בקשה לתיקון טעות סופר בצוואה

תוכן עניינים

כאשר מתגלה טעות בצוואה ולו הקטנה ביותר, הדבר עלול להשפיע על כל הצדדים הקשורים אליה. גם שגיאה טכנית, שנראית זניחה עלולה למעשה להיחשב כטעות סופר בצוואה – ומשכך, לא ניתן לקיים אותה כרצונם של היורשים ולסייע להם לממש את זכויותיהם. הרבה פעמים הדבר מהווה מדרון חלקלק לאי הבנות, העדפת פרשנות שמיטיבה עם צד אחד במקום עם האחר ועוד; במקרים חריפים יותר הדבר עלול להוביל לסכסוכים בין יורשים, מה שמעכב עוד יותר את קיום הצוואה בפועל. תפקידו של עורך דין צוואות וירושות בכל הקשור לכך, הוא לסייע ליורשים למנוע סכסוכים כמו אלה ולהתמודד עם הצוואה שנכתבה בצורה הטובה ביותר – גם אם האדם שכתב אותה כבר אינו בין החיים. במקרים מסוימים, ניתן להגיש בקשה לתיקון טעות סופר בצוואה, ובמקרים אחרים ישנו קושי משפטי. במאמר הבא נציג את ההיבטים השונים על טעויות בצוואה, ואת דרכי ההתמודדות שיעזרו לכם להצליח לממש אותה על הצד הטוב ביותר.

 

טעות סופר / טעות טכנית בצוואה

טעות סופר בכל הנוגע לצוואות וירושות, היא למעשה דבר כה נפוץ עד כדי כך שהוקדש לו סעיף מיוחד בחוק הירושה (תשכ"ה, 1965) – זהו סעיף 32 לחוק. סעיף זה דן בסוגיית כוונתו של המצווה ומציב אותה כתנאי בסיסי לקביעת תקפות הצוואה, ככתוב בחוק:

"נפלה בצוואה טעות סופר או טעות בתיאורו של אדם או של נכס, בתאריך, במספר, בחשבון או כיוצא באלה, ואפשר לקבוע בבירור את כוונתו האמיתית של המצווה, יתקן את הטעות הרשם לעניני ירושה, או בית המשפט כאשר הענין הועבר אליו לפי סעיף 67א."

 

כיצד ניתן להוכיח שהטעות בצוואה נעשתה בתום לב?

כדי לקיים את הצוואה על אף הטעות, צריך להוכיח שהטעות נעשתה בתום לב, כלומר שאכן התרחשה טעות, ולא שמא היה מדובר בהטעיה מכוונת. במילים אחרות, אנו נדרשים להבין מה היה רצונו האמיתי של המצווה (האדם שכתב את הצוואה במקור) ומכך לגזור את התובנה – האם היה מדובר בטעות ברורה או שלא ניתן להבין זאת מהכתוב. זה משמעותי, משום שבלי ההוכחה הזאת לא יהיה ניתן לתקן את הצוואה בפועל.

חשוב להבין שטעות סופר אמנם קל לתקן יחסית דרך הגשת בקשה, אך חשוב לבצע את ההבחנה בין טעות סופר לטעות עובדתית. למשל, יכול להיות שנוספה מילת קישור אחת שמשנה את משמעות המשפט, ואז ברוב המקרים יהיה מדובר בטעות סופר. במקרה אחר, שבו מדובר על טעות עובדתית – הצוואה עלולה להיפסל לחלוטין משום שקיימות סתירות בינה לבין המציאות. מן הסתם, כאשר יש טעות כזו, זה מיד מעלה חשדות: האם אותו אדם אכן ערך את הצוואה בעצמו? האם לא התרחשה השפעה בלתי הוגנת במסגרת הצוואה (אדם אחר שהשפיע בדרך לא מקובלת על אופן כתיבתה)?

לכן, חשוב להבין באיזו טעות מדובר במקרה שלכם על מנת לבחון את המקרה לעומקו. מומלץ לעשות זאת טרם הגשת הבקשה לבית המשפט.

 

איך מגישים בקשה לתיקון טעות סופר בצוואה?

את הבקשה לתיקון הטעות ניתן להגיש לבית המשפט לענייני משפחה, או להגישה לרשם לענייני ירושה. בכל מקרה, אם קיים צורך בהכרעה שיפוטית, כך או כך תגיעו לבית המשפט (סעיף 67א' לחוק הירושה).

 

המשמעות הנסתרת של טעויות בצוואה

טעויות בצוואה אינן דבר זניח, אלא בדיוק להיפך – מדובר על דבר שיש לשקול בכובד ראש. חשוב להבין שעריכת צוואה, היא אחד הדברים הכי חשובים שאדם מבצע בחייו. כיאה לכך, מצופה ממנו לחשוב על ההשלכות של טעויות בה, ולבדוק את עצמו מספר פעמים לפני סיום כתיבתה; על אחת כמה וכמה היות שזהו מסמך בעל חשיבות עליונה, המשפיע על כל בני משפחתו לאחר יום מותו. אם יש טעות בצוואה, קיים הסיכוי הגבוה שהיא נעשתה בכוונת תחילה ולכן בית המשפט רואה זאת כדבר שצריך לשקול – כמובן כל מקרה לגופו.

 

חשוב להבין את הקשר הטעות, האם היא נעשתה במכוון או כלאחר יד, והאם היא תוצאה ישירה של הטעיה. אם יש חשש שטעות היא תוצאה ישירה של הטעיה, הרי שגם ברמה המשפטית היא לא תיחשב לטעות אלא להטעיה – זהו מושג אחר ושונה בהתייחסותו מבחינת החוק. טעות עשויה להיות, למשל:

  • המוריש לא כתב את מספרי הזהות של המוטבים או את שמותיהם כראוי
  • חלק מן הכתוב בצוואה נמחק עם עט אך לא ברור איזה חלק נמחק ואיזה לא

 

הטעיה לעומת זאת, נוגעת למקרים שבהם גורם חיצוני כמו אחד האחים, או קרוב משפחה אחר הטעה את המוריש והמוריש ידע מזה. חשוב להבין שאם המוריש לא ידע מכך שניסו להטעות גורם אחר במשפחה שאמור לרשת את העיזבון, אזי הדבר לא ייחשב להטעיה – ומשכך, לא יהיה ניתן לתקן את הצוואה. חשוב לזכור, שכפי שהזכרנו בתחילת המאמר הכלל שתמיד הולכים לפיו הוא, לשאול את עצמנו: מה הייתה כוונת המנוח בעת כתיבת הצוואה? השאלות והסוגיות השונות שמתעוררות, נוגעות אך ורק למקרים שבהם כוונת המנוח פשוט לא הייתה ברורה מספיק.

 

מתי אפשר לתקן את הטעות בצוואה?

ניתן לתקן את הטעות בצוואה ככלל, כאשר ברור מאליו שהטעות נעשתה בתום לב, במילים אחרות – כאשר ניתן להבין בבירור מה הייתה כוונת המוריש.

 

מהן הזיות בנושא ירושות וצוואות?

במקרים שבהם הוראות הצוואה נראות הזויות, לא סבירות ואף מפלות את אחד מהיורשים של העיזבון – הדבר עלול להיחשב כ"הזיה בצוואה". הזיה היא למעשה טענה שמסתמכת על כך שהוראת הירושה אינה נראית סבירה ולא מכילה כל הסבר הגיוני, כהוכחה לכך שהמצווה לא היה כשיר בעת כתיבת הצוואה. 

אז למה "עלול להיחשב כהזיה"? למה לא תמיד נחשב כהזיה? הסיבה לכך, נעוצה בעובדה שלפעמים המצווה עלול להוריש את רכושו בצורה לא שוויונית או כזו שנחשבת על פי דעת רוב להוגנת ליורשיו. אגב, הוא גם לא חייב לספק הסבר לכך. זוהי זכותו המלאה לעשות כן.
מה עושים במקרה כזה? צריך להוכיח קשר סיבתי בין אי כשירותו של המצווה לבין העובדה שאי הכשירות הובילה לכתיבת הוראות בלתי הגיוניות אלו – משימה לא פשוטה בכלל. כך, לא פעם נוצרים סכסוכי ירושה בין אחים, ואז העצה הכי טובה היא פשוט לפנות לעורך דין צוואות וירושות כדי לגשר על הפערים בצורה הטובה ביותר. 

 

מתי תיקבע טעות עובדתית בצוואה?

טעות עובדתית, כשמה כן היא נובעת מטעות בעובדות עצמן. כאן לעתים אחת הסוגיות הבעייתיות שעולות היא – האם מדובר בעובדה מוחלטת או שמא בעובדה חלקית? למשל, היורש יכול לטעון בצוואתו שהסיבה לכך שחילק את רכושו בצורה לא שוויונית, היא שאח אחד הוא במצב כלכלי ירוד בעוד שהצד השני מרבה נכסים. במציאות, נכנסים לפרטים ומגלים שלא כך הדבר.

 

האם טעות היא עילת התנגדות קבילה לצוואה?

תלוי בנסיבות העניין ובסוג הטעות – ניתן לקבל פירוט מפורט יותר על המקרים בסעיף 30(ב) לחוק הירושה. גם כאשר מדובר בטעות סופר וגם כאשר מדובר בטעות עובדתית ניתן להגיש התנגדות לצוואה.

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: