מדוע מתקיימים סכסוכי ירושה בין אחים? 5 גורמים עיקריים

תוכן עניינים

השאלה "מדוע מתקיימים סכסוכי ירושה בין אחים?" היא שאלה נפוצה, והתשובה אליה היא שברוב המקרים, טרם אדם נפטר מן העולם הוא נוהג להשאיר אחריו צוואה ברורה אשר כתובה בהתאם להוראות החוק. כאשר אנו דנים בנושא הצוואה אנחנו למעשה מתכוונים למסמך משפטי חוקי, אשר קובע את הדרך שבה תחולק הירושה ומי הם אלו שעתידים לקחת חלק בירושה. קיימת חשיבות רבה לכך שצוואה תהיה מנוסחת בצורה מדויקת וברורה ככל האפשר על מנת למנוע מצבים שבהם מתקיימים סכסוכי ירושה בין אחים בעקבות חוסר הסכמה בין היורשים. אם נקלעתם למצב בו אתם לא מצליחים להבין את הצוואה או שאולי אתם לא מסכימים על דרך החלוקה, אנו ממליצים לכם לפנות לעורך דין המתמחה בפתרון סכסוכים בין יורשים אשר יוודא כי הצוואה אכן חוקית ויעזור לכם לפתור את המחלוקות. במקרים שבהם מדובר בצוואה חוקית אותה ניתן להוציא לפועל, הירושה תחולק בדרך שבה המנוח ציווה בצוואה שהשאיר אחריו. 

 

 

מהם סכסוכי ירושה ומדוע הם מתקיימים?

סכסוכי ירושה הינם דבר די נפוץ – מדי שנה אנו עדים לסכסוכי ירושה שונים אותם היה ניתן ואף היה עדיף לפתור מחוץ למערכת המשפטית. 

בעת שבה מקרה של סכסוך בין יורשים מגיע למערכת המשפטית הוא יכול לארוך זמן רב מאוד ואף לגרור אחריו הוצאות כספיות גדולות ונזקים רגשיים שאף אחד מן הצדדים בסכסוך לא רוצה לחוות. 

בין אם מדובר במקרה בו המוריש הבטיח משהו מסוים כאשר הוא היה בחיים אך לא הביא זאת לידי ביטוי בצוואה ובין אם מדובר במקרה בו המוריש היה נתון להשפעה ולחץ לא הוגן בעת בה הוא כתב את צוואתו, כל אחד מהמקרים הללו יכול להוביל למצב בו נוצר סכסוך בין היורשים של המנוח. 

 

כלל הסכסוכים אשר נוגעים לירושות גוזלים מן המשתתפים שבהם מאמצים רבים, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בסכסוכי ירושה המתנהלים בין אחים. בנוסף על כך סכסוכי ירושה מובילים למצבים רבים של עצבים וכעס מה שהופך את התהליך לעוד יותר קשה. 

אם אתם לוקחים חלק בצד אשר מעוניין להגיש תביעה ההמלצה שלנו אליכם היא לבדוק לעומק מה המניע להגשת התביעה. ישנם מקרים רבים בהם סכסוכים בין יורשים עוסקים בנושאים שאינם מצריכים פנייה למערכת המשפטית, אולם לכל אדם יש ערך סנטימנטלי לפריטים וחפצים שונים אך עדיין יש לפעול מתוך שיקול דעת הגיוני ולחשוב האם באמת יש צורך בפנייה למערכת המשפטית בנוגע לאותו נושא. 

 

הגורמים: מדוע מתקיימים סכסוכי ירושה בין אחים?

אם אתם חוזים מראש כי עתיד להתפתח סכסוך משפחתי בנוגע לירושה, אנו ממליצים לכם לפנות לייעוץ משפטי מקדים. בדרך זו אתם תוכלו לנסות למנוע מצב שבו אתם מגיעים לבית המשפט, וגם אם לא לפחות אתם תגיעו מוכנים יותר לבית המשפט. 

אם אתם יודעים בצורה ודאית כי אתם חלק מסכסוך משפחתי בנוגע לירושה, ההמלצה שלנו אליכם היא לפנות מהר ככל הניתן לעורך דין המתמחה בסכסוכים בין יורשים. מעבר להתנהלות נכונה מול בית המשפט יש גם לפעול בדרך ספציפית ונכונה אל מול בני המשפחה שלוקחים חלק בסכסוך. ככל שתקדימו לפנות לעורך דין סכסוכי ירושה כך הסיכויים שלכם יהיו גבוהים יותר.

 

בהמשך המאמר, נציג בפניכם חלק מן הגורמים העיקריים לסכסוכים בין יורשים במדינת ישראל. 

 

1. חוות דעת רפואית שמוכיחה חוסר כשירות של המצווה

ישנם לא מעט מקרים שבהם מוצאים חוות דעת רפואיות השייכות למצווה הצוואה מהתקופה בה הוא עוד היה בחיים. אם מצליחים למצוא חוות דעת שמוכיחה את חוסר הכשירות של מצווה הצוואה בעת שבה הוא כתב אותה, יכול להיווצר מצב בו אחד מן היורשים מחליט להתנגד לצוואה וכתוצאה מכך עלול להתפתח סכסוך בין יורשים. 

 

2. סכסוך ירושה בין אחים בנוגע לדירת מגורים

לא ניתן להתווכח עם העובדה כי דירות למגורים הן נכס בעל ערך רב מאוד בישראל. אחת מהסיבות שבגינן מתקיימים סכסוכי ירושה בין אחים, היא שבחלק גדול מן המקרים דירות שנרכשו על ידי בעל הירושה בתקופה שבה הוא היה בין החיים יכולות להיות בעלות ערך הרבה יותר גבוה בעת בה בעל הירושה נפטר מן העולם. בעקבות כך דירת מגורים עשויה להוביל למצב בו מתפתח סכסוך בין יורשים, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במקרים שבהם הדרך שבה יש לחלק את דירת המגורים לא ברורה לחלוטין. 

 

3. סכסוך ירושה בין ילדי המנוח לאלמנתו

סיבה זו רלוונטית במקרים בהם המנוח התחתן בפעם השנייה במהלך החיים שלו. לא מעט מקרים מן הסוג הזה מובילים למצב שבו נוצר סכסוך בין הילדים של המנוח מנישואיו הראשונים לבין האלמנה של המנוח מהנישואים השניים. אחת הסיבות הבולטות ביותר לסכסוכים במצבים מן הסוג הזה נובעת מטענתם של ילדי המנוח אשר טוענים כי לאלמנת המנוח מהנישואים השניים אין אף זכות להמשיך להתגורר בדירת המגורים שהייתה שייכת למנוח. 

 

4. אחד מהצדדים מביע התנגדות לצו הירושה

לכל אחד מן היורשים של מצווה הצוואה יש את האפשרות להביע התנגדות לצו הירושה, ובנוסף לכך ליורשיו של המנוח יש את האפשרות להגיש בקשה לביטול של צו ירושה גם במקרים שבהם הוא התקבל כבר. 

 

5. צוואה שאינה ברורה

ישנם מקרים רבים בהם צוואות אינן מנוסחות באופן ברור וכתוצאה מכך נוצר בלבול גדול אצל היורשים של המנוח. בלא מעט מקרים צוואות שנוסחו ונכתבו עם שגיאות כתיב או שמא שגיאות תחביר אינן התקבלו על ידי בית המשפט, כמו כן ישנם מקרים בהם בית המשפט אינו מקבל צוואות שכתובות בצורה שאינה ברורה. צוואות שלא ניתן להבין בצורה חד משמעית עלולות להוביל למצב בו כל אחד מן היורשים מפרש את הצוואה בצורה שונה מה שעלול להוביל לסכסוך בין כלל היורשים. 

 

באיזו דרך ניתן לפתור סכסוכי ירושה בין אחים?

ישנם לא מעט מצבים בהם קיימת אפשרות לפתור סכסוך בין יורשים ללא קבלת סיוע מעורך דין מומחה. אם מדובר בסכסוך שאינו קיצוני וניתן לדבר על הדברים בצורה רגועה, קיים סיכוי גבוה לפתור את הסכסוך באמצעות שיחה. חלק מן הדרכים המוכרות ביותר בהן עושים שימוש על מנת לפתור סכסוכים בין יורשים הן:

 

  • קיום פגישה בין כלל היורשים – ההמלצה הרווחת היא לקבוע פגישה באזור חיצוני שלא שייך לאף יורש. אחרי שכל היורשים מגיעים למקום שבו הוחלט להיפגש מומלץ לתת לכל אחד מהיורשים את הזמן לספר מהן התחושות שלו, לספר איך הוא מרגיש בקשר לסכסוך שנוצר ולתת לכל יורש להציע את הפתרון עליו הוא חשב. 
  • פנייה להליך גישור – אם יצא לכם לנסות לארגן פגישה בין כלל היורשים בנוגע לסכסוך שנוצר ביניהם אך לא הצלחתם לעשות זאת, אנחנו ממליצים לכם לנסות להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בפתרון סכסוכים בין יורשים. ישנם מקרים רבים בהם עורכי דין העוסקים בפתרון סכסוכים בין יורשים הם גם מגשרים אשר יכולים לסייע לכם לפתור את הסכסוך על הצד הטוב ביותר וכמה שיותר מהר. 
  • הסכם בין יורשים – על ידי עריכת הסכם בין יורשים ניתן לשנות את דרך החלוקה של הירושה, גם אם מדובר במקרה בו בעל הירושה השאיר אחריו צוואה מובנת ומפורטת בה הוא מורה כיצד לחלק את הירושה. על מנת לקיים הסכם בין יורשים יש צורך באישור של כלל היורשים. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: