עורך דין הוצאה לפועל – המדריך המלא על הליכי הוצאה לפועל

תוכן עניינים

מהם הליכי הוצאה לפועל? האם יש דרך אחת נכונה להתמודד איתם? ואיך מתגברים בכלל על חוסר הוודאות? 

על כך ועוד נרחיב במאמר הבא.

על מה משפיעים הליכי הוצאה לפועל? האם ניתן לבטל הליכי הוצאה לפועל? כל אלה הן שאלות שחוזרות על עצמן אצל אנשים רבים שאינם מכירים את ההוצאה לפועל מקרוב, וכאשר יום אחד נשלח "המכתב" – הם רואים שחור בעיניים ולא יודעים כיצד להתמודד. 

 

על אף שאף אחד מאיתנו לא רוצה להגיע למצב בו הוא מקבל פנייה מהוצאה לפועל, חשוב מאוד להכיר את הנושא, את דרכי ההתמודדות השונות ואת ההשפעה של הרשות הזו, כדי שגם אתם תדעו כיצד להתמודד בצורה המיטבית.

במאמר זה נסקור לעומק את ההליכים בהוצאה לפועל, את החשיבות של ליווי עורך דין לאורך התהליך לצד נושאים חשובים נוספים. 

 

קישורים נוספים שאולי יעניינו אותך:

 

הליכי הוצאה לפועל – על מה מדובר?

כאשר אזרח במדינת ישראל מחזיק במסמך כספי או פסק דין המוכיח כי אדם אחר חייב לו כסף והוא מתקשה לגבות את הכסף שמגיע לו מהאדם החייב ללא כל הצלחה, יש לו את האופציה לפנות לרשות ההוצאה לפועל לקבלת עזרה בגביית החוב. 

 

במקרים מסוימים האדם החייב לא מעוניין לפגוש את הזוכה ובשל כך הוא מתחמק ממנו ללא הפסקה, נוסף על כך בחלק מן המקרים האדם החייב אינו מוכן לשלם את החוב שקיים נגדו בטענה כי הזוכה משקר וסכום החוב הכספי בו הוא נקב גבוה הרבה יותר מהסכום האמיתי שעל החייב לשלם. 

לעיתים קרובות מאוד האופציה היחידה שנותרת פתוחה בפני הזוכה היא לפנות אל רשות ההוצאה לפועל לצורך קבלת עזרה בגביית הכסף.

 

 

כמו כן, לא תמיד הצד הזוכה דובר אמת, במקרים מסוימים הצד הזוכה משקר לחלוטין לגבי החוב וטוען כי עדיין קיים חוב למרות שהחוב כבר שולם או שמא מעולם לא היה קיים. 

במסגרת הפנייה לרשות ההוצאה לפועל הזוכה ממלא בקשה לפתיחה של תיק ברשות ההוצאה לפועל נגד האדם שחייב לו כסף, ברגע שנפתח תיק נגד האדם החייב בהוצאה לפועל, החוב הפוך להיות באחריותה של הרשות ויש לה את האפשרות לפעול במגוון רחב של דרכים כדי לגרום לחייב לשלם את חובותיו. 

 

אם גם אתם חייבים בהוצאה לפועל או שמא זוכים בהוצאה לפועל, אחת הפעולות החשובות ביותר והמוקדמות ביותר שעליכם לעשות היא לפנות לעורך דין המתמחה בהליכי הוצאה לפועל ולהיעזר בשירותים שלו. 

לא משנה אם אתם זוכים בתיק הוצאה לפועל או שמא חייבים בתיק הוצאה לפועל, האופן בו אתם מתנהלים בתיק הוא קריטי מאוד, יש להתייחס לכל התהליך באופן רציני מאוד, התנהלות לקויה וחסרת אחריות בתיק עשויה להוביל לבעיות רבות אצל כל אחד מהצדדים בתיק. 

 

מכתב אזהרה בהוצאה לפועל

בדרך כלל כאשר נפתח נגד חייב תיק ברשות ההוצאה לפועל בנוגע לחובות הקיימים נגדו, הוא מקבל מכתב אזהרה בו מודיעים לו על כך. לעיתים קרובות חייבים אינם משיבים למכתב אזהרה ואינם מראים עניין בתשלום החובות הקיימים נגדם, במקרים מן הסוג זה לרשות ההוצאה לפועל יש את האפשרות לפעול נגד החייב במגוון דרכים ולהטיל עליו הגבלות שונות שיגרמו לו לשלם את החובות בהקדם האפשרי. 

לעיתים הרשות בוחרת להטיל על החייב עיקולים טרם נשלח אליו מכתב האזהרה. לרשות ההוצאה לפועל יש את האפשרות לעשות זאת רק כאשר קיים חשש ממשי לכך שהאדם החייב מנסה להתחמק מן הנושים שלו או שמא הזוכים שלו, במצבים מן הסוג הזה הרשות תחשוב האם לעקל את הנכסים או את הרכוש של האדם החייב מבלי להודיע לו על כך לפני כן. אם זוכה רוצה לנקוט בדרך זו כנגד אדם חייב, עליו להוכיח כי אכן היה ניסיון של החייב להסתיר נכסים הנמצאים ברשותו או שמא להבריח אותם ולכן אין לו את הזכאות לקבל התראה מראש על כך. 

 

קיבלתי מכתב אזהרה כיצד עליי לפעול?

אם קיבלתם מכתב אזהרה מרשות ההוצאה לפועל שבו נודע לכם כי נפתח נגדכם תיק ברשות בגין חוב כספי שעליכם לשלם, אתם יכולים לפעול בכל אחת מהדרכים הבאות שנציין בפניכם:

  • אם לא הגשתם התנגדות לפסק הדין בפרק הזמן המתאים אך הסיבה לכך היא מצודקת, אתם יכולים להגיש בקשה להארכת המועד של הגשת ההתנגדות. 
  • אם לדעתכם החוב הכספי שנדרש ממכם לשלם הוא שקרי, אתם יכולים להתנגד לתשלום החוב עד 20 ימים מהמועד שבו קיבלתם מכתב אזהרה מרשות ההוצאה לפועל, הנכם יכולים לפעול בדרך זו רק במסגרת תיקים העוסקים במשכון, שטרות או המחאות. 
  • אם נפתח נגדכם תיק בהוצאה לפועל בנוגע לחוב שכבר שילמתם בעבר, אתם יכולים להגיש לרשות ההוצאה לפועל בקשה בה אתם טוענים כי כבר שילמתם את החובות שלכם והאדם "הזוכה" דובר שקר. 
  • אם ידוע לכם כי בקרוב עתיד להיפתח תיק ברשות ההוצאה לפועל נגדכם, אך פסק הדין שקיבלתם התקבל ללא הגנה וכתב התביעה של פסק הדין אינו קיים או שמא לא נכחתם בדיון מסיבה מוצדקת, יש לכם את האופציה להגיש בקשה לביטול של פסק הדין. 

 

אילו הגבלות ניתן להטיל על חייבים?

חוק ההוצאה לפועל קובע מספר תנאים המותירים הטלת הגבלות על חייבים ברשות ההוצאה לפועל, כאשר החייב עומד באחד מן התנאים הללו, לרשם ההוצאה לפועל יש את האופציה להטיל עליו כל אחת מן מהגבלות שנציין בפניכם, כמו כן אם רשם ההוצאה לפועל רואה לנכון להטיל על החייב את כל המגבלות יש לו את האפשרות לעשות כן:

  • איסור יציאה מהארץ – כאשר רשם ההוצאה לפועל קובע כי יש להטיל צו איסור יציאה מהארץ על חייב הדרכון שלו מבוטל, יתר על כן לחייב אין את האפשרות לחדש את הדרכון שלו או שמא לקבל דרכון חדש. אותו דבר תקף גם לגבי תעודות מעבר. ברגע שמוטלת על חייב מגבלה זו, אין לו שום דרך לעזוב את מדינת ישראל, אפילו אם לרשות ההוצאה לפועל אין חשש שמא אותו חייב ינסה לברוח מן הארץ ואפילו אם שחייב משיג ערבים שיבטיחו את חזרתו לארץ. 
  • הגבלה על חשבון בנק של חייב – במקרים שבהם רשם ההוצאה לפועל מחליט להטיל הגבלות על חשבון בנק של חייב, חשבון הבנק של אותו חייב הופך למוגבל, כתוצאה מכך לחייב אין אפשרות לפתוח חשבון בנק חדש, יתר על כך לחייב אין אף דרך להנפיק שיקים. 

מעבר לכך כל כרטיסי האשראי הנמצאים ברשותו של החייב מבוטלים עד לביטול ההגבלה וכל החוזים בינו לבין חברות האשראי מבוטלים. 

  • הגבלת רישיון הנהיגה – אם רשם ההוצאה לפועל מחליט להטיל הגבלה על רישיון הנהיגה של חייב, אותו חייב מוגבל בהחזקת רישיון, בחידוש הרישיון הנוכחי שלו וגם בקבלת רישיון חדש. 

במקרים שבהם עוברת שנה מהמועד שבו הטילו הגבלה על רישיון הנהיגה של החייב וההגבלה אינה מבוטלת, החייב צריך לעבור מבחן תאוריה וטסט כדי לחדש את הרישיון שלו. 

כאשר החייב מצליח להוכיח כי הרישיון שלו עוזר לו לפרנס את עצמו או שמא אחד מבני משפחתו של החייב או החייב עצמו הינם בעלי נכות מסוימת הדורשת שימוש שוטף ברכב, לא תוטל הגבלה על הרישיון של האדם החייב. 

 

  • הגבלת בעלות על חברות – אם מוטלת על חייב הגבלת בעלות על חברות ותאגידים, אין לו את האפשרות להקים חברה או תאגיד וגם נשללת ממנו האפשרות לקחת חלק בחברה או תאגיד. לעיתים חייבים בהוצאה לפועל לוקחים חלק בחברות או מקימים חברות ללא ידיעתה של רשות ההוצאה לפועל, במקרים בהם רשות ההוצאה לפועל מגלה את זה היא עוצרת את פעילות החברה באותו רגע. 

 

מהם התנאים המאפשרים הטלת הגבלות?

כפי שכבר סיפרנו לכם, כדי שתהיה אפשרות להטיל הגבלה כזו או אחרת על חייב הוא צריך לעמוד תנאי אחד לפחות המאפשר להטיל עליו הגבלות. ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לתנאים המוכרים ביותר בחוק אשר מאפשרים הטלת הגבלות על חייבים:

 

  • חובותיו של החייב נוגעים לתשלום דמי מזונות. 
  • חובותיו של החייב גדולים מ-500 שקלים. 
  • האדם החייב לא הגיש צו תשלומים. 
  • החייב בחר שלא להגיע לחקירת יכולת מטעם רשות ההוצאה לפועל שמטרתה לבדוק את יכולותיו הכלכליות לצורך פריעת החוב. 
  • החייב קיבל את מכתב האזהרה שבו מודיעים על פתיחת תיק נגדו במסירה מלאה. 
  • רשות ההוצאה לפועל קבעה כי לאדם החייב יש את היכולות הכלכליות לשלם את החובות הקיימים נגדו אך בכל זאת הוא בוחר להתחמק מכך.
  • החייב לא לקח ברצינות את הוראות האזהרה ולא פעל לפיהן. 

 

יש להבין כי הטלת הגבלות על חייב היא לא פעולה רובוטית ואוטומטית, לזוכה יש את הזכות לבקש מרשם ההוצאה לפועל להטיל הגבלות על האדם החייב על מנת לזרז אותו בתשלום החוב. במקרים מסוימים רשם ההוצאה לפועל בוחר שלא להטיל הגבלות על החייב למרות שהוא עומד באחד מן התנאים המאפשרים זאת, בנוסף על כך קיימים מקרים שבהם רשום ההוצאה לפועל לא מיידע את החייב כי בקרוב יוטלו עליו הגבלות. 

 

ביטל חובות בהוצאה לפועל – האם זה אפשרי?

כן, קיימת אפשרות לבטל חובות ברשות ההוצאה לפועל למרות שאנשים רבים נוטים לחשוב אחרת. קיימות מספר סיבות שבעקבותיהן ניתן למחוק חובות בהוצאה לפועל באופן מלא או שמא באופן חלקי, כעת נפרט עליהן:

 

  • ביטול חוב כתוצאה מחוסר פעילות – לעיתים קרובות חייבים זוכים לביטול של התיקים שלהם בהוצאה לפועל כתוצאה מחוסר פעילות בתיק. בלא מעט מקרים הצד הזוכה בהוצאה לפועל לא מבצע פעולות כדי לקבל את הכספים שמגיעים לו בחזרה והוא נשאר אדיש להתנהלות התיק ולחוב. מצבים רבים מסוג זה מסתיימים בגניזה וסגירה של תיקים.  
  • ביטול חוב כתוצאה מחדלות פירעון – ניתן למנות מצבים רבים בהם חייבים בהוצאה לפועל לא יכולים לשלם את החובות הקיימים נגדם ואת שאר ההתחייבויות שלהם, לרוב חייבים שמגיעים למצבים מן הסוג הזה פונים אל הליכים של חדלות פירעון אשר ניתן לקרוא להם גם "הליכי פשיטת רגל". כאשר חייב בהוצאה לפועל נמצא מתאים להליכי חדלות פירעון, הוא יכול להתחיל בתהליך ובסופו הוא עשוי לקבל פטור מנושיו או הסדר תשלומים שמותאם לו באופן אישי ובזכותו הוא יכול להחזיר חלק מסוים מהחוב או את כל החוב שקיים נגדו. 

 

מעבר לכך ניתן למנות סיבות נוספות שבגינן חייבים בהוצאהל פועל יכולים לבטל את חובותיהם, הדרך החכמה ביותר בה אתם יכולים לפעול על מנת לבטל את החוב שלכם היא לפנות לעורך דין המתמחה בהליכי הוצאה לפועל ולשכור את שירותיו כדי שילווה אתכם לאורך כל התיק ויספק לכם את הפתרונות הטובים ביותר בכל נושא. 

 

 

למה צריך להיעזר בעורך דין הוצאה לפועל?

אם תשאלו את כל החייבים בהוצאה לפועל האם הם ממליצים להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בהליכי הוצאה לפועל הרוב הגדול ישיב לכם תשובה חיובית, והסיבה לכך היא די ברורה. 

ראשית, כאשר חייב בהוצאה לפועל שוכר את שירותיו של עורך דין כדי שילווה אותו לאורך התיק רשות ההוצאה לפועל רואה כי הוא אדם רציני אשר מתייחס לחוב שקיים נגדו ולתיק שנפתח נגדו ברצינות ובכובד ראש, יתר על כך פנייה לעורך דין בעל התמחות בהליכי הוצאה לפועל מראה כי אכן מתבצעים נסיונות למציאת פתרונות יעילים. 

הבחירה הטובה ביותר עבור חייבים בהוצאה לפועל תהיה עורך דין בעל התמחוות בהליכי הוצאה לפועל מאחר שעורכי דין העוסקים בתחום התמחות זה הם בעלי הידע הנרחב ביותר על הליכים המתקיימים ברשות ההוצאה לפועל. עורכי דין מתחום זה ימליצו לכם על דרכי הפעולה הטובות והיעילות ביותר בתיק שמתנהל נגדכם, כיצד עליכם לפעול כדי להסיר מעצמכם לחץ ואיך יש לפעול בכל אחד מן השלבים השונים בתיק. 

יתרה מכך, עורכי דין יכולים לנקוט במגוון רחב של פעולות שונות כדי לעזור ללקוחות שלהם בתיק שמתנהל נגדם, כך למשל עורך הדין שמייצג אתכם יכול להגיש בקשה לחקירת יכול נגד החייב, להגיש בקשה מתוך מטרה שהחייב יקבל הסדר תשלומים או שמא צו הפטר על חובותיו ועוד פעולות רבות שמטרתן לעזור לחייבים בהוצאה לפועל. 

 

כך תבחרו עורך דין בצורה נכונה

לא ניתן להתווכח עם העובדה כי נכון להיום מדינת ישראל מלאה בעורכי דין יותר מכל תקופה אחרת וחלק גדול מעורכי דין הקיימים בשוק הם מתחילים ובשל כך אין להם מספיק ידע וניסיון כדי לנהל תיקים מורכבים בהוצאה לפועל ובתחומים אחרים. בחירה לא נכונה בעורך דין חסר ניסיון וידע עלולה להפוך את מצבכם בתיק לרע יותר מאשר לטוב יותר. 

כדי שתוכלו לבחור עורך דין שילווה אתכם בתיק שלכם בצורה נכונה עליכם להתייחס לנקודות הבאות:

  • הותק של בעל המקצוע – לא ניתן לומר כי עורך דין בעל ניסיון רב הוא בהכרח טוב יותר מעורך דין שכמות הניסיון שלו קטנה יותר, אך ללא כל ספק ניסיון הוא נושא חשוב מאוד, במיוחד כשזה נגוע לתחום נרחב ומורכב כמו עריכת דין. כאשר אתם פונים אל עורך דין מסוים מתוך התעניינות בקבלת שירות ממנו, שאלו אותו כמה זמן הוא עוסק בתחום. לרוב, עורכי דין בעלי ניסיון של מספר שנים לפחות יהיו בעלי רמת מקצועיות גבוהה יותר ויתפקדו טוב יותר במקרים מורכבים. 
  • כימיה – כמות הותק של עורך הדין ורמת המקצועיות שלו הם ללא כל ספק נושאים חשובים במיוחד כאשר מדובר בבחירת עורך דין, אך למרות זאת קיים נושא חשוב לא פחות אשר לעיתים לא זוכה לקבל את היחס שמגיע לו, נושא זה הוא הכימיה ביניכם לבין עורך הדין בו אתם בוחרים. אם תבחרו בעורך שלא קיימת כימיה ביניכם לבינו, יש סיכוי גבוה שאתם לא תרגישו בנוח איתו והתהליך שתעברו ככל הנראה יהיה לא נעים כל כך. לעומת זאת, אם תבחרו בעורך דין שביניכם לבינו קיימת כימיה טובה, אין ספק כי יהיה לו אכפת מכם הרבה יותר, הוא יבין את הרצונות שלכם ואת הצרכים שלכם בצורה הרבה יותר טובה וידע כדי לפנות אליכם בצורה שתעניק לכם תחושה של רוגע וביטחון.  

 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי. אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים, וכל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת על שיקול דעתו ותחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה:

מוזמנים לחפש מידע באתר