למה כדאי לכתוב צוואה?

תוכן עניינים

מהי כתיבת צוואות? כתיבת צוואה הינה פעולה של כתיבת מסמך טרם מותו של אדם, באמצעות מסמך זה הוא יכול לקבוע מי הם האנשים שיקבלו את הנכסים שלו ואת הרכוש שלו לאחר מותו. לכל אדם יש את הזכות לערוך צוואה בהתאם לרצונות האישיים שלו, כמו כן ניתן לכתוב צוואה בצורה עצמאית וללא כל תשלום. אז למה כדאי לכתוב צוואה?

ללא כל ספק כתיבה של צוואה נחשבת למשימה בעלת חשיבות גבוהה מאוד בשל העובדה שהיא מאפשרת לכל אדם לדעת מה עתיד לקרות עם הנכסים שהוא עתיד להותיר אחריו ועם הרכוש שהוא עתיד להותיר אחריו לאחר מותו. צוואות אינן עוסקות אך ורק בנושאים חומריים, אדם יכול להעביר בצוואתו מסרים שונים אותם הוא מעוניין להעביר ליורשים שלו. כל עוד אדם נמצא בחיים יש לו את האפשרות לערוך את הצוואה שלו ולשנות את התוכן שלה.

החשיבות של כתיבת צוואה – אנשים רבים מחליטים לא לכתוב צוואה במהלך חייהם מאחר והם אינם מודעים לחשיבות הרבה של הצוואה. במאמר זה תוכלו למצוא מידע בנוגע לסיבות שונות הנוגעות לחשיבות של עריכת צוואה, ובסופו, אנחנו מקווים שתבינו כמה חשיבות יש לעריכת צוואה כשאתם עוד בחיים, ויכולים לקבוע את עתיד היורשים שלכם.

 

אילו סוגי צוואות קיימים?

על פי החוק במדינת ישראל ישנן 4 דרכים שונות אשר בהן ניתן לפעול לצורך עריכה של צוואה:

  • צוואות הנערכות בפני רשות – כאשר אנו מדברים על צוואה בפני רשות אנחנו למעשה מדברים על צוואה הנערכת אל מול אחת מן הרשויות השונות אשר מוסדרות בחוק של ישראל. נכון להיום צוואה בפני רשות יכולה להיערך אל מול אחת מן הרשויות הבאות: רשם הירושה, נוטריון, בית דין דתי ובית המשפט לענייני משפחה.

במסגרת עריכת צוואה בפני רשות ניתן לפעול בשתי דרכים שונות: למצווה הצוואה יש את האפשרות להגיש את צוואתו בכתב לאחד מן הנציגים של הרשויות השונות או שהוא רשאי לומר את צוואתו בעל פה כאשר אחד מנציגי הרשויות נוכח. בעת בה מצווה הצוואה מסיים לומר את דבריו עליו לקבל אישור מנציג הרשות כי צוואתו נערכה בהתאם לחוק והועברה לגורמים הרלוונטיים.

  • צוואות הנערכות בכתב יד – על פי חוק הירושה בכל הצוואות אשר נכתבות בכתב יד חייבת להופיע חתימת המצווה ותאריך מתאים. צוואות הנכתבות בכתב יד נחשבות לצוואות הנפוצות ביותר בישראל, ישנם מקרים רבים בהן צוואות הנערכות בכתב יד מובילות לסכסוכים וריבים בין יורשיו של המנוח. זאת מאחר וצוואות הנערכות בכתב יד לא מקבלות את תוקפן במהלך טקס כלשהו או מעמד מיוחד, לעומת צוואות הנערכות אל מול עורך דין או אל מול עדים. בשל העובדה כי צוואות הנערכות בכתב יד יכולות להיערך בעת בה עורך הצוואה נמצא לבד, יורשים רבים נוטים לערער על אמינותן.
  • צוואות הנערכות בפני עדים – צוואות הנערכות בפני עדים הן צוואות אותן יש לערוך בנוכחות של שני עדים בהם בחר עורך הצוואה להיות עדים שלו. נוכחות עדים בעת עריכת הצוואה היא בעלת חשיבות גבוהה מאוד בשל העובדה כי נוכחות העדים היא זו אשר מוכיחה את אמינותה של הצוואה ואת הרצון החופשי של עורך הצוואה בעת שבה הוא ערך אותה. חוק הירושה קובע כי העדים של המנוח צריכים להעיד בנוגע לקיום עריכת הצוואה ולא בנוגע לתוכנה של הצוואה. בנוסף על כך, צוואות הנערכות אל מול עדים לא מצריכות נוכחות של עורך דין אף על פי שמומלץ לערוך את הצוואה בנוכחות עורך דין כדי להבטיח שהיא נערכה כראוי ובמטרה למנוע טעויות וריבים בעתיד.
  • צוואות הנערכות בעל פה –  ניתן לערוך צוואות בעל פה רק כאשר עורך הצוואה גוסס או חש כי מותו מתקרב. כאשר אדם עורך צוואה בעל פה עליו לומר את דבריו אל מול שני עדים אשר מצליחים להבין אותו. בעת בה עורך הצוואה אומר את דבריו או כאשר הוא מסיים לומר את דבריו, העדים שלו צריכים להעלות על כתב את כל מה שהם מצליחים לזכור בקשר לתוכנה של הצוואה. צוואות מסוג זה הן צוואות בעייתיות בפן המשפטי מאחר והדברים שאמר מצווה הצוואה לא כתובים ובעקבות כך עשויים להתפתח ריבים בהמשך הדרך אותם יהיה קשה להכריע מאחר שאף אחד מן הצדדים אינו יכול להוכיח את דבריו.

 

 

אולי יעניין אותך גם:

 

למה כדאי לכתוב / מדוע בכלל יש צורך בצוואה?

עריכה של צוואה מעניקה לכל אדם את האפשרות לקבוע מה יקרה עם הרכוש שלו אחרי שהוא ימות. במקרים בהם אדם נפטר מן העולם ולא משאיר צוואה הרכוש שלו יחולק בהתאם לחוק הירושה במדינת ישראל. חוק הירושה הוא זה אשר קובע מי הם היורשים של המנוח במצבים כאלה ואחרים: מצבים בהם המנוח נפטר כאשר הוא נשוי, מצבים בהם המנוח הותיר אחריו מספר ילדים, מצבים בהם המנוח נפטר כאשר הוא רווק ואין לו ילדים וכן הלאה.

אנשים רבים אינם מכירים את חוק הירושה, בדרך כלל אלו אשר מכירים אותו בפעם הראשונה מופתעים לגלות את הדרך בה החוק מורה לחלק את הירושה שהם עתידים להשאיר אחרי לכתם ולמי עתיד להגיע הרכוש שלהם במידה ולא יערכו צוואה לפני מותם. זהו פרט שחשוב לקחת בחשבון!

 

הורשה חלקית לילדי המנוח

על פי חוק הירושה במדינת ישראל גם במקרים בהם המנוח היה נשוי טרם מותו והיו לו ילדים קטינים, כל העיזבון שלו לא יועבר באופן מלא לבת הזוג אשר נותרה בחיים אלא חצי מהעיזבון יועבר לילדיו הקטינים. כלומר, לבת זוגו של המנוח אשר נותרה בחיים אין אפשרות לנהל את הרכוש כרצונה – לצורך הדוגמא תארו לעצמכם כי מדובר בהורים צעירים יחסית אשר מגדלים ילדה בת 5, לאחר מותו של אחד מההורים ההורה שנשאר בחיים מעוניין לעבור לדירה אחרת, על פניו נשמע כי מדובר ברצון הגיוני ולגיטימי לחלוטין אך על פי חוק הירושה תשכ"ה-1965, רבע מהזכויות בדירה אשר שימשה את ההורים למגורים צריכות לעבור לילדה הקטינה בהתאם לחוק. במצבים מסוג זה להורה שנותר בחיים אין אפשרות למכור את הדירה עד שיעבור הליך משפטי שמטרתו לאפשר להורה לפעול כרצונו בנוגע לדירה. בשל העובדה כי רבע מהזכויות בדירה צריכות לעבור לקטינה בת ה-5, אף על פי שכאשר זוג ההורים היו בחיים הם יכלו לפעול כרצונם בנוגע לדירה המשותפת שלהם ולילדה שלהם לא הייתה אף השפעה על כך, לאחר שאחד מן ההורים נפטר חוק הירושה מעניק לקטינה זכויות מסוימות בנכס, זכויות אשר פוגעות ביכולת של ההורה אשר נותר בחיים לעשות כרצונו ברכוש שנותר.

זה הוא אחד המקרים הפופולריים ביותר אשר מסבירים את החשיבות הרבה של עריכת צוואה.

 

סיבה נוספת ל-למה כדאי לכתוב צוואה: צוואה מאפשרת בחירה חופשית

סיבה נוספת אשר מסבירה את החשיבות של עריכת צוואה במדינת ישראל היא מעמדם של מערכות יחסים אלטרנטיביות במדינת ישראל. לצורך הדוגמא, בני זוג מאותו מין אינם מוכרים על ידי החוק במדינת ישראל כידועים בציבור, כמו כן אין להם אפשרות להינשא כדין על פי החוק במדינת ישראל. בשל כך לבני הזוג אין אפשרות לרשת אחד את השני על פי חוק הירושה, כדי שלאחד מבני הזוג תהיה אפשרות להעביר את רכושו לבן הזוג השני לארח מותו עליו לערוך צוואה בה הוא מורה על כך.

 

מה קורה בירושה של אדם ללא קרובי משפחה?

במקרים בהם אדם נפטר כאשר אין לו קרובי משפחה רכושו יעבור לידיו של האפוטרופוס הרשמי על פי חוק הירושה. האפוטרופוס הרשמי הוא מדינת ישראל, במידה שאותו אדם מעוניין להעביר את רכושו לאדם קרוב אליו שאינו מוגדר כבן משפחה שלו יהיה עליו לערוך צוואה המורה על כך.

 

ירושה בהתאם לתנאים מסוימים

חוק הירושה קובע דברים בצורה כללית, אי לכך כאשר אדם מעוניין שהעיזבון שלו יחולק בדרך מסוימת ועל פי שלבים ספציפיים יהיה עליו לערוך צוואה מתאימה.

לצורך הדוגמא, במקרים בהם בעל הירושה מעוניין להתנות את קבלת הירושה בביצוע של התחייבות מסוימת או שמא כאשר מגיע תאריך מסוים ביחס ליורש, הוא יכול לקבוע זאת רק באמצעות עריכת צוואה.

יתר על כן, ישנם מקרים בהם בעל הירושה מעוניין להעביר את רכושו לאדם אחר במידה והיורש שלו נפטר (כלומר העברת הרכוש ליורש מדרגה שנייה), הדרך היחידה בה ניתן להורות על כך היא על ידי עריכת צוואה.

 

סיבות נוספות לכתיבת צוואה

  1. כאשר אדם מחזיק בנכסים רבים הדבר עלול להוביל להתפתחות של מריבות, על אחת כמה וכמה אם מדובר בנכסים יקרים מבחינה כספית או רגשית. כאשר מספר יורשים מקבלים בעלות משותפת על נכס מסוים הדבר עלול להוביל לויכוחים ומחלוקות במיוחד כאשר לא קיימות הוראות מפורשות המסבירות כיצד יש לחלק את הנכס. בלא מעט מקרים מאבקים מסוג זה מובילים בסופו של דבר לקרע משפחתי. באמצעות צוואה כתובה בצורה ברורה ניתן לעשות סדר בחלוקת הנכסים ולאפשר דרך חלוקה הגיונית ללא שותפויות שאינן רצויות, באופן הזה אפשר לצמצם בצורה משמעותית את הסיכויים לריבים ובסופו של דבר לקרע משפחתי.
  2. אדם המעוניין לתרום את כל הנכסים שלו ואת כל רכושו לאחר מותו ולהעביר אותו לאנשי מעוטי יכולת או שמא לארגוני צדקה שונים יכול לעשות זאת רק אם הוא מורה על כך בצוואתו.

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: