איך מתגברים על סכסוך שותפים בפירוק שותפות עסקית?

תוכן עניינים

פירוק שותפות עסקית, איננו נקודה ששואפים להגיע אליה – אך לעתים, זה הכרחי לעשות זאת. מדובר בתהליך, לא נעים, על אחת כמה וכמה אם מתקיים סכסוך שותפים. חלק גדול מן העסקים הפועלים כיום במדינת ישראל, בין אם מדובר בעסקים קטנים ובין אם מדובר בעסקים גדולים, פועלים באמצעות שותפות, שבמסגרתה מספר שותפים חוברים יחדיו לצורך מטרה עסקית מסוימת ופועלים יחד על מנת לקדם אותה. לא תמיד הדברים קורים בהתאם לרצונם של כלל השותפים ובחלק מן המקרים נוצרים סכסוכים. אם גם אתם לוקחים חלק בסכסוך שותפים ואתם מחפשים אחר דרכים יעילות לפתור את הסכסוך, המאמר הזה הוא בדיוק בשבילכם.
במאמר זה תוכלו למצוא מידע רלוונטי בנוגע לשותפויות עסקיות ובנוגע לדרכי התמודדות עם סכסוכים במסגרת אותן שותפויות. 

 

יורדים לעובי הקורה – מהי שותפות עסקית?

כשאנו מדברים על שותפות, אנחנו למעשה מתכוונים לדרך התאגדות משפטית, שבמסגרתה מתאגדים כמה גורמים (בני אדם או חברות – ראו גם: פירוק חברות) על מנת לנהל בשיתוף פעולה בית עסק שהמטרה שלו היא להפיק רווחים. אותם גורמים לא מאוגדים במסגרת ישויות משפטיות אחרות כמו אגודה שיתופית. שותפות הינה דרך התאגדות ייחודית בעלת מאפיינים ספציפיים וייחודיים. אחד המאפיינים הבולטים ביותר של שותפות הוא העובדה, כי שותפות קלאסית, בשונה מחברה בע"מ, לא מגבילה את האחריות של החברים בה לסכום שהשקיעו בשותפות. לכן, במקרים שבהם מחליטים להתאגד באמצעות שותפות, חשוב לשים לב לסיכונים הכרוכים בכך, כמו כן יש להכיר בצורה טובה ככל הניתן את הגורמים שעימם מתאגדים בשותפות ומומלץ לוודא כי שורר בין הצדדים אמון הדדי. 

אך למרות זאת, בחלק מן המקרים, למרות האמון ההדדי השורר בין השותפים, הם עשויים למצוא עצמם לוקחים חלק בסכסוך שותפים שגורם לקשיים משמעותיים בכל הנוגע לניהול בית העסק, שירות לקוחות העסק והשגת היעדים העסקיים. בלא מעט מקרים השותפים מגיעים להבנה ביניהם ומצליחים לפתור את הסכסוך באופן עצמאי, אולם במקרים אחרים הסכסוך נעשה רציני יותר, פוגע בבית העסק באופן משמעותי והשותפים לא מצליחים לפתור אותו באופן עצמאי. 

 

סכסוך שותפים בפירוק שותפות עסקית – על מה אנחנו מדברים?

סכסוכים בין שותפים במסגרת שותפויות עסקיות מתנהלים בצורה דומה מאוד ליתר הסכסוכים העסקיים האחרים. בדרך כלל, הגורם העיקרי לסכסוכים בין שותפים הוא חוסר הסכמה בנוגע לעניינים כספיים בבית העסק או שמא בנוגע להחלטות שיש לקבל במסגרת השותפות. כאשר זה נוגע לסכסוכים בין שותפים, מומלץ מואד לפעול בשקיפות מלאה, במקצועיות וביעילות כדי לפתור את הבעיה ולא לסבך אותה אך יותר. אחת הדרכים היעילות ביותר בהן נעשה שימוש כיום על מנת לפתור סכסוכים בין שותפים היא ליווי של עורך דין מקצועי, כמו עורך דין חוזים בעל התמחות בתחום. 

במקרים שבהם שותפים עסקיים אינם מצליחים לפתור את המחלוקות והסכסוכים ביניהם – הדבר יכול להוביל לתוצאות קשות והרסניות בנושאים רבים ביניהם: ההצלחה של בית העסק, המשך פעילות העסק, המוניטין של בית העסק ועוד. בנוסף על כך, מחזורי השותפות והפעילות היומיומית של בית העסק עשויים לחוות פגיעה, באותו אופן יכול לקרות מצב בו גם עובדים וספקים לא מקבלים כספים שמגיעים להם. טרם אתם מכריזים על סכסוך שותפים ופונים למערכת המשפטית, אנו ממליצים לכם לבחון אופציות שונות שבאמצעותן אתם יכולים לפתור את הסכסוך. 

 

פתרון סכסוך שותפים בפירוק שותפות עסקית

טרם שותפים מתחילים לפעול יחדיו כחלק משותפות עסקית, הם בדרך כלל חותמים על הסכמים הנוגעים לשותפות. אותם הסכמים כוללים בתוכם סעיפים המפרטים כיצד על השותפים להתנהל ולפעול במקרים של סכסוכים או מחלוקות. בשל כך, הפעולה הראשונה אותה יש לבצע במסגרת פתרון סכסוך בין שותפים היא פנייה להסכמי השותפות על מנת להבין האם יש דרך מסוימת שבאמצעותה ניתן לקבל החלטות שונות לגבי בית העסק. אחת הדוגמאות הבולטות ביותר לפתרון מן הסוג הזה היא כינוס של ישיבת דירקטוריון וקיום של הצבעה במסגרת הישיבה לצורך פתרון הסכסוך. אנו עדים למקרים רבים בהם שותפים עסקיים החליטו לפנות להסכמי השותפות שעליהם הם חתמו בתחילת הדרך ובאמצעות ההוראות הכתובות בהם הם הצליחו לפתור את הסכסוך ביניהם מבלי לגשת לבית המשפט, בזכות כך הם הצליחו למנוע נזק משמעותי לעסק שלהם. מומלץ להיעזר בעורך דין מקצועי בעל התמחות והבנה בעולם המסחרי כדי שיעבור על ההסכמים ביחד אתכם ויתייחס לנקודות וסעיפים שיכולים לעזור. 

 

הליך גישור לצורך פתרון סכסוכים ומניעת פירוק השותפות העסקית

במקרים בהם סכסוכים בין שותפים אינם נפתרים על ידי פנייה להסכמים שעליהם הם חתומים, אחת מדרכי הפעולה היעילות בהן ניתן לנקוט היא פנייה משותפת של כלל השותפים ליועץ מקצועי שתפקידו "לגשר" בין השותפים ולהוביל אותם לפשרה מסוימת. תפקידו של המגשר הוא להבין מהם הגורמים שהובילו לסכסוך, ולנסות לעזור לשותפים להגיע לפשרה מסוימת שמקובלת על כולם, בין אם היא פירוק של השותפות העסקית או לא.
בנקודה זו נציין כי אין אפשרות לכפות פתרון כזה או אחר על כלל השותפים, לכן השותפים צריכים להביע עניין בפנייה להליך גישור. מומלץ לספר למגשר על הסכסוך בצורה מפורטת, מדויקת ואמיתית ככל הניתן לרבות הטענות של כל אחד מן השותפים. כשם שהשותפים אינם חייבים לפנות להליך גישור, כך הם גם לא חייבים לשמוע למסקנות ולפתרונות של המגשר. 

 

הליך בוררות לצורת פתרון סכסוכי שותפים

הליכי בוררות די דומים במהותם להליכי גישור, גם במסגרת הליכי בוררות ממנים בעל מקצוע המחזיק בניסיון עשיר כדי שיברור בסכסוך. אחד ההבדלים העיקריים בין הליכי בוררות להליכי גישור הוא שבחלק גדול מן המקרים בהם פונים להליכי בוררות, עושים זאת מאחר שהסכם השותפים או ו/או הסכם המייסדים כוללים בתוכם סעיף אשר מפנה את השותפים להליכי בוררות במקרים של סכסוכים ביניהם. במקרים בהם מופיע סעיף מסוג זה באחד ההסכמים, הליך הבוררות נהפך להליך חובה ויש אפשרות לחייב את כלל השותפים לקחת חלק בהליך, גם אם הם אינם מעוניינים לעשות זאת. במקרים בהם שותפים מחליטים לפנות יחד להליך בוררות, יש להם אפשרות לפעול כך גם אם לא קיים סעיף הנוגע לכך בהסכמים שעליהם הם חתומים. בנוסף על כך, הליכי בוררות שונים מהליכי גישור גם באופן ההכרעה. במסגרת הליכי בוררות הבורר הוא זה אשר מכריע את הסכסוך והוא אינו משמש רק בתור יועץ לשותפים. 

 

כיצד בית המשפט רואה סכסוכים בין שותפים?

אם לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים לפתור את הסכסוך החלטתם לפנות לבית המשפט, עליכם לדעת כי מבחינת בית המשפט סגירה של בית העסק היא האפשרות האחרונה. ברוב המוחלט של המקרים, המערכת המשפטית תעדיף שבית העסק ימשיך להתקיים, גם במקרים בהם הדבר אומר כי פעילות בית העסק תתבסס על צווים אחרים. הדבר נכון הן לגבי התאגדות בתור חברה והן לגבי התאגדות בתור שותפות, במיוחד במצבים בהם לבית העסק יש עובדים, פעילות, יכולת פירעון ונושים. בלא מעט מקרים המערכת המשפטית בוחרת למנות גורם חיצוני אשר יהיה אחראי על ניהול פעילות בית העסק ויחליף את השותפים – הדבר נכון לגבי מקרים שבהם המערכת המשפטית רואה לנכון להמשיך את פעילותו של בית העסק אך במקביל השותפים אינם מצליחים להגיע לפשרה ביניהם. המערכת המשפטית בוחנת סכסוכים עסקיים בין שותפים מתוך ראייה עסקית – כלכלית המתייחסת לטובת העסק והשותפות, לטובתם של עובדי העסק, הספקים השונים ויתר הציבור אשר יכול לחוות פגיעה רצינית כתוצאה מסגירת העסק. 

 

האם השותפים שלי יכולים לפעול נגדי?

אחת הסיטואציות המטרידות כל שותף שלוקח חלק בסכסוך עסקי, היא סיטואציה שבה השותפים האחרים יבצעו פעולות מסוימות שמטרתן לפגוע בשותפות בצורה חד צדדית. בחלק גדול מן המקרים שותפים מחליטים לנקוט בצעדים מסוג זה גם אם הדבר אומר שהם בעצמם יפגעו מהם.
פעולות מן הסוג הזה עלולות להוביל לנזקים משמעותיים לשותפות או לחברה, במקרים קיצוניים הדבר יכול להוביל לפשיטת רגל. לכן, על מנת להימנע ממצבים מסוג זה, מומלץ לפנות למערכת המשפטית ולבקש ממנה לקבל צו שמטרתו לשמור על מצבה הנוכחי של השותפות. בעת שבה מצליחים לשמר את המצב הנוכחי של השותפות, אפשר לנהל משא ומתן מעמדת כוח, וללא כל לחץ כזה או אחר – כך ניתן להגיע לפתרון הטוב ביותר מבלי להתפשר או לבצע פעולות מתוך חולשה. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי ואין לראות בו משום המלצה לנקיטה או לאי נקיטת פעולה משפטית. כל המבצע פעולה על סמך מידע זה עושה זאת על אחריותו בלבד.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: