איך כותבים כתב הגנה? המדריך המדויק והתמציתי ביותר ב-2023 | כל השלבים מההתחלה ועד הסוף.

תוכן עניינים

קיבלתם כתב תביעה? לא נעים אך יש מה לעשות. ברוב הפעמים, כתיבת כתב הגנה לעיתים לרוב תופסת אותנו בעיתוי מפתיע, בו מגישים נגדנו תביעה וכעת אנו צריכים לפעול ולהגיב בהתאם. אם לא תגיבו לכתב התביעה שנשלח אליכם – השלכות התביעה עלולות להיות רבות וכבדות מדי.

מצד שני, ישנה התלבטות במקרה כזה, כאשר הדילמה שתופסת את מרכז העניינים היא: האם כדאי לי לשכור עורך דין לפני שאני כותב כתב הגנה? ואיך בכלל כותבים כתב הגנה?

אז לפני שנסביר לכם כיצד מתנהל הליך הגשת כתב הגנה, כיצד יש לכתוב אותו ואיך כותבים כתב הגנה – בואו ונבחן מהי המשמעות ולמה כתב זה הוא כל כך חשוב.

 

אולי יעניין אותך גם: האם כדאי להגיש כתב הגנה ללא עורך דין?

כתיבת כתב ההגנה – נתחיל מהבסיס

אז מהו כתב הגנה?

כתב הגנה, בהגדרה הוא מסמך אשר מנוסח על ידי הצד הנתבע, אשר במסגרתו הצד הנתבע עונה לטענות שהוגשו נגדו. 

ברוב המוחלט של המקרים הצד הנתבע אינו מודה בטענות שטען נגדו הצד התובע במסגרת כתב התביעה. 

 

שימו לב: כדי שכתב ההגנה יועיל לצד הנתבע, הוא צריך להכיל תגובות ברורות ומפורטות לכל טענה שהוגשה כנגדו בכתב התביעה. 

לפני זמן מה, לצד הנתבע הייתה את האפשרות להגיש כתב הגנה לא מפורט ולא מקצועי אשר במסגרתו הוא טוען כי הוא אינו אשם בטענות שנטענו כנגדו במסגרת כתב התביעה, כך הצד הנתבע היה יכול לצאת ידי חובה בצורה קלה ופשוטה. 

מנגד, נכון ליום כתיבת שורות אלה (2022), בעקבות התיקונים שבוצעו בתקנות של סדרי הדין במדינת ישראל, על הצד הנתבע להגיב לכל טענה שהוגשה כנגדו באופן מפורט ומובן לחלוטין. אם הצד הנתבע בוחר לא להגיב לאחת מהטענות שהוגשו נגדו – הדבר שווה ערך להודאה באותה טענה. 

 

 

תוך כמה זמן צריך להגיש את כתב ההגנה?

הקצאת הזמן המקסימלי להגשת ההגנה משתנה מסוג תביעה לאחרת, אך במרבית התביעות האזרחיות הצד הנתבע צריך להגיש כתב הגנה תוך 60 ימים מהרגע שהוא קיבל את כתב התביעה. ההמלצה שלנו אליכם בנקודה זו היא לשים את כתב התביעה במקום שבו אתם רואים אותו כל יום, וברגע שאתם מקבלים את כתב התביעה בפעם הראשונה רשמו עליו את התאריך שבו קיבלתם אותו – כך תבטיחו שלא תשכחו זאת.

 

הבהרה חשובה: כתיבת כתב הגנה משתנה ממקרה למקרה

אופן הכתיבה של כתב הגנה משתנה בין מקרה למקרה. כך למשל, כאשר מדובר בסדר דין מהיר על הצד הנתבע להסביר בצורה מפורטת את כל הטענות, כמו כן על הצד הנתבע לצרף לכתב ההגנה את כל הראיות שיעזרו לו להוכיח כי הוא אינו אשם. במקרים אחרים, כמו בסדר דין רגיל, הצד הנתבע אינו חייב לצרף את הראיות לכתב ההגנה, שכן הוא יכול להגיש את הראיות בשלב אחר של התיק. 

על פי התקנות של סדר הדין האזרחי במדינת ישראל, על הצד הנתבע מוטלת החובה להפריך כל טענה שנטענה נגדו בכתב התביעה כאשר כותבים כתב הגנה. חוסר התייחסות לטענה כזו או אחרת עלולה להוביל למצב בו בית המשפט מסיק כי הטענה אינה שקרית – ואתם ממש לא רוצים שזה יקרה לכם.

כל טענה עובדתית שאינה מוכחשת במסגרת כתב ההגנה וכל טענה שהצד הנתבע אינו אמר כי הוא לא מודה בה, בית המשפט מתייחס אליה כאילו הצד הנתבע הודה באשמה עליה. לכן חשוב להקפיד לתת תשומת לב כה דקדקנית לדברים אלו.

בית המשפט אינו מסתפק בהכחשה כללית של הטענות, על הצד הנתבע להתייחס לכל אחת מן הטענות בנפרד. 

 

 

מהו המבנה של כתב הגנה תקין?

כדי לכתוב כתב הגנה מקצועי וקביל בבית המשפט, יש מספר שלבים (מעין צ'קליסט, ניתן לומר) שכדאי לוודא שעוברים על כולו.

בואו נחלק אותו ל-4 חלקים עיקריים:

 

שלב מס' 1: הכותרת של כתב ההגנה

בשלב הראשון של כתיבת כתב ההגנה, חשוב שתשימו לב לכותרת שלו.

 

חלק זה של כתב ההגנה צריך לכלול את כל הפרטים הבאים על פי הסדר הבא:

  1. הערכאה השיפוטית אליה הצד התובע הגיש את כתב התביעה והמספר של התיק בבית המשפט. 
  2. שמו של התובע ושל עורך הדין שלו ביחד עם הפרטים שלהם בדיוק כפי שהם נכתבו בכתב התביעה.
  3.  השם של הצד הנתבע ומספר תעודת הזהות שלו. 
  4. שמו של עורך הדין של הצד הנתבע ומספר הרישיון שלו (זאת אם הצד הנתבע בחר בעורך דין לייצג אותו). 
  5. פרטי איש קשר של הצד הנתבע ושל עורך הדין שלו, אם הצד הנתבע הוא קטין או פסול דין יש לציין זאת, אם הצד הנתבע הוא תאגיד יש לציין זאת. 
  6. ציון התאריך האחרון בו ניתן להגיש את כתב ההגנה. 

 

שלב מס' 2: תמצות הטענות

חלק זה של כתב ההגנה צריך לכלול בתוכו את הפרטים הבאים על פי הסדר הבא:

  1. הטענות המקדמיות של הצד הנתבע.
  2. תמצות של טענות ההגנה. 
  3. טיעונים המתאימים לעניין הסעד במשפט. 

 

שלב מס' 3: המשך הטענות

חלק זה של כתב ההגנה צריך לכלול בתוכו את הפרטים הבאים על פי הסדר הבא:

  1. החלק השלישי של הטענות צריך לכלול בתוכו את כל העובדות אשר על פי הן כתב הצד הנתבע את הטענות שלו וכל מידע אחר שיכול לעזור לו, מטרת העובדות היא להוכיח את חפותו של הצד הנתבע. 
  2. הצד הנתבע יחשב כמודה באשמה של כל טענה שעליה הוא לא הגיב בצורה מפורטת. 

 

שלב מס' 4: נספחים לטענות

  1. העתקים של מסמכים נוספים ומשמעותיים אשר שימשו את הצד הנתבע במהלך כתיבת הטענות. 
  2. חוות דעת של רופא מומחה שעליה רוצה הצד הנתבע להסתמך במסגרת המשפט. 

 

דיברנו על איך כותבים כתב הגנה, ועכשיו – מהי חשיבות ההגשה? ומהן ההשלכות? 

כאשר הצד הנתבע אינו מגיש את כתב ההגנה עד המועד שהותר לו לעשות זאת, הוא לוקח סיכון גדול מכיוון שהצד התובע רשאי להגיש בקשה לבית המשפט שבה הוא מבקש לקבוע פסק דין ללא כתב ההגנה, בית המשפט יכול לקבוע פסק דין תוך כדי התבססות על כתב התביעה בלבד. אי הגשה של כתב ההגנה עד התאריך שניתן לעשות זאת עלולה להעיד על הרשלנות של הצד הנתבע. 

כדי להימנע ממצב בו הצד הנתבע מקבל פסק דין ללא התייחסות לכתב ההגנה שלו, על הצד הנתבע שלא הספיק להגיש את כתב ההגנה בזמן לבקש ארכה להגשת כתב ההגנה. 

אם הצד הנתבע מיוצג על ידי עורך דין כזה או אחר, הוא רשאי להגיש בקשת ארכה לבית המשפט, אם בקשתו של הצד הנתבע אינה מתקבלת על ידי בית המשפט, הצד הנתבע צריך להסביר לבית המשפט למה הוא צריך להעניק לו זמן נוסף להגשת כתב ההגנה ולמה אי הגשה של כתב ההגנה במועד המבוקש אינה מעידה על הרשלנות שלו. 

 

הגשה של כתב הגנה באיחור ללא אישור של בית המשפט עלולה להוביל למצב בו בית המשפט יכלול את מעשה זה כחלק מהוצאות המשפט בסופו של התהליך. 

 

בחלק מן המקרים אין צורך בהגשה של כתב הגנה מכיוון ששני הצדדים מגיעים להסכמה מסוימת אחד עם השני לאחר שכתב התביעה מוגש. כאשר קורה מצב כזה, שני הצדדים מגישים מכתב לבית המשפט בו הם מספרים כי הם הגיעו לפשרה והם רוצים לדחות את מועד התביעה או למחוק אותה לחלוטין מבלי שבית המשפט יוציא צו הוצאות. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

הצוות שלנו לרשותכם

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר