איך להפקיד צ'ק למוטב בלבד לחשבון אחר? התשובה: זה קצת יותר מורכב ממה שאתם חושבים.

תוכן עניינים

כמעט כל אדם במדינת ישראל מכיר את אמצעי התשלום שנקרא צ'ק בשל השימוש הנרחב שנעשה בו באופן יומיומי. נכון להיום כמעט ואין אפשרות לשכור בית במדינת ישראל ללא הפקדה של צ'קים בידיו של בעל הדירה בתור ערבות לדמי השכירות. חלק גדול מבתי העסק במדינת ישראל מסתמכים על הפקדה של צ'קים בתור בטחונות עבור הבנק שלהם וגם בתור אמצעי תשלום משמעותי מאוד בהתנהלות הכלכלית שלהם. 

כמו כן, חלק מהאוכלוסייה הישראלית מעדיפים להשתמש בצ'ק על מנת להעביר כסף דרך הדואר, זאת מאחר ששיטה זו היא בטוחה יותר מהעברה של מזומן. 

 

על פי ההגדרה של מדינת ישראל, צ'ק הוא למעשה מעין שטר חליפין משוך בר פירעון הכולל דרישה ועל בנקאי. יתרה מכך, ניתן לכתוב צ'ק עם תאריך עתידי, כלומר תאריך מאוחר יותר מהיום בו נכתב הצ'ק. לא ניתן לפרוע ולא ניתן לקבל צ'ק בעל תאריך עתידי עד שמגיע התאריך שכתוב בו. 

 

ישנם מקרים בהם אנשים מקבלים צ'ק שבכלל שייך לאדם אחר ("למוטב בלבד"), וישנם מקרים שבהם אנשים רוצים להשתמש בצ'ק שמיועד להם על מנת לשלם לאדם אחר. חלק גדול מהאוכלוסייה אינה יודעת כיצד ניתן לפעול במקרים מהסוג הזה, אך אין לכם סיבה לדאוג, בשביל זה אנחנו כאן. הסבת צ'ק למוטב בלבד – בואו נדבר על זה.

 

**הבהרה: אנו משרד עורכי דין ואיננו עוסקים בתחום פדיון צ'קים.

מאמרים בנושא זה באתר נועדו על מנת לספק מידע כללי בלבד בתחום זה,

כמו כן אם הינכם זקוקים לסיוע בכל הקשור לגביית שיקים או גביית חובות אנו ממליצים לכם לקרוא את המאמרים הבאים בתחום

או לפנות אלינו ליצירת קשר בלחיצה כאן:

 

עורך דין שיקים חוזרים

הסבת שיקים / הסבת שיק למוטב: כך תשתמשו בחוק הסבת שיקים לטובתכם!

מהו התיקון לחוק שיקים ללא כיסוי? (המשמעויות וההשלכות)

 

הסבת צ'ק למוטב בלבד: אז איך מפקידים צ'ק למוטב בלבד?

התשובה הקצרה: בגדול, אי אפשר לעשות את זה. אבל לפני שאתם יוצאים מהדף, אנחנו ממליצים שתקראו גם את ההמשך.

להרחבה בנושא לחצו כאן

 

אז מה אומר לנו החוק? קצת רקע על חוק שיקים למוטב בלבד:

במהלך שנת 2019 מדינת ישראל עדכנה את החוק אשר מסדיר את כל העניינים הנוגעים לכתיבה והעברה של צ'קים בארץ. המטרה העיקרית של עדכון החוק הייתה למנוע צ'קים מתגלגלים שלא יודעים מי האדם שקיבל אותם והאם הם אכן רשומים בספר התשלומים.  

 

החוקים בנוגע לשימוש בצ'ק קובעים כי במהלך עסקה בין אנשים פרטיים אסור לתת צ'ק שהסכום שלו עולה על 5,000 שקלים, לא משנה באיזו מטרה מדובר, אם שמו של האדם לו מיועד התשלום לא רשום על הצ'ק ועוד. האיסור תקף לגבי שני הצדדים, גם האדם שנותן את הצ'ק וגם האדם שמקבל אותו. 

 

כאשר זה נוגע לעסקאות ותשלום עבור שירותים שונים, כל אדם אשר מוגדר כעוסק אינו יכול לקבל או לתת, לא משנה באיזו מטרה מדובר, צ'קים בעלי כל סכום שלא מופיע בהם שמו של מקבל התשלום. 

 

יש אפשרות להעביר צ'ק לצד שלישי או לנכות את הצ'ק במידה ולא כתוב על הצ'ק את צמד המילים "למוטב בלבד". במקרים בהם לא קיימים על הצ'ק 2 קווים בחלקו העליון, אפילו אם רשום על הצ'ק למוטב בלבד, עדיין יש אפשרות להגיע אל סניף הבנק של נותן הצ'ק ולמשוך מזומן בתמורה לצ'ק. 

 

נוסף על כך, בכל הנוגע לחוק שיקים למוטב בלבד, החוק במדינת ישראל קובע כי מותר לבצע רק פעם אחת הסבת צ'ק למוטב בלבד בסכומים שגדולים מ-10,000 שקלים. יש אפשרות להסב את הצ'ק יותר מפעם אחת במידה ובהסבה השנייה הצ'ק עובר לתאגיד בנקאי, אל בנק הדואר או לאדם אשר מחזיק ברישיון לתת שירותים של פיקדון ואשראי על מנת לפרוע את הצ'ק. 

 

לקריאה נוספת בנושא: חוק שיקים למוטב בלבד

 

הסבת צ'ק למוטב בלבד – כיצד כותבים צ'ק בצורה נכונה?

כאשר אתם כותבים צ'ק אנחנו ממליצים לכם לעשות זאת באופן זהיר ואיטי על מנת שלא יקרו טעויות שיגרמו לצ'ק לחזור. חשוב מאוד לכתוב בצורה ברורה וקריאה, להקפיד על עט בעל צבע אחיד בו תשתמשו כדי לכתוב גם את המספרים וגם את המילים. 

כדי למנוע זיופים של צ'קים, חוסר כיבוד של צ'קים ולא מעט כאבי ראש, יש להתייחס למספר כללי כתיבה פשוטים:

 

  • הגבלה של הצ'ק – אם אתם רושמים צ'ק המיועד לאדם פרטי או שמא לחברה, יש לרשום את שמו של המוטב ולשרטט שני קווים מקבילים בחלק העליון של הצ'ק. באופן הזה יהיה אפשרות להפקיד את הצ'ק אך ורק לחשבון בנק ולא תהיה אפשרות למשוך את הצ'ק בתור מזומן מן הבנק. 


  • יש לרשום בין שני קווי הקרוס "למוטב בלבד" – המשמעות של כתיבת המילים הללו בין שני קווי הקרוס היא שלאדם אשר מקבל את הצ'ק אין אפשרות להעביר את הצ'ק לגורם אחר – כלומר לבצע "הסבת צ'ק למוטב בלבד". המטרה של פעולה זו היא לאפשר מעקב אחרי צ'קים שרשמתם. 


  • חשוב מאוד לתחום את הסכום שנכתב – הסכום אשר נכתב במילים צריך להיכתב צמוד לצד ימין ולאחר מכן יש לרשום את המילה "בלבד". הסכום אשר נכתב במספרים צריך להיכתב צמוד לסימן ה-ש"ח. בכל אחד מן המקרים הללו חשוב מאוד לשים לב כי אתם לא משאירים רווחים, זאת כדי למנוע את האפשרות לשנות את הסכום הכתוב. 


  • תעדו את הצ'ק – כאשר אתם כותבים צ'ק, חשוב מאוד לרשום על הספח אשר מצורף לצ'ק את הפרטים הבאים: תאריך הכתיבה של הצ'ק, הסכום של הצ'ק, למי מיועד הצ'ק ואת התאריך של הצ'ק. ספח זה יכול לעזור לכם במקרים של חיובים חריגים. 


  • חתמו על הצ'ק – האדם היחיד שיכול לחתום על הצ'ק הוא מורשה חתימה בהתאם לתנאים של הבנק. כמו כן, במידה והחתימה על הצ'ק מבוצעת על ידי מוסד כזה או אחר, יש להוסיף גם את החותמת של המוסד, במידה ולא הבנק לא יקבל את הצ'ק. 

 

הסבת צ'ק למוטב בלבד | טעויות נפוצות במהלך כתיבה של צ'קים:

הגבלה לא חוקית – אנשים רבים נוטים לחשוב שאם הם יוסיפו על גבי הצ'ק רישומים שונים כמו למשל: "להשתמש במקרה חירום", "צ'ק למטרת ביטחון" ועוד, אז הם למעשה מוגנים מפני גבייה של הצ'ק. מדובר בטעות נפוצה, במידה והצ'ק כתוב בצורה תקינה והמחזיק בו יציג אותו לפירעון, הבנק יסכים לקבל אותו. אך אין ספק כי הדבר צריך להשפיע על ההתנהלות שלכם אל מול אותו אדם שנתתם לו את הצ'ק והוא פדה אותו למרות שסיכמתם אחרת. 

 

אין אפשרות לבטל צ'ק – גם כאן מדובר בטעות נפוצה. לצורך הדוגמא, נניח כי רכשתם מיטה חדשה לבית שלכם באמצעות צ'ק, אך המיטה אינה הגיעה. יש לכם את האפשרות לבטל את הצ'ק אחרי שתקיימו שיחת ייעוץ עם עורך דין. חשוב מאוד לקיים שיחת ייעוץ עם עורך דין שיקים חוזרים מאחר וביטול של צ'ק יכול להיחשב כעבירה פלילית. יש לציין כי במקרים בהם הצ'ק מבוטל, מקבל הצ'ק יכול לפנות להוצאה לפועל ולבקש לממש את הצ'ק באמצעות עיקול. במקרים מהסוג הזה האדם אשר ביטל את הצ'ק צריך להוכיח כי הביטול נעשה בהתאם לחוק. 

 

**הבהרה: אנו משרד עורכי דין ואיננו עוסקים בתחום פדיון צ'קים.

מאמרים בנושא זה באתר נועדו על מנת לספק מידע כללי בלבד בתחום זה,

כמו כן אם הינכם זקוקים לסיוע בכל הקשור לגביית שיקים או גביית חובות אנו ממליצים לכם לקרוא את המאמרים הבאים בתחום

או לפנות אלינו ליצירת קשר בלחיצה כאן:

 

הגבלת סחירותו של צ'ק וביטולו

בכל הנוגע למניעת הסבת הצ'ק למוטב בלבד, חלק גדול מן האזרחים במדינת ישראל נוהגים לשלם באמצעות צ'קים על מוצרים שונים או על שירותים שונים. 

במקרים בהם המוצר שנרכש או שמא השירות שנרכש אינו מתקבל באותו רגע, חלק גדול מן האנשים כותבים על הצ'ק תאריך עתידי בו יהיה ניתן לפרוע אותו. אותם אנשים סבורים כי באופן הזה הם מגנים על עצמם מפני מצב בו הם לא יקבלו את המוצר או את השירות במועד שנקבע, ואם בסופו של דבר העסק ממנו הם רכשו לא יספק להם את הסחורה, הם יכולים לבטל את הצ'ק שכתבו. 

בפועל, לא ניתן לבטל כל צ'ק או להימנע מתשלום שלו. 

 

ישנם מקרים רבים בהם ספקים או נותני שירות אינם עומדים בתאריך האספקה של השירות או של המוצר, אפילו שתאריך האספקה משמעותי מאוד לקונה. בחלק מן המקרים הללו העסקה הופכת להיות חסרת משמעות לקונה, ובמקרים שונים האיחור משפיע באופן משמעותי על הקונה. 

 

כאשר קונה רוצה לבטל צ'ק שהוא שילם בנוגע לעסקה כזאת, הוא מופתע לגלות כי הוא צריך לשלם את מלוא הסכום שכתוב בצ'ק לגורם שלישי שהעסקה לא התבצעה מולו או לבנק. אמנם זה נשמע מוזר, אך מדובר בדבר שנחשב לחוקי בחלק מסוים מן המקרים. 

 

כאשר אדם נותן לאדם אחר צ'ק מבלי להגביל את הסחירות שלו, האדם אשר קיבל את הצ'ק יכול להעביר אותו לגורם שלישי על ידי ביצוע פעולה קלה ביותר – חתימה על חלקו האחורי של הצ'ק. במקרים מהסוג הזה, האדם האחרון שקיבל את הצ'ק צריך לקבל מכותב הצ'ק את מלוא הסכום שכתוב על גבי הצ'ק (זאת במידה והאדם אשר מחזיק בצ'ק מחזיק בו בתום לב ולפי החוק), אפילו אם אינכם מכירים אותו ולא קיבלתם ממנו או מהספק אף שירות או מוצר. 

חלק גדול מן האנשים נוטים לחשוב כי אם הם לא יפרעו צ'ק, או יבטלו צ'ק שהם העבירו לאדם אחר, אז הם מסתכנים בביצוע של עבירה פלילית. 

 

בפועל מדובר בטעות, שכן פעולה זו נחשבת לעבירה אך ורק אם הצ'ק ניתן מראש בכוונה לא לפרוע אותו, או שמא הצ'ק בוטל ללא הצדקה משפטית על מנת לנסות להתחמק מתשלום הצ'ק. 

 

בכל אופן, גם כאשר לא מדובר בעבירה פלילית, אי פריעה של צ'ק יכולה לעורר בעיות אצל הקונה, זאת מאחר והאדם אשר קיבל את הצ'ק יכול לפנות להוצאה לפועל בבקשה לפעול כנגד הקונה על מנת לפרוע את הצ'ק. 

 

מה ניתן לעשות בנושא?

אנו ממליצים לכם להגביל את הסחירות של כל צ'ק שאתם נותנים, כלומר לא לאפשר להעביר את הצ'ק בצורה חוקית לגורמים אחרים. כדי לעשות זאת יש לבצע מספר פעולות פשוטות מאוד במהלך הכתיבה של הצ'ק:

 

  • יש לשרטט 2 קווים מקבילים בחלקו העליון של הצ'ק. 

 

  • בין שני הקווים המקבילים יש לרשום את צמד המילים "למוטב בלבד", ניתן לרשום גם "לא סחיר". 

 

  • יש למחוק את המילה "לפקודת". 

 

ביצוע כל הפעולות הללו ימנע את האפשרות להעביר את הצ'ק לגורמים אחרים. במקרים בהם אנשים אינם מקבלים את המוצרים או את השירותים שהזמינו, בין אם זה באופן מלא או באופן חלקי, אם הספק או נותן השירות רוצה לגבות את הצ'ק, לאותם אנשים יש את ההוכחה לכך כי השירות או המוצרים שהם הזמינו לא התקבלו כפי שסוכם. 

במידה ונתתם לאדם מסוים צ'ק במהלך עסקה שקיימתם אך לא קיבלתם את חלקכם בעסקה, יש לכם את האפשרות לבטל את הצ'ק. 

כאשר אתם נותנים צ'ק לאדם אחר, חשוב מאוד לבצע את כל הפעולות שציינו בפניכם באופן תקין, ברור וקריא, במקרים בהם הפעולות הללו מבוצעות באופן לא תקין או חלקי, בית המשפט יכול לקבוע כי עליכם לשלם את הסכום הנקוב בצ'ק. 

 

מניעת הפקדת צ'ק לחשבון אחר | כיצד ניתן לבטל צ'ק?

כאשר אדם רוצה לבטל צ'ק מסוים הוא צריך לפנות אל סניף הבנק שלו ולבקש ממנו לא לקבל את אותו צ'ק שהוא משך.

מהרגע בו בעל חשבון הבנק מעביר את הבקשה לסניף הבנק שלו, הבנק חייב לקבל בחיוב את הבקשה ולא לקבל את הצ'ק.

במקרים בהם ההוראה לביטול הצ'ק ניתנת לאחר שהצ'ק הופקד כבר, סניף הבנק יחזיר את הצ'ק ויציין בו כי התקבלה הוראה לבטל את הצ'ק.

על מנת לחייב את הבנק שלכם לא לקבל צ'ק מסוים, עליכם למסור לו את ההוראה בנוגע לביטול הצ'ק לא מאוחר יותר מיום העסקים הראשון לאחר התאריך בו הצ'ק הופקד. 

 

**הבהרה: אנו משרד עורכי דין ואיננו עוסקים בתחום פדיון צ'קים.

מאמרים בנושא זה באתר נועדו על מנת לספק מידע כללי בלבד בתחום זה,

כמו כן אם הינכם זקוקים לסיוע בכל הקשור לגביית שיקים או גביית חובות אנו ממליצים לכם לקרוא את המאמרים הבאים בתחום

או לפנות אלינו ליצירת קשר בלחיצה כאן:

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותים נוספים בנושא גביית חובות

מאמרים בנושא גביית חובות

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: