האם כדאי להגיש כתב הגנה ללא עורך דין? כל מה שרציתם לדעת

תוכן עניינים

בכל שנה ושנה מוגשות במדינת ישראל לבית המשפט יותר מ-50 אלף תביעות קטנות, אותן תביעות קטנות מוגשות על ידי אזרחים במדינת ישראל ולא על ידי חברות או תאגידים. תביעות קטנות יכולות להיות מוגשות נגד כל אדם כזה או אחר, בחלק מן המקרים התביעות הן מוצדקות ובחלק מן המקרים התביעות אינן מוצדקות. 

מכיוון שכל כך קל להגיש תביעה, אזרחים רבים מגישים תביעות על כל נושא כמעט, החל מתביעות על עוגמת נפש וכלה בתביעות על עישון במקום ציבורי ועוד. 

כפי שכבר סיפרנו לכם, בחלק מן המקרים התביעות הן מוצדקות אבל הסכומים הנדרשים בתביעה הם גדולים מאוד, במיוחד כאשר מדובר בתביעות על עוגמת נפש, במסגרת תביעה על עוגמת נפש ניתן לבקש כל סכום מן הצד הנתבע, בחלק גדול מן המקרים הסכום המבוקש הוא מוגזם מאוד ולא הגיוני. 

במסגרת תביעה קטנה, יכול התובע לדרוש סכום של עד 34,600 שקלים ( בהתאם לחוק של שנת 2019). במידה והתובע רוצה לדרוש סכום גדול יותר, יהיה עליו לעבור תהליך משפטי מסובך יותר. 

במידה והוגשה נגדכם תביעה קטנה, יש לכם את הזכות להגיש כתב הגנה כנגד התביעה. אנשים רבים אינם יודעים מה זה כתב הגנה וכיצד מכינים אותו, בדיוק לשם כך הכנו עבורכם את מאמר זה בו תוכלו למצוא את כל המידע החיוני בנוגע להגשת כתב ההגנה. ניתן להגיש כתב הגנה ללא עורך דין, כמו גם עם עורך דין. בהמשך המאמר נדון בדרכי הפעולה המומלצות להמשך.

הוגשה נגדכם תביעה? עליכם לפעול באופן הבא

לכל אזרח במדינת ישראל יש את הזכות להגיש תביעות קטנות. אזרח במדינת ישראל יכול להגיש תביעה קטנה עד 5 פעמים בבית משפט מסוים, אם ברצונו של אותו אזרח להגיש תביעות קטנות נוספות, הוא יצטרך לעשות זאת בבית משפט אחר שאינו נמצא במחוז המגורים שלו. 

 

אם גיליתם כי הוגשה נגדכם תביעה מסיבה כזו או אחרת, לא משנה אם היא מוצדקת או לא מוצדקת, יש לכם את הזכות להגיש כתב הגנה. 

במסגרת הליך הגשת התביעה, על התובע להכין עותקים של כתב התביעה ולשלוח עותק לנתבע. 

מהרגע בו הנתבע קיבל את כתב התביעה, יש לו 30 ימים (כאשר מדובר בתביעה קטנה) להגיש כתב הגנה בו הוא יכול להסביר בצורה מפורטת את הטיעונים שלו כנגד התביעה שהוגשה נגדו. 

 

 

חלק גדול מן האנשים אשר מוגשת תביעה נגדם בוחרים להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי אשר יעזור להם לנסח את הטיעונים שלהם בצורה איכותית ומקצועית, בנוסף על כך עורך הדין עוזר ללקוח באמצעות שימוש בחוקים כאלה ואחרים אשר יעזרו לו לנצח בתהליך התביעה, במידה ואתם לא רוצים להיעזר בשירותיו של עורך דין אתם יכולים לנסח את כתב ההגנה בכוחות עצמכם ולהגיש אותו לבית המשפט. 

 

במקרים בהם הנתבע אינו מגיש כתב הגנה, בית המשפט משתמש רק בכתב התביעה על מנת לקבל את פסק הדין, הצד הנתבע יכול להגיב במהלך הדיון בבית המשפט, אך אנו ממליצים לכם מאוד להגיע עם כתב הגנה מוכן מראש לדיונים בבית המשפט. 

 

כיצד מתנהל הליך הגשת כתב הגנה ללא עורך דין?

כתב ההגנה של הצד הנתבע יכול להיות מוגש רק על גבי טופס ספציפי אותו הוא מקבל בדואר מן המזכירות  של בית המשפט יחד עם כתב התביעה שהוגש נגדו. כדי לסיים את תהליך הגשת כתב ההגנה, הצד הנתבע צריך להגיש פיזית לבית המשפט שלושה עותקים של כתב ההגנה או שהוא יכול לשלוח אותם במייל לבית המשפט. 

במסגרת הגשת כתב ההגנה חשוב מאוד לצרף את כל המסמכים שיעזרו לצד הנתבע במהלך המשפט, חשוב להגיש כל הוכחה שעשויה לעזור, כל חוזה וכל מסמך כזה או אחר אשר יכול לעזור לצד הנתבע להוכיח כי הוא אינו אשם, לדחות את תהליך התביעה או להראות כי הסכום הכספי שדורש הצד התובע הוא אינו הגיוני.  

במידה ואתם לא מעוניינים להגיש כתב הגנה כנגד התביעה, אתם יכולים לקבל את פסק הדין של בית המשפט רק לפי כתב התביעה שהוגש נגדכם מבלי להגיב כנגדו, אך כמובן שמדובר במהלך לא מומלץ בכלל. 

 

כתב הגנה ללא עורך דין: מהי החשיבות של הגשת כתב הגנה?

בחלק מסוים מן המקרים בהם מוגשות תביעות הסכומים אינם פרופורציונליים והצד הנתבע אינו מתייחס לכך, הוא חושב כי בית המשפט יראה כי מדובר בסכום לא הגיוני ופשוט ידחה את התביעה.  

חשוב מאוד לציין כי היו מקרים בהם כן נגבו סכומים לא הגיוניים מן הצד הנתבע מכיוון שהוא לא ייחס חשיבות לתביעה, בדיוק בשל כך אנו ממליצים לכם להתייחס לכל תביעה שמוגשת נגדכם בכובד ראש ולהגיש כנגדה כתב הגנה. 

כאשר הסכום הכספי הנדרש מן הצד הנתבע הוא גבוה מאוד, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי שיעזור לנסח את כתב ההגנה בצורה מקצועית ואיכותית, במידה ומדובר בסכום כספי נמוך, אתם יכולים לנסח את כתב התביעה בעצמכם ולצרף אליו את כל ההוכחות והמסמכים שיעזרו להוכיח כי אתם לא אשמים. 

 

לסיכום – כתב הגנה ללא עורך דין

ניתן לבצע הגשת כתב הגנה ללא עורך דין, כמו גם עם עורך דין – אך משרדנו ממליץ לכם לפעול בכובד ראש, שכן ההשלכות של פעילות לא מקצועית עשויות להיות מרחיקות לכת ואף הרסניות כשמדובר בטווח הארוך.

אם הינכם זקוקים לסיוע, נשמח לייעץ לכם ללא עלות! השאירו פרטים בטופס בצד שמאל שבאתר, ונשתדל לחזור אליכם עוד היום. ניתן גם ליצור קשר בטל' 050-7118585

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ/ליווי משפטי

 

אהבתם? שתפו:

הצוות שלנו לרשותכם

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר