הסבת שיקים / הסבת שיק למוטב: כך תשתמשו בחוק הסבת שיקים לטובתכם!

תוכן עניינים

לא מעט אנשים, בעיקר חברות ועסקים מוצאים את עצמם מעבירים שיקים לאדם אחר שהם חייבים לו כסף. פעולה זו חוסכת "תיווך" של אדם שלמעשה אין צורך בו בשרשרת העברת התשלומים. ניקח לדוגמה מקרה בו מפעל מזון רוכש סחורה מהחקלאים, ומוכר אותה לחנות לצרכי הפצה. במידה והתשלום בין המפעל לבין החקלאי בוצע בשיק, הרי שהתשלום לאחר מכן עובר לחנות ההפצה – ולכן אין צורך בהעברת הכסף ל-2 ידיים אחת אחרי השניה וביצוע ההפקדות על ידי שני הצדדים. במקרה כזה נכנסת רלוונטיות פעולת הסבת השיק.

 

ראו גם: איך להפקיד צ'ק למוטב בלבד לחשבון אחר?

 

הסבת שיק לצד ג': בואו ונבין – מהי בכלל פעולת הסבת שיק?

פעולת ההסבה אינה מיועדת לשימוש כדרך קבע, אלא כפעולת "כיסוי חוב" לאדם אחר. נניח שאני מפעל כמו בדוגמה שלעיל, ואני חייב כסף לחקלאים שמהם אני קונה סחורה, שכבר מחכים לקבל את כספם לכיס – אך איני יכול להעביר להם עדיין, משום שלא קיבלתי את התשלום על הסחורה מהלקוחות שלי (אם אעביר להם אני עלול למצוא את עצמי בבורות תזרימיים כבדים), במקרה כזה אשתמש בפעולת הסבת השיק ולמעשה אגיד לבנק "אל תעבירו לי את הכסף, אלא קחו את הכסף מהלקוחות שלי, שאמור להגיע אליי, והעבירו אותו ישירות לחקלאים על מנת שיקבלו אותו כמה שיותר מוקדם". זוהי משמעות ההסבה לצד ג'.

 

שימוש הסבת שיק בחברות – מתי נרצה להשתמש בהסבת שיק לצד ג'?

נרצה להשתמש בהסבת שיקים בעיקר במקרים בהם נרצה לספק הגנה ברמה המסחרית לכל הצדדים, ומונע את החשש מקניית סחורה שמא הלקוח לא ישלם במסגרת התקופה שנקבעה. למעשה יש לנו אפשרות לא לשלם בעצמנו לספק שלנו אם אנחנו לא קיבלנו את הכסף, מהקונה שלנו – ולמעשה "לגלגל" אליו את החוב, כך שברמה הכלכלית – הדבר לא יפגע בנו, וגם ברמה המשפטית – הקונה יישא באחריות ובהליכים המשפטיים במידה והוא אינו יכול לשלם.

 

חשיבות ההליך היא גבוהה לאין שיעור, משום שהדבר מונע הפסדים לאורך כל שרשרת האספקה ועוצר אותם נקודתית ובזמן.

 

הסבת שיק לצד ג': איך עושים את זה בפועל?

הסבת שיקים אינה עניין מסובך, להיפך – היא עניין קל ופשוט. ניתן לעשות זאת רק על ידי כתיבה על השיק, אך מה רושמים? זה תלוי במספר גורמים כפי שרשום מטה:

  • אם אתם יודעים מיהו האדם שאליו אתם רוצים להסב את השיק – רשמו את שם האדם אליו אתם מסבים את השיק. הרישום למעשה מעביר את השיק באופן אוטומטי לאדם שצריך לקבל את כספו.
  • אם אינכם יודעים את שם האדם שאליו אתם רוצים להסב את השיק – השאירו את השיק פתוח, כלומר בעילום שם – ואז כל אחד יוכל לגבות. שימו לב כי אופציה זו היא מסוכנת יותר.
  • האופציה השלישית היא היסב מגביל – כתבו את שם הנסב עם המילה "בלבד" כך שלא יוכלו לסחור בשיק לאחר מכן, מה שיעביר באופן סופי ובלתי ניתן לערעור את השיק לצד השני, שאתם רוצים. זוהי האופציה המומלצת ביותר.

 

הסבת שיקים לפי פקודת השטרות: מה פקודת השטרות אומרת לגבי הסבת שיקים?

כאשר אנחנו מעבירים שיק למישהו אחר, אנחנו למעשה מעבירים את הבעלות על אותו השיק ע"י חתימה אחרת עליו. שיקים, ככלל הם שונים משטרות, על אף היותם "נותני הוראה" לבנקים לבצע העברת כספים, שיקים הם גם אמצעי שניתן לסחור בו, להעביר אותו ובמקרה שבו הם מועברים לצד ג' ניתן לשנות את מהותם. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: