מהי צוואה הדדית ומי צריך אותה?

תוכן עניינים

בגיל המבוגר, המחשבות על צוואה בדרך כלל מתחילות לצוף – וגם הסביבה מתחילה לחלחל מסרים שזהו, הגיע הזמן להחליט כיצד יחולק הרכוש. רבים לא יודעים זאת, אך צוואה הדדית היא למעשה פיתרון שמאפשר קבלת זכויות הוגנת בין שני בני זוג נשואים. מיד נבין מהי משמעותה, אך טרם נעניק הסברים, כדאי להבין – מהי בכלל צוואה?

אז האמת היא שכל אחד ואחת מאיתנו צוברים במהלך החיים שלנו נכסים, כספים ורכוש. אותם, נרצה להעביר ביום מן הימים, בעת שבה נעזוב את העולם לאנשים הקרובים אלינו. על מנת שהרצון שלנו יצא לפועל וכדי שהנכסים והכספים שלנו יחולקו בדיוק כפי שרצינו, נזדקק לרישום צוואה בתוקף. כשאנחנו מדברים על צוואה, למעשה הכוונה היא למסמך שאותו יכול אדם לערוך במהלך כל חייו. במסגרתו, לכל אדם ניתנת הזכות מכוח חוק הירושה (תשכ"ה, 1965), לקבוע במדויק – מה יקרה עם הרכוש שלו ולמי יחולק לאחר מותו. כעת, אחרי שהבנו מהי צוואה, בואו ניגש להבנת התוספת "הדדית" – מה זה בכלל אומר? מי הם האנשים שזקוקים לה? (והאם אלו אתם?) בואו נצלול לעומק.

 

מהי צוואה הדדית?

אז צוואה הדדית היא למעשה צוואה שנערכה יחד, כלומר בתיאום עם שני בני הזוג. במסגרת מסמך זה, בני הזוג רשאים להחליט – האם הם מעוניינים להעביר את הרכוש שלהם אחד לשני, ביום שבו ילכו לעולמם (ולאחר מכן לגורמים נוספים כמו ילדים)? או: שהם מעוניינים להעביר את הרכוש שלהם בצורה ישירה לגורמים אחרים?
בואו ניקח דוגמה – במסגרת צוואה הדדית בני זוג יכולים להחליט כי כאשר אחד מבני הזוג ימות, כל רכושו יועבר לבת/בן הזוג השניים. במקרה כזה, כאשר שני בני הזוג ילכו לעולמם, הרכוש שנצבר על ידם יועבר לילדיהם. יתרה מכך, לבני זוג יש את האפשרות לקבוע במסגרת צוואה הדדית שכל רכושם יועבר לילדיהם לאחר מותם. במקרים שבהם בני זוג מגיעים להחלטה כי ברצונם לערוך צוואה הדדית במסמך אחד, דינה של הצוואה ההדדית תהיה כדין צוואה משותפת מה שאומר שילדיהם יוכלו לרשת את נכסיהם מההורים על פיה.

ייעודן העיקרי של צוואות הדדיות

חשוב להדגיש אפוא, כי הייעוד העיקרי של צוואות הדדיות הוא הגבלת אפשרות שעשויה להתממש של שינוי צוואה, שקורית מבלי ליידע על כך את בן הזוג השני. הרי ברור לכולנו שכאשר אחד מבני הזוג ירצה לשנות את הצוואה הדדית כשבן הזוג האחר עדיין בחיים, היחס שהוא יקבל יהיה שונה לחלוטין מהיחס שהוא יקבל, במקרה שינסה לשנות צוואה הדדית כשבן הזוג כבר הלך לעולמו.

 

מהם היתרונות שלה?

צוואה הדדית הינה מסמך הטומן בחובו יתרונות רבים עבור בני זוג. כעת נציג בפניכם חלק מהיתרונות הבולטים של צוואה הדדית:

  • מאפשרת שליטה מלאה על חלוקת הרכוש – במסגרת צוואה הדדית לכל אחד מבני הזוג יש את האפשרות לקבוע במדויק מה יקרה לרכוש שלו לאחר מותו.
  • חוסכת זמן וכסף בהליכים משפטיים – צוואה הדדית נכנסת לתוקף מיד עם מותו של אחד מבני הזוג, דבר אשר מונע את הצורך בהליכים משפטיים ארוכים.
  • מניעת סכסוכים – צוואה ברורה וחד משמעית מונעת סכסוכים בין היורשים.
  • הגנה על בן/בת הזוג – באמצעות צוואה הדדית ניתן להבטיח כי בן/בת הזוג יקבלו את החלק שמגיע להם מן הרכוש ולא יישארו ללא דבר.
  • חסכון במס – בני זוג זכאים לפטור ממס על העברת נכסים הדדית ביניהם.

 

מהם ההבדלים בין צוואה הדדית לצוואה רגילה?

בין שני סוגי הצוואות ישנם מספר הבדלים מהותיים, כגון:

  • צוואה רגילה נכנסת לתוקף רק לאחר מותו של המצווה, לעומת צוואה הדדית אשר נכנסת לתוקף מיד עם מות אחד מבני הזוג.
  • צוואה רגילה ניתנת לביטול או שינוי בכל עת על ידי המצווה. לעומתה, צוואה הדדית לא ניתנת לביטול על ידי אחד מבני הזוג ללא הסכמת השני.
  • צוואה רגילה אינה מזכה בפטור ממס, בעוד שצוואה הדדית מאפשרת פטור ממס על העברת נכסים בין בני הזוג.
  • צוואה רגילה דורשת אימות חתימה אך לא חובה להפקידה בבית משפט. צוואה הדדית מנגד, מחייבת הפקדה בבית משפט או אצל נוטריון.
  • צוואה רגילה זולה ופשוטה יותר לעריכה, צוואה הדדית מצריכה עריכה על ידי עורך דין ותהליך מורכב יותר.

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: