ליקויי בניה: הפיתרון לרטיבות ומתי ניתן לקבל פיצויים מהקבלן?

תוכן עניינים

כשמגלים על רטיבות בדירה, לא נדיר לשמוע מדיירים על דיווחים חוזרים ונשנים כי אל הרטיבות מתלווים עוד מגוון בעיות קטנות כגדולות. זאת אולי משום שבעיות רטיבות בדירה, רטיבות בתקרה או רטיבות מעל פנלים למיניהן, לעתים עשויות להצביע על תקלות שורשיות יותר כגון נזקים במערכות המים בבניין, איטום שבוצע בצורה לקויה על ידי הקבלן ועוד. בשל כך דרכי הטיפול מסתעפות לכדי פתרונות שונים, כאשר הפתרונות המוצעים הינם על פי חוזה המכר והאחריות שניתנת בו. לא מעט אנשים פוגשים את ליקויי הבנייה בדירתם ומופתעים מכך – במקרה הנפוץ הם מופתעים משום שמדובר בדירה חדשה, ולא סביר לכאורה שיהיו קיימים בה ליקויים המופיעים בתקופת זמן כל כך קצרה; אך למעשה, זו אינה אמת מוחלטת. למעלה מ-47% מהדירות החדשות בישראל מעמידות את הדיירים בהן הן בפני סכנת ליקויי הבניה ובפרט בפני סכנת הרטיבות. נתון מפתיע למדי, אך זו המציאות. במאמר זה נבחן מדוע לא מדובר בסוגייה מורכבת כפי שרובנו עשויים לחשוב, ונבין מהם הפתרונות הנוגעים לדבר כאשר מתעורר ליקוי בנייה מסוג רטיבות.

 

אם עדיין לא הכרנו – אנחנו משרד עורכי הדין דרעי רייפר ושות', חברת עו"ד בעלת ניסיון של מעל 30 שנים ומוניטין רב. המטרה שלנו היא לעזור לכם להילחץ מהבעיה המשפטית אליה נקלעתם תוך יישום מירב הידע, הניסיון והמקצועיות שצברנו.

לחצו כאן להשארת פניה – ייעוץ ראשוני ללא עלות או התחייבות.

*למענה מהיר ניתן להתקשר – 050-7118585

 

למה מספר המתלוננים על ליקויים ורטיבות כל כך גדולים בקרב הדירות החדשות?

כאמור, בעת רכישת דירה חדשה מקבלן הציפייה הינה לקבל דירה תקינה ללא ליקויי בניה, או כמו שאומרים אצלנו – "דירה מהניילונים". אולם שלא כמו בתחומים אחרים, בעולם הנדל"ן הדברים נראים מעט אחרת, ותקני האיטום הנדרשים לא תמיד באים לידי ביטוי במציאות. כדאי להבין שדירה היא פרויקט מורכב, היא מערבת עשרות אם לא מאות אנשי מקצוע בו זמנית והסיכוי לטעויות גדול פי עשרות מונים מאשר בפיתוח של כל מוצר אחר. מסיבה זו, אל תחששו לבדוק את הדירה כל עוד אתם יכולים, גם אם לא נגרם נזק גדול בפועל. בדיקה מקדימה עשויה לחסוך לכם עשרות עד מאות אלפי שקלים.

 

איך להימנע מליקויי בניה טרם הכניסה לדירה החדשה?

אם עדיין לא נכנסתם לדירה החדשה ואתם מעוניינים להקדים תרופה למכה, ודאי תשמחו לדעת כי המלצה גורפת בקרב אנשי המקצוע היא לפעול בדיוק כך. הזמנת בדיקה ממהנדס פרטי למשל, עשויה להיות הכיוון שיצביע לכם על בעיות פוטנציאליות בדירה שעלולות לגרום נזקים בהמשך. מהנדס יכול לבדוק האם קיימים ליקויים בבניין או נזילות שעלולות לחבל באיכות חייכם מאוחר יותר – ומתוקף כך, לחסוך מכם את הנזקים הבריאותיים שמביאים איתם ליקויי הרטיבות. מצאתם ליקוי בדירה? פנו אל הקבלן ובקשו לתקן את הליקוי בה.

 

אחריות הקבלן לליקויי רטיבות

אם אתם חווים בעיות של רטיבות בדירה/רטיבות בתקרה, שימו לב כי מרגע כניסתכם לדירה עד תקופת זמן מסוימת (המחולקת ל"תקופת הבדק" ו"תקופת האחריות" ע"פ חוק), ישנה אחריות המוטלת על הקבלן. כלומר – כפי שמקובל בכל אחריות, הקבלן אמור לשאת במשך תקופת הזמן שהוגדרה מראש בעלויות התיקונים. 

לא מעט דיירים מחליטים לחכות עם הטיפול בתופעת הרטיבות שהופיעה בדירה, ואם כבר מטפלים – מעדיפים לשים "פלסטר", כלומר לבצע תיקונים לשם מראית העין בלבד. אך הסכנה בחוסר פעולה או בפעולה שאינה טובה מספיק כאמור, היא שהדייר עלול עד מהרה למצוא את עצמו במצב שבו הקבלן אינו מוכן לתקן את הליקוי, שכן עברה תקופת האחריות והוא אינו חייב לשאת בה. כך, מי שישלם בסופו של דבר על הנזק יהיה הדייר עצמו.

 

שימו לב לתופעת ה"תיקונים הקוסמטיים" עם רטיבות

מצער לומר, אך קבלנים רבים שנאלצים לממש את אחריותם על ליקויי הבניה מעדיפים לעתים לחסוך בעלויות, ואינם עושים כל שביכולתם כדי לדאוג לתיקון הליקויים אחת ולתמיד. זאת הסיבה שלא פעם אנו נראה ליקויי רטיבות שחוזרים פעם אחר פעם, חרף התיקונים שהקבלן טוען שביצע. במצב זה מומלץ לשקול שכירת עורך דין שיטפל במצב, וידרוש מהקבלן לממן את כל העלויות הדרושות לתיקון ליקויי הבניה ובפרט רטיבות בדירה.

 

יועץ חיצוני: טוב שיהיה, אך לא תמיד

כשליקויים כמו רטיבות חוזרים על עצמם פעם אחר פעם, הרבה אנשים פונים לעזרת יועץ חיצוני שאינו מחזיק בשום קשר כלפי הקבלן, על מנת שיבדוק את הנכס לעומק. שימו לב שעל אף שאפשרות זאת עשויה להישמע מפתה, היא עלולה להיות בעייתית מאוד לאחר מכן בהיבט המשפטי. למעשה, ברגע שמעורב יועץ חיצוני – הקבלן לא יהיה מוכרח לתקן את הליקויים והאחריות שלו במקרים מסוימים תוסר לחלוטין. אם יש ספק, אין ספק. ראשית עדיף להתייעץ עם עורך דין מוסמך לליקויי בניה.

 

מה עושים כאשר פונים לקבלן והוא מנסה להתחמק?

קבלנים רבים אינם רוצים לשאת בעלויות ליקויי הבניה, שכן מדובר בעלויות די גבוהות. חלקם יודעים שאם הם ינסו להתחמק, הצד השני (אתם) יתייאש ואז תבחרו לתקן את הנזק בעצמכם. אך זכרו שזו זכותכם לקבל את תיקוני הקבלן במסגרת האחריות שהתחייב עליה. בתור צעד טיפול ראשון בליקוי, אנו ממליצים לפנות אל הקבלן ולבקש בדיקה של הנזקים, ותיקונם אם זאת נכלל במסגרת האחריות. אם יש ספק, ולו הקטן ביותר שהקבלן מנסה "לחסוך בעלויות" על חשבונכם – אנו ממליצים להתייעץ עם עורך דין ליקויי בנייה שייתן לכם את המענה הראשוני לטיפול בתקלה. 

במקרים אחרים, הקבלן עלול לטפל בבעיה אך לספק פיתרון זמני בלבד שאינו מחזיק, זאת במטרה להוזיל עלויות. אך לאחר מספר חודשים אנו רואים כי הרטיבות חוזרת, בשל התיקון אשר אינו נעשה כראוי. במקרים כאלה, אנו ממליצים לסגת כבר להליכים משפטיים ולהגיש תביעה כלפי הקבלן. דרך תביעה תוכלו להשיג פיצויים על הנזק שנגרם לכם ועל עוגמת הנפש שנגרמה בשל תיקונים חוזרים ונשנים – זאת מעבר לעובדה שהחוזה בין הלקוחות לבין הקבלן הופר.

 

 

הליכים משפטיים עם ליקוי בניה ורטיבות – כמה מסובך זה?

באופן טבעי, כל אזרח במדינת ישראל רוצה להימנע ככל הניתן מהליכים משפטיים. זה נשמע מורכב מדי, מסובך מדי ואנו מעדיפים לוותר. אך במקרה כזה, אולי עדיף לנו לחשב מסלול מחדש משום שהנזקים מחמירים ככל שעובר הזמן, ולכן עדיף "להכות בברזל כל עוד הוא חם". מי שפועל בחכמה ובהתאם לחוק עשוי לגלות שזהו דווקא הליך די פשוט, שכן רוב רובו מנוהל על ידי עורכי דין מנוסים.

 

מהו סכום הפיצויים שמגיע לי?

סכום הפיצויים משתנה ממקרה אחד לאחר, אך כלל אצבע הוא שסכום הפיצויים שתקבלו משתנה בהתאם ל-2 פרמטרים: פיצוי על ירידת ערך הדירה בעקבות נזקים שנגרמו לקירות – פיצוי יכול להגיע לכ-5% משווי הדירה ופיצוי נוסף, במקרים מסוימים על עוגמת נפש. על אף שבתי המשפט לא ממהרים לפסוק פיצויים בגין עוגמת נפש, במקרים של רטיבות יש נטייה לפסוק פיצויים גם על עוגמת הנפש שנגרמה, שכן אותו אדם צריך להתגורר יום יום בתוך בית המסב לו נזקים בריאותיים על לא עוול בכפו.

 

מה עושים כשיש ליקויי בנייה מסוג רטיבות?

חשוב מאוד לא להישאר שאננים ולטפל בליקויים כמה שיותר מוקדם. זכרו שמדובר בנזקים ממשיים על בריאותכם, ואתם רוצים לבצע בדיקה מוקדם ככל האפשר. לאף אחד לא מגיע לקבל נזקים כאלה ביום בהיר אחד, בטח לא כאשר הטעות הינה של הקבלן. אם יש ספק, אין ספק – פנו עכשיו לקבלת סיוע מעורך דין אשר ימליץ לכם מה לעשות בהמשך הצעדים.

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: