תביעה לפירוק שיתוף במקרקעין – כיצד מגישים ולאיזו סמכות עניינית?

תוכן עניינים

בלא מעט מקרים נוצרים ויכוחים ומחלוקות בין אנשים אשר מחזיקים בזכויות משותפות על מקרקעין, ומשום כך נוצרות לא פעם גם תביעות מסוג "תביעה לפירוק שיתוף במקרקעין" – או בשמן הרשמי "תביעות מקרקעין". אותן מחלוקות נובעות בשל חוסר הסכמה על נושאים שונים בין המחזיקים בזכויות על המקרקעין. בדרך כלל כאשר המחזיקים בזכויות על מקרקעין מנסים להגיע להסכמה מלאה ומבינים כי הדבר אינו אפשרי, הם פונים לאופציה של פירוק שיתוף במקרקעין במטרה לממש בצורה מלאה את הזכויות של כל אחד מהאנשים המחזיקים בזכויות על המקרקעין. 

במאמר זה ריכזנו עבורכם מידע רלוונטי בכל הנוגע לתביעות פירוק שיתוף במקרקעין. בהמשך המאמר תוכלו למצוא מידע בנוגע לדרך ההגשה של תביעות פירוק שיתוף במקרקעין ועוד מידע חיוני נוסף בנושא. 

מי רשאי להגיש תביעה לפירוק שיתוף?

ישנם מקרים רבים בהם בעלויות משותפות על מקרקעין גורמות להיווצרות של ריבים ומחלוקות בין בעלי הזכויות על המקרקעין. בעלי זכויות על מקרקעין אשר מגיעים למצב של חוסר הסכמה ישאפו תמיד לבצע פירוק שיתוף במקרקעין בצורה הטובה ביותר שלא תוביל לאף פגיעה בזכויותיהם של השותפים במקרקעין. חוק המקרקעין במדינת ישראל קובע כי כל בעל זכויות אשר מחזיק חלק יחסי מן הזכויות על מקרקעין יכול להגיש בקשה לפירוק שיתוף במקרקעין בכל רגע שהוא רוצה. לא ניתן לטעון טענות התיישנות כנגד תביעות פירוק שיתוף במקרקעין. 

 

כיצד ולמי מגישים תביעה לפירוק שיתוף במקרקעין?

עסקאות מקרקעין מתבצעות במסגרת הסכמי שיתוף במקרקעין על מנת להסדיר את השימוש והחלוקה של הנכס בין כל בעלי הזכויות בנכס. הסכמי שיתוף במקרקעין כוללים בתוכם את הפרטים הבאים: הדרך בה יש לנהל את המקרקעין, מהות המקרקעין, הזכויות החלות על המקרקעין והחובות החלות על המקרקעין. 

לרוב מחלוקות ובעיות בנוגע למקרקעין מתחילות להיווצר במקרים בהם בעלי הזכויות על הנכס אינם מגיעים להסכמה על התנאים השוטפים או שמא במקרים בהם אחד מבעלי הזכויות על הנכס פועל בצורה עצמאית ובניגוד מוחלט לשאר השותפים בנכס. בשל העובדה כי הסכמי מכר על מקרקעין דורשים את החתימה של כל בעלי הזכויות על הנכס לשותף יחיד אין אפשרות למכור את הנכס רק מאחר והוא רוצה בכך,לכן עליו להגיש תביעה לפירוק שיתוף במקרקעין. 

במקרים בהם כל בעלי הזכויות על המקרקעין מסכימים לפרק את השותפות ביניהם – השותף אשר מעוניין לפרוש מן הבעלות על המקרקעין יהיה רשאי למכור את החלק היחסי שלו במקרקעין ליתר בעלי הזכויות או לגורם שלישי. 

אם אחד מבעלי הזכויות על המקרקעין אינו מסכים לפירוק השיתוף – יש צורך בהגשת תביעה מסודרת.

במקרים בהם הזכויות על המקרקעין רשומות בטאבו, בעל הזכויות אשר מעוניין בפירוק שיתוף יוכל להגיש תביעה לפירוק שיתוף במקרקעין לבית הדין שנמצא באזור המגורים שלו. אם הזכויות על המקרקעין רשומות רק בחברות קבלניות או שמא במינהל מקרקעי ישראל – הסמכות העניינית אליה תוגש התביעה תהיה תלויה בשווי של הנכס. 

תביעות פירוק שיתוף בנוגע לנכסים שאינם שווים יותר משני מיליון ש"ח יתנהלו בבית משפט השלום. תביעות פירוק שיתוף בנוגע לנכסים אשר שווים למעלה משני מיליון ש"ח יתנהלו בבית המשפט המחוזי. 

חשוב לציין כי במקרים בהם אחד מבעלי הזכויות על המקרקעין הוא בן משפחה שנוצר עימו סכסוך כלשהו, התביעה תתנהל בבית המשפט לענייני משפחה. במקרים מסוג זה שווי הנכס והמקום שבו הנכס רשום אינם משפיעים על הסמכות העניינית. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: