מהי צוואה מתמשכת?

תוכן עניינים

מהי צוואה מתמשכת? צוואה מתמשכת, הידועה גם בשם צוואה חיה היא למעשה סוג של צוואה, המאפשרת לאדם לעדכן אותה מעת לעת מבלי הצורך לערוך אותה מחדש. בניגוד לצוואה רגילה, אשר נחתמת ומקבלת תוקף משפטי חד-פעמי, צוואה מתמשכת נשארת תקפה גם לאור העובדה שהמצווה עורך בה שינויים מעת לעת. שינויים כאלה עשויים להיות הוספה או הסרה של יורשים, שינוי באופן חלוקת הנכסים בין היורשים ועוד. הצוואה המתמשכת, מאפשרת למצווה גמישות רבה יותר בהתאמת חלוקת הרכוש לנסיבות המשתנות בחייו. צוואה כזו הופכת למחייבת רק עם מות המצווה, ועד אז הוא יכול לשנות אותה כרצונו.

צוואה מתמשכת – והיתרונות שלה עבורכם

מהם היתרונות של צוואה כזו, והאם זה מתאים לכם? בואו נבצע סקירה קצרה:

  • גמישות מרבית בחלוקת הנכסים – אחד היתרונות הבולטים של צוואה מתמשכת, הוא שהיא מאפשרת גמישות רבה ביותר במסגרת חלוקת נכסי העיזבון בין היורשים. בשונה מצוואה רגילה, המצווה יכול לעדכן את הצוואה בכל עת כדי לשנות את חלקם של היורשים או אפילו להוסיף או להוריד יורשים, בהתאם לנסיבות המשתנות. כך, הוא יכול להבטיח כי חלוקת הנכסים תשקף תמיד את מצבו הנוכחי ואת היחסים שלו עם בני משפחתו וחבריו. גמישות זו חוסכת מהמצווה את הטרחה שבעריכת צוואה חדשה בכל פעם שמשהו משתנה בחייו.
  • עדכניות ורלוונטיות – צוואה מתמשכת שומרת על עדכניות ורלוונטיות לאורך זמן. בניגוד לצוואה רגילה שעלולה להפוך ללא רלוונטית עם השנים, צוואה מתמשכת מאפשרת למצווה לבצע שינויים והתאמות כך שתשקף תמיד את מצבו העדכני ביותר. כך הוא יכול להבטיח שצוואתו תמיד תשקף את הרצונות והערכים הנוכחיים שלו, גם אם חל בהם שינוי במהלך השנים. צוואה מעודכנת מונעת מצבים בהם הצוואה כבר אינה מייצגת את רצונותיו של המצווה.
  • יציבות וודאות ליורשים – צוואה מתמשכת מעניקה יציבות וודאות ליורשים, מאחר והם יודעים שקיבלו את החלק שהמצווה התכוון לתת להם באותו רגע. בניגוד לצוואה רגילה שעלולה להשאיר ספקות בנוגע לכוונות המצווה, צוואה מתמשכת מבטיחה כי היורשים יקבלו בדיוק את מה שהמצווה רצה שיקבלו לפי מצבו העדכני. ודאות זו חשובה ליורשים, ומונעת סכסוכי ירושה ואי-הבנות לגבי כוונות המצווה ביחס לחלוקת נכסיו.

 

אילו חסרונות קיימים בה?

מעבר ליתרונות, ישנם גם חסרונות אשר קיימים בצוואות מתמשכות, למשל:

  • סיכון לשינויים בלתי רצויים – כאשר המצווה בוחר לערוך את הצוואה, הוא חושף את עצמו לסיכון שמא יערכו בצוואה שינויים שלא ברצונו או בידיעתו. משום שניתן לעדכן את הצוואה בקלות יחסית, אדם בעל כוונות זדון עלול לנצל זאת ולשנות אותה ללא ידיעת המצווה. בניגוד לצוואה רגילה שדורשת אימות חוזר בכל שינוי, צוואה זו חשופה יותר לרמאויות. בשל כך, יש לנקוט במשנה זהירות על מנת להבטיח שרק המצווה יכול לעדכן אותה. מומלץ להגביל את הגישה לצוואה ולהוסיף אמצעי אבטחה כמו סיסמה.
  • חשיפה מוגברת להשפעה חיצונית – צוואה מתמשכת חושפת באופן משמעותי יותר את המצווה להשפעות חיצוניות על ההחלטות שלו. מכיוון שניתן לעדכן אותה בקלות, אדם דומיננטי עלול לשכנע את המצווה לבצע שינויים שהוא לא באמת רוצה בהם. בשונה מצוואה רגילה שמחייבת תהליך מובנה יותר, זו פגיעה יותר ללחצים מבני משפחה או חברים. על המצווה להקפיד לפעול על פי שיקול דעתו בלבד בעת עדכון הצוואה.
  • אובדן תוקף במקרה של אי כשירות – אם קורה מצב בו המצווה הופך להיות לא כשיר מבחינה משפטית, הצוואה המתמשכת עלולה לאבד את תוקפה. אם בית המשפט קובע שהמצווה אינו כשיר עוד לקבל החלטות משפטיות, כל שינוי עתידי בצוואה יהפוך לבלתי חוקי. בניגוד לצוואה רגילה שנשארת בתוקף גם אם המצווה מאבד את כשירותו, צוואה מתמשכת עלולה לאבד תוקף במקרה שכזה. לכן, מומלץ להכין צוואה חלופית מראש שתיכנס לתוקף אם המצווה יהפוך להיות לא כשיר.

 

עורך דין עריכת צוואה מתמשכת – במה הוא מסייע?

חשוב להבין שעריכת צוואה כזו ובכלל, היא תהליך מורכב אשר מצריך ידע משפטי מעמיק והבנה של ההשלכות השונות לאורך זמן. בשל כך, קיים צורך בהיעזרות בעורך דין מקצועי ומיומן בעל התמחות ספציפית בעריכת צוואות. עורך הדין יוכל להבטיח כי הצוואה המתמשכת תעמוד בכל הדרישות החוקיות, תהיה תקפה משפטית ותשקף במדויק את רצונותיו של המצווה. בנוסף על כך, עורך הדין יוכל לייעץ למצווה בנוגע לדרכי הניסוח הטובות ביותר על מנת למנוע אי הבנות ובעיות פרשנות בעתיד. סיוע מקצועי מטעם עורך דין מומחה הוא חיוני כדי להבטיח שהצוואה המתמשכת אכן תביא למימוש הרצונות של המצווה.

 

משרד עורכי הדין דרעי רייפר ושות'

במשרד עורכי הדין דרעי רייפר ושות' אנו מתמחים בליווי מקצועי ואישי במסגרת עריכת צוואות מתמשכות.צוותינו המשפטי יסייע לכם בעריכת הצוואה ויבטיחו כי היא תשקף בצורה מדויקת את הצרכים הייחודיים שלכם ותעניק לכם שליטה ארוכת טווח על עזבונכם. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: