צו לפתיחת הליכים: מה עושים כאשר מקבלים צו מהוצאה לפועל?

תוכן עניינים

התנהלות כלכלית חכמה היא דבר לא פשוט. אנו חיים בעידן בו ההוצאות הכספיות הן לא נגמרות וכך אנשים רבים מגיעים למצב בו המשכורת החודשית פשוט לא מספיקה – התשובה המהירה לכך היא שימוש בהלוואות. כיום, ניתן לקבל כספים במהירות מהבנק עם אפשרות לפריסת הדבר לאורך פרק זמן של כמה שנים. כך נוצר לו פיתוי גדול למדי שאנשים רבים נופלים בו. השימוש במילה "נפילה" נעשה מכיוון שההלוואות טובות לטווח הקרוב,

אך בטווח הרחוק הרי שתוכלו להגיע למצב בו לא תעמדו במחויבויות שכאלו. כך תיכנסו לחובות. חוסר יכולת לשלם את חובות אלו נקרא בשפה המשפטית- חדלות פירעון.

במקרה כזה, בית המשפט מוציא צו הוצאה לפועל או צו לפתיחת הליכים. דבר זה מכיל בתוכו צעדים שונים היכולים להגביל את הפעילות הכלכלית שלכם' אך דעו לכם כי זהו צעד הנועד לתת לכם הזדמנות שנייה ולהביא לשיקום מסוים מהמצב הבעייתי בו אתם נמצאים!

במאמר הבא נפרט לכם על הליך צו לפתיחת הליכים:

 

פתיחת חברה בע"מ: מהם השלבים שתצטרכו לעבור בדרך להקמת חברה משלכם?

מהו בעצם "צו לפתיחת הליכים"?

כאשר אדם מגיע לכדי מצב בו הוא לא מסוגל לעמוד בחובות כספיות, בית המשפט מוציא את אותו צו לפתיחת הליכים. במסגרתו, נכסים מסוימים הנמצאים בבעלות החייב עוברים לידי הרשויות על מנת שמכירה שלהם תוכל לכסות את החובות הכספיים.

זהו הליך שמפוקח ונעשה על ידי בעלי מקצוע מתחום המשפט, כאשר ברוב הפעמים החייב עצמו איננו יכול להתערב בתוצאות הדבר.

צו לפתיחת הליכים הוא מושג חדש שנוצר בשנים האחרונות והוא מחליף את המצב של פשיטת רגל. הדבר רלוונטי לאדם, לעסק, חברה או תאגיד וכול אלו הם בעצם גופים המסוגלים ליפול לחובות כספיים. בשל חוסר היכולת שלהם לשלם ובשל הצורך כי העסקים השונים יקבלו את התשלום שהובטח שלהם, נפתח הליך ההוצאה לפועל.

 

 

מהו חוק חדלות פירעון ואיך הוא נוגע לצו פתיחת הליכים?

חוק זה נוצר על מנת לתת חידוש לפקודת פשיטת הרגל המוכרת לנו משנים קודמות.

אם בעבר הרשויות ניסו אך ורק לקחת את נכסיו של החייב מבלי לתת לו הזדמנות שנייה הרי שכעת נוצרה הבנה אחרת: מאחר ובסופו של יום, אדם שאיננו מסוגל לעמוד בחובותיו לצערנו יהפוך לעול על החברה.
כך, החוק החדש מאפשר להעביר את ההתנהלות הכלכלית של אותו אדם לידי הרשויות השונות. למעשה, מוטלות עליו הגבלות כלכליות שונות וחלקים מהרכוש שלו עוברים לידי המדינה.

יש לדעת כי הליך שכזה גורר איתו השלכות שונות כגון הקפאת התשלומים השונים שאדם צריך לתת לחברות או לעסקים אליהן התחייב. כך, הוא מקבל הזדמנות להמשיך ולבנות את חייו מחדש מבלי לפחד שכלל ההוצאות שלו יילקחו לטובת תשלום החובות. בסופו של יום, הרי שזהו הליך של שיקום, הליך שמטרתו לנוע לעבר התנהלות כלכלית חכמה יותר. לעיתים בחירה בצעד שכזה מסוגלת להציל אדם מהדרדרות למצב בעייתי אפילו יותר.

 

צו לפתיחת הליכים: איך עושים שימוש נכון בבעלי מקצוע?

האדם איתו תצטרכו להיות בקשר לאורך הליך הצו לפתיחת הליכים הוא עורך דין המתעסק בתחום זה. דעו לכם כי מומחה איכותי שכזה מסוגל ליצור מצב בו תעמדו בתשלום החובות שלכם ובנוסף תגיעו למצב כלכלי חדש ונוח יותר. בנוסף, ככל שתתנהלו לצד אדם המחפש את טובתכם, הרי שהוא יוכל להביא לכך שבית המשפט יפסוק החלטות שתהיו מרוצים מהן.

לאורך הליך כזה ממנה השופט בעל מקצוע שיהיה אחראי על עיקול הנכסים וסגירת החובות. לעיתים, ועל מנת שהדבר יעשה במהרה, בוחר השופט למנות את עורך הדין של החייב. יש לברר אם המומחה המשפטי שאתם שוכרים אכן מסוגל בהמשך הדרך להתמנות לתפקיד כונס נכסים על ידי בית המשפט.

 

מהם שלבי ההליך של צו לפתיחת הליכים?

ראשית כל על האדם המבין כי אין הוא יוכל לעמוד בתשלום החובות, לפנות לבית המשפט ולבקש צו לפתיחת הליכים. לעתים, אם החייב עצמו אינו מבקש לעשות זאת, יגיע צו שכזה באופן עצמאי. לאחר פתיחת התיק, ייאלץ החייב להתחיל בהליך של עיקול הנכסים שלו. בית המשפט ימנה נאמן מטעמו, כונס נכסים שיהיה אחראי לבדוק מהם הנכסים שיש להם שווי כספי מכובד.

לאחר אומדן מחיר הנכסים, יוטלו הגבלות כספיות ויוקפאו החובות הכספיים.

פעמים רבות שלבים אלה יצאו לפועל מבלי שהחייב יצטרך לעשות דבר מה בנידון, למעשה התסריט האופטימאלי הוא שעורך הדין והרשויות השונות יהיו בקשר אחד מול השני.

יש להיות מודעים לכך שהליך שכזה יהווה מלווה באובדן לא קל של רכוש פרטי, אך זהו צעד המוביל למציאות כלכלית חדשה שתוכלו ליהנות ממנה.

 

מהן ההגבלות הניתנות במסגרת צו לפתיחת הליכים?

בעת קבלת צו לפתיחת הליכים, בית המשפט יטיל על החייב הגבלות כספיות שונות:

1)    הגבלת יציאה מגבולות המדינה – על החייב יוטל צו עיכוב יציאה מהארץ. בעזרת צו זה האדם איננו יכול לברוח למדינה אחרת. רבים מנסים לבצע נסיעה מהירה למקום מרוחק מישראל, לעיתים הרצון הוא להגיע לארץ שאין לה הסכם הסגרה. בעזרת עיכוב יציאה מהארץ ישנה הבטחה כי החייב יישאר בגבולות המדינה. כך במידת הצורך יוכלו הרשויות להגיע אליו.

2)    סימון כלקוח מיוחד – הבנקים השונים יסמנו את החייב בתור "לקוח מיוחד" סימון שכזה בעצם גורם לכך שהוא לא יוכל להשתמש בצ'קים לאורך פרק זמן מסוים.

צורת תשלום זאת מחייבת כיסוי, כאשר לאדם המתחייב אין סכומי כסף זמינים הרי שהיא הופכת ללא רלוונטית. לעיתים אנשים החייבים כסף מבקשים להשתמש בצ'קים, מכיוון שהם לא מכילים תשלום אמיתי.

3)    חוסר יכולת להשתמש בכרטיס אשראי – זוהי צורת תשלום נוספת היכולה להוביל לדחיית תשלום ופריסתו לתשלומים נוספים. בעזרת הגבלה זאת, החייב איננו יכול לנסות ולבצע רכישות בעזרת כרטיסי אשראי שונים. דעו לכם כי ישנה אפשרות להשתמש בכרטיסים מסוג דיירקט המוגבלים בסכום כספי מסוים – גם אפשרות זאת יכולה להיעשות רק בעזרת הסכמה מצד בית המשפט.

4)    חסימת אפשרות לפתיחת עסק – אדם החייב כסף ינסה ליצור אפשרות הכנסה חדשה בעזרת פתיחת עסק. דבר זה, עלול ליצור חובות כספיים נוספים שלא יוכל לעמוד בהם – במיוחד לטווח הזמן הקרוב. לכן, בית המשפט חוסם את אפשרות זאת בפני אדם שנפתח כנגדו צו לפתיחת הליכים.

 

מהו הסדר נושים?

למרות שרשויות המדינה ובתי המשפט הן גורם פעיל בהליך לחדלות פירעון, הרי שזהו מצב שבו אדם פרטי חייב כספים לעסקים או לאנשים אחרים. בנוסף לכך כל מקרה שכזה הוא עוד תיק שהמדינה צריכה לנהל. כדי ליצור הקלה לשני הצדדים ישנה אפשרות לקיים הסדר נושים. בעזרת פעולה זאת יכול החייב להגיע להסדרים פרטיים מול החברות או האנשים השונים להם הוא חייב כסף.

כמובן שהסדר זה יכול להתקיים אך ורק כאשר בית המשפט נותן תוקף רשמי לדבר.

האדם יכול לסכם על מכירת רכוש בעצמו על מנת לקבל סכומים כספיים שיועברו לחברות השונות. בנוסף לכך, הוא יכול להעביר את הרכוש עצמו כסוג של סחר חליפין. לבסוף ניתן יהיה לסכם על אפשרות של פריעת חובות בעזרת פריסה לתשלומים.

 

ביטול הליך חדלות פירעון

למעשה, בית המשפט יכול לבטל את ההחלטה שלו להקפאת החובות של האדם שנפתח נגדו צו לפתיחת הליכים. החלטה זאת נעשית כאשר האדם נמצא ככזה שעבר על ההגבלות הכספיות שניתנו לו. בנוסף לכך, הדבר יכול להיעשות אם הוא איננו מסוגל לעמוד בתשלומים הכספיים החודשיים שנקבעו לו.

אנשים רבים הנקלעים למצב של חדלות פירעון מבקשים לנצל את טוב הלב של בית המשפט והרשויות השונות – לעיתים הם ינסו להשפיע בצורה רגשית על בעלי המקצוע, על מנת לגרום להם ליצור החלטות לטובתם. נסו להיזהר ממצב בו אתם מפזרים הבטחות שלא תוכלו לעמוד בהם!
בית המשפט יכול לנקוט בהליכים שהתוצאה שלהם תוביל לעונשים לא קלים.

 

החשיבות בליווי משרד עורכי דין מנוסה

לעיתים הליך לחדלות פירעון יכול להימשך אורך חודשים רבים. יתרה מזאת הרי שמדובר במצב היכול להביא אתכם לקצוות רגשיים לא פשוטים, כך שעל עורך הדין שלכם מוטלת אחריות גבוהה בכל הנוגע בדבר. משרד עורכי דין איכותי מסוגל לטפל בכם בצורה איכותית לאורך כל הדרך. יש לנסות למצוא מקום בעל מוניטין אשר מחזיק בעלי מקצוע שיטפלו בתיקים מהתחום. 

 

חדלות פירעון במקרה של תאגיד

כאשר אנחנו מדברים על מצב בו תאגיד או חברה שלמה אינם מסוגלים לעמוד בחובות הכספיים שלהן הרי שהדבר נעשה בצורה מורכבת יותר. לעיתים, תאגידים גדולים יותר או כאלו המעורבים בפעילות ציבורית מסוימת מקבלים הטבות מרשויות המדינה. דעו לכם כי צו לפתיחת הליכים במקרה של תאגיד חל על האדם הנחשב כבעלים שלו.

במקרים רבים, הבעלים הם קבוצה של אנשים או כאלו שרחשו אחוזים מבעלות על החברה.

במקרה של חדלות פירעון של תאגיד, ישנו צורך להגיש תוכנית להתנהלות כלכלית תקינה לאורך פרק זמן מסוים. הרצון הוא להמשיך את פעילות החברה כאשר פעמים רבות ישנם לקוחות המקבלים שירות ממנה. טוב לדעת כי הליך זה נקרא בשפה המקצועית- פירוק. במהלך הפירוק החברה עוברת לידיהם של ממונים מבית המשפט והם אלו הפועלים על מנת למצוא רוכשים חדשים.

 

לסיכום

יש להבין שצו לפתיחת הליכים הוא נושא יחסית חדיש שהפך לנפוץ בשנים האחרונות. אנשים רבים מגיעים למצב בו הם אינם מסוגלים לשלם חובות כספיים שונים – ויתרה מכך, ישנן שנים רבות לחייהם, בהן הם צריכים להמשיך ולהתנהל. כך בית המשפט והרשויות השונות רשאיות לפתוח בהליך לחדלות פירעון. בעזרת פעילות זאת, אדם החייב כספים מגיע למצב בו הוא מסוגל להיחלץ מחובות אלו ופותח דף חדש בחייו! 

לאחר מכן הוא יכול להתחיל בחיים כלכליים נוחים יותר. זוהי בעצם הזדמנות לשיקום והתחלה חדשה.
עורך דין העוסק בנושא זה הוא אדם המסוגל לחלץ אתכם מהבור אליו נקלעתם. אנו מקווים כי לאחר קריאת מאמר זה, קיבלתם כמות ידע נוספת המסוגל לעזור לכם לבצע צעדים חכמים יותר. 

 


 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי

אהבתם? שתפו:

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר