השפעה בלתי הוגנת כעילת התנגדות לצוואה

תוכן עניינים

חוק הירושה (התשכ"ה, 1965) מציין מספר עילות, אשר בגינן ניתן להתנגד לצוואה. אלו, מתייחסות לגמירות הדעת החופשית של המצווה בעת עריכת הצוואה. אנשים רבים בעת החתימה אינם מודעים לעילות הללו, וכפועל יוצא מכך, במקרים רבים הם סבורים כי אין להם אף אפשרות להתנגד לצוואה, אף על פי שהם יודעים שהיא נערכה בצורה שמפלה אותם לרעה מול שאר בני המשפחה. בפועל – לא כך הדבר. במאמר זה, נתמקד בהשפעה בלתי הוגנת, נבין מה זה אומר, ואיך תדעו אם גם אתם הושפעתם בצורה לא הוגנת מצוואתכם? בואו ונבחן את הדברים לעומק.

עוד באותו נושא: מה עושים כשהצוואה פגומה?

לפני הכל, מהי בכלל השפעה בלתי הוגנת?

היא נמנית בין עילות התנגדות לצוואה הקבועות בחוק ויכולה לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים. למעשה, כדי שההשפעה תחשב להשפעה שאינה חוקית, עליה להשפיע על המצווה, וכמו כן עליה להיות יוצאת מן הכלל ולא שגרתית. 

השפעות האסורות על פי החוק מתאפיינות בחוסר הוגנות או הגינות של האדם המשפיע, ובחלק מן המקרים נפסק שההשפעה אינה הוגנת כאשר האדם מנצל את היחסים המיוחדים שלו עם המצווה. על מנת להבין בצורה טובה יותר את המושג, ניתן להמחישו באמצעות חילוק לשני חלקים נפרדים – השפעה ו-בלתי הוגנת.

בעוד שייתכנו השפעות על הצוואה שהן מותרות על פי החוק אך לא הוגנות במישור הבינאישי, כך, מנגד, השפעות מסוימות הן אינן הוגנות ולא חוקיות. חשבו על כך – כל אחד ואחת מאיתנו חווים השפעה במידה מסוימת מהאנשים הנמצאים סביבנו. לכן, השאלה העיקרית שאותה ישאל בית המשפט את עצמו כאשר יבחן מקרים שבהם טוענים כי התקיימה השפעה שאינה הוגנת, היא: האם ההשפעה על הצוואה הייתה לגיטימית ותקינה בנסיבות העניין?

כלומר, יש השפעה שכולנו יכולים להיות נתונים לה בעקבות נסיבות החיים; או שאולי ההשפעה הייתה לא שגרתית, אסורה ואף נגדה את הוראות החוק. בשל כך, בכל פסקי הדין הניתנים במסגרת הליכי התנגדות לצוואה הנוגעים להשפעה בלתי הוגנת, תוכלו למצוא את התייחסותו של בית המשפט בנוגע לחוסר ההוגנות שבאה לידי ביטוי בהשפעה. כמו כן, אילו פעולות מותרות ואסורות לאלו המשפיעים על המצווה. 

 

דוגמה

לצורך הדוגמה, אמון מיוחד השורר בין הזוכה בצוואה לבין מצווה הצוואה, יכול לשמש בתור רמז ראשוני לבדיקת קיומה של השפעה בלתי הוגנת במקרה. על מנת לברר האם מדובר בהשפעה אסורה ופסולה, ראשית יש לבדוק מתי היא החלה. בשלב הבא, בית המשפט יבדוק: האם ההשפעה היא מותרת או אסורה?
לצורך הבדיקה, בית המשפט יבחן האם קיים משפיע – כלומר האם קיים מישהו שניסה להשפיע על הצוואה בדרך כלשהי? במקרים שבהם אכן קיים משפיע, בית המשפט יעבור לבדוק מהם האינטרסים של אותו אדם, מיהו המשפיע, וכמו כן – האם מעשיו גרמו לכך שהוא או הקרובים אליו יזכו בהנאות חומריות – דבר שיכול להצביע על שוחד.

 

יתרה מזאת, בית המשפט בודק מיהו האדם שעליו השפיעו, עד כמה הוא עצמאי, עד כמה הוא תלוי באנשים אחרים, האם מדובר באדם בודד ועד כמה, האם האדם סובל מחולשה בעקבות מצב בריאותי או רפואי.
השפעות שאינן הוגנות, יכולות לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות המפורטות בחוק הירושה. תחבולות למשל, מהוות השפעה זו. באותה מידה, גם פעולות אונס, כפייה ואיום נחשבים להשפעה בלתי הוגנת, ואם יצליחו להוכיח אותן, ברוב המקרים הצוואה תיפסל. 

 

כיצד בוחן בית המשפט השפעה לא הוגנת?

על מנת לבחון השפעה כזו בית המשפט ישתמש בארבעה מבחנים שונים:

  • האם מצווה היה תחת השפעה?
  • האם בעת כתיבת הצוואה, היה קיים אדם שהייתה לו אפשרות להשפיע על המצווה בצורה אסורה? 
  • האם היה אדם שנהנה מהצוואה והיו לו אמצעים להשפיע על המצווה בצורה אסורה?
  • האם במבחן השכל הישר – בית המשפט סבור כי הצוואה הינה תוצאה של השפעה בלתי הוגנת?

 

לחצו כאן למאמרים נוספים בנושא משפחה. למידע נוסף מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום צוואות ירושות.

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: