כל האמת על חוק שיקים למוטב בלבד, וגם: הסבת צ'ק למוטב בלבד

תוכן עניינים

יחד עם התפתחותה הלא פוסקת של הטכנולוגיה ושל השירותים הדיגיטליים השונים, יותר ויותר אנשים עוברים להשתמש באפליקציות תשלום שונות ושירותים דיגיטליים שונים על מנת להעביר תשלומים על עסקאות. למרות זאת, עדיין ניתן למנות אנשים רבים אשר עושים שימוש בשיקים ולא בשירותים דיגיטליים כאלה ואחרים. 

אין ספק כי שיק הוא אמצעי תשלום מיוחד בעל יתרונות ייחודיים רק לו: ניתן להשתמש בו גם ללא גישה לאינטרנט ולא שימוש באמצעי דיגיטלי כזה או אחר, באמצעות תשלום עם שיק ניתן להשתמש בו על מנת להוכיח רכישה ושיק הוא אחד האמצעים הנוחים ביותר שקיימים כיום לביצוע של פיקדון. בכל שנה ושנה במדינת ישראל נפקדים שיקים בסך כולל של מאות מיליוני שקלים ואף יותר מכך, זוהי אחת ההוכחות לכך ששיקים הם אמצעי תשלום פופולרי מאוד בימינו. למרות זאת, ישנם מקרים רבים בהם שיקים לא נפדים, השיקים חוזרים ובחלק מן המקרים גם נעשה בהם שימוש שלא כחוק שיקים למוטב בלבד – או שימוש שגורם בעיות לאדם שכתב את השיק. 

במאמר זה תוכלו למצוא את כל המידע הרלוונטי בנוגע לשיקים למוטב בלבד. 

אולי יעניין אותך גם:

 

חוק שיקים למוטב בלבד | מהו שיק למוטב בלבד?

חוק שיקים למוטב בלבד במדינת ישראל קובע כי כל שיק צריך לכלול בתוכו את צמד המילים "למוטב בלבד" אלא אם כן האדם שמקבל את השיק ביקש אחרת. במרבית המקרים העדיפות תהיה להשתמש בשיקים שכתוב עליהם למוטב בלבד או להוסיף את המילים הללו לשיק אם הן לא מופיעות בו. 

אם לא תוסיפו את צמד המילים "למוטב בלבד" לשיק שלכם, האדם אשר מקבל את השיק יכול להעבירו לגרום שלישי מבלי לעבור על החוק "חוק שיקים למוטב בלבד" מצב שעלול לגרום בעיות רבות לכם בתור הכותבים של השיק. 

אם תתנו לאדם שיק דחוי והוא יעביר אותו לגורם שלישי בתור תשלום, רוב הסיכויים שיהיה לכם קשה לבטל את השיק. 

הדבר יכול להוביל למצב בו לא תהיה לכם אפשרות לבטל את השיק, אפילו אם הוא ניתן רק בתמורה לקיום שלא תנאי מסוים (לצורך הדוגמא, בתמורה לקבלת מוצר מסוים או שירות מסוים). אך כאשר על השיק מוטבעות צמד המילים "למוטב בלבד" לא ניתן להעבירו לאף גורם נוסף. 

 

 

כיצד כותבים שיק למוטב בלבד?

ראשית, במהלך כתיבת השיק אנו ממליצים לכם לפעול בצורה איטית וזהירה כדי למנוע טעויות שעשויות לסבך אתכם בהמשך. יש להקפיד על כתב ברור וקריא ועל שימוש בעט בעל צבע אחיד בו תעשו שימוש גם לכתיבת המספרים וגם לכתיבת המילים. על מנת למנוע סיבוכים שונים כמו: זיוף של שיק, העברה של שיק לגורם שלישי, אי קבלה של השיק ועוד, חשוב לפעול בהתאם לכללי הכתיבה שנציין בפניכם כעת:

  • להגביל את השיק – אם השיק שאתם כותבים מיועד לחברה מסוימת או לאדם פרטי, עליכם לרשום את שמו של המוטב ולהוסיף שני קווים מקבילים (נקראים גם "קווי קרוס") בחלקו העליון של השיק. פעולה זו תוביל לכך שיהיה ניתן להפקיד את השיק רק לחשבון, לא יהיה ניתן למשוך את השיק במזומן מהבנק. 

אם לא תוסיפו את שמו של המוטב בשיק (שיק פתוח), אתם תוכלו לכתוב שיק עד גובה של 5,000 שקלים. זוהי פעולה שאינה מומלצת כלל מאחר שאם השיק פתוח ניתן להמיר אותו למזומן, וכל אדם זר יכול לכתוב את השם שלו על השיק ולפרוע אותו. 

  • להוסיף את צמד המילים "למוטב בלבד" – על מנת למנוע הסבת צ'ק למוטב בלבד, חשוב להבין כי כאשר אתם מוסיפים את צמד המילים "למוטב בלבד" לשיק בין שני הקווים בחלקו העליון של השיק, המשמעות של כך היא שהאדם המקבל את השיק לא יוכל להעביר את השיק לאדם אחר. כך אתם יכולים לעקוב אחר השיקים שאתם כותבים ולהיות בטוחים שהם לא יעברו לגורמים שאינכם מכירים. 
  • תחמו את הסכום שאתם כותבים – כאשר אתם כותבים שיק, הסכום הכספי שנכתב במילים צריך להיות ממוקם צמוד לצידו הימני של השיק ואחריו יש להוסיף את המילה "בלבד". הסכום הכספי שנכתב במספרים צריך להיות ממוקם בצמוד לסימן ש"ח המופיע בשיק. במהלך שתי הפעולות הללו חשוב מאוד לוודא כי לא השארתם רווחים בסכומים שכתבתם, אם תשאירו רווחים, האדם שעתיד לקבל את השיק יוכל לשנות את הסכום שכתוב בו. 
  • תיעוד של השיק – במהלך כתיבת שיק, ישנה חשיבות רבה לכתיבת הפרטים הבאים על הספח המצורף לשיק: התאריך שבו נכתב השיק, סך הסכום הכספי עליו נכתב השיק, הנמען של השיק ותאריך הפירעון של השיק. תוכלו להיעזר בספח במקרים שבהם אתם שמים לב לחיובים חריגים ולא רגילים. 
  • חתימה – מי שיכול לחתום על השיק הוא האדם שקיבל לכך הרשאה מהבנק. בנוסף על כך, במקרים בהם החתימה על השיק מתבצעת על ידי מוסד כלשהו, חשוב להוסיף את חתימת המוסד, אחרת הבנק לא יקבל את השיק. 

 

אם ברצונכם לדעת – איך להפקיד צ'ק למוטב בלבד לחשבון אחר?

קראו את המאמר הבא:  לחצו כאן

 

טעויות פופולריות בכתיבת שיקים

ישנן שתי טעויות עיקריות שאנשים נוהגים לחזור עליהן שוב ושוב במהלך כתיבת שיקים, שתי הטעויות הללו הן:

  • הגבלת שיק בצורה לא תקנית – חלק גדול מהאוכלוסייה הישראלית חושבים כי אם הם רשמו על השיק דברים שונים כמו לדוגמא: " שיק למטרות ביטחון", "לשימוש רק במקרי חירום" וכן הלאה, אז הם הגנו על עצמם מגבייה של השיק. אין ספק כי זו טעות משמעותית, אם השיק נכתב בצורה תקינה והאדם אשר מחזיק בו ינסה לפרוע אותו, הבנק יקבל את השיק ויפרע אותו. 
  • לא ניתן לבטל שיק – גם בנקודה זו אנשים רבים נוטים לטעות ולחשוב כי אין אפשרות לבטל שיקים. 

לצורך העניין, נניח כי קניתם גריל חדש לגינה שלכם ושילמתם על כך באמצעות שיק, אך הגריל אינו הגיע. לאחר שיחת התייעצות עם עורך דין תהיה לכם את האופציה לבטל את השיק שכתבתם. יש לקיים שיחת ייעוץ עם עורך דין לפני ביטול של שיק מכיוון שביטול שיק יכול להוות עבירה פלילית בחלק מן המקרים. 

קרו מקרים שבהם נותן השיק ביטל את השיק מאחר שמקבל השיק לא עמד בתנאי העסקה, מקבל השיק פנה אל הוצאה לפועל וביקש מהם לממש את השיק על ידי עיקולים שונים. במקרים כאלה, האדם אשר כתב את השיק וביטל אותו צריך להביא הוכחות לכך שביטולו של השיק היה בהתאם לחוק שיקים למוטב בלבד. 

 

איך אפשר לבטל שיק?

במקרים שבהם אדם שנתן שיק רוצה לבטל אותו, עליו לפנות אל הבנק בו נמצא החשבון שלו ולבקש מהבנק לא להסכים לקבל את השיק. כאשר בעל החשבון מבקש בקשה כזאת מהבנק שלו, הבנק לא יכול לסרב לבקשה והוא חייב לא להסכים לקבל את השיק. 

אם אדם ביקש לבטל שיק מסוים לאחר שהוא הופקד בחשבון הבנק, הבנק של בעל השיק יחזיר אותו בחזרה ויוסיף הודעה בה כתוב כי בעל החשבון הגיש בקשה לביטול השיק. 

כדי שהבנק שלכם לא יקבל שיק כזה או אחר, עליכם לבקש ממנו לבטל את השיק לא מאוחר יותר מיום העסקים הראשון לאחר התאריך שבו הפקידו את השיק. 

 

באילו מקרים שיקים חוזרים?

אם תכתבו שיק הכולל בתוכו טעות או שמא הסכום הכספי שנכתב בשיק אינו זמין בחשבון הבנק שלכם, יכול להיות שהשיק שלכם יחזור. במקרים מהסוג הזה הבנק יגבה מכם עמלה, אם יחזרו אליכם עשרה שיקים במהלך שנה מאחר שלא היה להם כיסוי – הבנק יטיל מגבלות בעלות משמעות רבה על חשבון הבנק שלכם. אם כתבתם שיק ואתם חוששים כי הוא עתיד לחזור חזרה, נסו ליצור קשר עם הבנק שלכם בהקדם האפשרי לפני שהשיק נפרע. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי.

 

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותים נוספים בנושא גביית חובות

מאמרים בנושא גביית חובות

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: