מהן 3 העילות המרכזיות לביטול של חוזה?

תוכן עניינים

חוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג-1973 הוא זה אשר קובע מהם המקרים שבהם אחד מן הצדדים בחוזה רשאי לבטל את החוזה ללא הסכמתו של הצד השני או לפנות למערכת המשפטית בבקשה לביטול החוזה. 

מתי ניתן לקבל זכאות לביטול חוזה על פי חוק?

נהוג לחלק את המקרים המהווים עילה לביטול חוזה, לשלוש קבוצות עיקריות: 

  1. ביטול חוזה בעקבות פגם בכריתת החוזה.
  2. ביטול בעקבות הפרה של החוזה.
  3. ביטול חוזה בעקבות תנייה שקיימת בחוזה. 

 

במאמר זה ריכזנו עבורכם מידע רלוונטי בנוגע לכל אחד מן המקרים המהווים עילה לביטול של חוזה. 

 

ביטול חוזה בעקבות פגם בכריתה

ביטול חוזה על פי חוק החוזים, עשוי להתבצע כאשר קיים פגם בכריתת החוזה. קיימים סוגים של פגמים אשר בגינם ניתן לבטל חוזה. בואו ונציג את כל אחד מהם:

  • טעות – פגם הטעות בא לידי ביטוי במקרים שבהם אחד מהצדדים אשר לוקח חלק בחוזה הסכים אליו בעקבות טעות כלשהי בהבנת החוזה עצמו. במקרים שבהם הטעות שעשה אותו צד ידועה לכולם, או שמא הוא היה אמור להיות מודע אליה, לצד השני שלוקח חלק בחוזה, הצד שהסכים לחוזה בעקבות הטעות יכול להחליט על ביטול החוזה; כל שעליו לעשות זה להודיע על כך לצד השני בחוזה. במקרים בהם גם הצד השני בחוזה לא ידע על הטעות, ולא הייתה לו סיבה לדעת עליה, בית המשפט הוא הגוף היחיד שיכול להחליט על ביטול החוזה בהתאם לשיקול דעתו.
  • הטעיה – כאשר אנו מדברים על הטעיה אנו למעשה מדברים על מקרים שבהם אחד מן הצדדים בחוזה מטעה בכוונה את הצד השני, אין כל קשר לאופן ביצוע ההטעיה (אקטיבי או שמא פסיבי), ובשל אותה הטעיה הצד השני מסכים לחתום על החוזה. 

הטעיה לא חייבת להתבצע בצורה אקטיבית, מספיק כי אחד מהצדדים בחוזה לא חושף פרטים מסוימים בפני הצד השני אותם הוא צריף לחשוף בהתאם להוראות החוק או שמא בהתאם לנסיבות. 

  • כפייה – פגם נוסף אשר בגינו יש אפשרות לבטל חוזים הינו פגם הכפייה. כאשר אנו מדברים על כפייה, אנחנו למעשה מדברים על מקרים בהם אחד מהצדדים מסכים לחוזה השכירות כתוצאה מכפייה או לחץ מסוים שהופעל עליו על ידי הצד השני בחוזה או גורם כלשהו אותו שלח הצד השני בחוזה.
  • עושק – מקרים של עושק הינם מקרים בהם אחד מהצדדים בחוזה פועל לניצול החולשה הפיזית, החולשה הנפשית או שמא המצוקה של הצד השני בחוזה על מנת לגרום לו להסכים לחוזה. 

יש לציין כי במקרים שבהם מתקיים עושק זה לא מספיק לצורך ביטול של חוזה, הצד העשוק צריך להביא הוכחות לכך שהתנאים שעליהם הוא חתם בחוזה הם גרועים באופן בלתי סביר – כדי לקבוע זאת מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין חוזים.

 

ביטול בעקבות תנייה

בחלק מן המקרים שני הצדדים אשר מעוניינים להתקשר באמצעות חוזה מגיעים להבנה כי יכול להיווצר מצב שבו אחד מהם ירצה לבטל את החוזה באופן חד צדדי, בעקבות כך שניהם מסכימים מבעוד מועד כי החוזה יכלול בתוכו סעיף המעניק לכל אחד מהם את האפשרות לבטל אותו באופן חד צדדי. 

 

ביטול בעקבות הפרה

במקרים בהם מתקיימת הפרה של חוזה, לצד שכלפיו הופרו תנאים בחוזה יש אפשרות לבטל את החוזה באופן חד צדדי. החוק בישראל מפריד בין שני סוגים של הפרות חוזים:

  • הפרה יסודית של חוזה – נקודה זו מתייחסת להפרה של תנאי היסוד הקיימים בחוזה. במקרים בהם אחד מהצדדים בחוזה מבצע הפרה יסודית של החוזה, לצד שכלפיו הופר החוזה יש אפשרות להחליט על ביטול החוזה ועליו לפעול לכך תוך פרק זמן סביר מהמועד שבו הופר החוזה. 
  • הפרה לא יסודית של חוזה – במקרים בהם מדובר בהפרה לא יסודית של חוזה, אין אפשרות לבטל את החוזה באופן אוטומטי, הצד שנפגע בעקבות הפרת החוזה צריך לספר על כך לצד השני ולהעניק לו ניסיון נוסף לתקן את מעשיו. במקרים בהם הצד שהפר את החוזה לא מתקן את מעשיו כעבור פרק זמן סביר, לצד שכלפיו הופר החוזה יש את האפשרות לבטל את החוזה. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: