ייפוי כוח מתמשך שאלות ותשובות

תוכן עניינים

חלק גדול מאנשי הגיל השלישי אינם מודעים לאפשרות החדשנית והמהפכנית בעולם המשפט אשר יכולה לסייע להם לתכנן את עתידם בצורה הרבה יותר נוחה וגמישה, ובהרבה יותר וודאות לגבי העתיד. אנחנו כמובן מדברים על ייפוי כוח מתמשך הלא הוא מסמך אשר מביא עימו מגוון יתרונות חיוניים וחשובים לבני הגיל השלישי. 

בהמשך המאמר תוכלו למצוא מידע רלוונטי בכל הנוגע לנושא, כמו כן תוכלו למצוא תשובות לשאלות הנפוצות ביותר בתחום – כך שלא תישארו בלי מענה לאף שאלה!

 

ייפוי כוח מתמשך – על מה מדובר?

כאשר אנו מדברים על ייפוי כוח מתמשך אנחנו למעשה מדברים על מסמך המעניק לכל אדם את האפשרות להחליט ולקבוע בהמשך החיים שלו את הרצונות הפרטיים שלו, את המעמד האישי שלו, אילו טיפולים רפואיים הוא יקבל וכיצד יתנהלו הכספים שהוא צבר במהלך חייו – מהעת שבה הוא יאבד את צלילות הדעת שלו. ללא כל ספק ההליך הוא חיוני ומהפכני. באמצעות מסמך זה ניתן להחליף בקלות את הליכי האפוטרופוס המסורבלים ובמקום זאת לעשות שימוש בהליך יעיל הרבה יותר. בחלק גדול מן המקרים הליכי אפוטרופוס מעמיסים מאוד על בני המשפחה. 

הליכים אלו הינם הליכים מהירים וזולים משמעותית ביחס להליכי אפוטרופוס או הליכים אחרים. בנוסף על כך, באמצעות ייפוי הכוח, ניתן למנוע הפתעות לא צפויות בעתיד ובעיות בירוקרטיות שונות. אחד היתרונות הגדולים ביותר של ייפוי כוח מתמשך הוא שבחלק גדול מן המקרים הוא עוזר למנוע ריבים וסכסוכים בין בני המשפחה (אולי יעניין אותך גם: עורך דין סכסוכי ירושה: המדריך המלא להתמודדות).

 

איך עורכים ייפוי כוח מתמשך?

בעל המסמך (האדם אשר אחראי על ניסוח של ייפוי הכוח והוא נוגע אליו) בוחר ב"מיופה כוח" אשר יקבל את הרשות לפעול למענו בעתיד כשהוא יהיה במצב בו הוא אינו יכול להחליט בכוחות עצמו ואינו יכול לבצע פעולות שונות. בעל המסמך הוא זה אשר קובע באילו נושאים הוא רוצה להעניק ייפוי כוח. 

לבעל המסמך יש את האפשרות להעניק ייפוי כוח בנוגע לכל הנושאים האישיים שלו למיופה כוח מטעמו או שמא רק בנושאים ספציפיים בהם הוא מעוניין להעניק ייפוי כוח. 

 

על מיופה הכוח חלה החובה לחתום על מסמך ייפוי כוח מתמשך בנוכחות עורך דין, באופן הזה הוא מאשר את תוכנו של המסמך ואת ההנחיות המקדימות הנוגעות לו. 

יש לציין כי על מיופה הכוח להקשיב ולבצע את ההוראות השונות שקבע בעל המסמך רק אם מדובר בהוראות חוקיות אותן ניתן לבצע. 

במקרים בהם מסמך ייפוי כוח מתמשך כולל בתוכו הוראות שאינן חוקיות או שמא הוראות שעלולות לפגוע בבעל המסמך, יהיה על מיופה הכוח לגשת לבית המשפט ולקבל ממנו הוראות חדשות אשר יאפשרו לו לפעול בהתאם לחוק. לאחר עריכת מסמך ייפוי כוח מתמשך יש להגיש אותו במשרד האפוטרופוס הכללי. 

 

לאילו נקודות חשובות יש להתייחס במסגרת כתיבת המסמך?

על מנת שהעניינים השונים של בעל המסמך יתנהלו באופן שבו הוא רוצה, יהיה על בעל המסמך לנסח הנחיות והוראות ראשוניות ומקדימות למיופה הכוח. ההוראות של בעל המסמך צריכות להיות מדויקות ומובנות ככל הניתן. ריכזנו עבורכם מידע בנוגע למספר נקודות חשובות אליהן יש להתייחס במסגרת ניסוח המסמך:

  • עניינים בריאותיים – לבעל המסמך יש אפשרות לנסח מסמך אשר נקרא: "ייפוי כוח מתמשך רפואי", מסמך זה מתייחס אך ורק לעניינים הבריאותיים והרפואיים של בעל המסמך. כמו כן בעל המסמך יכול לכלול את העניינים הבריאותיים שלו במסגרת ייפוי כוח מתמשך הנוגע לעניינים אישיים, מסמך זה נוגע גם לעניינים הנפשיים, הפיזיים והחברתיים של בעל המסמך. 
  • רכושו של בעל המסמך – במסגרת ניסוח של ייפוי כוח מתמשך בעל המסמך צריך לציין כי למיופה כוח מטעמו יש אפשרות לקבל החלטות הנוגעות לכסף שלו ולרכוש שלו לרבות: קופות גמל, קרן הפנסיה של בעל המסמך וכן הלאה. בעל המסמך יכול לקבוע כי מיופה הכוח יהיה רשאי לקבל החלטות לגבי הרכוש שלו בהתאם לשיקול דעתו האישי או שמא בעל המסמך יכול להסביר כיצד הוא מעוניין שמיופה הכוח יפעל בנושא זה על ידי הנחיות מקדימות. 
  • שכר למיופה כוח – בעת ניסוח של מסמך ייפוי כוח מתמשך בעל המסמך רשאי לקבוע כי מיופה הכוח יקבל שכר על העבודה שהוא מבצע. אם בעל המסמך מחליט לפעול באופן הזה יהיה עליו לקבוע גם את גובה השכר שמיופה הכוח יקבל. בלי קשר לכך, מיופה הכוח זכאי לקבל החזרים כספיים על כלל ההוצאות הכספיות שהוא הוציא למען הצרכים השונים של בעל המסמך. 
  • מתנות – על בעל המסמך יהיה לקבוע על הסכומים הכספיים אותם הוא יעניק לקרובים שלו בתור מתנה באירועים משמחים או בכל מאורע אחר. ההמלצה שלנו אליכם בנקודה זו היא להגביל במידה מסוימת את נושא זה. לצורך הדוגמא ניתן להוסיף ליד נקודה זו את המשפט "עד שהמצב הכלכלי שלי יפסיק לאפשר זאת". 
  • דיור מוגן – לבעל המסמך יש את האפשרות לקבוע מהי המסגרת האשפוזית אליה הוא יועבר אם מצבו יהפוך לגרוע יותר. במידה שבעל המסמך אינו מעוניין לעבור לבית אבות או דיור מוגן בעתיד, הוא יכול לציין זאת במסמך ולהוסיף כי הוא מעוניין להישאר בבית שלו יחד עם טיפול צמוד. 
  • אנשים מיועדים – לבעל המסמך יש אפשרות להחליט על מספר אנשים מיועדים שהתפקיד שלהם הוא לוודא כי מיופה הכוח מבצע את עבודתו כפי שנדרש. במהלך העבודה שלהם, מיופה הכוח ידווח למיועדים בנוגע לפעולות והחלטות שונות שהוא מבצע. בנוסף על כך לבעל המסמך יש אפשרות לקבוע כי האפוטרופוס הכללי הוא זה שיהיה אחראי לוודא כי מיופה הכוח מבצע את תפקידו כראוי. 
  • מכירה של נכסים – לבעל המסמך יש את האפשרות להחליט מראש כי במידה ויהיה צורך במכירה של אחד מן הנכסים שלו, הדירה בה הוא מתגורר לא תוצע למכירה. 

 

באיזה שלב ייפוי כוח מתמשך נכנס לתוקף?

מסמכי ייפוי כוח מתמשך נכנסים לתוקף רק במקרים בהם לבעל המסמך אין את היכולת להבין דברים הנוגעים לנושאים שכלולים בייפוי הכוח. לצורך הדוגמא, במידה ובעל המסמך כתב בייפוי הכוח כי מיופה כוח מטעמו הוא זה שיקבע מהו בית האבות בו ישכנו את בעל המסמך, מסמך ייפוי הכוח לא יכנס לתוקף עד לרגע שלבעל המסמך לא תהיה אפשרות להחליט באופן עצמאי מהו בית האבות בו הוא מעוניין להשתכן. מעבר לכך, היקף כוחו של המסמך והכניסה שלו לתוקף נקבעים על פי התנאים שבעל המסמך ציין בייפוי הכוח המתמשך. 

 

מהן היתרונות של ייפוי כוח מתמשך?

ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לחלק מן היתרונות הבולטים ביותר של ייפוי כוח מתמשך. 

  • גמישות – הליכי ייפוי כוח מתמשך נחשבים להליכים גמישים מאוד ביחס להליכי אפוטרופסות. בלא מעט מקרים הליכי אפוטרופסות מהווים נטל על בני המשפחה. 

במסגרת ייפוי כוח לזמן ממושך ובשונה מהליכי אפוטרופסות אין צורך בפנייה לבית המשפט לצורך קבלת מינוי, כמו כן העלות של עריכת ייפוי כוח מתמשך היא הרבה יותר זולה מן העלות של אפוטרופסות. יתר על כן עריכה של ייפוי כוח אינה דורשת הגעה לבית המשפט. 

אחת הדוגמאות הטובות ביותר לגמישות שלו היא עצם העובדה בעל המסמך רשאי למנות מספר מיופי כוח שיעסקו בנושאים שונים (עניינים רפואיים, עניינים כלכליים וכן הלאה). בעל המסמך יכול להגדיר כל אחד מן הנושאים בצורה פרטנית או שמא להשאירם צמודים לסעיפי החוק אם הם מתאימים לרצונותיו – הסעיפים השונים אשר נוגעים לחוק מוצגים בפני בעל המסמך והוא יקבל הסבר מקיף בנוגע לסעיפים במהלך הפגישה שלו עם עורך דין בעל התמחות בתחום. 

  • עלויות נמוכות יותר – מעבר לכך שמדובר בהליך שנחשב להליך יעיל במיוחד, הוא גם הליך זול מאוד ביחס להליכים אחרים. 
  1. הליכים אלו דורשים פחות התעסקות בבירוקרטיה ומצריכים פחות זמן והתעסקות מאשר בקשה למינוי אפוטרופוס, בעקבות כך שכר הטרחה שיש לשלם לעורך דין בנוגע להליך ייפוי כוח מתמשך הוא זול יותר. 
  2. מאחר שבמסגרת הליכים אלו אין צורך בפנייה לבית המשפט – אין צורך בתשלום אגרות.
  3. במסגרת הליכי ייפוי כוח מתמשך לא קיימת חובה לבצע עריכה של דו"חות שנתיים הנוגעים להוצאות והכנסות, כמו כן אין צורך בעריכת דו"ח ראשוני הנוגע לכלל הנכסים של בעל המסמך. 
  4. הליכי ייפוי כוח אינם מצריכים או שמא דורשים תשלום כספים ליועצי מס או כלכלנים. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: