מה עושים כשקיימת צוואה בכתב יד? על הקשיים והפתרונות

תוכן עניינים

כשאדם נפטר מן העולם, הדבר קשה עבור כולם. אבל אז, מגיעה שאלת היום שאחרי – מה עושים עם הרכוש? בפרט, מה עושים עם הרכוש כאשר הצוואה נכתבה בכתב יד אך באופן שאינו ברור? ובכלל, מתי צוואה לא תקפה? על הקשיים האלה נפרט במאמר הבא, וכמובן נציג גם את הפתרונות (כי אנחנו לא רוצים להשאיר אתכם רק עם הבעיה, כמובן).

אז מהי צוואה בכתב יד? למעשה, אנו מדברים על צוואה אשר אותה ערך המצווה בכתב היד האישי שלו. מסמך זה, המצהיר על ירושתו מימיו והלאה, כולל בתוכו הוראות שונות. אלו נוגעות לאופן שבו יש לחלק את העיזבון של מצווה הצוואה, והבעיה העיקרית שבאה לידי ביטוי, במסגרת התנגדויות וניסיונות לביטול צוואות הנערכת בכתב יד היא האופן שבו יש לפרש את רצון המצווה. צריך להבין שצוואות הנערכות בכתב יד, מטבען אינן מנוסחות ונערכות בצורה מקצועית על ידי עורך דין צוואות, אשר יודע כיצד לערוך את הצוואה על מנת להימנע מטעויות קריטיות. כאשר מצווה הצוואה עורך אותה בכתב ידו, עשויות לעלות שאלות שונות בנוגע לרצונו האמיתי והאותנטי.
הסוגייה העיקרית שבה עוסק בית המשפט במקרים מהסוג הזה היא: האם צוואה שנערכה בכתב ידו של המצווה אכן משקפת את רצונו האמיתי, והאם לא היה קיים גורם משפיע במקרה זה?

מהם רכיבי היסוד של צוואות בכתב יד?

לכל הצוואות במדינת ישראל, יש תנאים מסוימים שבהם הן צריכות לעמוד על מנת שיחשבו לצוואות בתוקף. תנאים אלו נקראים רכיבי יסוד בצוואות. כאשר מסמך שנערך על ידי מצווה אינו מכיל בתוכו את כלל רכיבי היסוד הרלוונטיים, הרי שכאן המסמך אינו נותן תוקף ולא ניתן לקיים את הצוואה. על פי חוק הירושה (תשכ"ה, 1965) התנאים למתן תוקף לצוואה בכתב יד הם: חתימה של המצווה, רישום התאריך ושכל התוכן יהיה כתוב בכתב ידו של מצווה הצוואה באופן בלעדי.
התנאי החשוב ביותר, ואולי בעל המשקל הגבוה ביותר בהכרעות בתי הדין הוא שכל תוכן הצוואה יהיה כתוב בכתב היד של המצווה. כלומר, חתימתו של המצווה והתאריך לא מהווים תנאי יסודי, ובהיעדרם – ישנה אפשרות לקבל צוואה גם אם נפל פגם באחד מהם. לעומת זאת, תוכן הצוואה חייב להיות רשום בכתב ידו של המצווה ולא ניתן לעבור על תנאי זה, מאחר שכתב ידו של המצווה הוא הסימן לכך שמדובר בצוואה אמיתית ואותנטית אשר נרשמה על ידו.

 

כיצד ניתן לפתור קושי זה?

כפי שכבר הבנתם, הקושי המרכזי העולה במסגרת צוואה בכתב יד הוא אימות המסמך. כלומר, איך ניתן להוכיח שאכן המצווה כתב את הצוואה וחתם עליה? בהיעדר עדים לחתימה או אימות נוטריוני, יורשים עלולים לערער על תוקף הצוואה ולטעון שמדובר בזיוף.

פתרון אפשרי אחד הוא לפנות למומחה לזיהוי כתב יד, כדי שיאמת שהכתב תואם את כתב היד של המצווה. עם זאת, זהו תהליך יקר בדרך כלל ולא תמיד ודאי. פתרון נוסף הוא לאתר עדים שיכולים לאמת כי המצווה אכן התכוון לצוואה זו והתייחס אליה כאל צוואה אחרונה ותקפה. לדוגמה, אם המצווה סיפר לקרובי משפחה או חברים על כוונתו לכתוב צוואה, מתן עדות מצידם עשויה להיות גורם שמחזק את תוקף הצוואה.
יתר על כן, כדאי לבדוק האם ישנם מסמכים נוספים בכתב ידו של המצווה, אשר יכולים לשמש להשוואת כתב היד ואימות הצוואה. במקרים רבים, ניתן לפתור את הבעיה בדרכי נועם עם יורשים אחרים. אם כולם מכירים בכך שזו הייתה כוונת המנוח, הסכמה בין היורשים יכולה למנוע עיכובים והליכים משפטיים.

באופן כללי, מומלץ להימנע ככל האפשר מצוואות בכתב יד ולפנות לעורך דין צוואות וירושות לצורך ניסוח צוואה הולמת וחוקית. עורך הדין יוכל לייעץ בנוגע לניסוח המדויק של הצוואה, עדים נדרשים, ואישור נוטריוני. צוואה ערוכה ומאומתת על פי החוק חוסכת טרחה רבה ועוגמת נפש ליורשים בעת אכיפתה.
עם זאת, במקרים שבהם קיימת צוואה בכתב יד, ניתן בדרך כלל לאמת אותה על ידי שימוש באמצעים שונים, ולהימנע מהליכים משפטיים מיותרים – זאת על ידי שיתוף פעולה בין היורשים. זו האפשרות הטובה ביותר, לא תמיד היא מתאפשרת.

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: