הסכם חלוקת עיזבון: 4 מקרים בהם הוא שימושי במיוחד

תוכן עניינים

בדרך כלל, כאשר אדם נפטר מן העולם הוא מותיר אחריו עזבון שמועבר ליורשים שלו, לעיתים על פי צו קיום צוואה ולעיתים על פי צו ירושה. על פי החוק במדינת ישראל ליורשים מותר לשנות את האופן שבו העיזבון יחולק ביניהם, זאת על ידי הסכם חלוקת עיזבון שנקרא גם הסכם יורשים. 

אנשים רבים במדינת ישראל אינם מכירים את האפשרות של חלוקת עיזבון וגם חלק מאלו שמכירים אינם יודעים להסביר למה הכוונה באמת. אם אתם חלק מאותם אנשים המאמר הזה הוא בדיוק בשבילכם. בהמשך המאמר תוכלו למצוא מידע מפורט בנוגע למה הסכם זה קיים, באילו מקרים צריך אותו ועוד מידע רלוונטי נוסף.

מהו הסכם חלוקת עיזבון?

ישנם מקרים מסוימים בהם האופן שבו העיזבון מחולק בין היורשים לא יעיל מבחינה כלכלית, גורם לריבים בתוך המשפחה או פשוט לא מתאים מסיבות אחרות. במקרים מהסוג הזה ליורשים יש אפשרות לערוך את ההסכם אשר באמצעותו ניתן לשנות את צורת החלוקה של העיזבון, לא משנה אם אופן החלוקה נקבע על פי החוק או על פי הצוואה שהותיר אחריו המנוח. כלומר, אפילו אם המנוח הותיר אחריו צוואה וקבע בה את האופן שבה הוא היה רוצה שהעזבון יחולק, עדיין היורשים החוקיים של העיזבון יכולים לא להקשיב להוראות המנוח והחליט אל צורת חלוקה אחרת. 

התנאי העיקרי לקיום ההסכם הינו קבלת הסכם לקיום החלוקה מכל היורשים. במקרים בהם אחד היורשים אינו מסכים להסכם חלוקת עיזבון ומנסים להגיע להסכמה עמו ללא הצלחה, ניתן לפנות לבית המשפט כדי שיעזור להכריע את המצב. 

 

 

אולי יעניין אותך גם:

 

הסכם חלוקת עיזבון חלקי

לא קיימת חובה בחוק של מדינת ישראל לערוך הסכם כזה לכל הנכסים הקיימים בירושה. כלומר, ליורשים יש אפשרות לערוך הסכם רק בנוגע לחלק מן הנכסים הקיימים בירושה. התנאי לכך הוא שההסכם יעסוק בחלוקה של נכסי הירושה בלבד מבלי לעסוק בנכסים שאינם קשורים לירושה. כמו כן, במקרים שבהם מדובר בהסכם חלוקת עיזבון חלקי אין צורך בהסכמתם של כל היורשים לצורך ביצוע חלוקת העיזבון החדשה. ישנם מקרים בהם רק חלק מן היורשים מקיימים ביניהם הסכם חלוקת עיזבון חלקי וזה תקין לחלוטין. 

 

הסכם חלוקת עיזבון: הכירו את המקרים בהם הוא שימושי במיוחד

ישנם מקרים רבים המובילים בסופו של דבר לעריכת הסכם חלוקת עיזבון, ריכזנו עבורכם מידע בנוגע למקרים הפופולריים ביותר במדינת ישראל. 

 

  • אחד היורשים מתנגד לצוואה – סיבה פופולרית שבגינה יורשים רבים מחליטים לערוך את ההסכם היא כאשר אחד היורשים מודיע שהוא עומד להתנגד לצוואה, על מנת להניב מכך תועלת כלכלית לעצמו בלבד. אחת הדרכים היעילות למנוע את המאבק המשפטי ואת הריבים הכרוכים בהתנגדות לצוואה היא עריכת הסכם חלוקת עיזבון בין כלל היורשים על מנת לאפשר לשנות את אופן חלוקת העיזבון בצורה כזאת שתרצה את היורש ותמנע את התנגדותו לצוואה. 
  • מניעת שותפויות בנכסים – באמצעות הסכם זה ניתן למנוע שותפויות שאינן מתאימות בנכסים שונים. ישנם מקרים שבהם המנוח הותיר אחריו נכס והחליט להוריש אותו במשותף לשני יורשים שאינם מצליחים להסתדר אחד עם השני. באמצעות הסכם חלוקת עיזבון ניתן לפרק את השותפות בין שני היורשים ובכך למנוע ריבים וסכסוכים מיותרים. 
  • קשר רגשי לנכס – ישנם מקרים רבים בהם לאחד היורשים יש קשר רגשי עם נכס כלשהו שהוא לא עתיד לקבל על פי החלוקה המקורית של הירושה. בעת עריכת הסכם חלוקת עיזבון חדש ניתן לקבוע כי את אותו נכס יקבל היורש שקשור אליו. 
  • שיקולים הקשורים למס – הסיבה הנפוצה ביותר בישראל שבגינה יורשים מחליטים לערוך הסכמי חלוקת עיזבון היא שיקולי מס. בחלק גדול מן המקרים שינוי של אופן חלוקת הירושה בין היורשים יכול לחסוך עלויות מיסוי רבות וגבוהות. 

 

הגשת בקשה לאישור הסכם חלוקת עזבון

חוק הירושה במדינת ישראל קובע כי במקרים שבהם כלל היורשים נענים בחיוב להסכם חלוקת העזבון, הם אינם צריכים לקבל אישור מטעם בית המשפט, למרות כי יש אפשרות לבקש מבית המשפט אישור להסכם חלוקת העזבון על ידי פסק דין. 

הסכם חלוקת עזבון נכנס לתוקף ברגע שכלל היורשים מסיימים לחתום עליו, אלא אם היורשים החליטו כי ההסכם צריך להיות מאושר גם על ידי בית המשפט. במקרים בהם הסכמי חלוקת עיזבון מקבלים אישור מבית המשפט קיים קושי רב לבטל אותם לאחר מכן, זאת מאחר שפסק הדין נחשב להוראה סופית שאין אפשרות להגיש עליה ערעור. 

בנוסף על כך החוק קובע כי במקרים בהם הסכמי חלוקת עזבון נוגעים אך ורק לכספים או מיטלטלין, היורשים אינם צריכים לקבל על כך אישור מבית המשפט.

חשוב לזכור, אין להסכים לחלוקת נכסי הירושה טרם ערכתם הסכם חלוקת עיזבון וכלל היורשים חתמו עליו. 

 

ניתן להגיש את הבקשה באתר ההוצאה לפועל – לחצו כאן:

 

בקשה לרישום הורשה
בקשה לרישום הורשה

 

כיצד רושמים את הסכם חלוקת העזבון?

כפי שכבר סיפרנו לכם, במקרים בהם יש הסכמה מלאה בין כלל היורשים על הסכם חלוקת העזבון אין צורך באישור ההסכם על ידי בית המשפט. במקרים מסוג זה יש אפשרות לרשום את נכסיו של המנוח בהתאם לחוזה החלוקה על ידי הגשת ההסכם לבנקים או לרשם המקרקעין או שמא למוסדות כלכליים אשר מחזיקים בזכויות רכושיות או כלכליות של האדם המנוח. 

 

מה זה מנהל עזבון?

ישנם לא מעט מקרים בהם היורשים אינם מצליחים להגיע להסכמה ביניהם, במקרים מסוג זה ממנים מנהל עזבון שמטרתו העיקרית היא להיות אחראי כי הירושה שהותיר אחריו המנוח תחולק בין היורשים. במסגרת תפקידו מנהל העזבון יכול להציע אופן חלוקה חדש בין כלל היורשים של העיזבון, לבית המשפט יש את האפשרות לאשר את ההסכם שהציע מנהל העיזבון אפילו אם אחד היורשים מתנגד לכך. 

לבית המשפט יש את ההרשאה לאשר הסכמי חלוקת עיזבון כאשר אחד היורשים אינו נוכח או שמא לא מוצג כדין. לעומת זאת, כאשר כלל היורשים או חלק מהם אינם מסכימים על הסעיפים הקיימים בהסכם, בית המשפט יהיה אחראי לחלוקת העיזבון בין היורשים, הוא יעשה זאת בהתאם למסלול שקבוע בחוק הירושה ולא בהתאם להסכם החלוקה. 

 

 

הפחתת מיסוי מקרקעין באמצעות הסכם חלוקת עזבון

במקרים בהם העברה של כספים ו/או נכסים בין היורשים מתוך הירושה שהותיר אחריו המנוח מבוצעת על פי הסדר של הסכם חלוקת עיזבון, גם אלו אשר מעבירים את הנכסים וגם אלו אשר מקבלים אותם (היורשים) פטורים ממיסוי על אותה עסקה. הסכמי חלוקת עיזבון שמקבלים אישור מבית המשפט מעניקים ליורשים פטור ממס רכישה, פטור ממס שבח וגם פטור מהיטלי השבחה מכיוון שהסכם החלוקה לא מוגדר בתור מכירת נכס. 

 

האם יש אפשרות לכלול צד שלישי בהסכם?

אנשים רבים נוטים לחשוב כי ניתן לכלול צד שלישי בהסכמי עיזבון על מנת לקבל פטור ממיסוי. צורת חשיבה זו היא מוטעית ואינה נכונה כלל. האנשים היחידים אשר יכולים לקחת חלק בחלוקת העיזבון שהותיר אחריו המנוח הם היורשים על פי החוק או היורשים על פי צוואתו של המנוח. הסכמי חלוקת עיזבון בהם לוקחים חלק אנשים שאינם נחשבים ליורשים טבעיים על פי החוק או שמא יורשים מטעם כוח הצוואה שהותיר אחריו המנוח אינם פוטרים את הצדדים בהסכם ממסי רכישה, מס שבח והיטל השבחה. 

 

ביטול הסכמי חלוקת עיזבון

על הסכמי חלוקת עיזבון חלים דיני חוזים כלליים ודיני הירושה, בשל כך יש אפשרות לעתור לביטול הסכם חלוקת עיזבון בהתאם לעילות הביטול הקיימות בחוק החוזים. לצורך הדוגמא, יורש מסוים יכול לעתור לביטול הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים בטענה כי הטעו אותו במהלך עריכת ההסכם. במקרים בהם הסכם חלוקת העיזבון קיבל תוקף של פסק דין יש צורך בהגשה של תביעה לצורך ביטול ההסכם. 

 

*הבהרה: האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי; אין לראות באמור משום המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהליכים; כל המקבל החלטה על פי מאמר זה עושה זאת תחת אחריותו הבלעדית.

אהבתם? שתפו:

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:

שירותי המשרד

מרכז מידע המשפטי

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התקשרו 050-711-8585 או השאירו פרטים:
זקוקים לסיוע מהיר? נשמח לעזור בכל שאלה: