מהי "שיטת מצליח" ומה עושים אם מצאתם את עצמכם קורבן?

תוכן עניינים

זה לא סוד שמדי שנה מבוטחים רבים בחברות הביטוח השונות במדינת ישראל מפעילים את הביטוח שלהם בעקבות מקרים שונים, אך הם מקבלים סירוב ברגע האמת ללא כל הסבר הגיוני או טענה הגיונית ואף על פי שהם שילמו בכל חודש את הפרמיה החודשית בהתאם לדרישות של חברות הביטוח. 

מקרים מן הסוג הזה נפוצים בעיקר בקרב תביעות הנוגעות לביטוח אובדן כושר עבודה אשר נחשב לנפוץ מאוד בקרב אוכלוסיית העובדים במדינת ישראל, כמו כן מקרים מן הסוג הזה פופולריים גם בקרב ביטוחי מחלות קשות, ביטוחים סיעודיים וסוגים נוספים של ביטוחים אישיים. 

 

שיטת מצליח וההנחה של חברות הביטוח

חברות הביטוח השונות במדינת ישראל יוצאות מתוך הנחה כי מרבית המבוטחים שלהן אינם יודעים או/ו אינם מסוגלים להגיש ערעור ו/או תביעה בנוגע להחלטות שלהן, וגם המבוטחים שכן יודעים כיצד לעשות זאת ככל הנראה יחוו ייאוש בשלב מסוים ויחליטו לוותר על ההליכים המשפטיים הנוגעים לכך. 

שיטת מצליח, שבה עושות שימוש חלק גדול מחברות הביטוח בישראל ידועה לאנשים רבים ומאחר שבחלק גדול מן המקרים השיטה אכן עובדת ומצליחה, הדבר מעניק לחברות הביטוח השונות את הכוח והלגיטימציה להמשיך לפעול באותה דרך אל מול מבוטחים נוספים מבלי להעניק להם אף הסבר. חברות הביטוח עושות שימוש בשיטת מצליח גם במקרים ביטוחיים בהם קיימת הצדקה להפעלת הביטוח ואפילו במקרים שבהם הדבר הכרחי לשם המשך קיומו של המבוטח בכבוד. 

סקרים שנערכו במדינת ישראל, מצאו כי בכל שנה כמות התביעות אשר מוגשות בנוגע למקרים בהם חברות ביטוח שמכרו למבוטחים שלהן פוליסות אובדן כושר עבודה אינן מוכנות לשלם, גדלה באופן משמעותי.

 

אז על מה מדובר פה בעצם?

מבוטחים רבים בחברות הביטוח השונות בישראל מרגישים כי חברות הביטוח פועלות בצורה שאינה הוגנת באופן קבוע. מבוטחים רבים אשר משלמים את פרמיות הביטוח במשך תקופה ארוכה מגיעים למצב בו הם צריכים ורוצים לממש את הזכויות שלהם בהתאם לפוליסות הביטוח שלהם, אולם ברגע הזה חברות הביטוח אינן מגיבות, מסרבות למבוטחים וכתוצאה מכך הכסף אותו שילמו המבוטחים לאורך השנים יורד לטמיון. 

חברות הביטוח במדינת ישראל שפועלות באמצעות שיטת מצליח אינן מאמינות כי הטענות שלהן נכונות וצודקות, מטרתן של חברות הביטוח היא לגרום למבוטח להגיע למצב של ייאוש, ליצור אצלו הרתעה ולבסוף לגרום לו לוותר על הזכויות שלו בצורה מלאה או שמא בצורה חלקית. 

 

בנוסף על כך חברות הביטוח לא מפחדות מן התביעות שמגישים המבוטחים. בחלק גדול מן המקרים חברות הביטוח רוצות לגשת להליך משפטי, אפילו אם מדובר בתביעת סרק, זאת מתוך רצון לגרום למבוטח להתייאש אם שמא להתפשר על סכום כספי נמוך יותר מן הסכום שמגיע לו באמת.

בלא מעט מקרים חברות הביטוח סופגות ביקורות קשות במסגרת ההליכים המשפטיים, אך העובדות בשטח, לא מצביעות על התרגשות גדולה בקרבן.

 

שיטות הפעולה

המציאות של ימינו מראה לנו כי חברות הביטוח השונות מצאו לעצמן שיטת פעולה "רמאית" אשר עוזרת להן לחסוך מיליוני שקלים מדי שנה. חברות הביטוח דוחות את תביעות הביטוח מבלי לחשוב פעמיים מתוך מטרה להרתיע את המבוטחים, לייאש אותם ולבסוף להובילם למצב בו הם מוותרים על התביעה שלהם. 

במקרים "טובים" בהם השיטה מצליחה המבוטח מחליט לוותר על התביעה שלו. במקרים פחות טובים המבוטח מחליט להסכים לפשרה כלשהי שמוצעת לו (כמובן שמדובר בפשרה שאינה שוות ערך למה שמגיע למבוטח בפועל) וגם כאן מדובר בהצלחה של השיטה. 

 

שיטה זו נקראת בשם "שיטת מצליח" מאחר שחברות הביטוח מנסות להתחמק מתשלום וקיים סיכוי שהן יצליחו לעשות זאת. 

מעמדן של חברות הביטוח הוא חזק הרבה יותר משל המבוטחים. חברות הביטוח השונות מגובות על ידי עורכי דין מקצועיים ומחלקות משפטיות נרחבות, אלה פועלים כנגד המבוטחים אשר סובלים ממצב בריאותי מסוים וצריכים את כספי הביטוח אשר מגיעים להם בהתאם לפוליסה שעליה הם שילמו במשך זמן רב. 

 

היתרונות של שיטת מצליח עבור חברות הביטוח

מבוטח אשר נפגע מסיבה כלשהי פונה אל חברת הביטוח בה הוא מבוטח על מנת שתספק לו את התגמולים והפיצויים שהיא התחייבה לשלם בעת שבה הוא יזדקק לכך. 

אם חברת הביטוח מחליטה לסרב לפנייתו של המבוטח, הסיכויים שלה לחמוק ממתן תגמולים ופיצויים גדלים מאחר שיכול להיווצר מצב שבו המבוטח מחליט לא לפנות להליכים משפטיים ומוותר על האפשרות שלו לקבל את מה שמגיע לו, זה יכול להיות בעקבות סיבות כלכליות של המבוטח, סיבות אישיות או שמא סיבות משפחתיות.  

 

גם במקרים בהם מבוטחים מחליטים לגשת להליך משפטי ולתבוע את חברות הביטוח, חברות הביטוח דוחות את ההליכים ככל הניתן ובחלק גדול מן המקרים הן מסיימות את התביעה על ידי הצעה של הסכם פשרה מסוים, גם במקרים הללו חברות הביטוח חוסכות לא מעט כסף. חברות הביטוח גם דוחות את מועד התשלום ואינן משלמות ברגע שבו המבוטח זקוק לכסף, וגם כאשר הן מחליטות להתפשר הן למעשה מוציאות סכום הרבה יותר נמוך מן הסכום שהן היו צריכות לספק למבוטח בהתאם לפוליסה שלו. 

 

חברות הביטוח אינן חוסכות בתשלום לעורכי דין ורופאים כדי לדחות את דרישות התשלום של המבוטחים באמצעות טענות כוזבות. בנוסף על כך, בחלק גדול מן המקרים בהם מתנהלת תביעה חברות הביטוח מושכות את הזמן ומנהלות את התביעה בצורה שאינה הוגנת על מנת לגרום למבוטחים להתפשר או שמא לוותר. 

 

בזכות שיטת מצליח חברות הביטוח מכניסות מיליוני שקלים מדי שנה. מרבית חברות הביטוח בישראל הגיעו להבנה כי מדובר בשיטה אשר יעילה מאוד עבורן מבחינה כלכלית והן ממשיכות לשדרג אותה ללא כל התחשבות במבוטחים שלהן ומתוך רצון להרוויח כמה שיותר כסף. 

 

כיצד חברות הביטוח מביאות את השיטה לידי ביטוי

חברות הביטוח בישראל פועלות בכל עת על מנת לשדרג את שיטת מצליח ולהפוך אותה יעילה ומתקדמת יותר. ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לחלק מן האמצעים הפופולריים ביותר בהן עושות שימוש חברות הביטוח במסגרת שיטת מצליח. 

  • הקלטת מבוטחים והוצאת הודאות כוזבות – בלא מעט מקרים חברות הביטוח שולחות חוקרים במסווה של סוקרים למבוטחים אשר נפגעו במסגרת תאונת דרכים. 

אותם חוקרים שואלים את הנפגעים שאלות שונות בנוגע למצבם הבריאותי, מקליטים את השיחות וגורמים לנפגעים להוציא את ההודאות בהן חברות הביטוח מעוניינות. 

כך למשל במקרה מסוים חברת הביטוח שלחה חוקר מטעמה כדי שיתקין מצלמת מעקב על אופנוע של מבוטח שלה אשר נפגע בתאונת דרכים, מצלמת המעקב תיעדה את המבוטח רוכב על האופנוע לאחר שחווה את הפגיעה. בעקבות כך חברת הביטוח הכריחה את המבוטח להסכים על תגמולים נמוכים מאוד ביחס לתגמולים שהוא היה צריך לקבל בהתאם לפוליסת הביטוח שלו. 

  • ביצוע פעולות פסולות – במהלך השנים היינו עדים ללא מעט מקרים בהם חברות ביטוח שלחו חוקרים פרטיים מטעמן כדי שיצרו קשר קשר רומנטי או שמא חברות עם מבוטחים וינסו לגלות פרטים שיהיו יעילים ורלוונטיים עבור הרצונות הכלכליים של חברות הביטוח. פעולות מן הסוג הזה נחשבות לפעולות אסורות על פי בית המשפט. 
  • התחזות לאדם אחר – בחלק מן המקרים חוקרים פרטיים מטעם חברות הביטוח מתחזים לבעל תפקיד רשמי, מדובר בפעולה פסולה ופלילית, הראיות אותן מצליחים להשיג החוקרים באמצעות דרך פעולה זו הן פסולות ואינן קבילות בבית המשפט.

בנוסף על כך ישנם מקרים שבהם חוקרים פרטיים מגישים הצעת עבודה שקרית למבוטח אשר דורש תגמולים מהביטוח, באמצעות הצעת העבודה החוקרים מנסים לגרום למבוטח לספר על היכולות השונות שלו מבלי שיציין את המגבלות שמהן הוא סובל. 

  • חקירה סמויה, מצלמה נסתרת והקלטות – בחלק גדול מן המקרים חברות הביטוח השונות שולחות חוקרים פרטיים במסווה אשר מצלמים ומקליטים מבוטחים שונים על מנת לבדוק שהדרישות לתגמולים ותביעות הביטוח שלהם אינן תביעות סרק. 

למרות שקיימים מקרים בהם מבוטחים מנסים לרמות את חברות הביטוח, עדיין ברוב המוחלט של המקרים התביעות אכן משקפות את מצבם האמיתי של המבוטחים אשר נפגעו בצורה כזו או אחרת ואת הזכויות שלהם לקבל את מלוא התגמולים המגיעים להם. 

חלק מן השיטות בהן עושות שימוש חברות הביטוח על מנת לבדוק את המבוטחים אינן תואמות את הוראות החוק. כך למשל חברות ביטוח מסוימות מבצעות תחקירים למקורבים של המבוטח, מציבות למבוטח מכשולים כאלה ואחרים ואף מנסות לפתות אותו. חברות הביטוח אינן חוששות לפעול על מנת להוכיח כי מדובר בתביעת סרק, גם במקרים בהם המצב אינו כך באמת. 

  • מעקב באמצעות הרשתות החברתיות – הפעילות שמבצעים המבוטחים ברשתות החברתיות השונות נחשבת למטרה פשוטה וקלה במיוחד למשרדי חקירות איתם עובדות חברות הביטוח השונות. משרדי החקירות יודעים כיצד להשתמש בפוסטים, מיקומים, שיתופים ותמונות שהעלו מבוטחים כדי לעזור לחברות הביטוח. 

במקרה מסוים טען גבר בשנות השלושים לחייו כי הוא סובל מנזקים נפשיים בעקבות תאונת דרכים שעבר וכי הוא נמצא במצב של דיכאון. משרד החקירות איתו עבדה חברת הביטוח עקב אחר אותו מבוטח ברשתות החברתיות ומצא כי הוא יוצא לטיולים ולוקח חלק במסיבות. הגילויים של משרד החקירות פעלו כנגד המבוטח במסגרת הדרישות שלו מחברת הביטוח. 

ההמלצה שלנו אליכם בנקודה זו היא לא לעשות שימוש רב מדי ברשתות החברתיות ולשים לב לכל תמונה, פוסט או שיתוף שלכם מאחר שחברות הביטוח ינסו תמיד להסיק מידע אשר יפגע במבוטחים וימנע מהם לקבל את מלוא הפיצויים והתגמולים אשר מגיעים להם. 

 

כיצד ניתן להתמודד עם שיטת מצליח?

ריכזנו עבורכם מספר טיפים יעילים בהם אנו ממליצים להשתמש בכל מקרה בו קיים קשר לתביעת ביטוח:

  • אם מגיעים אליכם אנשי מקצוע שלא אתם הזמנתם, בקשו מהם להזדהות בפניכם. 
  • שימו לב לכל פרסום שלכם ברשתות החברתיות. 
  • לעולם אל תנדבו מידע מרצונכם החופשי. אל תחשפו ואל תבצעו פעולות שסותרות את הדרישות שלכם מחברות הביטוח. 
  • צייתו להוראות שאתם מקבלים מן הרופאים. 
  • אף פעם אל תחתמו על הצהרת בריאות בצורה שרירותית. קיימת חשיבות רבה לפירוט הבעיות הבריאותיות שלכם מראש. 
  • התייחסו בכובד ראש לכל הצעת פשרה שאתם מקבלים וזכרו כל הזמן כי המטרה העיקרית של הצעות הפשרה היא לגרום לחברות הביטוח לשלם פחות כסף. 
  • אתם יכולים לנסות להגיש תלונה לרשות שוק ההון אשר מפקחת על חברות הביטוח השונות בישראל. 
  • פנו אל עורך דין מקצועי בעל מומחיות בתביעות ביטוח, קיימו איתו שיחת ייעוץ ואם קיים צורך הסתייעו בשירותים שלו על מנת להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותים נוספים בנושא נזיקין ליטיגציה

מאמרים בנושא נזיקין ליטיגציה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: