עורך דין התנגדות לצוואה

תוכן עניינים

הגשת כתב התנגדות לצוואה איננה החלטה פשוטה, שכן רק עתה נפרדתם מאדם הקרוב לליבכם, אך לעיתים, בלית ברירה, זה הדבר הנכון לעשות.
בצוואה של אדם, מחולק בדרך כלל ממון ורכוש בעל ערך רב, ועל כן לעיתים פועלים בדרכים הפכפכות על מנת לזכות בירושה, באמצעים שונים, כמו אמצעי שכנוע, חנופה לאדם, ועוד. במקרה כזה, מומלץ ליצור קשר עם עורך דין התנגדות לצוואה, שכן הוא בקיא בעילות לפסילת צוואה ויעזור לכם לגרום לפסילתה. 

 

מהו תהליך ההתנגדות לצוואה?

במקרה שבו הינכם חושדים שהצוואה אינה תקינה או שהשפיעו על המצווה בדרכים שונות, ואתם מרגישים מקופחים מתוכן הצוואה, אתם יכולים להגיש התנגדות לצוואה לרשם לענייני ירושה, וייתכן שתובילו לפסילתה.

חשוב לציין, ניתן להגיש התנגדות לצוואה רק מהרגע שהוגשה בקשה לקיום הצוואה לרשם לענייני ירושה, ועד 14 ימים מהרגע שפורסמה, בתנאי וצו קיום הצוואה טרם ניתן. 

אם הוא כבר ניתן, ההליך יהיה שונה לחלוטין, בדמות הגשת תביעה לביטול צו קיום צוואה. 

 

 

פרטי המסמך המשפטי:

טרם הגשת המסמך המשפטי, ישנם מספר דברים הכרחיים שצריכים להיות במסמך ההתנגדות. 

הפרטים האישיים של התובע ושל המצווה (המנוח), וכן הפרטים האישיים של כל אלו שמצוינים בצוואה, ששותפים בכספו של המצווה, חייבים להופיע במסמך.

כמו כן, אולי החלק הקריטי ביותר בתוכן המסמך הוא כתיבת העילות לביטול הצוואה, והוכחות לכך שהתקיימו עילות אלו. 

ככלל, יכולות להיות סיבות רבות שמצדיקות את ביטול הצוואה, ובהמשך אפרט את המרכזיות שבהן. 

חשוב לזכור, שניתן אמנם להגיש בקשה לתיקון כתב ההתנגדות, אך אין זה נראה בעין טובה על ידי השופט, וזה יכול לפגום בסיכוי שלכם לגרום לפסילת הצוואה. 

לכן, חשוב לשים לב לכל הפרטים שחייבים להיות במסמך, ולבסס כל טיעון אפשרי. 

 

מי יכול להגיש התנגדות?

גם אם אינכם בטוחים בכך, ככל הנראה אתם רשאים להגיש התנגדות לצוואה.  

על פי סעיף 67 לחוק הירושה, כל אדם שהוא "מעוניין בדבר", כלומר יש לו קשר למנוח ואינטרס כספי כלשהו בפסילת הצוואה, רשאי להגיש התנגדות. 

כמובן שהצוואה תיפסל רק אם יש עילה לכך, אך ישנן עילות רבות אפשריות בגינן בית המשפט יחליט שהצוואה פסולה, ולכן ההסתברות למציאת פגם מסוים גבוהה.  

 

מדוע מומלץ להתייעץ עם עורך דין התנגדות לצוואה?

מטבע הדברים, למטבע יש שני צדדים. כלומר, כאשר צד אחד לא מרוצה, בדרך כלל יהיו צדדים אחרים כן מרוצים. לכן, עם הגשת המסמך המשפטי להתנגדות לצוואה, הצד שמרוצה מחלקו יילחם על מנת שהשופט לא יבטל את הצוואה. 

התנגדות זו תבוא לידי ביטוי באמצעות כתב תגובה להתנגדות, ובו יפורטו כל הסיבות בגינן טענות התובע הן טענות סרק. 

עורך דין התנגדות לצוואה יגדיל את הסיכוי שהשופט יפסול את הצוואה. מעבר לכך שהוא ילווה אתכם בתהליך הלא פשוט, מבחינה פיזית ורגשית, הוא בקיא היטב בזמני הגשת ההתנגדות, בקיא בחוק בפרוטרוט, והוא למוד ניסיון בהתמודדות עם כתב התגובה להתנגדות. 

 

מהן העילות בגינן יש אפשרות שהצוואה תיפסל?

כאמור לעיל, הסיבות שיכולות להצדיק ביטול צוואה הן רבות ומפורטות בסעיפים השונים בחוק הירושה. 

העילות המרכזיות שיכולות לגרום לפסילת הצוואה יכולות להיות קשורות למצווה, לתוכן הצוואה, לקריטריונים השונים המצוינים בחוק הירושה בהם היא צריכה לעמוד, ועוד. 

תחילה, המצווה חייב להיות בדעה צלולה, ולעיתים אף נדרשת חוות דעת רפואית (בעיקר כאשר המצווה היה תשוש או אושפז באותה תקופה).

שנית, כל השפעה על המצווה בדרכים שונות (כמו איום, אונס, שכנוע במתנות, וכד') עלולה לגרום לפסילת הצוואה.

שלישית, דרושה בדיקה של זהות כתב הצוואה, כשירות העדים, פעולות שעליהם לבצע ועוד. 

עורך דין התנגדות לצוואה בקיא בפרטים הקטנים ובמגוון העילות הרבות האפשריות שייתכן שיובילו לפסילת הצוואה (כמו ניסוח נכון ומדויק על פי חוק הירושה), ולכן, כאמור, התייעצות עם עורך דין תגדיל את הסיכוי שלכם לפסול את הצוואה. 

 

 

מהו עיזבון וכיצד הוא מחולק במקרה שבו נפסלה הצוואה?

העיזבון הוא כלל כספי הירושה והרכוש שהותיר אחריו המנוח. 

אם נעשה צדק, והשופט פסל את הצוואה במלואה או את חלקה, נשאלת השאלה באיזה אופן יחולק העיזבון. בחוק הירושה טמונה התשובה לכך. 

בחוק זה מוגדר סדר היורשים וחלקם בעיזבון, אם הצוואה נפסלה על ידי בית המשפט, או כאשר אדם נפטר בלי שהותיר צוואה אחריו. 

עם זאת, במקרים מסוימים בית המשפט הוא זה שיכריע מהו סדר היורשים ומהו חלקם, בהתאם לראיות שהוצגו. 

 

עשה ואל תעשה 

כאשר אדם קרוב נפטר, הרגשות בשיאן, וכל מריבה קטנה יכולה להפוך לריב גדול, קל וחומר שמדובר בענייני ממון. 

לפיכך, לא מומלץ לאדם שמתנגד לצוואה להיכנס לדין ודברים עם שאר היורשים, ובטח שלא לפעול בפזיזות, שכן הוא יפחית את סיכויו לקבל את מבוקשו. 

בכל מקרה, המשפט יתנהל עם אמוציות רבות, ולכן צריך לנהוג כבר מתחילת התהליך בתבונה ובאחריות רבה, שכוללים תכנון ואסטרטגיה לטווח הארוך.  

עורך דין התנגדות לצוואה יבנה איתכם את התוכנית האסטרטגית, יכין אתכם לשאלות שישאלו אתכם במשפט, ידייק את כתב ההתנגדות לעילה מרכזית ולעילות נוספות, יספק הוכחות במידת האפשר, וכך יגדיל משמעותית את הסיכוי שהצוואה תיפסל. 

 

איך לבחור עורך דין התנגדות לצוואה?

לפני בחירת עורך דין התנגדות לצוואה, יש לשים לב למספר דברים. תחילה, ראוי לשים דגש על יחס סבלני, ראוי, אמפתי ומכבד מצד עורך הדין.

לעיתים, בגלל רגישות הנושא והרגשות שמעורבים בו, תזדקקו גם להקשבה והכלה מצידו, ולכן תכונות אלו אצל עורך הדין הן חשובות ואף הכרחיות.

בנוסף לכך, זמינות עורך הדין, הביטחון שהוא משדר והדרך בה הוא עונה לשאלותיכם, יכולים לזקוף יתרון לזכותו. 

כמו כן, 'אין חכם כבעל הניסיון'. המלצתי היא לחפש עורך דין בעל ניסיון ועם המלצות רבות מהעבר. אמנם אין זמן רב לבזבז, אך גם אין לנהוג בפזיזות, ועל המתנגד לצוואה לעשות חיפוש מקיף ולבחון את עורך הדין על פי הידע שהוא מציג, יחסי האנוש שלו, והפרטים הנוספים האמורים לעיל.  

 

תעשו צדק

פעמים רבות אומרים שאין צדק בעולם, אך במקרה זה – יש לכם את האפשרות להוציא את האמת לאור ולעשות צדק, בעזרת פעילות חכמה ומושכלת. 

אם הצוואה קיפחה אתכם, והחלטתם שאתם מגישים התנגדות לצוואה, תפעלו חכם, קרי- צרו קשר במהרה עם עורך דין שמומחה במקרים אלו. תציגו לו את המקרה ואת סיבת הקיפוח, והוא יסביר לכם את הסיכויים שלכם לגרום לפסילת הצוואה, ואת התהליך שתצטרכו לעבור.  

לפעול לבד במקרה זה לא מומלץ כלל, כיוון שאינכם בקיאים בחוק הירושה, בסיבות הרבות שיכולות להוביל לפסילתה, ובדרכי הפעולה השונות, ולכן ייתכן שתעשו טעות קריטית בדרך שתמנע מכם את מה שמגיע לכם. 

חשוב לזכור שכל טעות קטנה בתהליך, כמו הגשת מסמך ההתנגדות באיחור, מחסור בפרטים, שכנוע לא מוצלח, וכדומה, משמעותם איבוד חלקיכם בירושה. 

לפיכך, בחירת עורך דין טוב, מיקוד ואמונה בדרככם, הם אלו שיובילו לפסילת הצוואה המקורית שהוגשה לרשם הירושות, ולחלוקה חדשה והוגנת של הירושה. 

לרוב מדובר ברכוש בעל ערך רב, ולכן עליכם לפעול בחכמה תחילה – ולבסוף לעשות צדק. 

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: