עורך דין פירוק שותפות

תוכן עניינים

שותפות טובה היא המתכון לעסק מנצח – אך לעתים, היא עשויה להיות גם הרסנית. למילה "פירוק" אמנם יש קונוטציה שלילית, אך עדיין ישנם מצבים שבהם פירוק מקבל דווקא את המשמעות ההפוכה, החיובית. לעתים, דווקא פירוק של מערכת יחסים עסקית עשוי להיות נחוץ. הידע בנושאי הליכי פירוק אינו נחשב לנחלת הכלל, ובדרך כלל מי שמבין בו הוא רק איש מקצוע העוסק בתחום. אז מיהו עורך דין פירוק שותפות, כיצד ניתן להיעזר בו ואיך מפרקים חברה? נסביר על תהליך של פירוק חברה לצד מידע רלוונטי שיסייע לכם – במאמר הבא.

מיהו עורך דין לפירוק חברה?

עורך דין המתמחה בתחום המסחרי ובכל עולם החברות, הוא למעשה כזה שעוסק בכל הנושאים הנוגעים לפירוק חברות, כאשר בחלק מן המקרים עורכי דין כאלה הופכים לאלו שמפרקים את החברות בפועל – בעקבות החלטת המערכת המשפטית. במסגרת הליכי פירוק חברות, חשיבותו של עורך דין המומחה בתחום עולה בקנה אחד עם סיכויי ההצלחה של פירוק הוגן ובטוח, תוך שמירה על תשלום יתרת החובות לנושים לצד קבלת "אורך נשימה" כלכלי.

 

מהם תחומי העיסוק של עורך דין לפירוק חברה?

עורכי דין אשר עוסקים בפירוק חברות, הינם למעשה עורכי דין המתמחים בתחום המשפט המסחרי, במיוחד בחוק החברות ודיני תאגידים. אלו, פועלים על פי נהלים וחוקים ברורים הנוגעים לפירוק של חברות ולאופן ההתנהלות אל מול המוסדות המדיניים השונים ורשם החברות. יתרה מזאת, במסגרת כלל הליכי הפירוק השותפים שלוקחים חלק באותה חברה מתנהלים אל מול הנושים איתם החברה הייתה בקשר לפני הפירוק. במסגרת עבודתם, עורכי דין לפירוק חברות נדרשים לחשיבה יצירתית ולעתים אף "מחוץ לקופסה" – זאת על מנת לספק את הפתרון שמיטיב עם כלל הצדדים בפירוק הפירמה. עורכי דין העוסקים בפירוק חברות יכולים להיות המפרקים של החברה הלכה למעשה, אולם כדי שיוכלו לעשות זאת עליהם טרם להתמנות לתפקיד זה על ידי בית המשפט. 

 

מהו פירוק שותפות?

פירוק שותפות הוא התהליך שאליו פונים שותפים כאשר הם מעוניינים לפרק את השותפות בה הם לוקחים חלק ו"לחסל" את אותה ישות משפטית. ניתן להתייחס להליך פירוק שותפות כאל הליך גירושין שבו לוקחים חלק כל השותפים. במקרים אחדים, שבהם קיים הסכם שותפות עליו חתומים כלל השותפים, נקבע כי ההסכם הוא זה אשר יקבע את התמורה של כל אחד מן השותפים.
במקרים שבהם לא קיים הסכם שותפות, עדיין יש אפשרות לפרק את השותפות באמצעות כתיבה של הסכם פירוק. ההמלצה שלנו אליכם בנקודה זו, היא לפנות לעורך דין המתמחה בפירוק שותפויות וחברות כדי שיעזור לכם להכין את הסכם הפירוק. כמו כן, חשוב לדעת כי החלוקה של משאבי השותפות מתבצעת בהתאם לשיקולים שונים לרבות: התרומה של כל אחד מן השותפים לשותפות במהלך התקופה בה הייתה קיימת.
תרומה לשותפות יכולה להיות: הון שהושקע בשותפות, לקוחות שהגיעו מטעם אחד השותפין, תרומות כספיות ועוד שיקולים נוספים אשר תרמו להתנהלותה של השותפות. 

אם אתם מעוניינים לפרק שותפות שבה אתם לוקחים חלק, מומלץ להתייחס לשיקולים הללו טרם אתם מחליטים לפרק את השותפות. בדקו מה מצבכם לעומת השותפים האחרים על פי השיקולים הללו. 

 

איך עובד תהליך של פירוק שותפות?

פירוק שותפות בהסכמה מתקיים כאשר כלל השותפים מביעים את הסכמתם לפרק את השותפות. מנגד ישנם מקרים בהם פירוק שותפות מתקיים ללא הסכמה של כל השותפים, החוק בישראל קובע כי לכל אדם שלוקח חלק בשותפות עסקית יש את הזכות לדרוש את פירוקה, הן אם מדובר בשותפות מוגבלת בזמן והן אם היא אינה מוגבלת בזמן. כל התהליכים הנוגעים לפירוק שותפות צריכים להתנהל בהתאם לחוק החברות, פקודת החברות ופקודת השותפויות. 

 

פירוק שותפות אידיאלי יתנהל באופן הבא:

כאשר השותפות נמצאת בהפסדיםבמקרים שבהם השותפות נמצאת תחת הפסדים, יהיה על השותפים לשלם עליהם באמצעות רווחי השותפות. 

במקרים שבהם אין רווחים – כאן יהיה על השותפים להשתמש בהון שלהם על מנת לשלם.

אם לא קיים הון – כל שותף ישלם סכום כספי מסוים בהתאם לזכויות שלו בנכסים – מומלץ לקרוא גם את המדריך שערכנו בנושא פירוק שותפות במקרקעין. הליך זה נוגע לפריעת חובות וסילוקם יחד עם סיומה של השותפות. 

תהליך הגשת הבקשה באתר השירותים הממשלתיים

 

בראש ובראשונה, על השותפים לפרוע חובות הנוגעים לאנשים שאינם לוקחים חלק בשותפות. רק לאחר שעשו זאת, יוכלו לפנות להחזרת מקדמות לשותפים וכן הלאה. פירוקי שותפויות מתבצעים בהתאם לפקודת השותפויות (תשל"ה, 1975), הסכם מייסדים, פקודת השותפויות והסכם פירוק. אם הנכם לוקחים חלק בשותפות עסקית ומעוניינים לפרק אותה, אנו ממליצים לכם לבדוק באילו מהאמצעים שציינו אתם יכולים להשתמש. כך תוכלו לתכנן כיצד תתנהלו בהמשך הדרך. 

תהליכים הנוגעים לפירוק שותפויות יכולים להתקיים בדרך רגועה ונעימה, הדבר תלוי בהתנהגותם של השותפים אשר לוקחים חלק בתהליך. אף על פי שבמרבית המקרים הרקע של פירוק שותפויות הוא לא חיוב, חשוב להבין כי התנהגות וגישה שלילית ברוב המקרים, רק תוביל לתוצאות גרועות יותר. לכן חשוב לנהוג בסבלנות ולשמור על גישה חיובית. 

 

מהו פירוק חברה מרצון?

במסגרת הליכים הנוגעים לפירוק חברה מרצון, החברות אשר ניגשות להליך מפסיקות להתקיים בתור ישות משפטית נפרדת. המטרה העיקרית של הליכי פירוק חברה מרצון הינה לנצל את מלוא המשאבים והנכסים הכלכליים בהם עדיין מחזיקה החברה כדי לכסות חובות אשר קיימים נגדה. מהותם של הליכי פירוק חברות מרצון דומה במיוחד למהותם של הליכי פשיטת רגל. כאשר מדובר בחברה לה אין נושים שעשויים להיפגע בעקבות פירוק החברה, החוק מאפשר למחוק אותה מבלי לפנות למערכת המשפטית והליכים משפטיים. 

עוד קובע החוק, כי חברות יכולות להתפרק מרצון במקרים שבהם הסתיימה תקופת הקיום שלהן על פי התקנון; או כאשר קרה מקרה, שבעקבותיו החברות צריכות להימחק, ולאחר קיום של אסיפה כללית החברות מחליטות כי הן מעוניינות לפעול בדרך זו. מנגד, יש לא מעט מקרים שחברות מחליטות להתפרק מרצון בעקבות החובות הכלכליים שלהן, אשר לא מאפשרים המשך ניהול תקין.

 

כמה זמן לוקח לפרק חברה מרצון?

במקרים שבהם מדובר בחברה קטנה ובעלת כושר פירעון אשר מעוניינת בפירוק מרצון, הליך הפירוק הוא די מהיר. עם זאת, עורך דין המתמחה בפירוק חברות יכול לסייע ולהפוך את ההליך למהיר אף יותר. מן הצד השני, במקרים שבהם מדובר בחברה גדולה לה אין כושר פירעון ונכסים, עלול להיווצר מצב שבו החברה ממשיכה לפעול במסגרת הליך הפירוק או שמא מצב שבו החברה אינה יכולה להמשיך לפעול בשל החובות שלה, במקרים מסוג זה הפירוק מתקיים עוד לפני שמוגשת בקשה לפירוק או בסמוך להגשת הבקשה. 

מדובר על מקרים לא נעימים, בהם חברות קורסות כתוצאה מהתנהלות כלכלית לקויה לה לא היו מודעים השותפים; או שכן היו מודעים לה, בעקבות המקרים הללו לקוחות, ספקים וגם עובדים חווים פגיעה, נשארים חסרי מענה וכן הלאה. במקרים בהם מצבה של החברה הוא בעייתי ומורכב, הליך הפירוק יכול לארוך גם מספר שנים. 

 

מתי ניגשים לצו הבראה או צו הקפאת הליכים?

בחלק גדול מן המקרים לעובדים בחברה יש את האפשרות לפרק אותה, אולם במקרים מסוימים מעדיפים העובדים או גורמים אחרים, לפעול באופן שונה – לגשת להליך הבראה. לחברה יש אפשרות להגיש למערכת המשפטית בקשה לצו הבראה או בקשה לצו הקפאת הליכים, ולבקש ניסיון זמני נוסף לעבור שיקום ולהכניס כסף לחברה. 

על החברה יהיה להציג לבית המשפט תוכנית הנוגעת להבראת החברה ולנסות להשיג הסכמה מן הנושים שלה. בית המשפט מייצג את האינטרס של הציבור, הוא רוצה שהחברה תעבור תהליך שיקום, תמשיך לפעול, להתקיים ולהפיק פרנסה ורווחים, אינטרס זה נוגע גם לנושים שעבור חלק גדול מהם זוהי הדרך הטובה ביותר לקבל בחזרה את הכסף שמגיע להם. במקרים בהם בית המשפט סבור כי ניתן לקיים את תוכנית ההבראה ומקבל בחיוב את בקשת החברה, קיים סיכוי כי הוא יספק לחברה צו הקפאת הליכים שתפקידו למנוע מנושים לבצע פעולות נגד החברה לתקופת זמן מסוימת וקבועה מראש. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: