באילו מקרים כדאי לפרק שותפות עסקית?

תוכן עניינים

בתחילת הדרך, הכל נראה ורוד אך עם הזמן, לעתים דברים מתבהרים לנו – דברים שלא כל כך אהבנו לגבי השותפות העסקית ועכשיו החלטנו שזה הזמן להפסיק. נשאלת השאלה, איך ממשיכים מכאן?
כאשר שותפים מחליטים על פירוק השותפות הם נדרשים לחלק ביניהם את חובות העסק, רכוש העסק והרווחים שהפיק העסק במהלך פעילותו – הליך לא פשוט לעתים מטבעו. הליכים הנוגעים לפירוק של שותפות מצריכים מיומנות, ניסיון ורגישות גבוהה במסגרת ניהול משא ומתן בין השותפים. חשוב להדגיש כי פירוק שותפות הוא מהלך משמעותי בעל השלכות כלכליות ומשפטיות, ולכן כדאי לנקוט בו במשנה זהירות ולהיעזר בבעל מקצוע מתאים.
אם הנכם לוקחים חלק בשותפות עסקית כזו או אחרת, ואינכם בטוחים האם כדאי לפרק אותה, המאמר הבא הוא בדיוק בשבילכם. במאמר זה, נציג 5 סימנים שונים שמהווים מעין "נורות אזהרה" שכדאי לשים לב אליהן, במקרה שחשבתם על פירוק שותפות עסקית. כמו כן, נציג את השלבים שתעברו במקרה שתחליטו לפרק.

 

ראשית כל, מהי שותפות עסקית?

כאשר אנו מדברים על שותפות עסקית, למעשה מדובר על צורת התאגדות משפטית מסוימת באמצעותה יכולים להתאגד יחדיו מספר גורמים מתוך רצון לנהל עסק, במטרה להפיק ממנו רווחים לבעליו.
אותם גורמים לא לוקחים חלק בישויות משפטיות אחרות כמו אגודה שיתופית. לשותפות עסקית יש את המאפיינים הייחודיים לה, לכן אנשים רבים מעדיפים לבחור בה על פני צורות התאגדות אחרות. כך למשל, אחד המאפיינים הבולטים ביותר של התאגדות על ידי שותפות עסקית טמון בעובדה, כי כאשר מספר גורמים מחליטים להתאגד יחד בדרך של שותפות עסקית, הם אינם מגבילים את האחריות שלהם לגובה הסכום שהם השקיעו בשותפות;
זאת בשונה מהתאגדות בדרך של חברה בע"מ. לכן, במקרים שבהם מחליטים להתאגד בדרך של שותפות עסקית, ישנה חשיבות רבה להכרת יתר הגורמים שעתידים להצטרף לשותפות טוב ככל הניתן. כמו כן, מומלץ מאוד לוודא שכל הגורמים אכן מעוניינים לפעול יחד מאחר והם מאמינים אחד בשני. 

למרות שהגורמים אשר לוקחים חלק בשותפות מכירים זה את זה ומאמינים אחד בשני, לא בכל המקרים אפשר לדעת מה יקרה בהמשך, פעמים רבות נוצרים מצבים בהם שותפים מסתכסכים זה עם זה. הדבר לא פעם מוביל לבעיות רציניות שיוצרות קושי רב בניהול של בית העסק. כמו כן, סכסוכים בין שותפים משפיעים גם על שירות הלקוחות של העסק ופוגעים ביעדים העסקיים שאותם הוא שואף להשיג. לעיתים השותפים מגיעים לפשרה מסוימת ומצליחים לפתור את הסכסוך באופן עצמאי. מנגד, ישנם, בלא מעט מקרים סכסוכים בין שותפים נעשים יותר ויותר גרועים. כתוצאה מכך, בית העסק עלול להיפגע באופן משמעותי ובמצב כזה השותפים לא יצליחו לפתור את הסכסוך בצורה עצמאית. 

 

סימנים המעידים על כדאיות לפירוק שותפות עסקית

למרות שמדובר במצב לא נעים אליו לא שואף אף אדם כאשר הוא מקים שותפות עסקית, ישנם מצבים שבהם מוטב לפרק את השותפות העסקית ולצאת לדרך חדשה, כל אחד לחוד:

 

חוסר הסכמה מתמשך בין השותפים על ניהול העסק

במקרים בהם נוצרות מחלוקות בין שותפים בנוגע לדרך הטובה ביותר בה יש לפעול על מנת לנהל את בית העסק, קל וחומר אם אלו מחלוקות אשר אורכות זמן רב, הדבר עלול להוביל לפגיעה משמעותית בתפקוד של בית העסק ובהפקת הרווחים שלו. לכן כדאי לשקול את פירוק השותפות. 

 

ירידה ברווחיות העסק לצד קשיים כלכליים

שותפויות עסקיות שאינן מצליחות להיות רווחיות עלולות להוביל להיווצרות של קשיים כלכליים ומתח בין השותפים. כמו כן, בסופו של דבר שותפויות עסקיות שלא מכניסות כסף לשותפים פשוט מבזבזות את הזמן היקר שלהם, ויכול להיות שפירוק השותפות הוא הצעד הנכון. 

 

אי הסכמה על כיוון אסטרטגי עתידי 

במקרים שבהם השותפים אינם מצליחים להגיע להסכמה בנוגע ליעדים אליהם בית העסק צריך לשאוף, הדבר עלול לגרום לחוסר יעילות והתקדמות של העסק. אף אחד לא מעוניין לקחת חלק בעסק תקוע שאינו מתקדם ומתפתח. 

 

שינויים משמעותיים במצבם האישי של השותפים

כאשר אחד מן השותפים נכנס להליך גירושין, חלה במחלה מסוימת, נמצא במצב נפשי לא תקין וכן הלאה, הדבר עלול להשפיע באופן משמעותי על המעורבות והעניין שלו בעסק. אף שותפות עסקית לא מעוניינת בשותף שאינו פעיל ואינו תורם להתפתחות של בית העסק, לכן ניתן לשקול את פירוק השותפות והקמה של שותפות עסקית חדשה בה כל השותפים יהיו פעילים. 

 

רצון של שותף אחד או יותר לפרוש מהעסק

כאשר אחד מן השותפים מעוניין לעזוב את השותפות העסקית, במקרים מסוימים פירוק השותפות הוא המהלך הטוב ביותר. פירוק שותפות עסקית בהסכמה הוא מהלך מורכב שיש לשקול בכובד ראש ולבצע באופן מסודר ומקצועי. כאשר מזהים סימנים המעידים על כך שהשותפות אינה תקינה או מיצתה את עצמה, ראוי לשקול פירוק. חשוב לפעול על פי הסכם השותפות, בליווי משפטי צמוד, תוך הגנה על זכויות השותפים.

 

איך מפרקים שותפות עסקית?

אם השותפים מכנסים אספת שותפים ומקבלים החלטה רשמית כי הם מעוניינים בפירוק השותפות העסקית, הם יכולים לעשות זאת באופן עצמאי. למעוניינים, הכנו מדריך שיסייע לכם לעבור פירוק שותפות בשלום כאן. כעת, נציג בפניכם חלק מהפעולות שיש לבצע במסגרת תהליך פירוק שותפות עסקית המתבצע באופן עצמאי:

  • יש לבדוק היטב את הסכם השותפות העסקית ולפעול לפי המנגנון הקבוע בו לפירוק השותפות.
  •  יש ליידע בכתב את כל הגורמים הרלוונטיים בנוגע לסגירת השותפות – לקוחות, ספקים, עובדים, רשויות מס ועוד.
  • יש לבצע בדיקה מקיפה ולסגור את כל הספרים הפיננסיים והחשבונות של העסק.
  •  יש לאסוף את נכסי השותפות ולממש אותם במידת האפשר – למשל לגבות חובות מלקוחות.
  •  יש לשלם את כל חובות והתחייבויות השותפות לספקים, עובדים, מוסדות וכדומה.
  •  יש לחלק באופן הוגן ומדויק את הנכסים וההתחייבויות בין השותפים, בהתאם לחלקם בשותפות. 
  •  על כל שותף לשאת בהפסדים שנגרמו, בהתאם לשיעור אחזקותיו בשותפות.
  •  יש לבטל את רישום השותפות ברשויות הרלוונטיות – רשם השותפויות, רשות המיסים ועוד.
  • יש לחתום על הסכם פירוק המפרט את אופן חלוקת הנכסים וההתחייבויות בין השותפים ומתעד את סיום קיומה של השותפות.

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: