מדריך: איך לדעת אם התקיימה הפרת חוזה בהסכם שלך?

תוכן עניינים

כאשר שני גורמים זרים מעוניינים לנהל מערכת יחסים עסקית מסוימת, הם עורכים חוזים וחותמים עליהם, חלק משמעותי מאוד מהתנהלות מערכת היחסים של אותם גורמים תלוי בדרך שבה ניסחו את החוזה ובגבולות שהגדירו במסגרתו. זאת, מבלי להתייחס ל-האם מדובר בחוזה התקשרות בין שני אנשים פרטיים או שמא בחוזה התקשרות בין שתי חברות גדולות, היכולת לערוך הסכמות טובות שיעזרו לנהל את מערכת היחסים באופן מקצועי מושפעת בעיקר מהבנת הצרכים של כל אחד מן הצדדים. אך מה ניתן לעשות כאשר נקלעים לסיטואציה שבה אחד מהצדדים שלוקחים חלק בחוזה נקלעים להפרת חוזה? במקרים מהסוג הזה, חשוב להיעזר בליווי המשפטי המתאים. עורך דין חוזים, הוא איש המקצוע אשר ילווה אתכם לאורך כל השלבים ויעזור לכם להתמודד עם המקרה על הצד הטוב ביותר. 

כיצד החוק מגדיר הפרה של הסכם/חוזה?

חוק החוזים קובע, כי הפרת חוזה היא כל מקרה שבו אחד מהצדדים אשר לוקחים חלק בחוזה אינו מבצע את חובותיו כלפי הצד השני בחוזה, כפי שהם הסכימו במסגרת החוזה. 

יתר על כן, גם מקרים שבהם אחד מהצדדים אשר לוקחים חלק בחוזה מבצע פעולות הנוגדות את מה שסוכם בחוזה, הדבר נחשב להפרה של חוזה. 

 

 

כיצד עליי לפעול אם הופר לי חוזה?

אם הפרו כלפיכם חוזה מסוים, אנו ממליצים לכם לפעול בדרך הבאה:

  • בראש ובראשונה אספו הוכחות ומסמכים שונים אשר מהווים הוכחה להפרת החוזה.
  • אם מדובר בהפרת חוזה שאינה יסודית, הודיעו על כך לצד שהפר את החוזה והעניקו לו הזדמנות לתקן את המצב. 
  • פנו אל עורך דין מקצועי והתייעצו עימו בנוגע לדרך הפעולה שלכם. 

 

כאשר אנו מדברים על מקרים של הפרת חוזה עליכם לבצע מספר פעולות על מנת לוודא כי אתם שומרים על הצרכים והאינטרסים שלכם וכי אתם מתמודדים בצורה נכונה ומקצועית מול אלו שהפרו את החוזה. 

בראש ובראשונה חשוב מאוד להבין בהקדם האפשרי מהי סוג ההפרה שהתרחשה בחוזה. אם מדובר בהפרת תנאי חוזה עקרונית, הרי שיש לכם את האפשרות לפנות אל בית המשפט בבקשה לטפל בפערים או לפחות לקבל את הפיצויים שמגיעים לכם על פי החוזה. 

מנגד, אם אתם נמצאים באי הסכמה עם הצד השני בנוגע לחוזה אך עדיין אף אחד לא עבר על הכללים, הנכם יכולים לשלוח מכתב התראה לצד השני ולנסות להסביר לו כי המעשים שלו עשויים להוביל להשלכות כלכליות ומהותיות. 

 

מה חשוב לדעת טרם ניגשים לתהליך משפטי?

  • ראשית חשוב לדעת כי מדובר בתהליך שנמשך לא מעט זמן (ברוב המקרים, בין שמונה חודשים לשנתיים ובחלק מן המקרים אפילו יותר). ישנם לא מעט מקרים בהם יהיה צורך בצווים כדי לעצור את הצד המפר מביצוע של פעולות שונות. 
  • עליכם להיות מוכנים להוצאות כספיות שונות כגון: תשלום על אגרות שונות, תשלום שכר טרחה לעורך דין, תשלום על חוות דעת ועוד. 
  • מומלץ לא למשוך את הזמן עם הגשת התביעה, תביעות מן הסוג הזה מתיישנות לאחר 7 שנים במרבית המקרים. 

 

אילו סעדים ניתן לתבוע בשל ההפרה?

על פי חוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), כל מי שנפגע כתוצאה מהפרת חוזה יכול לבחור באחד משני הסעדים הבאים: אכיפת החוזה או ביטול של החוזה. לא קיימת אפשרות לתבוע את שני הסעדים בו זמנית מכיוון שהם מנוגדים זה לזה. 

יתרה מכך, החוק בישראל קובע כי כל מי שנפגע בעקבות הפרת חוזה זכאי לתבוע פיצויים ללא קשר לתביעת סעד אכיפת החוזה או ביטול החוזה. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: