מי הם "יורשים על פי דין"?

תוכן עניינים

חוק הירושה במדינת ישראל מעניק לכל אזרח ישראלי את האפשרות להחליט במהלך חייו כיצד הרכוש שלו והנכסים שלו יחולקו אחרי שהוא ימות. במקרים בהם אדם לא מממש את הזכות שלו ולא כותב צוואה, אנשים המעוניינים לקבל חלק מן הרכוש שלו יהיו חייבים להחזיק בצו ירושה שהתקבל מהרשם לענייני ירושה או שמא מבית הדין הרבני. חוק הירושה מגדיר מי הם היורשים על פי דין של המנוח ואיזה חלק מן הירושה מגיע לכל אחד מהם. 

בהמשך המאמר תוכלו למצוא הסבר מפורט אשר מסביר בצורה מקיפה מי הם יורשים על פי דין בהתאם לחוק הירושה ועוד מידע רלוונטי נוסף. 

 

עוד באותו נושא:

 

יורדים לעובי הקורה – מי מוגדר יורש על פי דין?

בכל המקרים בהם אנשים נפטרים מן העולם ולא מותירים אחריהם צוואה, הירושה שהם הותירו אחריהם מחולקת על פי הקבוע בחוק הירושה. חוק הירושה מגדיר את היורשים החוקיים של המנוח אשר נקראים גם "יורשים על פי דין". גם במקרים בהם קיימת צוואה אך היא נוגעת לחלק מסוים מהרכוש, החלק אליו הצוואה לא נוגעת יחולק בהתאם לחוק הירושה. כאשר לא קיימת צוואה כלל או קיימת צוואה חלקית, יהיה צורך בצו ירושה אשר קובע מי הם היורשים החוקיים של המנוח. כדי לקבל צו ירושה יש לפנות לרשם לענייני ירושה או שמא לבית הדין הרבני ולהגיש בקשה לקבלת צו ירושה. 

 

על פי חוק הירושה יורשים על פי דין הם: ילדיו של המנוח והצאצאים שלהם, ההורים של המנוח והצאצאים שלהם, הורי הוריו של המנוח והצאצאים שלהם. 

כלומר, חוק הירושה מחליט על שלוש רמות ירושה על פי סדר עדיפויות: הילדים של בעל הירושה והצאצאים שלהם, ההורים של בעל הירושה והאחים והאחיות שלו, סבא וסבתא של המנוח. 

 

במקרים בהם נמצאים בין החיים יורשים מהרמה הראשונה בסדר העדיפויות – הילדים של המנוח או הנכדים של המנוח, הנינים של המנוח וכן הלאה, הירושה תחולק ביניהם באופן מלא אפילו אם נמצאים בין החיים קרובי משפחה של בעל הירושה אשר נמצאים ברמה השנייה בסדר העדיפויות.  בראש ובראשונה הירושה תחולק בין ילדיו של בעל הירושה ורק אם הם לא בחיים הירושה תחולק בין הנכדים של בעל הירושה.

אם אחד מילדיו של בעל הירושה נפטר מן העולם אך השאיר אחריו צאצאים, הם יתחלקו בחלק שלו באופן שווה. 

 

מה עושים במקרים שבהם יורשים על פי דין הלכו לעולמם?

במקרים בהם יורשים מהרמה הראשונה בסדר העדיפויות אינם נמצאים בין החיים, כלומר המוריש נפטר מן העולם אך לא הותיר אחריו ילדים, הירושה תחולק בין קרובי המשפחה שלו הנמצאים ברמה השנייה בסדר העדיפויות – ההורים של בעל הירושה אם הם בחיים והאחים והאחיות של בעל הירושה. ראשית הירושה תחולק בצורה שווה בין הוריו של בעל הירושה, אם הם לא בחיים הירושה תחולק בין האחים והאחיות של בעל הירושה. 

בדומה לרמת הירושה הראשונה, במקרים בהם אחד מן האחים נפטר אך הוא הותיר אחריו ילדים, הם יתחלקו בחלק שלו באופן שווה. 

 

במקרים בהם יורשים מהרמה השנייה בסדר העדיפויות אינם נמצאים בין החיים, הירושה תחולק בין רובי המשפחה של המנוח אשר נמצאים ברמת הירושה השלישית בסדר העדיפויות – סבו וסבתו של המנוח והצאצאים שלהם (דודים, בני דודים וכן הלאה). בראש ובראשונה הירושה תחולק בצורה שווה בין סבו וסבתו של בעל הירושה ואם הם לא בחיים הירושה תחולק בין הדודים של בעל הירושה ורק לאחר מכן בין בני הדודים. במקרים בהם אחד מן הדודים נפטר מן העולם אך הוא הותיר אחריו ילדים, הם יתחלקו בחלק שלו באופן שווה. 

 

בעל ירושה הנחשב לנצר אחרון

לצערנו הרב, ישנם אנשים אשר העבירו את חייהם לבד ולא הביאו אף צאצא לעולם וברגע המוות שלהם לא נשארו להם קרובי משפחה בחיים אשר שייכים לאחת מרמות הירושה שציינו בפניכם לפני כן. כלומר למנוח אין הורים, סבים או אחיות ואחים והם נחשבים נצר אחרון למשפחה שלהם. 

במקרים מסוג זה החוק במדינת ישראל מעניק למדינת ישראל את האפשרות לקבל את הירושה של המנוח. חוק הירושה מעניק למדינה את האפשרות לתת חלק מן הירושה בצורה חד פעמית לקרוב של המנוח אשר אינו מוגדר כיורש על פי דין אך היה קרוב אל המנוח טרם הוא נפטר מן העולם. 

 

בן/ת זוג של בעל הירושה

חוק הירושה קובע כי בן/ת הזוג של המנוח יזכו לקבל חלק מהירושה בהתאם לרמת הירושה בה נמצאים שאר היורשים. במקרים בהם בן/ת הזוג יורשים את הירושה יחד עם ילדיו של המנוח או עם ההורים שלו, בן/ת הזוג יזכו לקבל חצי מהירושה והחצי השני יחולק בצורה שווה בין הילדים של המנוח ו/או בין ההורים שלו. 

לצורך הדוגמא, אדם נפטר מן העולם והותיר אחריו אישה ושני ילדים. מחצית מהירושה תועבר לבת זוגו של המנוח והחצי השני יחולק בצורה שווה בין ילדי המנוח. 

במקרים בהם בן או בת הזוג של המנוח חולקים את הירושה יחד עם האחים והאחיינים של המנוח או שמא יחד עם סבו וסבתו של המנוח, בן/ת הזוג יקבלו שני שליש מהירושה ושאר הירושה תחולק בצורה שווה בין יתר היורשים. 

 

כמו כן חשוב לציין כי ישנם מקרים מסוימים בהם לבן/ת הזוג של המנוח יש את האפשרות לקבל בירושה גם את הרכב, הדירה בה התגורר המנוח והרכוש אשר נמצא באותה דירה, דמי הכתובה ובחלק מן המקרים אפילו לקבל מזונות מהירושה, הדבר תלוי בנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה. 

 

ידועים בציבור

על פי חוק הירושה המעמד של בן/ת זוג שמעולם לא התחתנו עם המנוח אך חיו עימו וניהלו עימו חיים משותפים ומשק בית משותף זהה למעמד של בן/ת זוג אשר התחתנו עם המנוח. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: