ביטול חוזה – באילו מקרים ניתן לבצע?

תוכן עניינים

ביטול חוזה רלוונטי במקרים מסוימים, כגון מקרה שבו שני אנשים רוצים לקיים עסקה כלשהי אחד עם השני, ואז הם פועלים לצורך עריכה של חוזה התקשרות שמטרתו היא להסדיר את רצונותיהם ואת התנאים שאליהם מתחייב כל אחד מהם במסגרתו. השימוש הנעשה כיום בחוזים בכל רחבי העולם ומדינת ישראל בפרט הוא נרחב מאוד, חוזים הינם מסמכים משפטיים שהתוקף שלהם הוא מחייב. בשל כך כאשר אתם מחליטים לחתום על חוזה מסוים מומלץ להשקיע בכך מחשבה רבה ואף כדאי לקיים שיחת ייעוץ עם איש מקצוע המתמחה בתחום לפני שאתם מחליטים לחתום עליו.

מאחר שחוזים/הסכמים הם בעלי תוקף משפטי מחייב, יש לערוך אותם בצורה מסודרת ומקצועית, מאחר שכל טעות קטנה בהם יכולה להיות בעלת השפעה משמעותית. לכן, כאשר אתם עורכים חוזה מומלץ שתיעזרו בשירותיו של עורך דין המתמחה בדיני חוזים ועריכת חוזים על מנת למנוע טעויות ובעיות בהמשך. 

מהו חוזה, ומהי הפרת חוזה?

חוזה הוא למעשה הסכם, שאותו ניתן לאכוף בדרך משפטית ובדרך כלל הוא תקף לגבי שני צדדים ולעיתים יותר. מרבית החוזים שלהם יש תוקף משפטי מחייב הם חוזים הנערכים בכתב יד. למרות זאת, ישנם גם חוזים בעל פה אותם ניתן לאכוף בדרך משפטית. חוזים נחשבים לחוקיים רק במקרים בהם הם נחתמים מרצון מלא של כל אחד מן הצדדים הלוקחים בהם חלק וללא כפייה. אם אחד מהצדדים להסכם מפר אחד מן התנאים הקיימים בו, הדבר נחשב להפרת חוזה ובמקרים מסוימים ניתן לדרוש את ביטולו.

 

למידע נוסף קראו: 

 

מתי ניתן לבצע ביטול חוזה?

כאשר אחד מהצדדים לחוזה מפר את אחד מתנאי החוזה, לצד כלפיו הופר החוזה יש אפשרות לבטל אותו. חוק החוזים חלק כללי, תשל"ג-1973 מתייחס בצורה שונה להפרה רגילה של חוזה והפרה יסודית של חוזה כאשר זה נוגע לסעד ביטול החוזה. 

  • אם מדובר בהפרה יסודית, לצד כלפיו הופר החוזה יש את האפשרות לבטל את החוזה ולדרוש השבה.
  • אם מדובר במקרה בו הפרת החוזה היא אינה יסודית, הצד כלפיו הופר החוזה יכול להחליט על ביטול של החוזה רק לאחר שהוא סיפק לצד שהפר את החוזה ניסיון נוסף לפעול צורך קיום החוזה ולתקן את המעשים שלו. הצד כלפיו הופר החוזה צריך לספק לצד שהפר את החוזה פרק זמן סביר לקיים את החוזה ולתקן את המעשים שלו; אם הצד שהפר את החוזה לא מתקן את מעשיו ומקיים את החוזה בפרק הזמן הסביר שניתן לו, הצד כלפיו הופר החוזה יכול להחליט על ביטול.

 

בנוסף על כך, יש לציין כי במקרים שבהם הסיבות לביטול של החוזה הן לא צודקות והצד המפר מתנגד לביטול החוזה כעבור פרק זמן סביר מהעת שבה התקבלה הודעה על ביטול החוזה, לצד שכלפיו הופר ההסכם לא תינתן האפשרות לבטל את הסכם ההתקשרות.

  • כאשר אנו מדברים על הפרה יסודית של חוזה, הצד הנפגע יכול להחליט על ביטול החוזה באופן מיידי ואינו חייב להודיע על כך באותו רגע לאדם אשר הפר את החוזה, אלא אם סוכם אחרת במועד הכריתה שלו. במקרים מסוג זה הצד שהפר את החוזה מקבל הודעה על ביטול החוזה רק בחלוף פרק זמן סביר מהעת בה הצד כלפיו הופר החוזה גילה על הפרת החוזה.
  • במקרים בהם יש אפשרות להפריד בין סעיפי החוזה והסעיף שהופר הינו סעיף רגיל ולא יסודי, הצד כלפיו הופר החוזה יכול לבטל רק את הסעיף הספציפי אותו הצד השני הפר. לעומת זאת, אם הסעיף אותו הפר הצד המפר הוא סעיף שהפרה שלו נחשבת להפרה יסודית של החוזה כולו, הצד כלפיו הופר החוזה יכול להחליט האם הוא מעוניין לבטל את הסעיף שהופר או שמא הוא מעוניין לבטל את כל החוזה.

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: