עורך דין פשיטת רגל – כל מה שצריך לדעת על הליכי פשיטת רגל

תוכן עניינים

במקרים בהם בן אדם פרטי מכריז כי אין לו את היכולת לשלם את החובות הכספיים הקיימים נגדו מאחר שהמצב הכלכלי שלו לא מאפשר לו זאת, מגיעים לא פעם מכורח נסיבות כאלו ואחרות להליכי פשיטת רגל.

כאן נכנס לתמונה עורך דין פשיטת רגל (ליצירת קשר עם משרד עורכי דין דרעי רייפר בעל 35 שנות ניסיון בתחום לחצו כאן) לרוב, הליכים של פשיטת רגל יפעלו להגנה על החייב בתיק מן הנושים שלו, ברוב המוחלט של המקרים בהם הליכי פשיטת רגל מסתיימים, החובות של האדם החייב נמחקים באופן מלא או שמא באופן חלקי. יתר על כן, במצבים מסוימים החובות של האדם החייב לא ימחקו כלל, במקום זאת הוא יקבל תנאים נוחים שיעזרו לו להצליח לשלם את החובות שלו. 

במאמר זה תוכלו למצוא את כל המידע הרלוונטי בנוגע להתנהלות של הליכי פשיטת רגל לצד מידע חיוני נוסף.

 

מהם הליכי פשיטת רגל?

לא מעט נושים בתיקים של הוצאה לפועל טוענים כי הליכים של פשיטת רגל אינם הוגנים וכי המטרה שלהם היא לסייע לאותם חייבים חסרי אחריות שלא רוצים לשלם את החובות שלהם, מצידם של הנושים, הכסף שהם היו אמורים לקבל נמחק וכעת עליהם להסתדר עם המצב הקיים. ללא כל ספק מדובר בטעות ומיד נסביר למה.

המטרה העיקרית של הליכי פשיטת רגל היא להצליח להגיע לסיטואציה בה כל נכסיו של האדם החייב נמכרים והתמורה המתקבלת על מכירת הנכסים מועברת לנושים של החייב. עקב סיבה זו בדיוק חייבים שאינם מחזיקים בנכסים לרוב יעדיפו לפנות להליכים של הגבלת אמצעים בהוצאה לפועל או שמא הליכים של איחוד תיקים, זאת מאחר שההליכים הללו נחשבים לזולים יותר. 

הודות להליכים של פשיטת רגל לחייבים במדינת ישראל יש את האופציה לסיים את המשבר הכלכלי הקשה בו הם נמצאים ולהתחיל חיים כלכליים חדשים. 

 

 

אם מדינת ישראל לא הייתה מקיימת הליכים של פשיטת רגל, ככל הנראה שהיינו שומעים על הרבה חייבים במדינה שמגיעים למצב שבו הם לא יכולים להתקיים אפילו בצורה הבסיסית ביותר. נוסף על כך, בהליכים של פשיטת רגל החייבים מקבלים מידה מסוימת של הגנה מפני הנושים שלהם אשר מתבטאת בהסדרת הנושא באמצעות שימוש בכללים וחוקים שונים, כאשר הודות לאותם חוקים וכללים הנושים לא מתנכלים לחייבים. 

 

חובות של חייבים בהוצאה לפועל לא נמחקים בקלות דעת, וכל חייב עובר בדיקה מקיפה ביותר לפני שהוא יכול לקבל מחיקה של החובות שלו, וגם לאחר מחיקת החובות של החייב כל הנכסים שלו עוברים הליך הנקרא 'הערכת שווי' ומחולקים באופן שווה בין הנושים של החייב. 

בחלק גדול מן המקרים הרשויות קובעות כי האדם החייב הוא בעל יכולת להמשיך לשלם את החובות שלו, אך במקביל הרשויות קובעות כי צריך למחוק חלק מסוים מחובותיו של החייב ולהעניק לו תנאים נוחים לתשלום החובות שלו. 

 

כיצד מתנהלים הליכי פשיטת רגל?

הליכים של פשיטת רגל מתחלקים לארבעה שלבים שונים, ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לכל אחד מן השלבים של הליכי פשיטת רגל:

  • הגשת בקשה לפתיחת הליכים – כל אדם בעל חובות שמעוניין להתחיל בהליכים של פשיטת רגל צריך למלא טופס בקשה שבו הוא מבקשה מן הרשויות לבדוק האם המצב שלו מאפשר להתחיל בהליכים של פשיטת רגל. 
  • כינוס נכסי החייב – בית המשפט הוא זה אשר מחזיק באחריות לבדוק האם בקשות של חייבים לפתיחת הליכי פשיטת רגל הן מוצדקות ובאחריות לבדוק האם המצב הכלכלי של כל חייב באמת מונע ממנו לשלם את חובותיו. יתר על כך, בית המשפט הוא זה אשר בודק האם מצבו הכלכלי של חייב מורכב מספיק כדי שהוא יוכל לקבל מחיקה מלאה על החובות שלו אל מחיקה חלקית. בית המשפט הוא זה אשר מחליט האם ניתן לפתוח בהליכי כינוס נכסים נגד החייב. 

 

במקרים מסוימים בית המשפט לא מקבל את הבקשה של האדם החייב וכתוצאה מכך החייב אינו יכול להתחיל בהליכי פשיטת רגל. 

כאשר בית המשפט מחליט לקבל את בקשתו של החייב ולפתוח בהליכי כינוס נכסים – כל הליך משפטי הנוגע לחובות של האדם החייב מוקפא עד להודעה חדשה וגם כל הליכי ההוצאה לפועל שקיימים נגד החייב. 

במסגרת הליכים של כינוס נכסים, מוטלים על חייבים מגבלות שונות ועליהם לציית לחוקים מסוימים, מטרת המגבלות והחוקים היא לשלול מן האדם החייב את האפשרות להיקלע לחובות קשים אף יותר מהחובות הנוכחיים שלו. 

חייבים שמתחילים בהליכי כינוס נכסים אינם רשאים לעזוב את המדינה עד שהם מסיימים את הליכי פשיטת הרגל בצורה מלאה. יתרה מכך, הרשויות מטילות על החייבים הגבלות שונות שרובן נגועות לתחום הכלכלי. לעיתים בית המשפט מחליט על ביטול של חלק מההגבלות.

 

ברגע שחייב מקבל אישור להליך כינוס נכסים, הוא מקבל מכונס הנכסים הזמנה לחקירה, מטרתו של כונס הנכסים במהלך החקירה היא לוודא כי הדברים שנאמרו על ידי החייב בנוגע למצב הכלכלי שלו הם באמת נכונים, במסגרת החקירה החייב צריך להוכיח כי הדברים שהוא אומר אכן אמיתיים, על מנת לעשות זאת החייב יכול להציג פירוטים של חשבונות הבנק שלו, מסמכים בנקאיים שונים, עדויות ומסמכים אחרים שיכולים לעזור לו להוכיח כי הוא אכן דובר אמת וכי המצב הכלכלי שלו אכן בעייתי וקשה. 

לאורך החקירה כונס הנכסים יכול להתחיל לחשוד כי אותו חייב מסתיר ממנו פרטים, מנסה להבריח נכסים הנמצאים ברשותו או שמא למכור אותם מבלי לספר על כך, אם כונס הנכסים חושד בחייב הוא רשאי להצמיד לו מעקב פיזי. 

 

  • הכרזת פשיטת רגל – כשהליכי כינוס נכסים מגיעים לסיומם, בית המשפט צריך לקבוע האם החייבים יוכרזו בתור פושטי רגל בצורה רשמית וכל החובות שלהם ימחקו באופן מלא או באופן חלקי, במצבים בהם בית המשפט מחליט להכריז על חייב כלשהו בתור פושט רגל בצורה רשמית, משמעות הדבר היא שבית המשפט הבין כי החובות של אותו חייב הם משמעותיים, היכולות שלו לפרוע את החובות הללו שואפות לאפס וכל הנכסים הנמצאים ברשותו של החייב ועברו בדיקה אצל כונס הנכסים אינם מספיקים כדי לפרוע את כל החובות הקיימים נגד החייב. 

בנקודה זו של הליכי פשיטת רגל מצמידים לאדם החייב עורך דין שילווה אותו מאותה נקודה ועד לסיום מוחלט של הליכי פשיטת הרגל. כאשר החייב מוכרז בתור פושט רגל באופן רשמי ההליכים נכנסים לתוקף. 

לאורך הליכי פשיטת רגל כל נכסיו של החייב נאספים ולאחר מכן מחולקים באופן שווה בין הנושים של האדם החייב.  

 

חלוקת הנכסים בין כל נושה ונושה נקבעת באופן הבא:

החוק במדינת ישראל כולל בתוכו מספר קריטריונים שקובעים מה תהיה התמורה של כל אחד מן הנושים של החייב. המטרה העיקרית של הקריטריונים הללו היא להוביל למצב בו נכסי החייב מחולקים באופן הוגן ושווה. הקריטריונים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על חלוקת נכסי החייב בין הנושים הם: סוג החוב וגודלו של החוב. 

 

אם לחייב יש נושה בעל חוב משועבד, אותו נושה יהיה בעל העדיפות הגבוהה ביותר לקבל את כספו. החובות הזניחים ביותר הם: חובות בגין תשלומים של דמי מזונות, שכר דירה וחובות הנוגעים למיסי מדינה ועירייה. 

 

  • מחיקת החובות באופן מלא או חלקי – כל הליך פשיטת רגל מסתיים ברגע שהאדם החייב זוכה לקבל צו הפטר על החובות שלו. צו ההפטר קובע האם כל חובותיו של החייב ימחקו או משא רק חלק מסוים מהם. חייבים ברשות ההוצאה לפועל מקבלים צו הפטר רק כאשר בית המשפט מחליט כי כל הנכסים שלהם נוצלו בצורה המקסימלית ונכון לעכשיו אין אמצעים נוספים שבאמצעותם יש אפשרות להמשיך את תשלום החובות. 

 

בשלב זה של ההליך כל חובותיהם של החייבים נמחקים וכל המגבלות הכלכליות שהוטלו עליהם מבוטלות. כמו כן גם איסור היציאה מהארץ שהוטל על החייבים מבוטל. בסיומו של שלב זה החייבים זוכים לצאת לחיים כלכליים חדשים. 

 

 

כיצד עורך דין פשיטת רגל יכול לעזור בתהליך?

אחת הפעולות הטובות ביותר בהן יכול לנקוט אדם חייב שאינו יודע כיצד הוא יכול לצאת מהמצב הכלכלי בו הוא נמצא היא לפנות לעורך דין המתמחה בהליכי פשיטת רגל ולשכור את השירותים שלו. 

במסגרת שירותו של עורך הדין הוא ילווה את החייב מהרגע הראשון של הגשת הבקשה לצורת פתיחה בהליכים ועד לשלב האחרון בו החייב מקבל צו הפטר על החובות שלו. 

חלק מן הנושאים בהם עורך דין עוזר לחייבים במסגרת הליכי פשיטת רגל הם:

 

  • הגשת בקשות לפתיחה בהליך – בקשות לפתיחה בהליכי פשיטת רגל צריכות להיות מדויקות ומפורטות כלל הניתן. ככל שבקשתו של החייב תהיה מפורטת יותר ומקצועית יותר כך הסיכוי שלו לקבל אישור להליך יהיה גבוה יותר. 
  • פתיחת הליך פשיטת רגל – חייבים בהליכי פשיטת רגל מקבלים זימון לדיון בבית המשפט שמטרתו לקבוע את גובה ההחזר החודשי שעל החייב לשלם כדי לפרוע את החובות הקיימים נגדו. בשלב זה עורך הדין עוזר לחייב להשיג את התנאים האידיאליים עבורו. 
  • דיון בנוגע להמשך ההליכים – כעבור שנה וחצי מתחילת ההליך על החייב יהיה להגיע לדיון נוסף בלשכת ההוצאה לפועל או בבית המשפט, דיון זה הוא בעל משמעות רבה והוא זה אשר קובע האם החייב יכול להמשיך בהליך פשיטת הרגל או שמא יש לעצור את ההליך. בשלב זה עורך הדין עוזר לחייב להשיג את פסק הדין הטוב ביותר שניתן להשיג. 
  • מחיקת חובותיו של החייב – האדם החייב מקבל צו הפטר שמוחק את כל החובות שלו או חלק מסוים מהן. 

 

כיצד בוחרים עורך דין מקצועי ובעל ניסיון?

אחד הענפים הפופולריים ביותר במדינת ישראל הוא ענף עריכת הדין, בשל כך אנו יכולים למצוא אינספור משרדי עורכי דין העוסקים בהליכי פשיטת רגל, סיטואציה כזו יכולה להוביל לבלבול רציני במיוחד אצל אנשים שלא יודעים איך לבחור עורך דין מקצועי ובעל ניסיון שילווה אותם בהליך פשיטת הרגל שלהם. 

אנו מאמינים שאם הגעתם לכאן אתם כנראה במהלך חיפוש אחר עורך דין מקצועי ובעל ניסיון שיסייע לכם להשיג את התוצאות הטובות ביותר מהליך פשיטת הרגל שבו אתם נמצאים. 

אין ספק כי בחירה בעורך דין מקצועי ואיכותי היא משימה לא קלה. כדי להקל עליכם בתהליך החיפוש ולהפוך אותו לפשוט יותר אספנו למענכם מספר טיפים יעילים במיוחד. 

 

  • תחום ההתמחות הוא פשיטות רגל – לכל עורך דין במדינת ישראל יש התמחות בתחום כזה או אחר, עורכי דין מסוימים יהיו מומחים בדיני משפחה, אחרים יהיו מומחים בנושאים פליליים ויש עורכי דין המתמחים בהליכים של פשיטת רגל. 

הבחירה הטובה ביותר עבור חייב שרוצה להתחיל בהליכי פשיטת רגל היא עורך דין פשיטת רגל. עורך דין המתמחה בהליכי פשיטות רגל ממשיך לצבור ידע וניסיון בתחום פשיטות הרגל ללא הפסקה ולכן הוא יהיה זה שיעניק לחייב את העצות הנכונות והכדאיות ביותר, הוא זה שידע כיצד יש לפעול בכל שלב בהליך על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר. 

  • חקרו על עורך הדין שבו אתם מעוניינים – נניח כי מספר חברים קרובים המליצו לכם על עורך דין פשיטת רגל שליווה אותם והם היו מרוצים מהשירות שלו, אתם ניגשתם לעורך הדין, שאלתם אותו שאלות שונות ויצאת מהשיחה עימו עם התחושה כי הוא אכן עורך דין אמין, איכותי ומקצועי. ללא כל ספק אתם נמצאים בדרך הנכונה בבחירת עורך דין אך למרות זאת המלצות ממספר חברים הן לא מספיקות כדי להבטיח כי עורך הדין שעליו הם המליצו הוא אכן בעל המקצוע שאתם מחפשים. 
  • ותק של עורך הדין – ההמלצה שלנו אליכם בנקודה זו היא לא להתבייש ולשאול כל עורך שאתם מתעניינים בו מהי רמת הוותק שלו. לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי כי כמות גדולה יותר של ניסיון מעידה בהכרח על בעל מקצוע טוב יותר, אך יחד עם זאת לא ניתן להתווכח עם העובדה שהניסיון הוא נושא חשוב מאוד, במיוחד בתחום עריכת הדין. מומלץ לבחור בעורך דין המחזיק מספר שנות ניסיון לפחות ולא בעורך דין שנמצא בתחילת דרכו. ברוב המוחלט של המקרים עורך דין פשיטת רגל בעל ותק רב יהיה מקצועי מאוד. 
  • חפשו ביקורות על עורך הדין – על ידי חיפוש פשוט במנועי החיפוש וברשתות החברתיות אתם תוכלו למצוא ביקורות שונות על עורך הדין שבו אתם מעוניינים. אנו ממליצים לכם לקרוא כמה שיותר ביקורות ולנסות להבין דרך הביקורות האם מרבית הלקוחות של עורך הדין היו מרוצים מהשירות שהוא העניק להם. כמו כן אתם יכולים לפנות ללקוחות קודמים של עורך הדין שבו אתם מעוניינים ולשאול אותם באופן ישיר האם הם היו מרוצים מהשירות שלו.

 

מותר לקחת את הבית בהליכי פשיטת רגל?

במקרים שבהם חייבים מקבלים אישור לפתוח בהליכי פשיטת רגל, בית המשפט שממנה כונס נכסים שאחד התפקידים שלו הוא לערוך חישוב לסך התשלומים של החייב בכל חודש, כמו כן כונס הנכסים הוא זה אשר קובע אילו נושים יקבלו החזר על החוב, מתי הם יקבלו את ההחזר ומה יהיה הגודל של כל אחד מן ההחזרים. לאחר שכונס הנכסים מבצע חקירה לחייב ובודק את תביעות החוב הקיימות נגדו, הוא ממליץ על סכום כספי שהחייב יצטרך לשלם בכל חודש. 

יתר על כך, לכונס הנכסים יש את האפשרות להחליט כי צריך לקחת את הבית של האדם החייב במסגרת ההליכים. כמובן שמדובר בהחלטה שתלויה במגוון רחב של פרמטרים שונים, בעקבות כך התשובה לשאלה האם מותר לקחת את הבית בהליכי פשיטת רגל היא משתנה ונקבעת בהתאם למאפיינים של כל חייב. 

במקרים בהם כונס הנכסים מחליט שיש לקחת את ביתו של האדם החייב, בפני החייב ניצבת האופציה לערער על ההחלטה של כונס הנכסים בבית המשפט. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר