גביית שיקים חוזרים – איך לבצע? | עורך דין שיקים חוזרים – דרעי רייפר ושות'

תוכן עניינים

"חייבים לי כסף ולא משלמים" היא אחת הטענות הנפוצות בקרב אנשים שמגיעים אל הבנק כדי להפקיד צ'ק, אך מגלים כי לא ניתן להפקידו – בז'רגון אנו נוהגים לקרוא לכך "גביית צ'קים חוזרים" ולפעולה שאנחנו מבצעים כדי לגבות אותם "גביית שיקים חוזרים" הנוגעת לנושים. אז אם גם לכם מסרו לכם צ'ק והוא הפך לצ'ק חוזר או שחייבים לכם כסף ולא משלמים, מכל סיבה שהיא, אז אתם בוודאי חושבים לעצמכם: מה עושים מעכשיו עם השיק שחזר? איך מתמודדים עם צ'ק שכזה? אם אתם מזדהים, קודם כל אל תאמרו נואש – כי המאמר הבא יעשה לכם סדר.

בשנים האחרונות, במיוחד לאור תקופת הקורונה שהערימה קשיים ללא רבב – חייבים רבים, בין אם מדובר באנשים פרטיים, בחברות, בעסקים מצאו את עצמם ב"דרך ללא מוצא" כאשר החייב כבר נתן להם את השיק, אך כשנתנו אותו לצורך הפקדה בבנק, גילו שהוא חוזר, ונוכחו לדעת שלמעשה אין דרך להשיב את חובם. לעיתים מדובר בסכומים קטנים אך לא פעם מדובר גם בסכומים עצומים של עשרות ואף מאות אלפי שקלים. ואז מתעוררות בעיות אחרות כגון: לא ניתן לשלם לספקים, יש חובות לעובדים, לא מצליחים לשלם שכירות ועוד. למעשה החוב "מתגלגל" הלאה, ואנחנו מוצאים את עצמנו בבור ללא תחתית, שמוביל לגביית שיקים חוזרים – הליך לא פשוט עבור חלק מהאנשים.

למזלנו, כיאה למדינת חוק קיימים פתרונות מתאימים – ניתן לבצע את גביית השיקים החוזרים ולהתמודד עם המצב באמצעות גוף ההוצאה לפועל הממונה, בין היתר על נושא גביית צ'קים חוזרים. חלק מהפתרונות המוצעים מתאימים למצבים מסוימים, וחלק למצבים אחרים; הם תלויים בעיקר בגודל החוב וביכולת ההחזר של החייב. למי מכם ששאל מה עושים במקרה של צ'קים חוזרים, אז במאמר הבא נציג את הפתרונות.

 

גביית שיקים חוזרים: ניסיתי להפקיד שיקים והם חזרו, למה?

תופעת השיקים החוזרים ממשיכה להתקיים מכל מיני סיבות, אחת הסיבות למשל היא כאשר חשבון הבנק של החייב הוגבל על ידי ההוצאה לפועל. במקרה כזה למשל, ככל הנראה לחייב קיימים חובות מול נושים אחרים ואז הסכום הרשום על השיק לא יכול להיות משולם מחמת הגבלה כזו או אחרת שהטיל עליו הגוף הממונה על יישום של החוקים וההגבלות בפועל – הוצאה לפועל. שיקים חוזרים יכולים לנבוע גם מסיבות טכניות, ואז הפיתרון הוא הרבה יותר קל; סיבות כגון: טעות בחתימה, בשם של הנמען וכד'. 

בואו נמשיך לדבר על: צ'קים חוזרים – מה עושים כדי לגבות את החוב במהירות וביעילות?

 

 

צ'קים חוזרים חשבון מוגבל | גביית צ'קים חוזרים | איך גובים שיקים חוזרים במהירות וביעילות?

אחד הדברים שחשוב לדעת בכל הנוגע לגביית שיקים חוזרים הוא חשיבות המהירות – גביית חוב אינה עניין של מה בכך, ובפרט גבייה מחשבון מוגבל. 

ראשית, הפעולה עצמה מצריכה ביצוע של פעולות משפטיות רבות כגון הגשת בקשה לביצוע שטר בהוצאה לפועל, תקופת זמן שתצטרכו לחכות מרגע שליחת מכתב ההתראה לפני נקיטת הליכים, ועוד. מאידך גיסא, קיים החייב בצד השני שייתכן מאוד שנושים נוספים פתחו כנגדו בהליכים (כמובן זאת בהנחה שהשיק לא חזר בשל טעות טכנית, אלא בשל חוסר יכולת אמיתית לשלם). אם אנחנו לא נפתח נגדו בהליכים, לא מופרך שאנחנו נהיה ה"אחרונים בשרשרת" שיצליחו לגבות את החוב. ולכך יש משמעות אמיתית להמשך בריאותנו הכלכלית, הפרטית או העסקית.

 

עורך דין שיקים חוזרים | עורך דין לגביית שיקים | האם צ'קים חוזרים מתיישנים?

במהלך גביית שיקים חוזרים, חשוב להבין שהצ'קים אכן מתיישנים, אמנם רק אחרי 7 שנים – אך אם עברו כבר 7 שנים לא תוכלו על פי חוק פקודת השטרות (למידע נוסף: ביצוע שטר בהוצאה לפועל) לפתוח בהליכים כנגד החייב. שימו לב שאם מדובר בשיק שמוסב לאדם/חברה אחרים, התקופה תהיה שנתיים במקום 7.

 

עורך דין שיקים חוזרים: כיצד פועלים במקרה של שיקים חוזרים ללא כיסוי?

גביית צ'קים חוזרים – מה עושים? ראשית, בואו נבין, כאשר שיקים חוזרים ואין להם כיסוי, הדבר הינו משמעותיים ביותר עבור בעל העסק. כך למעשה נוצרים בורות תזרימיים וזה מקשה רבות על ההתנהלות היומיומית התקינה, אשר נפגעה לא מעט בשל העובדה שמעבר לעניין הכספי, עכשיו בעל העסק צריך להתמודד עם גביית החובות ברמה המנטלית. למזלנו, יש הליך מהיר שמאפשר לדרוש את הכסף במהירות. בעיקרון, זהו תפקידה של ההוצאה לפועל – לשם כך היא הוקמה. אך בינתיים, כדי לכסות את החובות, בעל העסק ייאלץ למצוא פתרונות. זאת בדיוק הסיבה שחשוב להפעיל את ההוצאה לפועל, וכמה שיותר מוקדם. הוצאה לפועל מאפשרים לבעל השיק לציין מדוע השיק לא כובד וכך להתקדם בהליך.

 

 

עורך דין שיקים חוזרים
מקור: בחדרי חרדים

 

מהן הסיבות שבעקבותיהן שיקים עשויים לחזור?

שיקים עשויים לחזור מסיבות מגוונות, לרוב מדובר במקרים שבהם לנושה אין יכולת לשלם, או במקרים בהם חלה עליו הגבלה מכל סיבה שהיא – ויש גם מקרים קלים יותר בהם מדובר בסיבות טכניות לחלוטין כמו טעות בשיק או תקלה פרטנית בבנק.

להלן מספר גורמים שעשויים להוות את הטריגר לגביית שיקים שחזרו:

  • לשיקים אין כיסוי בחשבון – זוהי למעשה הסיבה הנפוצה ביותר. כאשר אין מספיק כסף בחשבון של נותן השיק, הבנק לא יכול לבצע את ההעברה ואז כאמור האופציה המומלצת היא להגיש טופס בקשה לביצוע שטר, עליו נפרט בהמשך המאמר.
  • השיק בוטל על ידי המושך – שיקים שבוטלו לפני שהמפקיד הפקיד אותם מכל סיבה שהיא, מן הסתם מונעים את הפקדת השיק כראוי ומייצרים שיק חוזר.
  • אין חתימה על השיק – כל שיק מחויב בכך שתהיה עליו חתימה של נותן השיק.
  • חשבון הלקוח מוגבל – כאשר מתמודדים עם צ'קים חוזרים מחשבון מוגבל, למעשה מה שקורה הוא שמופעל הגבל חיצוני על חשבונו של הלקוח (על ידי גוף ההוצאה לפועל), ולא ניתן לפרוע את השיק כהלכה.
  • עבר זמנו של השיק – במילים אחרות: אירע מקרה של התיישנות שיקים. היה ועברו 6 חודשים מהיום שבו השיק נרשם (ע"פ התאריך הכתוב עליו), אזי זמנו של השיק עבר ויש לחדשו משום שלא הוצג לפירעון.

 

מספר החזרות שיקים
למה שיקים חוזרים? מקור: אתר בנק ישראל

 

האם ניתן לבטל שיק בגביית שיקים כאשר הם חוזרים?

על פניו, הנושה יכול לבטל את השיק. הוא יכול למסור הודעה לבנק שממנו מתנהל החשבון שלו, ובמסגרת ההודעה יודיע כי הוא מעוניין לבטל את השיק – אם לא ידועה לכם סיבת ביטול השיק, ייתכן מאוד שזה מה שקרה במקרה הספציפי שלכם, תוכלו לבדוק זאת מול הבנק. ישנם מקרים, של חייבים אשר אינם רוצים לשלם את חובם או לכל הפחות לעכב את התשלום – שמוסרים הודעת ביטול מספר ימים לאחר נתינת השיק. שימו לב: מדובר בעבירה פלילית שכן הדבר נעשה בכוונה לפגוע ולעכב לכם את התשלום, ולא בתום לב. אם נדמה לכם כי זהו המקרה שלכם, אתם מוזמנים להתייעץ עם עורך דין שיקים חוזרים ולבחון עילה לתביעה במסגרת הליך גביית שיקים חוזרים, שהוא ההליך שבעזרתו תוכלו להשיב את כספכם.

סיבה לגיטימית למשל לביטול שיקים, היא כאשר נדמה שהחתימה שעל השיק זויפה או שאחד הפרטים שהיו על השיק אינו נכון או מדויק. לדוגמה, הסכום לתשלום לא היה ברור מספיק ובכך עלול להיגבות סכום אחר.

 

מה עושים כשצ'קים חוזרים מחשבון מוגבל?

חשבון מוגבל הוא חשבון שאינו מסוגל לעשות שימוש בשיקים. למעשה, לבעל החשבון המוגבל אסור לעשות כל שימוש בשיקים, על פי חוק – והעובר על החוק צפוי לקנס או למאסר. אם קרה לכם מקרה בו שיק חזר מאדם שחשבונו מוגבל, רצוי שתדווחו על כך שכן הדבר עשוי לתרום לכם בהליך גביית החוב. 

 

עורך דין לגביית שיקים חוזרים: איך בוחרים את עורך הדין הנכון?

יש לא מעט עורכי דין מקצועיים וטובים במדינת ישראל, אך לא לכולם יש מיומנות טובה בגביית שיקים חוזרים. התמודדות עם שיקים חוזרים אינה דומה לתחומים משפטיים אחרים, שכן כל טעות או אי הבנה עלולה להוביל לפגיעה ממשית בלקוח ובסיכויי הגביה. אם וכאשר מדובר על סכומים גדולים במקרה שלכם, על אחת כמה וכמה מומלץ לבחור בעורך דין שזוהי מומחיותו – עורך דין שיקים חוזרים. שיקים חוזרים הם תופעה נפוצה, וזמינות איש המקצוע שאיתו אתם עובדים חשובה מאוד!

לכן, אנו ממליצים לכם לעבוד עם צוות של עורכי דין מנוסים בתחום הגבייה כבר למעלה מ-30 שנה – כל עורך דין לגביית שיקים המגיע דרך משרדנו יכול לסייע לכם לגבות את החוב במהרה. אנו עומדים לרשותכם בכל עת וזמינים לכל שאלה שתהיה לכם בתחום גביית שיקים חוזרים.

שימו לב! הזמן הוא קריטי בתהליך, ולכן חשוב לפעול במהרה – כל יום שאתם לא גובים את השיק האבוד, עשוי להשפיע על הסכום ועל פריסת התשלומים שתקבלו בסופו של דבר.

 

גביית שיקים חוזרים והמורכבות שבתהליך

גביית שיקים חוזרים הוא בטוח תהליך מתסכל, מעורפל ולא וודאי. זאת בדיוק הסיבה שאנו ממליצים להבין שמדובר בהליך מורכב, וכמו שאומרים – מוטב להקדים תרופה למכה. לפני שאתם מקבלים תשלום מגורם כלשהו, חשוב מאוד (!) להסתכל על השיק ולבחון את כל הפרטים, לוודא שהם נכונים כולל תעודה מזהה של האדם שממנו מתקבל השיק. כך תדעו להבדיל בצורה טובה הרבה יותר בין זיוף לאמת, וגם האדם שמולכם יקבל עליכם את הרושם שהוא עושה עסקים עם אדם רציני, שלא מוכן לקבל "משיכת זמן" ומצפה שישלמו במועד שנקבע. כך אתם רוצים שיתפסו אתכם, וכך – אנחנו גורסים שכל עסק צריך להתנהל.

 

הליכי גבייה מורכבים בהוצאה לפועל

אם כבר שכרתם עורך דין שיקים חוזרים לצורך שירותי גביית שיקים שחזרו, והחייבים עדיין לא השיבו את כספם, הרי שכאן אנחנו נכנסים להליכי גבייה מורכבים, וההתנהלות בשלבים האלה היא מעט שונה. ייתכן מאוד (ברוב הסיכויים) שהחייבים נכנסו לסיטואציה שבה הם חווים קשיים כלכליים, ובשל כך אינם יכולים לשלם את חובם. במקרים אחרים, זה יכול להיות ניסיון התחמקות מתשלום. אך גם אם זו הסיטואציה, תנו להוצאה לפועל לנהל את המצב עבורכם ואל תוותרו על הכסף שמגיע לכם. זכרו שהכסף הוא חיוני להתנהלות היומיומית התקינה שלכם, ויש פתרונות שמרצים את שני הצדדים. 

אחת הפעולות המרכזיות שניתן לבצע אם השיק שחוזר לא משולם לאחר תקופה, היא לפתוח בתביעה כנגד האדם שלא משלם את החוב. הרבה פעמים, זה גם לא מספיק משום שחייב שאין לו כסף – לא יכול לשלם, וזה לא משנה כמה נלחץ עליו. עליו להגיע פעמים רבות להסדר חובות מולכם, וזהו הליך מורכב יותר שדורש תשומת לב יתרה שלכם הן מבחינת זמן והן מבחינת משאבים אחרים.

כמובן שהשאיפה היא לסיים עם ההליך כמה שיותר מהר, אך פעמים רבות אנו נוכחים לכך שהחייב מתמודד עם עוד תיקים בהוצאה לפועל, ולכן זה לא כזה פשוט כפי שזה נראה.

 

גביית צ'קים חוזרים: איך פותחים תיק בהוצאה לפועל?

למרות שהמונח נקרא "שיק חוזר" השיקים לרוב לא באמת חוזרים בצורתם הפיזית אלא באמצעות מסמך שהבנק מנפיק הנקרא "פלט שיק". ניתן לפתוח תיק בהוצאה לפועל באמצעות הגשת פלט שיק זה, וכך לפתוח בהליכים כנגד החייב. ההליך נקרא "בקשה לביצוע שטר" (ניתן למצוא את הטופס באתר ההוצאה לפועל).

פתיחת התיק כרוכה בתשלום אגרה של 1.25% או מינימום 100 ש"ח.

למידע נוסף: איך פותחים תיק בהוצאה לפועל? אתם שואלים: אנחנו עונים

 

מה צריך לצרף לפתיחת התיק?

אל טופס פתיחת התיק יש לצרף את הפרטים הבאים:

  • פלט שיק הכולל עם צילום השיק, מקדימה ומאחורה.
  • פרטי חשבון בנק של הנושה + שיק מבוטל או אישור ניהול חשבון.
  • לחברות: תדפיס במרשם החברות.
  • יפוי כוח (במקרה ואתם מיוצגים ע"י עורך דין).
  • פרטי החייב במלואם.
  • ועוד.

 

את התהליך כאמור ניתן לבצע בעצמכם, אך מומלץ לבצע באמצעות עורך דין לגביית שיקים ולא כך לבד.

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

 

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותים נוספים בנושא גביית חובות

מאמרים בנושא גביית חובות

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: