כי עורך הדין איתו אנו עובדים הינו מתמחה בדיני ירושה ובעל ניסיון עתיר ומקצועי בתחום. עורך דין בעל ניסיון ומוניטין בעולם הירושה ידע איך לגשת בצורה נכונה ויצירתית אל תיק הירושה שלנו, לספק עבורנו מעטפת מלאה הכוללת אינטליגנציה רגשית, ייעוץ, ליווי והגעה להסכמים. 

 

איך לבחור עורך דין המתמחה בחלוקת ירושה בין אחים?

מחיפוש קצר במנועי החיפוש נוכל לראות כי כמות עורכי הדין במדינת ישראל היא גדולה במיוחד. חלק גדול מן האנשים אינם יודעים מהי הדרך הנכונה לבחור בעורך דין ובשל כך הם חווים תסכול רב בעת תהליך הבחירה. 

בין אם אתם זקוקים לעורך דין לשם יישוב סכסוכים בחלוקת ירושה, או לצורך קביעתה – ריכזנו עבורכם מספר נקודות חשובות אליהן יש להתייחס בעת בחירת עורך דין:

ניסיון לצד ותק – אחד הדברים החשובים עליהם אנו נרצה לשים את הדגש במהלך חיפוש אחר עורך דין המתמחה בחלוקת ירושה בין אחים הוא הניסיון לצד הוותק של עורך הדין. עורך דין בעל ניסיון בתחום ידע איך לגשת בצורה חכמה, בריאה, נכונה ויצירתית אל התהליך תוך כדי שילוב של אינטליגנציה רגשית גבוהה והכלה. 

מוניטין – עורך דין אשר צבר לעצמו ניסיון לצד ותק במהלך השנים צבר לעצמו גם מוניטין. אנו ממליצים לכם לבדוק מה הוא המוניטין של עורך הדין איתו אתם עובדים. כך תוכלו להסיק לא מעט אודות איכות עורך הדין, צורת העבודה שלו וטיבו.

חוג לקוחות והצלחות – אנו מאמינים כי הצלחות של עורך דין הם הלכה למעשה תיק העבודות שלו, אנו נרצה לראות את חוג הלקוחות של עורך הדין לצד ההצלחות המשפטיות השונות שלו בתחום שבו אנו מעוניינים בשירות. לדוגמא: הצלחה בעולמות התעבורה לא מעניינת אותנו כאשר אנחנו מדברים על דיני ירושה, לכן אנו נרצה לראות הצלחות מן התחום הזה.

קרבה דמוגרפית – קרבה דמוגרפית הינה אחד הדברים החשובים עת בחירת עורך דין. בהנחה ואנחנו גרים במעלות תרשיחא אנו לא נרצה לעבוד עם עורך דין הנמצא בבאר שבע מטעמי ניידות. לכן, כאשר אנו בוחרים בעורך דין אנו נרצה לשים דגש על כך שאותו עורך דין יהיה קרוב אלינו דמוגרפית. אותו עורך דין לא חייב לגור באותו עיר אך במרחק נסיעה סביר.

חוזה מפורט ומסודר – לא משנה באיזה עורך דין נבחר, תמיד נרצה לחתום על חוזה מסודר ומפורט עם עורך הדין על מנת למנוע בעיות ואי הבנות עתידיות. באופן הזה גם הלקוח וגם עורך הדין ניגשים לתהליך ללא ספקות מאחר שהם יודעים מהי התמורה של כל אחד מהם. אנו ממליצים לכם לא לבחור בעורך דין שמנסה להימנע מחתימה על חוזה התקשרות מפורט ומסודר. 

התמחות עיקרית ביישוב סכסוכים בחלוקת ירושה – כל עורכי הדין במדינת ישראל מתמחים בתחום מסוים, חלקם מתמחים בהליכי הוצאה לפועל, אחרים מתמחים בדיני משפחה ויש כאלה המתמחים בדיני ירושה. אין ספק כי הבחירה הטובה ביותר עבורכם תהיה עורך דין המתמחה בדיני ירושה, ובמיוחד כזה שמתמחה בסכסוכים – מהסיבה הפשוטה שעורך דין העוסק בתחום זה ידע לפעול בצורה הטובה ביותר, לתת לכם את העצות היעילות ביותר ולנהל את כל התהליך בצורה האידיאלית.  

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: