האם אפוטרופוס יכול לשנות צוואה?

תוכן עניינים

שאלת האפשרות לשינוי צוואה על ידי אפוטרופוס היא שאלה מורכבת ורגישה המעלה דילמות מוסריות ומשפטיות. מצד אחד, הצוואה משקפת את רצון המצווה ועל כן יש לכבדה. מאידך, לעתים נוצרים שינויי נסיבות מהותיים המעלים ספק בדבר נכונות הצוואה. כמו כן, קיימים אינטרסים של יורשים פוטנציאלים אחרים. עולה אם כן השאלה מי אמור לקבוע מהו טובת המצווה – האם האפוטרופוס רשאי להפעיל שיקול דעת או שאולי עליו לפעול על פי הכתוב בצוואה בלבד. במאמר זה, נבחן את הסוגיה לעומקה.

 

מתי ממנים אפוטרופוס?

אפוטרופוס, בדומה לייפוי כוח מתמשך (דומים, אך יש ביניהם הבדל) ממונה לאדם שאינו מסוגל לדאוג לענייניו באופן עצמאי, בדרך כלל עקב מצב בריאותי, נפשי או שכלי מוגבל. על פי חוק הכשרות המשפטית (תשכ"ב, 1962), בית משפט רשאי למנות אפוטרופוס אם השתכנע שהאדם אינו מסוגל לטפל בענייניו האישיים, הרפואיים, הרכושיים או הכספיים ברמה הנדרשת. האפוטרופוס אמור לייצג את האינטרסים של אותו אדם, תוך שמירה מירבית על כשירותו המשפטית. בחלק מן המקרים, המינוי הוא זמני, עד שמצבו של האדם ישתפר. החלטה על מינוי אפוטרופוס מתקבלת לאחר בחינה פרטנית של נסיבות המקרה.

 

האם מינוי אפוטרופוס מבטל את כשירות המצווה לערוך צוואה?

מינוי אפוטרופוס אינו בהכרח מבטל את כשירות המצווה לערוך צוואה. על פי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, לבית המשפט יש את הזכות למנות אפוטרופוס לאדם שלא מסוגל לדאוג לעניינים שלו בכוחות עצמו, אך זאת תוך שמירה מירבית על הכשרות המשפטית שלו. לפיכך, גם אם מונה אפוטרופוס, האדם עשוי להיחשב כשיר לעריכת צוואה, כל עוד יש לו את היכולת הנפשית והשכלית להבין באופן בסיסי את משמעות מעשה הצוואה ולהביע באופן עצמאי את רצונו. עם זאת, במקרים מסוימים, כאשר מצבו הנפשי של האדם מוגבל באופן משמעותי, בית המשפט עשוי לקבוע כי הוא אינו כשיר לערוך צוואה. מכאן אנו יכולים להבין כי המינוי עצמו אינו קובע, אלא הערכת מצבו הנפשי והשכלי של המצווה בזמן עריכת הצוואה.

 

האם מותר לאפוטרופוס לשנות צוואה?

הדין בישראל אינו מתיר במפורש לאפוטרופוס לשנות צוואה שנערכה על ידי האדם שהוא מונה לטפל בעניינים שלו. למרות זאת, ישנם מקרים בהם המצב מורכב יותר. אמנם הצוואה משקפת את רצונו האחרון של המצווה, אך לעיתים חלים שינויים משמעותיים בנסיבות או במצבו הנפשי של המצווה, ונוצר ספק אם היה מעוניין עדיין באותה צוואה. במקרים מסוג זה, ייתכן שהאפוטרופוס יבקש מבית המשפט לשנות את הצוואה אם הוא סבור שזה לטובת המצווה. מקרים אלו הם חריגים ועל האפוטרופוס להציג נימוקים מוצדקים. החלטה כזאת מחייבת אישור של בית משפט, תוך שמירה על זכויות הירושה של היורשים על פי הדין. לכן, אפוטרופוס אינו יכול לשנות צוואה מיוזמתו, אלא רק בהחלטה משפטית מבוקרת.

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: