מהם הסעדים שניתן להפעיל כתוצאה מהפרת חוזה?

תוכן עניינים

כאשר אזרח במדינת ישראל נפגע בעקבות הפרת חוזה, אין ספק שלא מדובר במקרה נעים. כך, יש לו את האפשרות להפעיל אחד מתוך שני הסעדים הבאים כדי לחתור לצדק משפטי: סעד אכיפת חוזה או סעד ביטול החוזה. מיד נסביר על שניהם, על ההבדלים שקיימים וכיצד תדעו מהו הסעד שמתאים למקרה הספציפי שלכם. חשוב לציין כי לא קיימת אפשרות להפעיל את שני הסעדים יחד מאחר שקיימת ביניהם סתירה פנימית. 

יתר על כן, חשוב לציין כי לכל אזרח אשר נפגע בעקבות הפרת חוזה יש את האפשרות לתבוע פיצויים. זאת, ללא קשר לסעד ביטול החוזה או סעד אכיפת החוזה. הסעדים שאותם יכול להפעיל אדם בישראל, שנפגע כתוצאה מהפרה של חוזה מורכבים משתי קומבינציות אפשריות: 

  1. אכיפת חוזה וקבלת פיצויים.
  2. ביטול והשבה של חוזה וקבלת פיצויים.

 

סעדים בהפרת חוזה: מהו סעד ביטול חוזה?

בביטול חוזה, יש להבדיל בין הפרה רגילה של חוזה לבין הפרה יסודית של חוזה, זאת מאחר שהחוק בישראל מתייחס באופן שונה לכל אחד מן המקרים. האדם אשר נפגע בעקבות הפרת החוזה יכול לבטל את החוזה במקרים בהם מדובר בהפרה יסודית של חוזה. ככל שמדובר בהפרת חוזה שאינה יסודית, רק אחרי שהצד הנפגע מעניק לצד שהפר את החוזה הזדמנות לקיים את החוזה ולתקן את המעשים שלו, הוא יכול להחליט על ביטול החוזה. כאשר הצד שהפר את החוזה מקבל הזדמנות נוספת מהצד הנפגע, יש לו פרק זמן מסוים לתקן את מעשיו ולקיים את החוזה. כאשר אין זה קורה בפרק הזמן שניתן לו, לצד הנפגע יש את הזכות לדרוש לבטל את החוזה. 

במקרה שמדובר בהפרת חוזה יסודית, הצד הנפגע יכול להחליט על ביטול החוזה באופן מיידי ובלי להתריע על כך בפני הצד שהפר את החוזה, אלא אם הצדדים סיכמו אחרת במסגרת החוזה. 

 

 

סעד אכיפת חוזה

סעד נוסף מתוך סעדים בהפרת חוזה, אשר עומד בפני הצד הנפגע מלבד לביטול החוזה הינו סעד אכיפת החוזה. הצד הנפגע כתוצאה מהפרת החוזה יכול לתבוע את אכיפת החוזה כל עוד כל החריגים הבאים שנציג בפניכם אינם מתקיימים:

  • אין אפשרות לקיים את החוזה עליו מדובר. 
  • אכיפת החוזה תוביל למצב שבו תתקיים כפייה לבצע שירות אישי או עבודה אישית או שמא לקבל דבר מה. 
  • בית המשפט נדרש להשקיע כמויות גדולות של משאבים על מנת להבטיח את קיומו של החוזה, בעקבות כך אכיפה של החוזה לא משתלמת. 
  • ישנם לא מעט מקרים בהם אכיפה של חוזה עשויה להוביל לתוצאות פחות צודקות מהתוצאות שהיו מתקבלות אם החוזה היה מבוטל. בחוק של מדינת ישראל לא קיימות הוראות מדויקות אשר באמצעותן ניתן להחליט האם אכיפת חוזה היא אינה צודקת על פי הנסיבות של אותו מקרה, בעקבות כך ההחלטה נקבעת על פי הנסיבות של כל מקרה בפני עצמו. 

 

סעד הפיצויים

מלבד לסעד ביטול חוזה או סעד אכיפה של חוזה, הצד שנפגע בעקבות הפרה של חוזה יכול לדרוש פיצויים. כאשר אדם חווה פגיעה בעקבות הפרה של חוזה מסוים יש לו את האפשרות לדרוש פיצויים בגין הנזקים שנגרמו לו בשל הפרת חוזה ובעקבות התוצאות של הפרת החוזה. 

כאשר מדובר על מקרים בהם החוזה שהופר נוגע לאספקה של נכס או שמא שירות והצד הנפגע בוחר באפשרות של ביטול חוזה כתוצאה מהפרתו, לצד הנפגע יש את האופציה לדרוש פיצויים על סך ההפרש שבין התמורה אשר נוגעת לנכס או לשירות על פי החוזה לבין שווים הכספי במעמד ביטול החוזה, לצד הנפגע אין כל חובה להוכיח את הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מהפרת החוזה. אם מדובר בנזקים שהם לא ממוניים, בית המשפט הוא זה אשר קבוע את סכום הפיצויים על פי הנסיבות של כל מקרה ומקרה. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: