מתי כדאי לפרק שותפות עסקית? הסיבות לפירוק שיתוף ועוד

תוכן עניינים

בכל הקשור למועד שבו כדאי/רצוי לפרק שותפות עסקית – לא ניתן להתווכח עם העובדה, כי מערכות יחסים עסקיות הינן מערכות יחסים מורכבות וטעונות אשר חוות מורדות ועליות רבות לאורך הדרך ונתונות למגוון רחב של אתגרים שונים הנובעים מסיבות שונות וגורמים חיצוניים. כמו כן, גם למערכות יחסים עסקיות יש השלכות רגשיות וכלכליות, זאת בדומה למערכות יחסים זוגיות. כאשר אחד הצדדים אשר לוקח חלק בשותפות עסקית מעוניין לפרק אותה, עליו להתייחס לשלל גורמים שונים, ותקופת הזמן שחולפת עד לפירוק השותפות מלאה בלחצים ומתחים שעלולים להוביל לקריסה של הנכס המשותף. רבים נוטים לחשוב, כי ברגע שמחליטים לפרק שותפות עסקית אין יותר טעם להשקיע אנרגיה ומשאבים, אולם מדובר בתפיסה עקשנית שאינה מתאימה לכל המקרים.
במקרים בהם מדובר על שותפות הנובעת מטעם פעילות עסקית שאינה עתידה להימשך, רוב הסיכויים כי מלאכת הפירוק תהיה יותר קלה, אך למרות זאת יש צורך להגיע להסכמה בין הצדדים כיצד ובאיזו דרך יסגר העסק המשותף, גם במקרים בהם מדובר בהחלטה הנובעת מרצונו של צד אחד בלבד.

שיקול מרכזי: כאשר קיים עתיד לעסק

לעומת זאת, כאשר מדובר בעסק משותף שעתיד להמשיך להתקיים ולהניב רווחים, והעסק אינו תלוי בשותף אחד בלבד, זהו סיפור אחר לחלוטין. במקרים מהסוג הזה, כאשר מגיעים לדיון מתוך כוונה אמיתית להכריע את המצב, בין אם זה בעקבות הסכמה לאחר הידברות בין הצדדים ובין אם מדובר על הכרעה מטעם בית המשפט, דרך הפעולה היא שונה לחלוטין. במקרים כאלה, גם אם מחליטים לפרק את השותפות העסקית, עדיין קיימת האפשרות שהעסק ימשיך לעבוד ולהתקיים בדרך כלשהי, אחד הצדדים יכול לקבל את כל הנכס והצד השני יקבל עבור החלק שלו תמורה מתאימה. באופן הזה ניתן להגיע לתוצאה ממנה שני הצדדים מרוצים. בנוסף על כך, ניתן להגיע למצב שבו מתקיימת חלוקה בין השותפים, כך שכל אחד מהם נשאר עם חלק מסוים מן הנכס העסקי, אולם גם פירוקי שותפות מן הסוג הזה צריכים להתבצע בדרך ברורה ומסודרת. חלק גדול מן השותפויות העסקיות מגיעות לידי סיום בצורה שאינה נעימה, אולם הדבר לא חייב להיות כך ובאמצעות ליווי איכותי ומקצועי ניתן לפרק את השותפות בדרך נעימה ולהגיע לתוצאה ממנה כל הצדדים מרוצים. 

 

שותפות עסקית – על מה אנחנו מדברים?

כאשר אנו מדברים על שותפות עסקית אנחנו למעשה מדברים על שותפות בין זוג אנשים או יותר, אשר יחד מהווים את הבעלים של בית עסק מסוים. הזכויות הנוגעות לבעלות על בית העסק יכולות להתחלק בצורה שווה בין השותפים, אך ישנן שותפויות עסקיות מסוימות בהן אחד מן השותפים הוא בעל זכויות רבות יותר מאשר הצד השני. גם במקרים בהם מדובר ביותר משני שותפים המצב הוא דומה. ניתן לחלק את הזכויות באופן שווה בין כלל השותפים או שאחד מהשותפים יכול להחזיק בזכויות רבות יותר משאר השותפים בבית העסק. אם מדובר בשותפות עסקית שהיא חברה, יכול להיווצר מצב בו כל אחד מן השותפים בחברה מושך ממנה שכר עבור העבודה שהוא מבצע. בדרך כלל חלוקת הרווחים נעשית כל פרק זמן מסוים והרווחים מחולקים בין כלל השותפים בהתאם לחלק שלהם בשותפות. 

 

אילו סוגי שותפויות עסקיות קיימים?

קיימים שלושה סוגי שותפויות עסקיות עיקריים, כאשר לכל אחד מן הסוגים יש חסרונות ויתרונות משלו. ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לכל אחד מסוגי השותפויות:

  • שותפות כללית – שותפות זו נחשבת לצורת השותפות הפופולרית ביותר בישראל. שותפות כללית נוגעת לעסקים שמוקמים כשכל אחד מן השותפים מוכן להיות חלק בשותפות הנוגעת לעסק, ולכל אחד מן השותפים יש אחריות על פעילותו השוטפת של בית העסק. יתר על כן, כל אחד מאלו הלוקחים חלק בשותפות הכללית אחראי על החובות של בית העסק, זהו חלק בלתי נפרד משותפות כללית. מהותה העיקרית של שותפות כללית היא אחריות משותפת של כלל האנשים הלוקחים חלק בשותפות, בין אם זה נוגע להפעלת בית העסק באופן שוטף ובין אם זה נוגע לחובות של בית העסק כלפי עובדים, נותני שירות וגורמים אחרים.
  • שותפות מוגבלת – שותפות מוגבלת הינה למעשה שילוב בין חברה לשותפות כללית. כאשר מדברים על שותפות מוגבלת קיימים שני סוגי שותפים:
  • שותף כללי – שותף כללי הוא שותף אשר אחראי על כל הפעילות של בית העסק. השותף הכללי הוא זה אשר לוקח אחריות על החובות של בית העסק והוא ערב לאותם חובות בצורה אישית. כמו כן, השותף הכללי הוא זה אשר מנהל את בית העסק וקובע את הפעילות שלו. 
  • שותף מוגבל – שותפים מוגבלים הם אנשים אשר משקיעים כספים בבית העסק. במקרים בהם בתי עסק נקלעים לחובות או קשיים שונים, הסיכון היחידי של השותף המוגבל הוא הסכום הכספי אותו הוא השקיע. שותפים מוגבלים אינם אחראים על פעילותו השוטפת של בית העסק ולא על חובות שעשויים להיווצר לבית העסק. אך למרות זאת, שותפים מוגבלים נהנים מהרווחים הנובעים מן השותפות, במידה שקיימים כאלה. 
  • רישום עסק – במסגרת שותפות מסוג רישום עסק לכל השותפים יש אחריות על הפעילות של בית העסק ועל החובות של בית העסק. החלק של כל שותף משתנה בהתאם להשקעתו בשותפות. 

 

אילו סיבות מובילות לפירוק שותפות עסקית?

פירוק של שותפות עסקית יכול להתבצע מתוך הסכמה מלאה ורצון של כלל השותפים, בדרך כלל נראה מקרים מן הסוג הזה בשותפויות אשר נועדו למטרה מסוימת או בשותפויות אשר מוגבלות בזמן. שותפויות בעלות מטרה מסוימת או שותפויות המוגבלות בזמן מוקמות על ידי שותפים שיודעים מראש כי מדובר בשותפות לפרק זמן מסוים וכי בעתיד השותפות ככל הנראה "תחוסל" לאחר שהשותפים ישיגו את המטרה שלשמה הם הקימו את השותפות.
במקרים מסוג זה בדרך כלל אין וויכוחים ו/או מחלוקות בנוגע לחובות ולזכויות של כל אחד מאלו הלוקחים חלק בשותפות כאשר מגיע הזמן לחסל את השותפות. מנגד, אנו עדים ללא מעט מקרים בהם פירוק שותפות עסקית נעשה בחוסר הסכמה של הצדדים.

 

מקרים מסוג זה בדרך כלל קורים בגין שתי סיבות עיקריות:

  1. בחלק מן המקרים שותפויות עסקיות מגיעות לסופן כתוצאה מפעילותה של החברה, לצורך הדוגמא מקרים בהם חברות אינן מציגות רווחים ואינן מגיעות למטרות וליעדים שאליהם תכננו השותפים להגיע, במקרים רבים מן הסוג הזה השותפים אשר מחזיקים בזכויות על החברה מחליטים לפרק את השותפות ביניהם לפני שיצברו חובות כלפי גורמים צד ג, או במקרים קיצוניים יותר בהם השותפים צוברים הפסדים כתוצאה מפעילות החברה ולבסוף מגיעים למצב בו החברה שלהם לא מסוגלת לשלם את החובות הקיימים נגדה וכתוצאה מכך החברה נכנסת לחדלות פירעון.
    טרם נציג בפניכם את הסיבה הנוספת המובילה לפירוק שותפויות עסקיות, ראשית עליכם להבין למי יש את הזכות לדרוש פירוק שותפות עסקית. החוק במדינת ישראל קובע כי לכל שותף יש זכות לדרוש פירוק שותפות עסקית, בין אם מדובר בחברה שנוסדה לפרק זמן מסוים ובין אם מדובר בחברה שאינה מוגבלת בזמן. ברוב המוחלט של המקרים שותפים יחידים פונים לפירוק השותפות העסקית בה הם לוקחים חלק כאשר האמון בין השותפים נפגע. לצורך הדוגמא, מקרים בהם אחד מן השותפים טוען כי הסכם השותפות הופר או מקרים בהם שותפים אינם מסכימים לגבי האופן שבו מתקבלות החלטות בחברה. כאשר ישנם ויכוחים רבים וחוסר הסכמה בין השותפים העסקיים, בדרך כלל אחד מן השותפים ישתמש בזכות שלו ויגיש בקשה לפירוק השותפות העסקית.
  2. מקרים נוספים שפעמים רבות מובילים לפירוק של שותפויות עסקיות הינם מקרים בהם אחד מן השותפים בחברה מבצע מעשה מסוים שפוגע בדרך כזו או אחרת בשותפים האחרים. לצורך הדוגמא, אנו עדים ללא מעט מקרים בהם אחד מן השותפים בחברה מסוימת מנצל את משאבי החברה לצורך טובתו האישית ללא ידיעתם של שותפיו הנוספים, מקרים מסוג זה יכולים לבוא לידי ביטוי בדרך ישירה בה אחד מן השותפים גובה כספים מן החשבונות המשותפים של החברה בה הוא לוקח חלק או בדרך עקיפה בה אחד מן השותפים מנצל לטובתו האישית חלק מן ההזדמנויות העסקיות של החברה בה הוא לוקח חלק, בין אם מדובר בניצול של לקוחות החברה לטובת עסק פרטי ובין אם מדובר בניצול של מאגר הלקוחות של החברה לטובה אישית ובמטרה להשיג הכנסה נוספת ללא ידיעתם של יתר השותפים בחברה.
    ברוב המוחלט של המקרים בהם שותפויות עסקיות מגיעות לסופן ומתפרקות כתוצאה מסיבות "רעות" ולא ניתן לפתור את המחלוקות הקיימות בין השותפים בדרך עצמאית, יהיה על השותפים לפנות לגורם חיצוני שיסייע להם לסיים את המחלוקות.

 

חשוב לציין כי פקודת השותפויות בישראל אינה מחייבת בנוגע לכל אחד מן המקרים שציינו בפניכם, בשל כך ניתן להתנות את פירוק השותפות העסקית. החוק במדינת ישראל מאפשר לשותפים עסקיים לקבוע הגבלות כאלה ואחרות בנוגע לדרישה של פירוק שותפות עסקית, לשותפים עסקיים יש את האפשרות להגביל זה את זה בקשר לזכות שלהם לדרוש פירוק שותפות במסגרת הסכם מייסדים. 

 

יורדים לעובי הקורה – מהו הסכם מייסדים ולמה הוא משמש?

פקודת השותפויות בישראל (תשל"ה, 1975) קובעת כי זכויותיהם וחובותיהם של שותפים עסקיים ניתנות לשינוי כאשר כלל השותפים מסכימים על כך, לא משנה אם מדובר בהסכמה מפורשת או אם מדובר בהסכמה שבאה לידי ביטוי באמצעות המהלכים העסקיים אותם מבצעים השותפים. מדובר בפקודה שאינה מחייבת ויש אפשרות לערוך שינויים מסוימים. כתוצאה מכך, לשותפים עסקיים יש את האופציה לקבוע חובות והסכמות כאלה אחרות ולהעניק להן תוקף, המסמך שבו עושים שימוש שותפים עסקיים על מנת לבצע זאת נקרא הסכם שותפות במקרים בהם מדובר בעסק מורשה משותף, או הסכם מייסדים במקרים בהם מדובר בשותפי אשר מעוניינים לחבור יחד לחברה בע"מ מתוך שיקולים שונים. מאחר שמדובר בהסכם שכולל בתוכו את כלל הפרטים השונים הנוגעים להתנהלות של כל השותפים העסקיים אחד כלפי השני ואת כלל הפרטים אשר נוגעים להתנהלות של השותפים כלפי גורמים שלישיים, הסכם זה מוגדר בתור הסכם עסקי-משפטי. קיימים נושאים פופולריים ועיקריים המופיעים בכל הסכם מסוג זה, חלק מאותם נושאים נוגעים לסעיפים הכוללים פירוט מקיף ומדויק של ההתחייבויות השונות, מהם התפקידים והסמכויות של כל אחד מן השותפים, בין אם בנוגע לחברה עצמה ובין אם בנוגע לשותפים האחרים בחברה. 

 

בנוסף על כך, בהסכמים מסוג זה יופיעו גם סעיפים אשר נוגעים לדרך שבה מתקבלות ההחלטות בשותפות, לצורך הדוגמא מהו אחוז ההסכמה הנדרש על מנת לקבל החלטות כאלה ואחרות, כאשר מדובר בהחלטות בעלות משקל רב, האם יידרש רוב מיוחד כדי לקבל את אותן החלטות ועוד. יתר על כן, ברוב המוחלט של הסכמים מן הסוג זה נוכל לראות גם סעיף המתייחס לפתרון מחלוקות וסכסוכים, בסעיף זה בדרך כלל תופיע הדרך שבה יש לפעול במקרים של מחלוקות וסכסוכים, כמו כן סעיף זה מתייחס גם למקרים שבהם לא ניתן לפתור את הסכסוכים והשותפים מחליטים על פירוק השותפות העסקית. בחלק מן המקרים, על מנת למנוע מצבים של פירוק השותפות העסקית ישנם שותפים עסקיים אשר כוללים בחוזה השותפות סעיף שבו מוצגת דרך חלופית לפירוק השותפות, דרך בה יהיה ניתן לעשות שימוש במקרים בהם יש רצון לפרק את השותפות העסקית, בדרך כלל סעיף זה יאפשר לשותפים לקנות את חלקם של שותפים אחרים. מומלץ לחתום על הסכם השותפות או הסכם המייסדים עוד בתחילת ההתקשרות בין השותפים, לפני שמקימים את בית העסק או את החברה. 

הסיבה לכך נובעת מתוך ההבנה כי מטרתו של ההסכם הינה למנוע מצבי סכסוך מן הרגע הראשון בו מתחילה השותפות, בנוסף על כך הסכם שותפות/מייסדים מראה כי כלל האנשים הלוקחים חלק בשותפות נמצאים באותו קו מחשבה בכל הנוגע לעסק או לחברה, הן מבחינת מטרת העסק ועד לדרך שבה תושג המטרה. 

 

מלבד לנקודות שציינו בפניכם, עריכה של הסכם שותפות/מייסדים נחשבת לקריטית מאחר שהסכמים מן הסוג הזה יכולים לשמש בתור הגנה מסוימת לזכויותיהם של אלו הלוקחים חלק בשותפות ולמנוע מצבים בהם הם נפגעים, כמו במקרים בהם נכנס שותף חדש או משקיע רציני. מעבר לכך ישנם לא מעט משקיעים אשר חוששים להיכנס לחברות או עסקים שנושא פירוק השותפות שבהם אינו מעוגן, מסודר וברור לחלוטין.

 

הדרכים שבהן ניתן לפרק שותפות עסקית

כפי שכבר הבנתם, פירוק של שותפויות עסקיות נעשה בשתי דרכים, הדרך הראשונה הינה דרך של הסכמה בין השותפים והדרך השנייה הינה דרך שבה הפירוק נעשה מתוך כפייה של שותף אחד או יותר. במקרים בהם פירוק שותפות עסקית נעשה בהסכמה בין השותפים, ניתן לבצע את הפירוק בצורה עצמאית.


כעת נציג בפניכם מספר פעולות עיקריות אותן יש לבצע במסגרת פירוק שיתוף הנעשה באופן עצמאי:

  • על השותפים לדאוג לפריעה והסדרה של חובות משותפים הקיימים כלפיהם, בין אם מדובר בחובות כלפי גורמים צד ג', חובות כלפי נושים וחובות כלפי ספקים. הכספים שבהם יעשה שימוש לצורך פריעת החובות ילקחו מקופת השותפים. 
  • על השותפים להסכים על דרך מסוימת בה כל אחד מהם יסגור את ההלוואות שלקח על מנת להקים את השותפות. 
  • כאשר כלל השותפים מסיימים להסדיר את החובות שלהם אחד כלפי השני וכלפי גורמים חיצוניים, עליהם לנקוט בפעולות לצורך פירוק השותפות העסקית אל מול הרשויות, השותפים יכולים לקבל סיוע מרואה חשבון, עורך דין או שמא לפנות בצורה עצמאית לרשויות ולסגור את תיקי השותפות שקיימים בהן. 
  • במקרים בהם נותרו כספים בקופת השותפים לאחר הסדרת חובות, החזרת הלוואות וניכיון תשלומים בנוגע להוצאות הנוגעות לפירוק השותפות, הכספים יחולקו בין כלל השותפים בהתאם לחלק היחסי של כל אחד מן השותפים. 

 

במקרים בהם פירוק השותפות נעשה בחוסר הסכמה וקיימות מחלוקות בין השותפים בנוגע לנושאים שונים לרבות הדרך שבה יש לנהל את השותפות ו/או בנוגע לנושאים אישיים בין השותפים, מומלץ לפנות לגורם חיצוני שיסייע לפרק את השותפות. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי ואין לראות בו משום המלצה לנקיטה או לאי נקיטת פעולה משפטית. כל המבצע פעולה על סמך מידע זה עושה זאת על אחריותו בלבד.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: