כתיבת תקנון לאתר אינטרנט: למה כל אתר חייב תקנון בשנת 2023?

תוכן עניינים

נכון לשנת 2023 שימוש באתר אינטרנט לעסקים הוא אחת הדרכים היעילות ביותר להגדלת כמות הלקוחות, לקידום התוכן ולקידום המוצרים והשירותים שבית העסק מציע. בחלק גדול מן המקרים בהם אנו גולשים באתר אינטרנט כזה או אחר, נוכל למצוא בתחתית של אתר האינטרנט שבו אנו נמצאים קישור שיוביל אותנו לתקנון של אותו אתר, בדרך כלל נצטרך לאשר כי קראנו את כל התקנון לפני שאנו מבצעים רכישה כלשהי באתר. 

מהו למעשה "התקנון"?

תקנון = הסכם משפטי אשר נוגע לשימוש באתר הקובע הסכם ביניכם לבין הלקוח שנועד, לרוב כדי להגן עליכם משפטית מפני תביעות.

תקנון אתר מקצועי ומלא נדרש להכיל בתוכו נושאים רבים ומגוונים, למשל: הזהויות של הצדדים, ההתחייבויות של כל גולש באתר, הגבלת האחריות מצידו של מפעיל האתר, הנחיות לגבי כיצד על הגולשים באתר להתנהג, הסדרה של כל נושא רכישת מוצרים באמצעות אתר האינטרנט, הסדרה בכל נושא הקניין הרוחני (למידע נוסף בנושא: רישום זכויות יוצרים) מדיניות החזרת המוצרים באתר, מדיניות אספקת המוצרים ועוד נושאים רבים. 

 

למה לא פשוט להעתיק תקנון מאתר אחר?

חלק גדול מבעלי העסקים, בין אם מדובר בעסק גדול או בעסק קטן, אינם מייחסים חשיבות רבה לתקנון של אתר האינטרנט שלהם והם פשוט מעתיקים נוסח מסוים של תקנון אינטרנטי מאתר בעל מאפיינים דומים לאתר של העסק שלהם.

חשוב להדגיש: העתקה של תקנון אינטרנטי מאתר אינטרנט היא אינה דבר מומלץ ועלולה להוביל לתביעות.

 

יתר על כן, שימוש בתקנון אינטרנט מועתק עלול לגרום לבעיות רבות ושונות – העתקה של תקנון אינטרנטי עלולה להיות הפרה מלאה של זכויות יוצרים. כמו כן, חשוב לציין כי במקרים מסוימים תנאים אשר נלקחו מאתר אינטרנט דומה לא יגנו עליכם מבחינה משפטית, זאת מאחר שתקנון שהועתק מאתר אינטרנט אחר אינו תואם את סוג הפעילות ואת אופי הפעילות של אתר האינטרנט של העסק שלכם, התקנון המועתק אינו נכנס לעומקם של הסוגיות המשפטיות השונות שכן אופייניות לבית העסק שלכם ולקהל הלקוחות שלכם ואינו מגדר כהלכה את הסיכונים הטמונים בהתקשרות עמכם, במקרה של רכישת מוצרים למשל.

 

באילו מקרים חשוב לשלב תקנון באתר האינטרנט?

באופן כללי, צירוף תקנון אינטרנטי מומלץ בכל אתר אינטרנט באשר הוא (הסיכויים שתקנון יתגלה כדבר שמזיק לכם הם כמעט אפסיים), אך הוא חשוב במיוחד כאשר אתר האינטרנט שלכם כולל בתוכו את הדברים הבאים:

  • קניין רוחני – אם אתר האינטרנט של בית העסק שלכם, בין אם הוא אתר תדמית או שהתקנון מיועד לאתר חנות כולל בתוכו מידע שאתם אספתם, עיצובים שאתם הכנתם, סרטונים ומאמרים אשר הוכנו על ידכם, תמונות שצולמו על ידכם וכל תוצר אחר שאתם עמלתם עליו. 
  • פעילות אקטיבית של גולשים – אם אתר האינטרנט שלכם מוביל בסופו של דבר לפעולה אקטיבית של הגולשים באתר – בין אם מדובר בקנייה של מוצרים דרך האתר, העלאה של סרטונים ותוכן על ידי גולשים, חתימה של הגולשים על חוזים אלקטרוניים ועוד.

חשוב מאוד לציין כי כאשר גולש באתר האינטרנט של בית העסק שלכם רוצה לבצע עסקה אינטרנטית, הוא חייב לאשר את קבלת ההוראות הכתובות בתקנון בצורה אקטיבית (לחיצה על כפתור האישור, גלילה של דף התקנון עד סופו ועוד דרכים נוספות) באופן הזה הגולש באתר מקבל על עצמו את כל תנאי השימוש.

 

שימו לב: אם אחד הגולשים באתר יצליח להוכיח כי הוא ביצע רכישה באתר ללא קבלת תנאי התקנון, הדבר לא יאפשר את החלת חוק החוזים הישראלי על התקנון של אתר האינטרנט. בדיוק מהסיבה הזו ישנה חשיבות רבה לכך הגולש יקבל עליו את תנאי התקנון בצורה אקטיבית. 

 

כללי אצבע לכתיבת תקנון לאתר אינטרנט שמגן עליכם

החלטתם לכתוב את תקנון אתר האינטרנט שלכם בעצמכם?

קשה עד בלתי אפשרי לתמצת את כל הכללים לכתיבת תקנון (כדי לדעת באמת מה מותר ומה אסור לכלול בתקנון, אין מנוס מללמוד תואר במשפטים) אך הנה כמה כללי אצבע שעליכם להקפיד עליהם בכל מחיר:

  • אל תעתיקו!!! – אחת הנקודות החשובות ביותר בעת כתיבת תקנון לאתר שלכם היא הנקודה הזו, אנו ממליצים לכם מאוד לא להעתיק תקנון אינטרנט של אתר אחר, לא משנה עד כמה האתר דומה לאתר של העסק שלכם מהסיבות שהוסברו לעיל.
  • היו מדויקים ומובנים – חשוב מאוד להימנע ככל האפשר מניסוח לא ברור ולא מובן של התקנון. נניח שאתם בעלים של חנות אינטרנטית אשר מוכרת מוצרים חשמליים, ואתם מפרטים בתקנון של האתר שלכם את כל נושא ההזמנות וזמני השילוח, במקרה כזה אנו ממליצים לכם לא להשתמש במשפטים מעורפלים כמו "הטיפול במשלוח ייקח כעשרה ימים", במקום זאת העדיפו להשתמש במשפטים ברורים ומדויקים כמו "הטיפול במשלוח ייקח עד עשרה ימי עסקים" (כמובן, התחייבו רק על דברים שאתם יכולים לעמוד בהם, שכן אחרת – זה עשוי לבוא בעכריכם).
  • התקנון חייב לעמוד בדרישות החוק – חשוב לוודא כי התוכן של תקנון האתר שלכם אכן עומד בדרישותיו של החוק. חשוב להבין שתקנון, בעיני החוק הוא חוזה לכל דבר ועניין. לכן, לא משנה עד כמה התקנון שלכם יהיה מנוסח בצורה יפה, נעימה ומדויקת, אם אחד מהחלקים בתקנון לא יעמוד בדרישות החוק – למשל: יכיל סעיפים לא חוקיים או יעבור על החובה שלכם לכריתת חוזה בתום לב, הדבר עלול להסב לכם יותר נזק מתועלת.

כך למשל, אתר מכירות אינטרנטי הוא אתר ייחודי אשר התקנון שלו צריך לכלול בתוכו את המסמכים הרלוונטים לאותו סוג ספציפי של אתר. 

קיים הבדל בתקנון של אתר מכירות שבו המוצרים הנמכרים הם מוצרים שלכם לבין תקנון של אתר מכירות שבו המוצרים הנמכרים הם מוצרים אשר שייכים לספק אחר. כל מקרה מצריך יחס שונה ויש להתאים לכל מקרה את המסמכים הרלוונטים לו. 

 

התקנון "מאיים" מדי? ההפך הוא הנכון.

אם אתם חוששים כי תקנון אינטרנט של האתר שלכם יבריח לקוחות חשובים, אין לכם סיבה לדאגה מכיוון שתקנון אינטרנטי אינו צריך להיות מנוסח בצורה מאיימת ומרתיעה, ההפך הוא הנכון, תקנון האתר שלכם צריך להציג ללקוח בשקיפות מלאה את כל המידע החיוני לו כדי שיוכל להחליט בלב שלם האם הוא רוצה לבצע רכישה באתר או שלא (מיותר לציין שלמעלה מ-90% מהאנשים כלל לא קוראים את התקנון באתרים אלא ישר מאשרים, כולנו חוטאים בזה – אך זכרו שההגנה שלכם היא החשובה מכל).

 

החשיבות של תקנון לאתר האינטרנט שלכם

לתקנון לאתר האינטרנט שלכם ישנה חשיבות גבוהה מאוד, מאחר שהוא משמש אתכם בתור כלי משפטי במקרים בהם אחד הלקוחות שלכם יבוא נגדכם בטענות מסוימות. בזכות השימוש בתקנון באתר האינטרנט שלכם אתם למעשה מציגים את השקיפות שלכם אל מול קהל הלקוחות שלכם ואת ההתנהלות חסרת האינטרסים שלכם אל מול הלקוחות. תקנון האתר שלכם הוא למעשה הכלי שעוזר לכם לוודא כי אתם פועלים בהתאם לדרישות החוק, כמו כן התקנון עוזר לכם בביסוס היחס שלכם עם הלקוח כבר מהשלב הראשון, לאחר שהלקוח קורא את תקנון האתר שלכם הוא מודע לכל התנאים והדבר היחיד שנותר לו לעשות זה להחליט האם ברצונו להזמין מהאתר שלכם או שהוא מעדיף לוותר על כך. 

במקרים שבהם נוצרת אי הבנה כזו או אחרת, התקנון הוא המסמך הראשון אליו אתם תיגשו, גם הלקוחות אשר טוענים נגדכם יגשו אל תקנון האתר שלכם, לכן חשוב מאוד לנסח אותו בצורה ברורה ומדויקת שאינה משתמעת לשתי פנים. 

כל עסק יכול לנהל אתר אינטרנט ללא תקנון לאתר, וחוקית – תקנון לאתר אינטרנט לא חייב להיכתב על ידי עורך דין העוסק בתחום המסחרי. אך ככל שמספר הלקוחות המגיעים דרך האתר שלכם עולה, וככל שהסיכון בפעילות העסקית שלכם גדול יותר, כך גדל גם הסיכון הפוטנציאלי בתביעה מצד הלקוח – לא בטוח שזה יקרה כמובן, אך הכירו את הסיכון הזה והחליטו האם תהיו מוכנים להתמודד איתו בבוא העת?

זכרו, שתמיד יכול לקום הלקוח שלא יהיה מרוצה מהעסקה שלו איתכם והוא יחליט לפנות אל בית המשפט על מנת לקבל את מלוא הזכויות שהוא חושב שמגיעות לו. איך אתם תתפקדו ברגע הזה? כשעורך דין עובר על התקנון שלכם, אתם למעשה זוכים בשקט נפשי ויודעים שגידרתם את הסיכונים שלכם, מכל הבחינות.

 

זה חשוב, על אחת כמה וכמה אם יש לכם עסק קטן.

הליך משפטי כנגד בית עסק עלול להיות מסוכן מאוד עבור העסק, במיוחד כאשר מדובר בעסק קטן. כתיבת תקנון לאתר אינטרנט אשר מתאים לתחום העיסוק הספציפי של בית העסק שלכם ומנוסח בצורה מדויקת וברורה יעזור לכם להפריך את הטענות של הלקוח אשר קם נגדכם והחל הליך משפטי נגדכם. 

 

תקנון אתר חנות – מה עושים כשהאתר הוא חנות/איקומרס/חנות וירטואלית שניתן לבצע ממנה הזמנות?

במקרים בהם התקנון הוא תקנון אתר חנות חשוב לשים לב לכל הדגשים שנאמרו למעלה, רק שבמקרה כזה המשמעות היא שונה וחשוב להבין אותה:
כשמדובר באתר חנות, ועל אחת כמה וכמה אם מדובר באתר שניתן לבצע ממנו הזמנות, אתם חשופים לתביעות רבות יותר ולכן תשומת הלב שלכם במקרה של תקנון לאתר חנות צריכה להיות דקדקנית יותר.
חשוב במיוחד לתת את הדגש על מדיניות הביטולים/ההחזרים, לתחום את תחומי האחריות שלכם בעניין בנוגע למקרים שבהם המוצר נשבר/לא מגיע – מי אחראי בעניין?

חשוב שהדברים יהיו כמה שיותר ברורים על מנת שתופתעו כמה שפחות בעתיד מתביעות מיותרות. במקרה של אתר חנות, ללא עורך דין – לרוב האנשים יהיה קשה להבין את המשמעויות וההשלכות ולכן המלצתינו היא להתייעץ עם גורם מקצועי לפני שהאתר שלכם עולה לאוויר. כך גם אתם תהיו מוגנים ותקבלו שקט נפשי.

 

כתיבת תקנון לאתר אינטרנט – עד כמה זה משמעותי שעו"ד יהיה מעורב?

חשוב מאוד להבין כי תקנון לאתר האינטרנט של בית העסק שלכם משמש כמסמך משפטי לכל דבר, בדיוק בשל כך מומלץ לעשות זאת תוך כדי שימוש בשירותיו של עורך דין מומחה בתחום – למידע נוסף: עורך דין דיני חברות.

בחלק גדול מן המקרים בעלי עסקים מעדיפים לכתוב את תקנון האתר שלהם בכוחות עצמם, זאת מאחר והם רואים בהשכרת שירות של עורך דין לכתיבת תקנון האתר הוצאה כספית גדולה ומיותרת. חשוב להבין כי בעוד שהתקנון נכתב בצורה איכותית ההוצאה עליו היא חד פעמית – השקט הנפשי הוא לתמיד, וכמו כן עורך דין מקצועי ידע כיצד לנסח תקנון אינטרנטי שיהיה ספציפי לעסק שלכם כמו שהוא היום אך בו זמנית התקנון יוכל להכיל בתוכו גם שינויים עתידיים. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר